Regelgeving regionale commerciele zenders mag strenger.

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

Plaats reactie
Orange

Re: Regelgeving regionale commerciele zenders mag strenger.

Bericht door Orange »

GerjanCluistra schreef: 26 mar 2023 22:54 Toch kan ik me best wel vinden in de mening van @zend-amateur. Ik bedoel, als je de laaggeletterden in Groningen wil leren lezen, dan moet het ook mogelijk zijn om de hoogopgeleid randstedeling eindelijk eens wat niveau bij te brengen over hoe het werkt in de maatschappij.

Een beetje educatie over het melken van koeien en het bouwen van een huis lijkt me best een goed idee. En dan al die reclames van Starbucks en de EkoPlaza, walgelijk, dat kopen ze toch wel in de randstad. Nee, doe dan reclames van de Landwinkel en de fietsenmaker, zodat die hoogopgeleide randstedeling met de fiets naar de boer gaat voor een pakje boter, een homp kaas en een doosje eieren.

Het is zo lastig voor onze hoogopgeleide randstedelingen om te begrijpen hoe het echte leven er uit ziet, dat is zo lastig voor ze. Daar kan de radio een uitstekende rol in spelen. Ik vind dat Qmusic dat maar eens moet gaan doen. Doen die ook eens iets nuttigs voor de maatschappij.
Haha, solliciteer eens bij de Speld. Briljante onzin dit :))
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Orange schreef: 29 mar 2023 16:18
GerjanCluistra schreef: 26 mar 2023 22:54 Toch kan ik me best wel vinden in de mening van @zend-amateur. Ik bedoel, als je de laaggeletterden in Groningen wil leren lezen, dan moet het ook mogelijk zijn om de hoogopgeleid randstedeling eindelijk eens wat niveau bij te brengen over hoe het werkt in de maatschappij.

Een beetje educatie over het melken van koeien en het bouwen van een huis lijkt me best een goed idee. En dan al die reclames van Starbucks en de EkoPlaza, walgelijk, dat kopen ze toch wel in de randstad. Nee, doe dan reclames van de Landwinkel en de fietsenmaker, zodat die hoogopgeleide randstedeling met de fiets naar de boer gaat voor een pakje boter, een homp kaas en een doosje eieren.

Het is zo lastig voor onze hoogopgeleide randstedelingen om te begrijpen hoe het echte leven er uit ziet, dat is zo lastig voor ze. Daar kan de radio een uitstekende rol in spelen. Ik vind dat Qmusic dat maar eens moet gaan doen. Doen die ook eens iets nuttigs voor de maatschappij.
Haha, solliciteer eens bij de Speld. Briljante onzin dit :))
Dank je.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

Urbenhuis schreef: 27 mar 2023 10:56
Ou-Tannu schreef: 24 mar 2023 19:11 Denk dat de grote landelijke spelers het niet echt fair vinden dat zij miljoenen moeten aftikken voor landelijk pakket (welke niet eens landelijk is op FM...) en er spelers zijn die een zelf via handige mazen in de wet / regelgeving verschillende regionale kavels bemachtigen voor een habbekrats en net zoveel FM dekking weten te halen als de grote spelers....
hier ben ik het wel mee eens. als je via stapeling van regionale frequenties een landelijke speler wil zijn, dan maak je nu gebruik van de onvolkomenheden in het systeem. en daar zou het ministerie een oplossing voor moeten vinden. nu is er eigenlijk sprake van oneerlijke concurrentie door de lappendeken van keine frequenties in handen van één partij.
Daar was de regiogerichtheid dus voor uitgevonden... alleen wijst de praktijk uit dat het niet werkt..
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Ou-Tannu schreef: 29 mar 2023 17:51
Urbenhuis schreef: 27 mar 2023 10:56
Ou-Tannu schreef: 24 mar 2023 19:11 Denk dat de grote landelijke spelers het niet echt fair vinden dat zij miljoenen moeten aftikken voor landelijk pakket (welke niet eens landelijk is op FM...) en er spelers zijn die een zelf via handige mazen in de wet / regelgeving verschillende regionale kavels bemachtigen voor een habbekrats en net zoveel FM dekking weten te halen als de grote spelers....
hier ben ik het wel mee eens. als je via stapeling van regionale frequenties een landelijke speler wil zijn, dan maak je nu gebruik van de onvolkomenheden in het systeem. en daar zou het ministerie een oplossing voor moeten vinden. nu is er eigenlijk sprake van oneerlijke concurrentie door de lappendeken van keine frequenties in handen van één partij.
Daar was de regiogerichtheid dus voor uitgevonden... alleen wijst de praktijk uit dat het niet werkt..
Nou, in ieder geval niet met 60% regio gerichtheid. Toch hoor je bij de verschillende omroepen de regiogerichtheid wel terug in de spreeks van de dj's. Mijns inziens is dat ook wel voldoende, al kan je er ook aan denken om wat regionale muziek te draaien of iets met lokaal nieuws doen. Geloof dat zoiets bij WNC zo'n €350,- per maand kost, dus dat kan al snel uit.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Regiogerichtheid op programmainhoud is per definitie een typisch menselijk begrip en is dus subjectief en voor meerdere interpretaties vatbaar. Dit maakt de regels zeer lastig te handhaven. Dit lijkt mij daardoor niet de juiste weg.

