TV Ontvangst vroeger
Moderator: admin6
-
Re: TV Ontvangst vroeger
Wij hadden vroeger alleen dit:
IJsselstein VHF 4 - Nederland 1
IJsselstein UHF 27 - Nederland 2
IJsselstein UHF 30 - Nederland 3
Later kwam daar alleen deze nog bij:
Wormer UHF 55 - TV Noord Holland
Verder alleen maar ruis. Geen wonder dat iedereen hier een kabelaansluiting had.
Die zee aan ruimte werd dan ook gebruikt voor de eerste uitrol van Digitenne, dat toen alleen in de Randstad te ontvangen was. Er heeft hier dus een aantal jaar DVB-T en PAL(plus)-BG naast elkaar gedraaid.
Verder alleen maar ruis. Geen wonder dat iedereen hier een kabelaansluiting had.
Die zee aan ruimte werd dan ook gebruikt voor de eerste uitrol van Digitenne, dat toen alleen in de Randstad te ontvangen was. Er heeft hier dus een aantal jaar DVB-T en PAL(plus)-BG naast elkaar gedraaid.
-
Maar zonder geluid!Madurodam FM schreef: ↑09 apr 2022 23:00 Met een beetje condities kon je hier in Den Haag het Engelse Anglia TV ontvangen. En daar was nog nieteens een grote antenne op je dak voor nodig. E
-
Digitenne valt eigenlijk buiten het onderwerp van TS, evenals kabelontvangst/CAI.EtherScout schreef: ↑13 apr 2022 19:25 Wij hadden vroeger alleen dit:
Die zee aan ruimte werd dan ook gebruikt voor de eerste uitrol van Digitenne, dat toen alleen in de Randstad te ontvangen was.
Het gaat TS om analoge etherontvangst, via antenne.
(En die "zee aan ruimte in de ether" (zowel tv als AM/FM radio) is de Nederlandse bevolking nota bene decennialang door bepaalde politieke partijen verkocht als "schaarste in de ether". Puur om het monopolie te behouden voor een verstard omroepsysteem. Nog een geluk dat we de zeezenders hadden.)
-
Dat klopt, ik heb dan ook geen hele lijst met stations op kabel en digitenne meegegeven.Satfreak13 schreef: ↑16 apr 2022 11:01Digitenne valt eigenlijk buiten het onderwerp van TS, evenals kabelontvangst/CAI.EtherScout schreef: ↑13 apr 2022 19:25 Verder alleen maar ruis. Geen wonder dat iedereen hier een kabelaansluiting had.
Die zee aan ruimte werd dan ook gebruikt voor de eerste uitrol van Digitenne, dat toen alleen in de Randstad te ontvangen was.
Het gaat TS om analoge etherontvangst, via antenne.
(En die "zee aan ruimte in de ether" (zowel tv als AM/FM radio) is de Nederlandse bevolking nota bene decennialang door bepaalde politieke partijen verkocht als "schaarste in de ether". Puur om het monopolie te behouden voor een verstard omroepsysteem. Nog een geluk dat we de zeezenders hadden.)
Kabel is, denk ik, wel de reden, waarom commerciele analoge TV in de ether na de legalisatie nooit meer van de grond kwam, in tegenstelling tot in Duitsland. Digitenne heeft slechts gebruik gemaakt van de lege ether, maar wel met het betaalmodel van de kabel.
Als commerciele TV in eind jaren 70 / begin jaren 80 al gelegaliseerd zou zijn, dan zou de situatie in de ether heel anders zijn geweest. Net zoals op FM nu, zouden de commerciele TV-zenders dan analoge dekking hebben gehad in meer dan de helft van het land.
https://radio-tv-nederland.nl/historie/ ... e_tv2.htmlRobin1981 schreef: ↑09 apr 2022 21:19 Na aanleiding van het opgehaalde telefoonnummers topic moest ik denken aan ouderwetse analoge tv ontvangst via een antenne. Ik woon in Limburg bij Venlo en daar hadden we relatief veel tv zenders.
Vhf kanaal 3 RTBF 1 Liege
Vhf kanaal 5 Nederland 1 Roermond
Vhf kanaal 9 Ard Langeberg
Uhf kanaal 31 Nederland 2 Roermond
Uhf kanaal 34 Nederland 3 Roermond
Uhf kanaal 35 ZDF Wesel
Uhf kanaal 42 RTBF 21 Liege
Uhf kanaal 44 BRT Tv1 Genk
Uhf kanaal 47 BRT Tv2 Genk
Uhf kanaal 52 RTL Wesel
Uhf kanaal 59 Vox Wesel
Nu vraag ik me af tot waar waren met name de buitenlandse zenders via antenne te ontvangen? Heb jij nog herinnering aan de ontvangst van toen, welk kanaal en welke afstand tot de zender?
DX'r schreef: ↑16 apr 2022 16:40Helemaal afhankelijk van de weersomstandighedenRobin1981 schreef: ↑09 apr 2022 21:19 Na aanleiding van het opgehaalde telefoonnummers topic moest ik denken aan ouderwetse analoge tv ontvangst via een antenne. Ik woon in Limburg bij Venlo en daar hadden we relatief veel tv zenders.
Vhf kanaal 3 RTBF 1 Liege
Vhf kanaal 5 Nederland 1 Roermond
Vhf kanaal 9 Ard Langeberg
Uhf kanaal 31 Nederland 2 Roermond
Uhf kanaal 34 Nederland 3 Roermond
Uhf kanaal 35 ZDF Wesel
Uhf kanaal 42 RTBF 21 Liege
Uhf kanaal 44 BRT Tv1 Genk
Uhf kanaal 47 BRT Tv2 Genk
Uhf kanaal 52 RTL Wesel
Uhf kanaal 59 Vox Wesel
Nu vraag ik me af tot waar waren met name de buitenlandse zenders via antenne te ontvangen? Heb jij nog herinnering aan de ontvangst van toen, welk kanaal en welke afstand tot de zender?
