Regelgeving regionale commerciele zenders mag strenger.
Moderator: admin6
-
Regelgeving regionale commerciele zenders mag strenger.
Wie luistert er naar de regionale commerciele zenders, en wat valt jullie op?
Ik heb ( verplicht) wel eens naar regionale commerciele zenders moeten luisteren ( Radio Nl, Continu, Hitzzz )
Wat mij opvalt is dat het geen echte regionale zenders zijn, ze draaien veel al landelijk bekende muziek, vele kavels zijn gekoppeld, hebben de zelfde landelijke nieuws, alleen de commercials zijn lokaal/regionaal gericht, verder is de inhoud veel al wat je landelijk ook wel kan horen en is er weinig regio gerichtheid.
Ik zelf heb eens zitten te denken hoe we regionale regionale commericele radio ook echte regionale commerciele radio moet worden, hier enkele punten:
1 max 2 kavels per zender
2 geen koppeling van kavels
3 verbod op samen werking
4 geen gezamenlijke reclame verkoop
5 naast landelijk nieuws ook regionaal nieuws verplichten uit te zenden
6 eigen nieuws redactie, dus gen nieuws door prikken maar zelf op zoek gaan.
7 Minimaal 2 platen van regionale artiesten per half uur.
Denk als je dit gaat invoeren dat er duidelijk onderscheid gaat komen tussen landelijke en regionale zenders, en dit de diversiteit ten goede komt, als dit niet kan of ingevoerd kan worden kan je beter de regionale rest kavels beter bij elkaar voegen tot 1 landelijk kavel om dat dan het verschil niet meer uit maakt.
Wat vinden jullie?
Ik heb ( verplicht) wel eens naar regionale commerciele zenders moeten luisteren ( Radio Nl, Continu, Hitzzz )
Wat mij opvalt is dat het geen echte regionale zenders zijn, ze draaien veel al landelijk bekende muziek, vele kavels zijn gekoppeld, hebben de zelfde landelijke nieuws, alleen de commercials zijn lokaal/regionaal gericht, verder is de inhoud veel al wat je landelijk ook wel kan horen en is er weinig regio gerichtheid.
Ik zelf heb eens zitten te denken hoe we regionale regionale commericele radio ook echte regionale commerciele radio moet worden, hier enkele punten:
1 max 2 kavels per zender
2 geen koppeling van kavels
3 verbod op samen werking
4 geen gezamenlijke reclame verkoop
5 naast landelijk nieuws ook regionaal nieuws verplichten uit te zenden
6 eigen nieuws redactie, dus gen nieuws door prikken maar zelf op zoek gaan.
7 Minimaal 2 platen van regionale artiesten per half uur.
Denk als je dit gaat invoeren dat er duidelijk onderscheid gaat komen tussen landelijke en regionale zenders, en dit de diversiteit ten goede komt, als dit niet kan of ingevoerd kan worden kan je beter de regionale rest kavels beter bij elkaar voegen tot 1 landelijk kavel om dat dan het verschil niet meer uit maakt.
Wat vinden jullie?
Re: Regelgeving regionale commerciele zenders mag strenger.
Denk dat je zoveel mogelijk alles vrij moet laten. Alleen niet dat landelijke zenders ook regionale kavels kunnen hebben. En misschien een maximum van 4 of 5 kavels samen. Dus niet 11 of 12 dat je toch een landelijk dekkend netwerk hebt. Wat je op die kavels doet moet je zelf weten. Geen verplichting aan Groningse muziek of Artiesten ofzo.
Laat dat over voor de non commerciele regionale omroep.
Wat je noemt, zal zeker helpen om commerciële regionale zenders meer regionaal te maken. Het zal wel ten koste gaan van commerciële mogelijkheden.
Mijn belangrijkste vraag is: waarom zou je dit willen?
De publieke regionale zenders zijn er m.i. om regio's goed van regionaal nieuws te voorzien en binding met de omgeving te bevorderen. Dat lijkt mij geen taak voor een commerciële omroep.
Zelf ben ik er voor om alle commerciële kavels regionaal te veilen en dan omroepen zelf te laten bepalen of ze regionaal of landelijk willen zijn, met enkel restricties aan het aantal kavels die omroeporganisaties in één regio (luistergebied) mogen bezitten.
De publieke regionale zenders zijn er m.i. om regio's goed van regionaal nieuws te voorzien en binding met de omgeving te bevorderen. Dat lijkt mij geen taak voor een commerciële omroep.
