Reclame en nieuws exporteren
Moderator: admin6
-
Reclame en nieuws exporteren
Hallo allemaal,
ik ben op zoek naar software die de reclames kan plannen, het nieuws inlaad, evt. een paar jingles en hier vervolgens een export van kan maken in wav of mp3. Het eerste kan natuurlijk met een hele serie automatiseringspakketten, maar het exporteren heb ik nog nergens gezien als functie.
Context: ons station zend uit op FM, waarbij alle live dj's vanuit huis radio maken. Zij leveren een kale audiostream aan die door de processing gaat. Als input draait een icecast server. Op dit moment maken de nonstop en de live dj's gebruik van RadioDJ, met één centrale database. Het delen van de bestanden gaat via OneDrive. Met Events worden de reclames en nieuws geladen maar dat kan niet op een mooie manier gepland worden. We willen over op een professioneler pakket voor onze nonstop automatisering, echter niet voor alle (30) dj's een licentie aan moeten schaffen van dat pakket. Daar is bij de omroep geen geld voor.
Bij ons staat de vrijheid voorop om je programma te maken wanneer je dat wil, dus ik wil niet naar een systeem waarbij de audiofeed van de live dj afgespeeld word door de nonstop automatisering. Het huidige systeem, met de icecast als multiplexer, bied hierin onze oplossing. Alleen zit ik met de distributie van het nieuws en reclames. Uitgangspunt is dat die natuurlijk in sync lopen met de nonstop, maar wel door de live dj ingestart kunnen worden.
ik ben op zoek naar software die de reclames kan plannen, het nieuws inlaad, evt. een paar jingles en hier vervolgens een export van kan maken in wav of mp3. Het eerste kan natuurlijk met een hele serie automatiseringspakketten, maar het exporteren heb ik nog nergens gezien als functie.
Context: ons station zend uit op FM, waarbij alle live dj's vanuit huis radio maken. Zij leveren een kale audiostream aan die door de processing gaat. Als input draait een icecast server. Op dit moment maken de nonstop en de live dj's gebruik van RadioDJ, met één centrale database. Het delen van de bestanden gaat via OneDrive. Met Events worden de reclames en nieuws geladen maar dat kan niet op een mooie manier gepland worden. We willen over op een professioneler pakket voor onze nonstop automatisering, echter niet voor alle (30) dj's een licentie aan moeten schaffen van dat pakket. Daar is bij de omroep geen geld voor.
Bij ons staat de vrijheid voorop om je programma te maken wanneer je dat wil, dus ik wil niet naar een systeem waarbij de audiofeed van de live dj afgespeeld word door de nonstop automatisering. Het huidige systeem, met de icecast als multiplexer, bied hierin onze oplossing. Alleen zit ik met de distributie van het nieuws en reclames. Uitgangspunt is dat die natuurlijk in sync lopen met de nonstop, maar wel door de live dj ingestart kunnen worden.
- Aart Rietveld
Re: Reclame en nieuws exporteren
Ik raak de draad een beetje kwijt in je uitleg. Begrijp ik het goed dat je reclame en nieuws wilt exporteren naar je DJ's? En dat die DJ's deze content weer opnemen in hun vooraf opgenomen programma? Dan heb je toch oud nieuws in je uitzending?
-
Bedankt Aart voor je reactie.
Begrijp ik het goed dat je reclame en nieuws wilt exporteren naar je DJ's? >> Ja, en wel zo dat het één file is die ze zelf in kunnen starten.
En dat die DJ's deze content weer opnemen in hun vooraf opgenomen programma? >> Nee, ze draaien live, dus geen vooraf opgenomen programma's.
Begrijp ik het goed dat je reclame en nieuws wilt exporteren naar je DJ's? >> Ja, en wel zo dat het één file is die ze zelf in kunnen starten.
En dat die DJ's deze content weer opnemen in hun vooraf opgenomen programma? >> Nee, ze draaien live, dus geen vooraf opgenomen programma's.
- Aart Rietveld
Nu snap ik het beter maar ik blijf mijn twijfels houden bij de praktische uitvoering. Je hebt slechts een heel korte tijd tussen het beschikbaar komen van het nieuwsbulletin, het samenstellen van de items, het versturen naar de DJ's en het plaatsen van het gecombineerde item in de playout van de DJ.