Ik was even door de lijst aan het scrollen die DX'er heeft geplaatst en ik zie dat juist in de lagere VHF band minder vermogen werd gebruikt. Ook leuk om dit artikel terug te lezen. Besefte me niet dat het inmiddels meer dan 15 jaar geleden was dat we analoog TV konden ontvangen.
-
In Noord Holland Noord een 10 a 20 TV piraten zoals
Kan 23 Coenstad
kan 25 hoorn
kan 27 Lopik NED 2
kan 30 HOS
kan 33 hoorn
kan 36 Medemblik
kan 39 Wieringen NED 1
kan 45 wieringen NED 2
kan 50 Orion
kan 53 hoorn
kan 69 EMT Alkmaar
Kan 23 Coenstad
kan 25 hoorn
kan 27 Lopik NED 2
kan 30 HOS
kan 33 hoorn
kan 36 Medemblik
kan 39 Wieringen NED 1
kan 45 wieringen NED 2
kan 50 Orion
kan 53 hoorn
kan 69 EMT Alkmaar
-
Dat waren nog eens tijden: een Aristona (net iets goedkoper dan een Philips) buizen zwart wit TV met wel 6 (!) voorkeuzekanalen en dan Ned 1 en 2 en Duitsland 1 en 2 en bij mooi weer de NDR of WDR met wat sneeuw. Had je toch al 5 van de 6 voorkeuzekanalen bezet.
- JG van Straten
Vroeger nog voor mijn werk TV antennes geplaats. In regio Altena was het volgende te ontvangen.
Nederland 1 > Lopik kan.4
Nederland 2 > Lopik kan.27
Nederland 3 > Lopik kan.30
België Vlaams 1 > Waver kan.10
België Vlaams 2 > Schoten kan.62
België Waals 1 > Waver kan.8
Duitsland 1 > Kleef kan.46
Duitsland 2 > Wesel kan.35 (had storing van Nederland 3 Goes)
Duitsland 3 (WDR) > Wesel kan.48
AFN > Soesterberg kan.24 {verticaal en NTSC norm}
Met behulp van een WRTH weet ik de kanalen en zendlocaties
Nederland 1 > Lopik kan.4
Nederland 2 > Lopik kan.27
Nederland 3 > Lopik kan.30
België Vlaams 1 > Waver kan.10
België Vlaams 2 > Schoten kan.62
België Waals 1 > Waver kan.8
Duitsland 1 > Kleef kan.46
Duitsland 2 > Wesel kan.35 (had storing van Nederland 3 Goes)
Duitsland 3 (WDR) > Wesel kan.48
AFN > Soesterberg kan.24 {verticaal en NTSC norm}
Met behulp van een WRTH weet ik de kanalen en zendlocaties

- JG van Straten
Volgens mijn vader kon je in onze regio het REM eiland net ontvangen en ze gebruikte VHF kanaal 11. Verder vertelde hij ook dat de Belgische TV toen in een andere norm uitzond. Op de TV bij mijn grootouders zat een knop 625 of 625B (België ?)
- Aart Rietveld
De REM heb ik nooit als TV-zender kunnen bekijken, mijn ouders hadden in die jaren nog geen televisie. Wel heb ik jarenlang vanuit mijn slaapkamerraam in een flat in Katwijk het platform nog zien staan.JG van Straten schreef: ↑22 apr 2022 20:23 Volgens mijn vader kon je in onze regio het REM eiland net ontvangen en ze gebruikte VHF kanaal 11.
Er waren voor PAL verschillende normen, B is er een van.JG van Straten schreef: ↑22 apr 2022 20:23 Op de TV bij mijn grootouders zat een knop 625 of 625B (België ?)
Afhankelijk op welke band je de TV ontving, VHF laag en hoog hadden een letter en UHF ook.
En moderne TV toestellen schakelende auto om, je grootouders hadden nog een oud type:?
Maar naast dit, zou het gewoon gewerkt moeten hebben.
en dan is er koffie......
-
Goedendag,
Als het mag haak ik graag even op dit topic aan.
Na het verhuizen van mijn oma heb ik een Zwart-wit tv (Merkur 4160 ab-1) in handen,
Deze old-school tv werkt met een antenne en met de 8 knoppen is de zender te kiezen.
Op radiomuseum staat het jaartal 1982 bij dit tv'tje.
Ik vraag mij nu af.. Waren er toen maar 8 zenders? op welke frequentie waren deze zenders uitgezonden? en is er nog een mogelijkheid om de tv te testen of op een andere manier beeld er op te krijgen? anders lijkt het me leuk om 'm om te bouwen voor werkende decoratie in bv. een restaurant.
Met vriendelijke groet,
Jerre
Als het mag haak ik graag even op dit topic aan.
Na het verhuizen van mijn oma heb ik een Zwart-wit tv (Merkur 4160 ab-1) in handen,
Deze old-school tv werkt met een antenne en met de 8 knoppen is de zender te kiezen.
Op radiomuseum staat het jaartal 1982 bij dit tv'tje.
Ik vraag mij nu af.. Waren er toen maar 8 zenders? op welke frequentie waren deze zenders uitgezonden? en is er nog een mogelijkheid om de tv te testen of op een andere manier beeld er op te krijgen? anders lijkt het me leuk om 'm om te bouwen voor werkende decoratie in bv. een restaurant.
Met vriendelijke groet,
Jerre