Zelf ben ik er voor om alle commerciële kavels regionaal te veilen en dan omroepen zelf te laten bepalen of ze regionaal of landelijk willen zijn, met enkel restricties aan het aantal kavels die omroeporganisaties in één regio (luistergebied) mogen bezitten.
Rock 'n roll is better than music!
-
Ik ben er voor dat er meer concurrentie/competitie moet gaan komen tussen regionale publieke zenders en regionale commerciele zenders, dat zal alleen maar ten goede gaan komen voor de luisteraar, want luister maar eens naar de regionale publieke zenders ze maken soms wel goede dingen, maar over het algemeen is het een ingedut zootje, zo van we doen maar wat ons geld komt toch wel binnen, daar mag wel flink wat gaan veranderen.Oortjes schreef: ↑19 nov 2022 15:13 Wat je noemt, zal zeker helpen om commerciële regionale zenders meer regionaal te maken. Het zal wel ten koste gaan van commerciële mogelijkheden.
Regoinale publieke omroepen hebben anders prima luistercijfers over het algemeen. Landelijk 8%, twee keer zoveel als de regionale commercielen. Dat geld wat binnenkomt is dus prima besteed.zend-amateur schreef: ↑19 nov 2022 15:26Ik ben er voor dat er meer concurrentie/competitie moet gaan komen tussen regionale publieke zenders en regionale commerciele zenders, dat zal alleen maar ten goede gaan komen voor de luisteraar, want luister maar eens naar de regionale publieke zenders ze maken soms wel goede dingen, maar over het algemeen is het een ingedut zootje, zo van we doen maar wat ons geld komt toch wel binnen, daar mag wel flink wat gaan veranderen.Oortjes schreef: ↑19 nov 2022 15:13 Wat je noemt, zal zeker helpen om commerciële regionale zenders meer regionaal te maken. Het zal wel ten koste gaan van commerciële mogelijkheden.
Krities AVRO-lid. En wel hierom: https://www.youtube.com/watch?v=97wWDMxVQSg
- Ane Sybesma
Helemaal mee eens. Laat commerciële radio commercieel zijn..jessica schreef: ↑19 nov 2022 12:34 Denk dat je zoveel mogelijk alles vrij moet laten. Alleen niet dat landelijke zenders ook regionale kavels kunnen hebben. En misschien een maximum van 4 of 5 kavels samen. Dus niet 11 of 12 dat je toch een landelijk dekkend netwerk hebt. Wat je op die kavels doet moet je zelf weten. Geen verplichting aan Groningse muziek of Artiesten ofzo.
De regionale publieke omroepen krijgen jaarlijks miljoenen subsidie, de inkomsten die zij binnenharken daarmee kunnen zij hun gehele budget mee verhogen. Regionale commerciele zenders hebben niet deze grote subsidiepot en kunnen daardoor nooit 'echte' concurrentie op gelijke voet worden met de publieke zenders. De investeringen zijn dan veel te groot, en winst maken gaat dan ook nooit lukken. Nu is regionale commerciele radio al erg lastig om winst mee te maken, juist daardoor is RadioNL zo groot geworden. Als er goed geld verdient kon worden met regionale commerciele radio, dan hadden bijvoorbeeld Star FM, Keizerstad FM, City/Rebecca FM, PuurNL, Radio 8FM, etc nog on air geweest.rutgrrr schreef: ↑19 nov 2022 15:33Regoinale publieke omroepen hebben anders prima luistercijfers over het algemeen. Landelijk 8%, twee keer zoveel als de regionale commercielen. Dat geld wat binnenkomt is dus prima besteed.zend-amateur schreef: ↑19 nov 2022 15:26 Ik ben er voor dat er meer concurrentie/competitie moet gaan komen tussen regionale publieke zenders en regionale commerciele zenders, dat zal alleen maar ten goede gaan komen voor de luisteraar, want luister maar eens naar de regionale publieke zenders ze maken soms wel goede dingen, maar over het algemeen is het een ingedut zootje, zo van we doen maar wat ons geld komt toch wel binnen, daar mag wel flink wat gaan veranderen.
Met meer regeltjes, wordt geld verdienen dus nog lastiger.
-
In de basis ben ik het totaal met je oneens. Een commercieel radiostation moet zelf bepalen wat er gebeurd op het kavel. Commercieel gezien is het echter wel aan te raden om iets met je lokale/regionale woonomgeving te doen.
Vind de gedachte van regionale muziek en regionaal nieuws erg nobel. In de praktijk zie je dat de RPO miljoenen van de rijksoverheid krijgt om regionaal nieuws te maken, maar daar in de praktijk maar mondjesmaat in slagen. Veelal gaat de RPO op de stoel van de lokale omroep zitten om lokaal nieuws te brengen uit alle delen van de regio.