Ik heb zelf ervaring met het downloaden van het NOS-Nieuws en dat bulletin is pas om xx:57:00 beschikbaar, als dat je combineert met een reclameblok dat voor het nieuws uitgezonden moet worden heb je al niet meer de mogelijkheid om het nieuws op het TOTH uit te zenden. Je gaat dus altijd achterlopen.
Ik heb zelf ervaring met het downloaden van het NOS-Nieuws en dat bulletin is pas om xx:57:00 beschikbaar, als dat je combineert met een reclameblok dat voor het nieuws uitgezonden moet worden heb je al niet meer de mogelijkheid om het nieuws op het TOTH uit te zenden. Je gaat dus altijd achterlopen.
Je kan via SOX met een command line een muziekblok-export maken.
Dit kan je automatiseren en eventueel ook je reclame randomiseren.
Ik gebruik deze "truc" ook om mijn nieuws als mijn losse teasers als één of meerder blokken te laden.
Dit kan je automatiseren en eventueel ook je reclame randomiseren.
Ik gebruik deze "truc" ook om mijn nieuws als mijn losse teasers als één of meerder blokken te laden.
Code: Selecteer alles
//voorbeeld-code wat ik gebruik bij de PAL-script in SAM-broadcaster
ExecuteCmd('E:\sox\sox.exe ', ['e:\reclame.wav e:\nieuws.mp3 e:\full_reclame_nieuws.wav']) ;
-
@Aart, op dit moment download onze server op de 58e minuut het nieuws via RTV download. Dat wordt via Onedrive gesynct naar de DJ. Dat werkt tot nu toe aardig, echter zijn de dj's verplicht om dezelfde automatisering (RadioDJ) te gebruiken als de nonstop server. Het grote nadeel is dat wanneer OneDrive niet goed synct, RadioDJ het bestand in de database op disabled zet, en andere DJ's het dus niet meer af kunnen spelen. In zijn geheel is het complex en dat maakt het problematisch.
@Wout, bedankt voor het tippen naar SoX. Had stiekem de hoop dat er toch meer stations met mijn 'probleem' zaten en dat er toch ergens wel een pakket zou moeten zijn dat het oplost, maar dat is waarschijnlijk het verdienmodel achter de studioswitch optie.
@Wout, bedankt voor het tippen naar SoX. Had stiekem de hoop dat er toch meer stations met mijn 'probleem' zaten en dat er toch ergens wel een pakket zou moeten zijn dat het oplost, maar dat is waarschijnlijk het verdienmodel achter de studioswitch optie.
Ik kan je vraag niet met je probleem rijmen. Je schrijft dat als het nieuws-bestand niet goed gesynct wordt, RadioDJ het bestand op disabled zet. En nu zoek je een systeem dat reclame en nieuws kan samenvoegen tot één bestand. Als dat bestand niet goed gesynct wordt dan hou je toch het probleem (maar nu dan met nieuws én reclame)?filantroop schreef: ↑29 apr 2022 19:33 @Aart, op dit moment download onze server op de 58e minuut het nieuws via RTV download. Dat wordt via Onedrive gesynct naar de DJ. Dat werkt tot nu toe aardig, echter zijn de dj's verplicht om dezelfde automatisering (RadioDJ) te gebruiken als de nonstop server. Het grote nadeel is dat wanneer OneDrive niet goed synct, RadioDJ het bestand in de database op disabled zet, en andere DJ's het dus niet meer af kunnen spelen. In zijn geheel is het complex en dat maakt het problematisch.
Je geeft allerlei stukjes informatie maar geen volledig beeld wat je nu precies wilt. Dat maakt het zo moeilijk om met je mee te denken.
-
Ik wil een los bestand met nieuws en reclames, zodat dj's niet meer afhankelijk zijn van een database en automatiseringstool (en de onderliggende synchronisatieproblemen). Je moet nog steeds een bestand delen, dat klopt, maar het helpt niet langer de database om zeep.
Overigens tracht ik een compleet beeld van de situatie te schetsen maar de huidige oplossing is nogal complex. Onderstaand probeer ik het nog een keer.
Het betreft een station waarbij de DJ's helemaal vrij zijn in hun programmering, maar wel op het hele uur het nieuws en de reclames moeten spelen. De DJ's zenden uit op een aparte icecast mount en overrulen zo de nonstop programmering. De nonstop loopt via een nog te bepalen automatiseringspakket. Om toch op het hele uur het nieuws en reclames af te spelen (idem aan de nonstop) bij een live DJ moeten die voor de DJ beschikbaar zijn.