Maar het kan wel anders. Stel objectieve technische eisen en beperkingen aan vergunninghouders. Bijvoorbeeld een unieke stationsnaam voor een maximaal aantal B-kavels, die nergens anders hergebruikt mag worden. En/of een zodanig uniek stations-ID, waardoor automatisch overschakelen naar de frequentie van een verkeerd B-kavel niet meer werkt. En/of geluid wat niet langer dan, bijvoorbeeld, 10 minuten per uur hetzelfde mag zijn als een ander station. Op deze manier heb je regels die goed meetbaar en dus goed handhaafbaar zijn. En dan komt, denk ik, de regiogerichtheid in de programma's er vanzelf.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Maak de regels soepeler, de prijs lager of de kavels groter. Anders is er gewoon niets te verdienen op die kaveltjes en blijft het rommelen.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

EtherScout schreef: 30 mar 2023 10:36 Maar het kan wel anders. Stel objectieve technische eisen en beperkingen aan vergunninghouders.
Dat zal zeker helpen om regiogerichtheid te vergroten. De vraag is, willen we dat? Of gunnen we commerciële radio gewoon wat kleinere kavels om betaalbaar radio te maken op FM?
Laatst gewijzigd door Oortjes op 30 mar 2023 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Rock 'n roll is better than music!
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

Oortjes schreef: 30 mar 2023 16:17
EtherScout schreef: 30 mar 2023 10:36 Maar het kan wel anders. Stel objectieve technische eisen en beperkingen aan vergunninghouders.
Dat zal zekwe helpen om regiogerichtheid te vergroten. De vraag is, willen we dat? Of gunnen we commerciële radio gewoon wat kleinere kavels om betaalbaar radio te maken op FM?
gunnen ja... maar als ik over de FM Band blader 8x station X tegen komen... en 6x station Y en vooruit station Z doet ook nog 5 keer mee..

en op DAB+ is gewoon zonde van de ruimte.. 4x het zelfde... :/ alleen de reclame blokken wisselen
EtherScout

Ane Sybesma schreef: 30 mar 2023 15:32 Maak de regels soepeler, de prijs lager of de kavels groter. Anders is er gewoon niets te verdienen op die kaveltjes en blijft het rommelen.
Het maximumbereik op de B-kavels is nu, volgens mij, 30% van de bevolking. Dit lijkt mij groot genoeg. Kavels combineren voor één station blijft wat mij betreft mogelijk, zolang de overlap van die kavels maar tot een minimum beperkt blijft. Eén station krijgt dan één plekje op DAB+.

Die 30%-regel bestaat al, maar die regel is nu, door de huidige focus op het subjectieve 'regiogerichtheid', nauwelijks te handhaven. Programmaclausules, waar regiogerichtheid een voorbeeld van is, zijn van nature regels die vol met gaten zitten. Gaten in de regels, waar de stations van nature maximaal gebruik van maken.

Met het loslaten van de clausule 'regiogerichtheid' en het handhaven van die 30% op technisch meetbare criteria, staan de B-kavels open voor elke vorm van commerciële radio. En omdat dat dan technisch echt niet landelijk dekkend kan, is er dan toch de kans, dat daar dan wel degelijk op de regio gerichte stations tussen zitten.
Ane Sybesma

EtherScout schreef: 31 mar 2023 09:52
Ane Sybesma schreef: 30 mar 2023 15:32 Maak de regels soepeler, de prijs lager of de kavels groter. Anders is er gewoon niets te verdienen op die kaveltjes en blijft het rommelen.
Het maximumbereik op de B-kavels is nu, volgens mij, 30% van de bevolking. ....
Maar maak dan elk kavel zo groot dat je er 30% van de bevolking mee bereikt.

