Herindeling regionale DAB+-allotments
Moderator: admin6
Re: Herindeling regionale DAB+-allotments
Ik ben benieuwd of de zender in Roterdam ook snel word omgezet naar de 5B. Omroep zeeland zal dan ook te beluisteren
zijn in heel de randstad zuid-holland hopelijk kan ik hier in de regio Breda er nog iets van gaan ontvangen dat was al wel zo met de 8A
zijn in heel de randstad zuid-holland hopelijk kan ik hier in de regio Breda er nog iets van gaan ontvangen dat was al wel zo met de 8A
-
Is afgelopen nacht omgezet.
-
Is er al iets meer bekend over de 'extra' beschikbare etherruimte in de Randstad op Mux 8D ?
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
8D?Madurodam FM schreef: ↑03 apr 2023 08:26 Is er al iets meer bekend over de 'extra' beschikbare etherruimte in de Randstad op Mux 8D ?
-
Uit de grote herindeling van de DAB+frequenties is er een extra laag ontstaan, die in diverse documenten rondom die herindeling genoemd wordt, namelijk 8D met hetzelfde dekkingsgebied als 8A Randstad vroeger had. Kanaal 8D was al internationaal gecoördineerd voor gebruik door PMSE. (Programme Making and Special Events, oftewel verbindingen voor theater, concerten, TV-opnames en dergelijke.) PMSE zit sinds de herindeling op kanaal 7A, maar kanaal 8D Randstad hoeft niet in ruil afgestaan te worden aan het buitenland, omdat dit gebied ver genoeg van de grens ligt.Ou-Tannu schreef: ↑03 apr 2023 18:498D?Madurodam FM schreef: ↑03 apr 2023 08:26 Is er al iets meer bekend over de 'extra' beschikbare etherruimte in de Randstad op Mux 8D ?
Hierdoor is een extra DAB+laag ontstaan met dekking in de Randstad, die nog niet uitgegeven is. Kanaal 8D is wel tijdelijk gebruikt tijdens het omzetten van enkele lokale DAB+muxen naar de nieuwe frequenties, maar nu staat de frequentie weer leeg. In principe zou 8D Randstad nu uitgegeven kunnen worden voor 12 extra DAB+stations in dat gebied.
Waarom dat nog niet gebeurd is, weet ik niet. Misschien willen ze kanaal 8D als reserve achter de hand houden, voor het geval ze er toch niet helemaal uitkomen met de indeling van de nieuwe lokale DAB+muxen in het hele land.
-
Dank voor je duidelijke uitleg EtherScout ! Het zou inderdaad eens waar kunnen zijn dat 8D voorlopig nog even in de ijskast blijft staan tot na de uitrol van de lokale muxen.
-
Bij de Rijksdienst Digitale Infrastructuur (voorheen Agentschap Telecom) circuleert momenteel een kaart met een voorlopige indeling van de lokale muxen per 1 september 2024. 8D komt daar niet op voor.
Klopt, maar men is er blijkbaar nog niet helemaal uit. Zou kunnen dat het kanaal alsnog kan zorgen voor wat extra ruimte in die indeling...
bedoel je de kaart welke al heel lang hier te zien is?voorenmedia schreef: ↑04 apr 2023 13:53 Bij de Rijksdienst Digitale Infrastructuur (voorheen Agentschap Telecom) circuleert momenteel een kaart met een voorlopige indeling van de lokale muxen per 1 september 2024. 8D komt daar niet op voor.
https://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-lokaal-2024.jpg
-
ik zie dat ze voor de regio rond Arnhem en zo'n beetje bij Nijkerk nog geen kanaal hebben ? Neem aan dat ze voor die twee regio's de 8D niet gaan opofferen.
Heel bijzonder. stop de pressen 5-4-2023 rond 08.20 uur.
Onderweg luister ik naar Magic FM ineens hoor ik een Engelstalige dance station op deze dab+ Frq. RDS geeft nog wel aan Magic FM het is geen piraat die Magic FM wegdrukt maar een bewuste actie wie weet / hoort meer ?
Onderweg luister ik naar Magic FM ineens hoor ik een Engelstalige dance station op deze dab+ Frq. RDS geeft nog wel aan Magic FM het is geen piraat die Magic FM wegdrukt maar een bewuste actie wie weet / hoort meer ?
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
-
-
op welke mux is dat ??
En ja, of het een doelbewuste actie is kan je zelf bepalen. Als alle stations op de mux gelijk zijn, dus is het een doelbewuste actie. Zijn alle stations ineens weg of anders dan zijn er condities.
Het is dus alles of niets, niet éen station uitgezonderd.
En ja, of het een doelbewuste actie is kan je zelf bepalen. Als alle stations op de mux gelijk zijn, dus is het een doelbewuste actie. Zijn alle stations ineens weg of anders dan zijn er condities.
Het is dus alles of niets, niet éen station uitgezonderd.
-
Ik hoorde gewoon Magic FM in ieder geval. Dus het zal wel iets lokaals zijn of condities inderdaad.
-
Yep. Schijnt nog steeds actueel te zijn.DX'r schreef: ↑04 apr 2023 19:32bedoel je de kaart welke al heel lang hier te zien is?voorenmedia schreef: ↑04 apr 2023 13:53 Bij de Rijksdienst Digitale Infrastructuur (voorheen Agentschap Telecom) circuleert momenteel een kaart met een voorlopige indeling van de lokale muxen per 1 september 2024. 8D komt daar niet op voor.
https://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-lokaal-2024.jpg