Overigens tracht ik een compleet beeld van de situatie te schetsen maar de huidige oplossing is nogal complex. Onderstaand probeer ik het nog een keer.
Het betreft een station waarbij de DJ's helemaal vrij zijn in hun programmering, maar wel op het hele uur het nieuws en de reclames moeten spelen. De DJ's zenden uit op een aparte icecast mount en overrulen zo de nonstop programmering. De nonstop loopt via een nog te bepalen automatiseringspakket. Om toch op het hele uur het nieuws en reclames af te spelen (idem aan de nonstop) bij een live DJ moeten die voor de DJ beschikbaar zijn.
Dat is toch heel erg makkelijk te doen?
Je wilt elk uur een verse nieuws en reclame file?
Dan kun je dus in bv mairlist en andere playouts wat doen, maar je kunt ook met je nieuwsdownloadtool elk uur om bv xx:58 een compleet blok als bestand in een box, map, ftp zetten zodat er elk uur een geupdate nieuws en reclameblok beschikbaar is.
Dan hoeft een thuisjock alleen maar dat bestand met zijn eigen geautomatiseerde nieuwsdownloadtool elk uur om xx:59 te laten syncen met zijn playout.
Dus jij download je nieuws om bv xx:57 (dus marge is minuut extra) voor in je nonstop en eigen automatisering.
De Extra tool verpakt elk uur de door jouw vooraf geplande commercials en het bewuste nieuws als 1 file en zet dat ergens weg.
En de thuisjocks hebben hun downloadtool die elk uur die file oppakt en in hun playout plaatst.
Dan kun je dus in bv mairlist en andere playouts wat doen, maar je kunt ook met je nieuwsdownloadtool elk uur om bv xx:58 een compleet blok als bestand in een box, map, ftp zetten zodat er elk uur een geupdate nieuws en reclameblok beschikbaar is.
Dan hoeft een thuisjock alleen maar dat bestand met zijn eigen geautomatiseerde nieuwsdownloadtool elk uur om xx:59 te laten syncen met zijn playout.
Dus jij download je nieuws om bv xx:57 (dus marge is minuut extra) voor in je nonstop en eigen automatisering.
De Extra tool verpakt elk uur de door jouw vooraf geplande commercials en het bewuste nieuws als 1 file en zet dat ergens weg.
En de thuisjocks hebben hun downloadtool die elk uur die file oppakt en in hun playout plaatst.
Volgens mij is dat precies wat-ie vraagt.MFM schreef: ↑04 mei 2022 23:05 Dat is toch heel erg makkelijk te doen?
Echter, ik voorzie een aantal praktische problemen die gedeeltelijk ook al genoemd zijn, en de belangrijkste is de korte tijdspanne die je hebt tussen het beschikbaar komen van nieuws (NOS: :57, anderen :58) en het moeten instarten door de DJ. Vooral omdat er dus nog reclame voorgeplaatst gaat worden; dat beperkt je tijd om het klaar te zetten nog meer. Neem daar nog wat margetijd bij tussen download in instarten, en het wordt allemaal heel krap.
Verder weet een DJ ook niet hoeveel reclametijd er voor het nieuws zit, dus een beetje accuraat het nieuws zelf op het uur plaatsen wordt dan ook een stuk lastiger.
Weet niet van welk pakket je gebruik wilt gaan maken, als dat een mAirlist is bijvoorbeeld, daarvan weet ik dat je behalve de database ook playlists kunt delen die de ander dan kan gebruiken. Gebruik dat om een "playlist reclame en nieuws" te maken wat bij de DJ ingepland kan worden. Als het pakket wat je op het oog hebt dit soort opties niet heeft, kijk naar een mogelijkheid om simpelweg een M3U playlist ofzo te delen en die in de playout in te laden. Persoonlijk zou ik echter wel grijpen naar de optie die Wout ook aangegeven heeft: creeer zelf met behulp van een script en SoX je blok en zet die klaar.
Inderdaad.
Maar ik kan je uit ervaring vertellen dat het downloaden van de betreffende nieuws file om xx:59 nog steeds prima te doen is.
En praktisch gezien kun je dus al de commercial blokjes eerder vrijgeven zodat die inderdaad al ruim voor het hele uur op de juiste plek staan.
