Mag toch hopen dat er in dat geval ook vooronderzoek gedaan wordt waar de meeste luisteraars van KINK zitten.Echtwel schreef: ↑11 jul 2023 11:57Ik denk juist dat het tegenover gesteld zal gebeuren, namelijk " kinky business" * zal met hun bij elkaar gespaarde euro's gebruiken om met "alle geweld" een regionaal kaveltje proberen te kopen om zijn investeerder te vrede te houdenzend-amateur schreef: ↑10 jul 2023 18:50 Als ik dit zo lees, https://radiowereld.nl/medianieuws/2023 ... s-gestart/ , dan het laatste gedeelte gaat er wel degelijk iets veranderen voor de commerciele regionale zenders bij de eerst volgende veiling.
Ik hoop dat voor hun de duimschroeven stevig aangedraaid gaan worden, want zoals de invulling nu is, is er maar bar weinig regionaal aan de zenders.![]()
Lees:
*BRON : ‘KINK grote verliezer’
‘KINK grote verliezer’
https://www.radiofreak.nl/veiling-fm-fr ... -koreaans/
Regelgeving regionale commerciele zenders mag strenger.
Moderator: admin6
-
Re: Regelgeving regionale commerciele zenders mag strenger.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
-
Ik zie twee goede dingen staan: de lokale en regionale kavels worden apart geveild en de frequenties worden opnieuw ingedeeld. Ik hoop, dat ze de kavels zo goed als mogelijk laten aansluiten op de bijbehorende regionale of lokale DAB+mux.zend-amateur schreef: ↑10 jul 2023 18:50 Als ik dit zo lees, https://radiowereld.nl/medianieuws/2023 ... s-gestart/ , dan het laatste gedeelte gaat er wel degelijk iets veranderen voor de commerciele regionale zenders bij de eerst volgende veiling.
Ik hoop dat voor hun de duimschroeven stevig aangedraaid gaan worden, want zoals de invulling nu is, is er maar bar weinig regionaal aan de zenders.
Wat mij betreft worden de programma-eisen losgelaten, (het is immers commerciële radio,) maar wordt het maximale bereik van 30% van de bevolking op de regionale FM-kavels streng gehandhaafd. En daarbij: geen combinatie van landelijke, regionale en lokale FM-kavels in één station.
Voor DAB+ stel ik een maximum aantal regionale of lokale kavels per station voor. Regionaal op FM en landelijk op DAB+ mag wat mij betreft, maar dan wel in een landelijke DAB+mux. Het regionale DAB+plekje kan dan naar een ander station. Voor een combinatie van lokaal FM en regionaal DAB+ geldt dan hetzelfde.
Handhaaf op technische en concrete gronden. Programma-inhoud is dat niet.
- Ane Sybesma
Ik vraag me af of er geld te verdienen is met die kleine zendertjes.
Mits goed aangepakt, zeker wel. Al zullen de meeste gaan voor de nullijn, geen winst, geen verlies..Ane Sybesma schreef: ↑12 jul 2023 11:22 Ik vraag me af of er geld te verdienen is met die kleine zendertjes.
All wiyht, rho sritched mg kegtops awound?
- Ane Sybesma
Met alle beperkingen die hier worden voorgesteld vraag ik het me af. We gaan het meemaken.
-
Zó veel beperkingen stel ik niet voor. Wil je dan alle FM-frequenties samenrapen en er extra landelijke kavels van maken?Ane Sybesma schreef: ↑12 jul 2023 12:26 Met alle beperkingen die hier worden voorgesteld vraag ik het me af. We gaan het meemaken.
Het kavel dan Decibel dusGerjanCluistra schreef: ↑11 jul 2023 23:01Mag toch hopen dat er in dat geval ook vooronderzoek gedaan wordt waar de meeste luisteraars van KINK zitten.Echtwel schreef: ↑11 jul 2023 11:57Ik denk juist dat het tegenover gesteld zal gebeuren, namelijk " kinky business" * zal met hun bij elkaar gespaarde euro's gebruiken om met "alle geweld" een regionaal kaveltje proberen te kopen om zijn investeerder te vrede te houdenzend-amateur schreef: ↑10 jul 2023 18:50 Als ik dit zo lees, https://radiowereld.nl/medianieuws/2023 ... s-gestart/ , dan het laatste gedeelte gaat er wel degelijk iets veranderen voor de commerciele regionale zenders bij de eerst volgende veiling.
