TV Ontvangst vroeger
Moderator: admin6
TV Ontvangst vroeger
Na aanleiding van het opgehaalde telefoonnummers topic moest ik denken aan ouderwetse analoge tv ontvangst via een antenne. Ik woon in Limburg bij Venlo en daar hadden we relatief veel tv zenders.
Vhf kanaal 3 RTBF 1 Liege
Vhf kanaal 5 Nederland 1 Roermond
Vhf kanaal 9 Ard Langeberg
Uhf kanaal 31 Nederland 2 Roermond
Uhf kanaal 34 Nederland 3 Roermond
Uhf kanaal 35 ZDF Wesel
Uhf kanaal 42 RTBF 21 Liege
Uhf kanaal 44 BRT Tv1 Genk
Uhf kanaal 47 BRT Tv2 Genk
Uhf kanaal 52 RTL Wesel
Uhf kanaal 59 Vox Wesel
Nu vraag ik me af tot waar waren met name de buitenlandse zenders via antenne te ontvangen? Heb jij nog herinnering aan de ontvangst van toen, welk kanaal en welke afstand tot de zender?
Vhf kanaal 3 RTBF 1 Liege
Vhf kanaal 5 Nederland 1 Roermond
Vhf kanaal 9 Ard Langeberg
Uhf kanaal 31 Nederland 2 Roermond
Uhf kanaal 34 Nederland 3 Roermond
Uhf kanaal 35 ZDF Wesel
Uhf kanaal 42 RTBF 21 Liege
Uhf kanaal 44 BRT Tv1 Genk
Uhf kanaal 47 BRT Tv2 Genk
Uhf kanaal 52 RTL Wesel
Uhf kanaal 59 Vox Wesel
Nu vraag ik me af tot waar waren met name de buitenlandse zenders via antenne te ontvangen? Heb jij nog herinnering aan de ontvangst van toen, welk kanaal en welke afstand tot de zender?
Re: TV Ontvangst vroeger
leuk onderwerp.
Ned1 en 2 van Smilde.
DLD 1 2 en 3 NDR en WDR
Band 1 kanaal 3 RTBF
Band 1 kanaal 3 de andere kant op DR 1
UHF DDR 1 en 2
VHF hoog DR 2
Ned1 en 2 van Smilde.
DLD 1 2 en 3 NDR en WDR
Band 1 kanaal 3 RTBF
Band 1 kanaal 3 de andere kant op DR 1
UHF DDR 1 en 2
VHF hoog DR 2
- Aart Rietveld
Wij hadden een CAI-mast in het dorp (Katwijk) en afhankelijk van de condities waren de RTBF, de fransozen en en de BBC met meer of minder sneeuw te ontvangen. Later kwam er aanlevering via kabels naar het CAI-net vanaf de grens en was er altijd beeld beschikbaar.
In eerste instantie was dat alleen Nederland 1, Nederland 2, en afhankelijk van de atmosferische condities met meer of minder sneeuw, Duitsland 1 en Duitsland 2. In zwart-wit, op de Philips buizen TV. Later kwam de CAI en kwamen daar Duitsland 3, de BRT en BBC bij. Radio kwam vooral uit de PTT Draadomroep en later uit de Philips tafelradio.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
-
Met een beetje condities kon je hier in Den Haag het Engelse Anglia TV ontvangen. En daar was nog nieteens een grote antenne op je dak voor nodig. E
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Op de voorkant van de rasterantenne Wieringerwerf, op achterkant Smilde. Dat was het op het platteland van ZW-Friesland. Bij condities ook af en toe wat extra's.
Wel grappig om te lezen dat de TV zenders zover reikte. Er zat volgens mij ook altijd een flink vermogen achter die zenders, met name in de lage band wat ik me nog kan herinneren. Als er condities waren was het altijd zoeken naar "excotische" zenders. Mijn vader was radiozendamateur en naast de richtantennes die op het dak stonden voor vaste tv ontvangst, had hij op de 2e mast 2 goede yagi antennes staan met een rotor eronder. Ik kan me herinneren dat met condities ik vaak de Deense TV2 maar ook de Franse tv zenders kon ontvangen.
