Radio M Utrecht

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

Oortjes

Radio M Utrecht

Bericht door Oortjes »

Als oud inwoner van midden Nederland luister ik nog steeds graag naar Radio M Utrecht. Ik vind het een prettige zender met goede mix van fijne muziek en boeiende informatie, zeker doordeweeks. Toch kan er in mijn optiek altijd wat beter, leuk om hier een voorzet voor te doen.

Het volgende kan volgens mij beter:
1. De sport. Dat is nu een "langs de lijn' concept met heel veel aandacht voor FC Utrecht als enige profclub in de regio. Het verdringt andere programma's als er gevoetbald wordt en in het weekend is het overheersend. M.i. zijn doordeweeks 's avonds reguliere korte updates over alle sporten, plus in het weekend een meer journalistiek magazine met interviews en uitslagen, aanzienlijk beter te beluisteren voor een groot publiek.
2. Het spel woordbouwer. Een goed (doordeweeks) radiospel kan je meedoen in de auto, dit niet. Ik zou het naar het weekend verplaatsen, als er toch anders geluisterd wordt.
3. Thorvald de Geus vind ik een geweldige energieke d.j., maar is enkel invaller. Ik zou hem vast in de programmering zetten.
4. Het regionieuws is doordeweeks op de halve uren en in het weekend na het hele uur. Dat zou ik gelijk trekken naar halve uren.
5. Er zijn nu doordeweeks 's morgens Nederlandse plaatjes en 's middags sixties. Ik zou 's morgens oldies uit één jaar doen, wat nu in het weekend zit, 's middags Nederlands en in het weekend eighties.

Daarmee kom ik op de volgende programmering.

Maandag t/m vrijdag
06-09 Utrecht is wakker - Bob van Beeten
09-10 Hart van goud - Edwin Meerman (terug naar één week muziekhistorie)
10-12 Jukebox Goud - Jos van Heerden (verzoeknummers rond één thema, straks aan tafel en de bos van Jos)
12-14 Aan tafel - Conny Kraaijeveld
14-15 93-1.NL - Edwin Meerman
15-17 Vluchtstrook - Thorvald de Geus (o.a. drie in één en verjaardagen)
17-19 Utrecht komt thuis - Jeroen Latijnhouwers
19-20 De dag - Bob van Beeten, Jos van Heerden, Conny Kraaijeveld en Jeroen Latijnhouwers
20-22 De avond van M- Gertjan van Stralen
22-23 Evelien's lovesongs - Evelien de Bruin
23-06 non stop

Zaterdag en zondag
07-10 Prettig weekend - Koop Geersing
10-12 Tijd voor U - Pieter Vorage
12-14 Servicelijn (za) / Op verzoek (zo) - Vivian Boelen
14-15 Wie kent Nederland - Koop Geersing (Nederlandse muziek)
15-17 Namen en Rugnummers - Pieter Tammens (sportmagazine met interviews en uitslagen)
17-19 Wijk C - Ingrid Corvers (cultureel programma)
19-20 De Verlenging - René van den Berg en Gert Kruys (analyses en interviews)
20-22 Super Eighties - Edwin Meerman (vergeten hits uit de eighties)
22-23 Evelien's lovesongs - Evelien de Bruin
23-07 non stop

Tot zover de verder volstrekt persoonlijke voorkeur van één luisteraar, gewoon omdat het kan op dit forum :???:

Wat vinden jullie hiervan?
Rock 'n roll is better than music!
Phoenix

Re: Radio M Utrecht

Bericht door Phoenix »

Oortjes schreef: 10 apr 2022 21:13 Tot zover de verder volstrekt persoonlijke voorkeur van één luisteraar, gewoon omdat het kan op dit forum :???:

Wat vinden jullie hiervan?
Ik heb geen binding met Utrecht en dus geen connectie met Radio M, maar ik heb altijd wel het idee dat er meer (landelijk) bekende presentatoren bij deze regionale omroep zitten dan bij menig andere regionale omroep.

Met jouw voorgestelde programmering is volgens mij weinig mis. Het oogt als een regionale NPO Radio 5.

Wel zou ik misschien Evelien de Bruin een dagje vrijaf gunnen. Vijf dagen ochtendradio met Gerard Ekdom en ook nog alle dagen laat op de avond een uurtje vullen op Radio M is misschien iets te veel van het goede. En hoorde ik Evelien ook al niet invallen bij haar schoonzoon op 538?
God is a DJ
MFM

Bericht door MFM »

Waarom is dat beter volgens jou?
De meeste mensen luisteren hooguit een uurtje bewust naar de radio per dag. Sport, actualiteiten en historische momenten daar gelaten. Daar stemmen we vaak bewust op af.
Dus waarom een complete formatwissel, complete programmawissel en een compleet andere invulling van de sport?
Je kunt ook gewoon de programma gemist sectie ontdekken en die programma’s op het door jou gewenste tijdstip afspelen, je spotify playlist aanpassen enz.

