**Hobby RDS voor in huis gebruik #RDS

Zijn ze in of uit de lucht? Waar komen ze binnen? Wie heeft de hoogste vermogens en waar vind je schema's?

Moderator: admin6

Plaats reactie
Echtwel

**Hobby RDS voor in huis gebruik #RDS

Bericht door Echtwel »

Beste mede forum leden
Voor de hobby en alleen inpandig gebruik wil ik beetje met RDS gaan zitten spellen

Nu zag ik dit staan

Fm zendertje Rds Rbds Tuner Breakout Board Digitale Radio Broadcast Data
Link
https://nl.aliexpress.com/item/32416541 ... pt=glo2nld

Heeft iemand ervaring hiermee is dit aan stand alone <?>

Ik zal ook deze wat duurder maar plug and play

https://www.hf-electronics.nl/RDS-Encoder-met-USB

De vraag Heeft iemand ervaring hiermee

Het moet eigenlijk niks kosten :)) dus wil ik voor de goedkoopste gaan maar wil graag ook jullie ervaring en ideeën daarover weten

En het laatste welke software natuurlijk gratis raden jullie aan ? wie heeft er een link ?
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
marckxz

Re: **Hobby RDS voor in huis gebruik #RDS

Bericht door marckxz »

Voor software: https://pira.cz/rds/show.asp?id=magic_rds_4
Ik heb in een ver verleden een gelijkaardige RDS-encoder gebruikt zoals in je tweede link. Output was te laag voor deftig gebruik maar binnenshuis lukt dat wel. Maar goedkoop is niet altijd goede koop. Soms loont het om (iets) meer uit te geven.
thepet

Bericht door thepet »

Waarom gebruik je niet Airomate software.
Met de demo versie kan je voor je thuis gebruik ook een rds signaal creeeren.
Uiteraard moet je wel een geluidskaart met 192 khz ondersteuning op je pc hebben.
MFM

Bericht door MFM »

Softwarematig en gratis JMPX

Goede (onboard) geluidskaart 192khz en dan werkt het prima.

Bij interesse >> https://github.com/jontio/JMPX

Of bedoel je dat je gratis automatisering zoekt?
Dan radiodj etc.
RF-Head

Bericht door RF-Head »

Ik gebruik de versie van HF-Electronics.nl en komt netjes gebouwd met connectoren op de print.
Dus aansluiten via USB en gaan.
Ik gebruik zelf een RVR zender en de RDS geeft meer dan genoeg output signaal
Dat printje in je eerste link is een FM tuner module met RDS en werkt alleen als tuner in samenwerking met bv een Arduino.
Dat rode RDS printje van HF zie ik veel op foto's bij de Haagse piraten oa dance Radio Denhaag
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Alle dank voor de input die rode print zag ik ook op de foto bij dance radio staat aan waarom geen 2x tulp stereo in maar slechts 1 audio kanaal in? Of is daar een truc voor zo ja welke?
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Echtwel schreef: 16 jun 2022 09:50 Alle dank voor de input die rode print zag ik ook op de foto bij dance radio staat aan waarom geen 2x tulp stereo in maar slechts 1 audio kanaal in? Of is daar een truc voor zo ja welke?
De RDS encoder sluit je op een mono zender aan, wil je stereo, zal je een stereocoder moeten gebruiken. Je audio gaat via L/R line audio je stereocoder in - gaat daar uit met 1 x tulp en zo je RDS encoder in en die uitgang naar de MPX ingang.

Of als je zender al stereo heeft, zal je een rds ingang moeten hebben op een geschikte zender.

Om goed af te regelen is een spectrum Analyzer wel een must en enige kennis.
MFM

Bericht door MFM »

Daarop inhakend.
Met een pc of laptop en een sdr usb stick van €12,- heb je al een hele goede indicatie van piloottoon, mpx, rds etc.
Indicatie lijkt mij in dit geval voor alleen thuisgebruik voldoende toch?
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Je koppel RDS bij je MPX in, dus L + R gaat in een stereo encoder en daar komt MPX uit, dat via RDS voor stereo. Bij mono kan je de stereo encoder weglaten. Bij stereo moet de RDS wel synchroon lopen met je 19kHz piloot maar de wat duurdere modellen doen dat.

dus dat red je met één tulp in.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

https://www.hf-electronics.nl/RDS-Encoder-met-USB

In deze staat dus makelijk aan te sluiten tussen je audio bron en zender echter onduidelijk dus waarom het dus maar tulp 1 ingang audio heeft en dan in tulp uitgang naar je zender ik wil gewoon een stereo mp3 modulator gebruiken die geen RDS heeft zou je dan 1 kanaal gewoon kunnen laten en 1 daar tussen die RDS encoder hangen? Of moet ik gewoon een tussen koppel stukje gebruiken en dan de twee tulp link en rechts in de 1 tulp ingang persen? Wat het stereo natuurlijk niet ten goede komt (alles. Natuurlijk alleen voor inpandig gebruik)
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Echtwel schreef: 16 jun 2022 22:30 https://www.hf-electronics.nl/RDS-Encoder-met-USB

In deze staat dus makelijk aan te sluiten tussen je audio bron en zender echter onduidelijk dus waarom het dus maar tulp 1 ingang audio heeft en dan in tulp uitgang naar je zender ik wil gewoon een stereo mp3 modulator gebruiken die geen RDS heeft zou je dan 1 kanaal gewoon kunnen laten en 1 daar tussen die RDS encoder hangen? Of moet ik gewoon een tussen koppel stukje gebruiken en dan de twee tulp link en rechts in de 1 tulp ingang persen? Wat het stereo natuurlijk niet ten goede komt (alles. Natuurlijk alleen voor inpandig gebruik)

Dat gaat niet werken. Je mp3 zender wil audio aangeboden krijgen. De aangegeven rds heeft geen audio uitgang maar Mpx. Je zender zal dus voorzien moeten ziin van een Mpx ingang. Dergelijke mp3 zenders kunnen dat niet. Dit soort rds printjes is bedoeld voor professionele zenders , is niet bedoeld voor de consumenten zendertjes.

Audio zomaar links en rechts samenvoegen moet je overigens nooit zomaar ff samenknopen. Dit zou ik altijd door een mixer laten doen en dan de output op mono zetten. Maar in dit scenario totaal niet van toepassing.
Gebruik van koppelstukjes, aftakkingen en verloopjes is zowieso een stoor factor extra.
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

het is dat een Raspi echt niet aan de eisen van shielding en EMC kan voldoen.. maar als FM zender inclusief RDS kan die wel fugeren.. alleen tja vermogen van een gemiddelde babyfoon is wel een stuk hoger :)
mhkamp

Bericht door mhkamp »

Echtwel schreef: 15 jun 2022 13:23 Het moet eigenlijk niks kosten :)) dus wil ik voor de goedkoopste gaan maar wil graag ook jullie ervaring en ideeën daarover weten
Tsja... Dan is het in mijn ogen quasi onmogelijk om iets redelijks neer te zetten.

Mijn stand up:

1. Pira RDS Encoder P132 + bij behorende software
De RDS encoder doet het niet onder voor een landelijke zender. Veel mogelijkheden;

2. 20250100 Stereo-encoder. Pilot-tone werkt perfect. (Ook bij HF Electronics weg, bouwpakket);

3. RL PLL Stuurzender. Kan MPX signaal aan. (Heeft als bouwpakket kortstondig op Marktplaats gestaan).

Koste een beetje, zeker die RDS encoder, maar dit alles betaald zich vierkant terug.
Plaats reactie