Ik hoop dat voor hun de duimschroeven stevig aangedraaid gaan worden, want zoals de invulling nu is, is er maar bar weinig regionaal aan de zenders.![]()
Lees:
‘KINK grote verliezer’
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
- Ane Sybesma
Ik wil dat de commerciële partijen geld kunnen verdienen met radio. Als dat met de kleine kavels niet lukt dan heb ik liever dat ze op meerdere kavels uitzenden dan dat de kavels leeg blijven.EtherScout schreef: ↑12 jul 2023 12:30Zó veel beperkingen stel ik niet voor. Wil je dan alle FM-frequenties samenrapen en er extra landelijke kavels van maken?Ane Sybesma schreef: ↑12 jul 2023 12:26 Met alle beperkingen die hier worden voorgesteld vraag ik het me af. We gaan het meemaken.
-
Als je dat onbeperkt goed wilt vinden, (en ik stel dat ook voor, zij het met een beperkt aantal kavels per station,) dan stel ik wel voor om te kiezen uit onderstaande twee opties. Ik wil namelijk wel af van al die edities van met name RadioNL en Tukker FM op DAB+.Ane Sybesma schreef: ↑12 jul 2023 13:16Ik wil dat de commerciële partijen geld kunnen verdienen met radio. Als dat met de kleine kavels niet lukt dan heb ik liever dat ze op meerdere kavels uitzenden dan dat de kavels leeg blijven.EtherScout schreef: ↑12 jul 2023 12:30 Zó veel beperkingen stel ik niet voor. Wil je dan alle FM-frequenties samenrapen en er extra landelijke kavels van maken?
1) FM-frequenties kunnen ook los geveild worden, maar dan wel DAB+ eerst veilen en daarna pas FM. Wie een passend DAB+kavel in handen heeft, komt in aanmerking voor de veiling van FM-frequenties in datzelfde gebied voor datzelfde station.
2) FM-frequenties in kavels die kwa dekking goed aansluiten bij de regionale DAB+muxen. Daar hoort dan ook één plekje in diezelfde mux bij.
Optie 1 maakt het mogelijk om goed te vinden dat stations in 9C (en indien gewenst zelfs ook 11C) ook meedoen aan de FM-veilingen. Zij beschikken immers over DAB+ruimte in dat gebied. Dit stelt deze frequenties dan wel open voor landelijke radio, wat de veilingprijs zal opdrijven.
Optie 2 sluit deelname van landelijke stations in principe uit. Je wint immers (een) gecombineerd(e) kavel(s).
- Ane Sybesma
Ik zou FM en DAB loskoppelen. Als je denkt geld te kunnen verdien met DAB dan biedt je daarop, met FM dan daarop.
Dan heb je ook niet meer 4x Tukker FM op 1 DAB Mux want nu is dat gekoppeld aan FM en moeten ze wel.
Dan heb je ook niet meer 4x Tukker FM op 1 DAB Mux want nu is dat gekoppeld aan FM en moeten ze wel.
Goed plan.Ane Sybesma schreef: ↑12 jul 2023 14:45 Ik zou FM en DAB loskoppelen. Als je denkt geld te kunnen verdien met DAB dan biedt je daarop, met FM dan daarop.
Rock 'n roll is better than music!
Ja, meerdere edities van hetzelfde station op dezelfde DAB-mux is hoogst irritant. Ga dan voor regionaal FM en lokaal DAB. Op FM is aparte edities heel goed te doen, op DAB al snel verspilling van capaciteit.* Of regionaal/landelijk één programma en alleen edities op FM.
Landelijk DAB en regionaal FM is ook een goede combo. Zo kan een station als Kink toch nog wat FM doen maar ook gewoon landelijk DAB.
Hier in Den Haag en omstreken zie ik veel dezelfde commerciële stations op de lokale DAB. Hierbij zou ik zeggen: prima als er ruimte voor is, maar een echte lokalo moet wel voor gaan op een club als Hofstad die in alle lokale muxen in de regio zit.
