Ane Sybesma schreef: ↑30 mar 2023 15:32
Maak de regels soepeler, de prijs lager of de kavels groter. Anders is er gewoon niets te verdienen op die kaveltjes en blijft het rommelen.
Het maximumbereik op de B-kavels is nu, volgens mij, 30% van de bevolking. Dit lijkt mij groot genoeg. Kavels combineren voor één station blijft wat mij betreft mogelijk, zolang de overlap van die kavels maar tot een minimum beperkt blijft. Eén station krijgt dan één plekje op DAB+.
Die 30%-regel bestaat al, maar die regel is nu, door de huidige focus op het subjectieve 'regiogerichtheid', nauwelijks te handhaven. Programmaclausules, waar regiogerichtheid een voorbeeld van is, zijn van nature regels die vol met gaten zitten. Gaten in de regels, waar de stations van nature maximaal gebruik van maken.
Met het loslaten van de clausule 'regiogerichtheid' en het handhaven van die 30% op technisch meetbare criteria, staan de B-kavels open voor elke vorm van commerciële radio. En omdat dat dan technisch echt niet landelijk dekkend kan, is er dan toch de kans, dat daar dan wel degelijk op de regio gerichte stations tussen zitten.