Ik heb nu niet het idee dat de regionale commerciële omroepjes (op FM en DAB) massaal geld verdienen. Uiteindelijk is dat wel de bedoeling en dus worden de randen opgezocht om meer mensen te kunnen bereiken.
EtherScout

Ane Sybesma schreef: 31 mar 2023 15:10
EtherScout schreef: 31 mar 2023 09:52 Het maximumbereik op de B-kavels is nu, volgens mij, 30% van de bevolking. ....
Maar maak dan elk kavel zo groot dat je er 30% van de bevolking mee bereikt.

Ik heb nu niet het idee dat de regionale commerciële omroepjes (op FM en DAB) massaal geld verdienen. Uiteindelijk is dat wel de bedoeling en dus worden de randen opgezocht om meer mensen te kunnen bereiken.
Als je kleinere kavels combineren tot 30% toestaat, dan kom je er ook. Kwa geld verdienen heb je ongetwijfeld (in ieder geval deels) gelijk, maar laat de stations daar dan zelf voor kiezen. Als ik de FM-frequenties opnieuw in kavels zou indelen, dan zou ik voor B-kavels gaan die (ongeveer) een provincie dekken. Dit sluit dan mooi aan op de regionale DAB+muxen in laag 4.

Wat er dan aan (zeer) klein spul over blijft kan, wat mij betreft, als lokale (hobby)kaveltjes uitgegeven worden.
iljitsch

Bericht door iljitsch »

Mijn idee:

Geef een score voor "talk-radio" (praten) en opzichte van muziek. Als jij 100% van de tijd weet te vullen met praten vind ik dat belangrijker dan de zoveelste herhaling van de zoveelste hit zoveel decennia geleden.

Veel regionale/lokale zenders laten het grootste deel van de dag muziek horen. Niet volledig onterecht, maar als de keuze is tussen een zender met meer muziek en een zender met meer spraak dan weet ik wel wat ik belangrijker vind.

Zolang er ruimte is zijn muziekstations prima, maar als er gebrek aan ruimte is: wat mij betreft het gesproken woord (telt natuurlijk maar 1 x, herhalingen vallen af) gaat boven aan muziek.
Ane Sybesma

iljitsch schreef: 14 jun 2023 20:16 Mijn idee:

Geef een score voor "talk-radio" (praten) en opzichte van muziek. Als jij 100% van de tijd weet te vullen met praten vind ik dat belangrijker dan de zoveelste herhaling van de zoveelste hit zoveel decennia geleden.

Veel regionale/lokale zenders laten het grootste deel van de dag muziek horen. Niet volledig onterecht, maar als de keuze is tussen een zender met meer muziek en een zender met meer spraak dan weet ik wel wat ik belangrijker vind.

Zolang er ruimte is zijn muziekstations prima, maar als er gebrek aan ruimte is: wat mij betreft het gesproken woord (telt natuurlijk maar 1 x, herhalingen vallen af) gaat boven aan muziek.
Dat is dan een mooie taak voor de publieke zenders.
zend-amateur

Bericht door zend-amateur »

Als ik dit zo lees, https://radiowereld.nl/medianieuws/2023 ... s-gestart/ , dan het laatste gedeelte gaat er wel degelijk iets veranderen voor de commerciele regionale zenders bij de eerst volgende veiling.
Ik hoop dat voor hun de duimschroeven stevig aangedraaid gaan worden, want zoals de invulling nu is, is er maar bar weinig regionaal aan de zenders.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

zend-amateur schreef: 10 jul 2023 18:50 Als ik dit zo lees, https://radiowereld.nl/medianieuws/2023 ... s-gestart/ , dan het laatste gedeelte gaat er wel degelijk iets veranderen voor de commerciele regionale zenders bij de eerst volgende veiling.
Ik hoop dat voor hun de duimschroeven stevig aangedraaid gaan worden, want zoals de invulling nu is, is er maar bar weinig regionaal aan de zenders.
Ik denk juist dat het tegenover gesteld zal gebeuren, namelijk " kinky business" * zal met hun bij elkaar gespaarde euro's gebruiken om met "alle geweld" een regionaal kaveltje proberen te kopen om zijn investeerder te vrede te houden :))

Lees:
*BRON : ‘KINK grote verliezer’
‘KINK grote verliezer’
https://www.radiofreak.nl/veiling-fm-fr ... -koreaans/
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Plaats reactie