Waarom niet gewoon meegaan met de tijd, beseffen dat het 2022 is en je wss niet eens meer dan 3 of 4 uur per dag naar M luistert?

Ik wil niet negatief overkomen, maar diepte analyses van bestaande programmeringen vs droomprogrammeringen strijken mij de laatste tijd een beetje tegen de nekharen in..
Je maakt een discussie los om iets wat toch nooit zal gebeuren. Tenminste, niet zo rigoureus als velen vaak voorstellen op dit forum.

On topic: sport is in het weekend natuurlijk iets wat bij de regio omroepen natuurlijk om hun cluppie gaat. Dus Fc Utrecht vervangen voor een journalistiek hoogstaand sportprogramma dat gaat m niet worden.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Phoenix schreef: 17 apr 2022 20:33 Wel zou ik misschien Evelien de Bruin een dagje vrijaf gunnen. Vijf dagen ochtendradio met Gerard Ekdom en ook nog alle dagen laat op de avond een uurtje vullen op Radio M is misschien iets te veel van het goede. En hoorde ik Evelien ook al niet invallen bij haar schoonzoon op 538?
Ik gun het haar van harte, maar dat heb ik niet bedaacht. Dit is nu ook zo. Het grootste deel van de programmering is ongewijzigd.
MFM schreef: 18 apr 2022 10:24 Dus waarom een complete formatwissel, complete programmawissel en een compleet andere invulling van de sport?
Formatwissel? Dat is dit zeker niet, of bedoel je de sport?

Het punt met de sport is dat het ontzettend anders is dan de andere programma's. Naar verhouding veel gesproken woord, met maar één onderwerp ipv de gewoonlijke variatie. Ik vind het storend, maar llees dat ook op socials. Daarnaast is het vrijwel allemaal FC Utrecht, terwijl het luisterpubliek vaak andete sporten en/of clubs leuk vindt. Zo een Omroep Gelderland heeft heel veel profvoetbal in de regio, maar slechts één club volgen komt wel erg lokaal over.
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

Waarom is het sportprogramma pas om 15.00? De wedstrijden in het amateurvoetbal beginnen zo'n beetje allemaal om 14.30/15.00. Dan ben je dus eigenlijk te laat. Helemaal met GVVV, DOVO, Spakenburg en IJsselmeervogels, dat zijn toonaangevende amateurclubs uit de regio.
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Ja, maar live verslaggeving mag niet meer in Oortjes zijn droomprogrammering.
MFM

Bericht door MFM »

Oortjes schreef: 18 apr 2022 11:19
Phoenix schreef: 17 apr 2022 20:33 Wel zou ik misschien Evelien de Bruin een dagje vrijaf gunnen. Vijf dagen ochtendradio met Gerard Ekdom en ook nog alle dagen laat op de avond een uurtje vullen op Radio M is misschien iets te veel van het goede. En hoorde ik Evelien ook al niet invallen bij haar schoonzoon op 538?
Ik gun het haar van harte, maar dat heb ik niet bedaacht. Dit is nu ook zo. Het grootste deel van de programmering is ongewijzigd.
MFM schreef: 18 apr 2022 10:24 Dus waarom een complete formatwissel, complete programmawissel en een compleet andere invulling van de sport?
Formatwissel? Dat is dit zeker niet, of bedoel je de sport?

Het punt met de sport is dat het ontzettend anders is dan de andere programma's. Naar verhouding veel gesproken woord, met maar één onderwerp ipv de gewoonlijke variatie. Ik vind het storend, maar llees dat ook op socials. Daarnaast is het vrijwel allemaal FC Utrecht, terwijl het luisterpubliek vaak andete sporten en/of clubs leuk vindt. Zo een Omroep Gelderland heeft heel veel profvoetbal in de regio, maar slechts één club volgen komt wel erg lokaal over.
TS geeft 5 punten aan waarvan punt 1 Sport volgens hem geheel anders verdeelt zou moeten worden over de zenduren.
Punt 2 volgens hem op een ander tijdstip ver uit de reguliere programmering moet. Punt 4 regionieuws in de weekenden ook als onderbreking van de programma’s op het halve uur moet terwijl dit ook een bewuste keuze is om dat op hele uren te doen.. En punt 5, de muziek doordeweeks moet van hem precies andersom.