Met regionale muziek is dat ook wat lastig. Want A, wat is regionaal? Neem een Ilse de Lange. Geboren in Arnhem, noemt zichzelf een Tukker. Wie gaat haar muziek draaien? Bovendien heb ik in de praktijk gemerkt dat er relatief weinig goede radioplaten gemaakt worden die in een bepaald format passen.
Heb ook wat buitenlandse mediaonderzoeken gelezen over wat hun luisteraars willen horen.
Het Duitse Antenne Bayern onderzocht enkele jaren geleden wat luisteraars willen horen tijdens het woon-werk verkeer. Dit citaat komt uit de samenvatting daarvan.
De behoeften van radioluisteraars tijdens de ochtenden en middagen zijn gebaseerd op muziek, een mix van lokaal/regionaal en nationaal/internationaal nieuws, evenals weer en verkeer.
In een Engels onderzoek bleek dat je de lokale/regionale sport grotendeels afwezig moet laten, met uitzondering van de voetbalclubs op divisie niveau. Die laatste groep trekt meer luisteraars dan het kost.
Nu zijn dat beide onderzoeken uit het buitenland die bovendien al enige jaren oud zij maar, ik denk dat je ze hier in Nederland allebei goed als handvat kan gebruiken voor je radioshow.
Met andere woorden. Morgen speelt Oranje op het WK, dat neem je gewoon mee, net als de afgesloten Dorpsweg in Huppelkutterveen. De nieuwe spits van FC Balophetdak uit de 3e klasse west 2 is ook niet zo belangrijk, maar de opgestapte trainer van IJsselmeervogels meldt je dan weer wel. En ja, als Suzanne, die zangeres uit het dorp een nieuwe track heeft die in het format past, neem die plaat ook gerust mee.
Vind de gedachte van regionale muziek en regionaal nieuws erg nobel. In de praktijk zie je dat de RPO miljoenen van de rijksoverheid krijgt om regionaal nieuws te maken, maar daar in de praktijk maar mondjesmaat in slagen. Veelal gaat de RPO op de stoel van de lokale omroep zitten om lokaal nieuws te brengen uit alle delen van de regio.
Met regionale muziek is dat ook wat lastig. Want A, wat is regionaal? Neem een Ilse de Lange. Geboren in Arnhem, noemt zichzelf een Tukker. Wie gaat haar muziek draaien? Bovendien heb ik in de praktijk gemerkt dat er relatief weinig goede radioplaten gemaakt worden die in een bepaald format passen.
Heb ook wat buitenlandse mediaonderzoeken gelezen over wat hun luisteraars willen horen.
Het Duitse Antenne Bayern onderzocht enkele jaren geleden wat luisteraars willen horen tijdens het woon-werk verkeer. Dit citaat komt uit de samenvatting daarvan.
De behoeften van radioluisteraars tijdens de ochtenden en middagen zijn gebaseerd op muziek, een mix van lokaal/regionaal en nationaal/internationaal nieuws, evenals weer en verkeer.
In een Engels onderzoek bleek dat je de lokale/regionale sport grotendeels afwezig moet laten, met uitzondering van de voetbalclubs op divisie niveau. Die laatste groep trekt meer luisteraars dan het kost.
Nu zijn dat beide onderzoeken uit het buitenland die bovendien al enige jaren oud zij maar, ik denk dat je ze hier in Nederland allebei goed als handvat kan gebruiken voor je radioshow.
Met andere woorden. Morgen speelt Oranje op het WK, dat neem je gewoon mee, net als de afgesloten Dorpsweg in Huppelkutterveen. De nieuwe spits van FC Balophetdak uit de 3e klasse west 2 is ook niet zo belangrijk, maar de opgestapte trainer van IJsselmeervogels meldt je dan weer wel. En ja, als Suzanne, die zangeres uit het dorp een nieuwe track heeft die in het format past, neem die plaat ook gerust mee.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Laat dit lekker aan de publieke regionale radio over. Leg de commerciele geen regels op. Zij moeten hun geld terug verdienen. Kunnen ze zelf het beste uitmaken hoe dit moet. Niet door een regionaal format op te leggen of om verplichte informatie te vermelden.
-
Als ik jullie reakties zo lees, denk ik bij mij zelf wat voor nut heeft deze vorm van commerciele radio dan nog?