Dan worden het alleen 2 files die de downloadtool binnen moet halen.
En wil je het helemaal netjes doen dan zorg je als thuisjock dat je gewoon dat reclameblok alvast als event in je playlist hebt staan om xx voor het hele uur in te starten.
Ik persoonlijk zou gewoon de playout zo programmeren dat deze rond elk heel uur ongeacht livefeed of nonstop de reclame en nieuws items instart en daarna weer de feed vrijgeeft. Dan ben je overal van af.
Maar ik kan je uit ervaring vertellen dat het downloaden van de betreffende nieuws file om xx:59 nog steeds prima te doen is.
En praktisch gezien kun je dus al de commercial blokjes eerder vrijgeven zodat die inderdaad al ruim voor het hele uur op de juiste plek staan.
Dan worden het alleen 2 files die de downloadtool binnen moet halen.
En wil je het helemaal netjes doen dan zorg je als thuisjock dat je gewoon dat reclameblok alvast als event in je playlist hebt staan om xx voor het hele uur in te starten.
Ik persoonlijk zou gewoon de playout zo programmeren dat deze rond elk heel uur ongeacht livefeed of nonstop de reclame en nieuws items instart en daarna weer de feed vrijgeeft. Dan ben je overal van af.
Als de combi reclame en nieuws te ingewikkeld is, kun je de reclameblokken ook los naar de dj's sturen. Die zetten de reclame dan NA het nieuws, dat je hard op het hele uur laat starten, en waarbij het uitzendsysteem dat je gebruikt dus de stream van de thuisjocks overruled. Het enige waar je medewerkers zich aan moeten houden is op tijd 'weg' te zijn voor het nieuws start, en ze kunnen dan lokaal (dus thuis) na het nieuws de reclame starten.
Omdat ze waarschijnlijk zelf online de status moeten beluisteren (dus wanneer is het nieuws klaar) en je rekening moet houden met eventuele vertraging, zou je na het nieuws een bumpertje kunnen plaatsen die heel langzaam uitfade. Zodra de dj dat hoort kan hij of zij thuis de uitzending weer oppakken met het reclameblok.
-
Dank voor jullie input!
MPM: Dat is inderdaad een stap in de goede richting, had nog niet gedacht aan een tweede tool.
Calypso: De exacte tijd dat het nieuws speelt maakt niet zoveel uit. De praktijk van het syncen is een kwestie van testen. mAirlist wordt overwogen, denk dat ik ze eens aanschrijf of dat zo kan werken met een prof licens voor de nonstop en een home license voor elke thuis DJ.
Radionerd ook bedankt voor je reactie.
Ik wil dus absoluut niet dat het nonstop playout systeem de DJ overneemt op het hele uur. De DJ heeft zolang de uitzending duurt de volledige regie. Daarmee valt Radionerds suggestie af.
Waar ik verder nog een vraagteken bij heb is hoe ik dan de planning van de reclames doe, is daar wel een losse tool voor? Als die er is zou het met een script en SoX te doen moeten zijn.
MPM: Dat is inderdaad een stap in de goede richting, had nog niet gedacht aan een tweede tool.
Calypso: De exacte tijd dat het nieuws speelt maakt niet zoveel uit. De praktijk van het syncen is een kwestie van testen. mAirlist wordt overwogen, denk dat ik ze eens aanschrijf of dat zo kan werken met een prof licens voor de nonstop en een home license voor elke thuis DJ.
Radionerd ook bedankt voor je reactie.
Ik wil dus absoluut niet dat het nonstop playout systeem de DJ overneemt op het hele uur. De DJ heeft zolang de uitzending duurt de volledige regie. Daarmee valt Radionerds suggestie af.
Waar ik verder nog een vraagteken bij heb is hoe ik dan de planning van de reclames doe, is daar wel een losse tool voor? Als die er is zou het met een script en SoX te doen moeten zijn.
Hoe bepaal je nu, als er niemand live is, welke commercials gedraaid worden?
Als je al met een bepaald systeem een planning maakt, zou het niet al te lastig moeten zijn om die eruit te trekken en aan elkaar te mixen met ffmpeg of SoX.
Als je al met een bepaald systeem een planning maakt, zou het niet al te lastig moeten zijn om die eruit te trekken en aan elkaar te mixen met ffmpeg of SoX.