Dan gooi je het gehele radioformat, je herkenbaarheid, de programmering plus inhoudelijke informatie en muziek toch behoorlijk om?
Ik zie een format voor een radiozender als meer dan een muziekformat.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

MFM schreef: 29 apr 2022 01:33 [Dan gooi je het gehele radioformat, je herkenbaarheid, de programmering plus inhoudelijke informatie en muziek toch behoorlijk om?
Ik zie een format voor een radiozender als meer dan een muziekformat.
Ik zie dat ook zo, maar wat meer uniformiteit tussen week en weekend noem ik geen format wissel. Integendeel, dat zie ik als aanscherpen van het bestaande format.

De hele week regionieuws op het halve uur ipv twee dagen afwijkend, is daar een goed voorbeeld van.
MFM

Bericht door MFM »

Dat kun je ook zo zien ja.
Maar dan nog had de topicstarter behoorlijk wat andere plannen.
Alles moest anders of ergens anders in de programmering weggezet worden.
60s of 80s op hele andere tijden, mensen wegstrepen en bijplaatsen op andere uren in de programmering maar wel met hetzelfde programma als eerst omdat hij dat leuker vindt?? Of het sportprogramma totaal anders willen met dan ook nog eens doordeweeks savonds(???) sportflitsen??
Dan luister je toch opeens naar een totaal andere opzet?

Los van de veel hogere kosten, want er is gewoon behoorlijk bezuinigd op de nieuwsvoorziening en presentatie is dit ook te rigoureus om in 1 x om te gooien.

Ik begrijp dat je dit niet zo snel als formatwissel ziet, maar het is toch echt wel een behoorlijke wijziging om zowel je muziek, presentatie, programmaformats en nieuws totaal anders te willen. Dat is geen aanscherping maar een kleine reorganisatie!
Oortjes

Bericht door Oortjes »

MFM schreef: 04 mei 2022 23:42 Dat kun je ook zo zien ja.
Maar dan nog had de topicstarter behoorlijk wat andere plannen.
Ik ben de topicstarter en zie het zo.
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Radio M heeft nog nooit zulke hoge luistercijfers gehad en is daarmee de best beluisterde regionale omroep:
https://radiowereld.nl/medianieuws/2022 ... le-omroep/
Marijn

Bericht door Marijn »

Goed zo. Vind het een goede zender met een fijne muziekmix. ook een fijne interactie met de luisteraar. ga zo door zou ik zeggen.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

De Nachtwacht schreef: 21 dec 2022 14:59 Radio M heeft nog nooit zulke hoge luistercijfers gehad en is daarmee de best beluisterde regionale omroep:
https://radiowereld.nl/medianieuws/2022 ... le-omroep/
En terecht! Zeker doordeweeks is het een erg fijne omroep om naar te luisteren. Goede muziekmix, fijne presentatie.

Het is trouwens niet alleen de best beluisterde regionale omroep, het is in het eigen uitzendgebied verreweg de best beluisterde zender. Geen enkele radiozender in Nederland heeft zo een hoog marktaandeel. Topprestatie, absoluut uniek.

Vandaag was Jeroen Latijnhouwers voor het laatst. Hij zei het jammer te vinden en te hopen voor de zomer weer terug te zijn. Opvallend. Ik vond Jeroen een erg fijne presentator voor in de avondspits. Wie hem gaat vervangen, is nog niet bekend gemaakt. Ik ben benieuwd.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

De plek van Jeroen Latijnhouwers is nog altijd vacant. Hoewel Maya Eksteen het uitstekend waarneemt, is yerugkeer van een pensionado natuurlijk geen oplossing op lange termijn. Het schijnt lastig te zijn een goede vervanger te vinden.

Heeft iemand hier een idee?

Mij lijkt Francis Dix wel wat. Ik zie op haar LinkedIn dat ze tegenwoordig nieuws leest, na banen buiten de radiowereld. Op Vintage Veronica bewijst ze nog steeds een hele goede dj te zijn en interviewen kan ze ook.
Peach 94.9

Bericht door Peach 94.9 »

Oortjes schreef: 26 feb 2023 11:03 De plek van Jeroen Latijnhouwers is nog altijd vacant. Hoewel Maya Eksteen het uitstekend waarneemt, is yerugkeer van een pensionado natuurlijk geen oplossing op lange termijn. Het schijnt lastig te zijn een goede vervanger te vinden.

Heeft iemand hier een idee?

Mij lijkt Francis Dix wel wat. Ik zie op haar LinkedIn dat ze tegenwoordig nieuws leest, na banen buiten de radiowereld. Op Vintage Veronica bewijst ze nog steeds een hele goede dj te zijn en interviewen kan ze ook.
manuela kemp is een prima optie.
Plaats reactie