Ik vraag me ook af of het niet handiger is de lokale muxen een wat groter verzorgingsgebied te geven en dan als er behoefte aan is ruimte voor een tweede. Dat zal met name in/rond de grote steden zijn en die liggen niet direct aan de grens dus daar moeten twee lokale muxen wel te doen zijn, en dan heb je niet dat zodra je een buitenwijk inrijdt je de stadszenders gelijk kwijtraakt. (Buiten de grotere steden zijn de lokale verzorgingsgebieden vaak al vrij groot.)
* Bij DAB++ zouden ze hier een oplossing voor moeten bedenken. Dus zolang de edities hetzelfde uitzenden bespaar je capaciteit, wanneer ze verschillende dingen doen leen je ofwel wat reservecapaciteit ofwel ga je omlaag met je bitrate.
Landelijk DAB en regionaal FM is ook een goede combo. Zo kan een station als Kink toch nog wat FM doen maar ook gewoon landelijk DAB.
Hier in Den Haag en omstreken zie ik veel dezelfde commerciële stations op de lokale DAB. Hierbij zou ik zeggen: prima als er ruimte voor is, maar een echte lokalo moet wel voor gaan op een club als Hofstad die in alle lokale muxen in de regio zit.
Ik vraag me ook af of het niet handiger is de lokale muxen een wat groter verzorgingsgebied te geven en dan als er behoefte aan is ruimte voor een tweede. Dat zal met name in/rond de grote steden zijn en die liggen niet direct aan de grens dus daar moeten twee lokale muxen wel te doen zijn, en dan heb je niet dat zodra je een buitenwijk inrijdt je de stadszenders gelijk kwijtraakt. (Buiten de grotere steden zijn de lokale verzorgingsgebieden vaak al vrij groot.)
* Bij DAB++ zouden ze hier een oplossing voor moeten bedenken. Dus zolang de edities hetzelfde uitzenden bespaar je capaciteit, wanneer ze verschillende dingen doen leen je ofwel wat reservecapaciteit ofwel ga je omlaag met je bitrate.
-
Hoe weet je dat? Het kan toch net zo goed in de Achterhoek zijn?Echtwel schreef: ↑12 jul 2023 12:53Het kavel dan Decibel dusGerjanCluistra schreef: ↑11 jul 2023 23:01Mag toch hopen dat er in dat geval ook vooronderzoek gedaan wordt waar de meeste luisteraars van KINK zitten.Echtwel schreef: ↑11 jul 2023 11:57
Ik denk juist dat het tegenover gesteld zal gebeuren, namelijk " kinky business" * zal met hun bij elkaar gespaarde euro's gebruiken om met "alle geweld" een regionaal kaveltje proberen te kopen om zijn investeerder te vrede te houden![]()
Lees:
‘KINK grote verliezer’
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Hier ben ik helemaal voor, we hebben de afgelopen jaren vaak genoeg gezien dat regionale zenders niet echt werken, ze proberen allemaal de regeltjes te omzeilen, stoppen dus met die regels. Laat ze gewoon als landelijke zender opereren via DAB+ met regionale dekking op FM, ik vind het een heel goed plan.Landelijk DAB en regionaal FM is ook een goede combo. Zo kan een station als Kink toch nog wat FM doen maar ook gewoon landelijk DAB.
-
Dit is helaas waar; de regionale FM-vergunninghouders hebben er een zooitje van gemaakt. Vrijgeven voor landelijk is onder deze omstandigheden geen slecht idee. Weg met die 'productieovereenkomsten' van al die frequentiemakelaars zie zelf geen programma's maken.rodie schreef: ↑13 jul 2023 00:33Hier ben ik helemaal voor, we hebben de afgelopen jaren vaak genoeg gezien dat regionale zenders niet echt werken, ze proberen allemaal de regeltjes te omzeilen, stoppen dus met die regels. Laat ze gewoon als landelijke zender opereren via DAB+ met regionale dekking op FM, ik vind het een heel goed plan.Landelijk DAB en regionaal FM is ook een goede combo. Zo kan een station als Kink toch nog wat FM doen maar ook gewoon landelijk DAB.
Dus: FM vrijgeven voor houders van elke passende DAB+vergunning, dus eentje met gelijke of (veel) grotere dekking: laat ze maar bieden. Op DAB+ de categorieën regionaal en lokaal wel deels handhaven, bijvoorbeeld voor 6 van de 12 plekken.