Juist door niet met allemaal rare en lastige regels te komen (en die zijn er al genoeg), laat je aan de markt wat voor zenders er komen. En het zullen wel zenders moeten zijn die in een behoefte voorzien, anders redden die het financieel gewoonweg niet. Geen luisteraars = geen reclame-inkomsten = zender failliet.zend-amateur schreef: ↑21 nov 2022 18:48 Als ik jullie reakties zo lees, denk ik bij mij zelf wat voor nut heeft deze vorm van commerciele radio dan nog?
Als je goede regionale radio wil, is het interessanter om de huidige regels te versoepelen dan om nog lastigere regels toe te voegen. En misschien is er wel een goede herverdeling nodig om een soort 'resetknop' in te duwen en regionale commerciele radio een nieuwe kans te geven. Zonder allemaal lastige inhoudelijke regels over wat ze moeten draaien etc.
RadioNL met een bijna landelijk netwerk, Radio10 Brabant, Qmusic Limburg en Qmusic Maximum Hits (Randstad) zijn natuurlijk nooit de bedoeling geweest van regionale commerciele kavels, maar helaas wel het resultaat van de staat waarin regionale commerciele radio al lang verkeerd. Mede door de belachelijke regels (die de zenders zichzelf deels hebben opgelegd bij de kavelverdelingen uiteraard).
Precies daarom schaffen ze wat mij betreft de regels af. Iedereen mag wat mij betreft uitzenden op die kavels en prima als je hetzelfde station op meerdere regionale kavels zet. Wellicht wel een beperking doen dat een landelijke zender niet ook op een regionaal kavel mag en dat er ook geen dubbelingen in regio's mogen zijn. Dat laatste voorkom je niet helemaal, maar bijvoorbeeld dat er maximaal 25% overlap is oid.zend-amateur schreef: ↑21 nov 2022 18:48 Als ik jullie reakties zo lees, denk ik bij mij zelf wat voor nut heeft deze vorm van commerciele radio dan nog?
In 2001 was FM de enige mobiele distributie voor de radiostations (in de auto bv). Er was geen 4g, geen dab+ etc. En dan wilde de overheid niet dat alle FM frequenties gevuld zouden worden met hetzelfde. Dus clausulering was logisch. Maar nu vandaag met andere mobiele distributies als dab, 4g lijkt mij logisch dat clausulering niet meer nodig vanwege 4g/apps, dab..
Laatst gewijzigd door progmog op 22 nov 2022 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat mijn steeds meer opvalt is dat regionale commerciële zender vaak "vechten om kruimels " terwijl de grote jongens makkelijker geld binnen harken.
Ik zou juist alle regels reclame op lokale / regionale commerciële los laten.
Ik zou juist alle regels reclame op lokale / regionale commerciële los laten.
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
-
Handhaving op programmainhoud is arbeidsintensief en juridisch lastig handhaafbaar gebleken. Er zitten talloze mazen in die wet, die de stations ook allemaal gevonden hebben. Het resultaat is bekend.
Ik denk, dat je in de praktijk alleen kan handhaven op of de stationsnaam, het RDS/DAB+ stations-ID, en het programma uniek is. Per ongeluk dezelfde plaat draaien is geen probleem, maar het kan dan niet zo zijn dat het geluid het grootste deel van het uur identiek is aan een ander station.
Zo zou je kunnen eisen dat een bedrijf een station op maximaal vier FM-kavels in vier verschillende provincies mag laten horen. Buiten die vier provincies verzint 'ie maar een andere naam en maakt 'ie daar maar een ander uniek programma voor. Op deze manier kan je alle regiogerichtheidseisen laten vallen.
Wie landelijk op FM wil, zorgt er maar voor dat 'ie een grote zak geld regelt voor een landelijk kavel. Of je gaat landelijk op DAB+, dat mag wat mij betreft altijd. Ook als je regionaal op FM zit.
Ik denk, dat je in de praktijk alleen kan handhaven op of de stationsnaam, het RDS/DAB+ stations-ID, en het programma uniek is. Per ongeluk dezelfde plaat draaien is geen probleem, maar het kan dan niet zo zijn dat het geluid het grootste deel van het uur identiek is aan een ander station.
Zo zou je kunnen eisen dat een bedrijf een station op maximaal vier FM-kavels in vier verschillende provincies mag laten horen. Buiten die vier provincies verzint 'ie maar een andere naam en maakt 'ie daar maar een ander uniek programma voor. Op deze manier kan je alle regiogerichtheidseisen laten vallen.
Wie landelijk op FM wil, zorgt er maar voor dat 'ie een grote zak geld regelt voor een landelijk kavel. Of je gaat landelijk op DAB+, dat mag wat mij betreft altijd. Ook als je regionaal op FM zit.