Herindeling regionale DAB+-allotments
Moderator: admin6
-
Re: Herindeling regionale DAB+-allotments
Toch blijf ik het bijzonder vinden dat bijvoorbeeld de Waddeneilanden met bij elkaar 11.000 inwoners net zoveel (lokale) digitale etherruimte krijgen als een Amsterdam wat de miljoen inwoners aantikt. Kortom, grote steden zouden best een tweede mux mogen krijgen.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
-
In het geval van Amsterdam komt die extra mux er, als alles meezit, in de vorm van mux 8D Randstad.Madurodam FM schreef: ↑06 apr 2023 20:22 Toch blijf ik het bijzonder vinden dat bijvoorbeeld de Waddeneilanden met bij elkaar 11.000 inwoners net zoveel (lokale) digitale etherruimte krijgen als een Amsterdam wat de miljoen inwoners aantikt. Kortom, grote steden zouden best een tweede mux mogen krijgen.
In het westelijk en noordwestelijk deel van Nederland zijn de lokale DAB+regio's kleiner in oppervlakte dan in het oostelijk en zuidelijk deel van het land. Deze kleinere gebieden kosten veel frequenties. Dit betekent, dat er niet veel frequenties meer beschikbaar zullen zijn. Dan maar de ene stad wel en de andere stad niet? Dat gaat niet gebeuren, denk ik.
De waddeneilanden liggen frequentietechnisch zeer gunstig. Ze hebben weinig directe buren.
Ah ik was in de veronderstelling dat die nog steeds voor PMSE bestempeld was.. vandaar..
-
En dat is begrijpelijk. Op Radio-TV-Nederland staat nog altijd de oude situatie vermeld, terwijl 7D inmiddels in gebruik is door MTVNL en 6D door enkele lokale muxen. 9A staat voor MTVNL gepland in Zeeland. De nieuwe indeling voor PMSE is 7A bijna landelijk en 9B in Zeeland, al heb je kans dat 7A daar nog net schoon genoeg is voor gebruik voor PMSE, zolang de noord-Franse mux Valenciennes niet gestoord wordt. De gebieden van PMSE hebben op de kaart dezelfde verdeling als die van MTVNL.
Randstad is meer dan alleen Amsterdam, hoor...EtherScout schreef: ↑06 apr 2023 20:56In het geval van Amsterdam komt die extra mux er, als alles meezit, in de vorm van mux 8D Randstad.Madurodam FM schreef: ↑06 apr 2023 20:22 Toch blijf ik het bijzonder vinden dat bijvoorbeeld de Waddeneilanden met bij elkaar 11.000 inwoners net zoveel (lokale) digitale etherruimte krijgen als een Amsterdam wat de miljoen inwoners aantikt. Kortom, grote steden zouden best een tweede mux mogen krijgen.
Probleem met DAB is dat het altijd 1,75 MHz is, wat goed is voor rond de 12 kanalen. Da's veel voor een gebied met 11000 inwoners, inderdaad.
Als ik naar dat kaartje voor lokale muxen kijk dan verbaast het mij wel dat een groot deel van de frequenties maar één of twee keer gebruikt worden. Ik denk dat je zeker de vier grote steden (inclusief wat gebied er omheen) een tweede lokaal+ mux zou kunnen geven. Met name Amsterdam en Den Haag liggen ver van de grens dus dat maakt het allemaal nog makkelijker.
Er valt waarschijnlijk ook nog wel wat te doen met de combinatie zendersterkte / errorcorrectie. Met hoger vermogen heb je een beter signaal dus minder bits voor errorcorrectie, hou je meer over voor programma's. De grote steden hebben allemaal voldoende plekken voor een paar sterke zenders. Op de waddeneilanden heb je een veel groter gebied en niet/nauwelijks hoge gebouwen dus schroef dan de errorcorrectie op ter compensatie.