Ik vergat trouwens in mijn overzicht de ontvangst van WDR via kanaal 48, daarnaast NDR en SWF wat later in SWR is opgegaan. HR konden we dan weer niet ontvangen.
Zo te zien een metertje op 16 hoog Big T?
Als kind hadden we op woensdagmiddag en de zaterdag wat uurtjes kinder tv op Ned1 of Ned2 in de jaren 70 en 80.
Via zogenaamde wijk tv antennes kon je dan ook Duitse en Belgische zenders kijken (regio Voorne-Putten).
Later kwam er een echt kabelnet, Ned1, Ned2, Brt1,2 RTBF2 en 3 Duitse zenders via een hoog op een flat geplaatste toren.
Met later ook natuurlijk de bekende tv piraten na zendtijd van de officiële zenders.
Toen er vanuit de gemeente echt geïnvesteerd werd hadden we ergens in de jaren 80 opeens satelliet zenders als Sky Channel, superchannel en zowaar musicbox(?) of MTV op tv. Evenals BBC en meerdere Belgische NL en Franstalige tv zenders.
In begin jaren 90 nog een tijd bij mijn schoonvader op zolder met de tv ontvangers gespeeld, die ontving bijna standaard alle Scandinavische tv zenders, met condities ook Italianen, veel andere Europese landen enz.
Toen RTL Veronique, later RTL4 begon ben ik eigenlijk afgehaakt met tv kijken.
Wel natuurlijk de opkomst van de publieke en commerciële radio en tv gevolgd, maar eigenlijk meer uit interesse in het medium PO vs CO dan om de inhoud.
Wel leuk; er liggen hier nog tientallen oude Betamax en VHS cassettes met jaren 80 tv.
Via zogenaamde wijk tv antennes kon je dan ook Duitse en Belgische zenders kijken (regio Voorne-Putten).
Later kwam er een echt kabelnet, Ned1, Ned2, Brt1,2 RTBF2 en 3 Duitse zenders via een hoog op een flat geplaatste toren.
Met later ook natuurlijk de bekende tv piraten na zendtijd van de officiële zenders.
Toen er vanuit de gemeente echt geïnvesteerd werd hadden we ergens in de jaren 80 opeens satelliet zenders als Sky Channel, superchannel en zowaar musicbox(?) of MTV op tv. Evenals BBC en meerdere Belgische NL en Franstalige tv zenders.
In begin jaren 90 nog een tijd bij mijn schoonvader op zolder met de tv ontvangers gespeeld, die ontving bijna standaard alle Scandinavische tv zenders, met condities ook Italianen, veel andere Europese landen enz.
Toen RTL Veronique, later RTL4 begon ben ik eigenlijk afgehaakt met tv kijken.
Wel natuurlijk de opkomst van de publieke en commerciële radio en tv gevolgd, maar eigenlijk meer uit interesse in het medium PO vs CO dan om de inhoud.
Wel leuk; er liggen hier nog tientallen oude Betamax en VHS cassettes met jaren 80 tv.
Ik kan me de volgende zenders nog herinneren (locatie Oostelijk Zuid-Limburg):
NL:
VHF kanaal 5 Nederland 1 (Roermond)
UHF kanaal 31 Nederland 2 (Roermond)
UHF kanaal 34 Nederland 3 (Roermond)
BE (VL):
UHF kanaal 44 BRT 1 (Genk)
UHF kanaal 47 BRT 2 (Genk)
BE (WA):
VHF kanaal 3 RTBF 1 (Liege)
UHF kanaal 42 RTBF Tele 21 (Liege)
DU:
UHF kanaal 24 ARD (Aachen-Stolberg)
UHF kanaal 37 ZDF (Aachen-Stolberg)
UHF kanaal 58 WDR 3 (Aachen-Stolberg)
UHF kanaal 26 RTL Plus (Aachen)
UHF kanaal 27 Sat 1 (Aachen)
UHF kanaal 40 SSVC (Geilenkirchen) *
* SSVC zonder geluid vanwege het afwijkende TV-systeem.
NL:
VHF kanaal 5 Nederland 1 (Roermond)
UHF kanaal 31 Nederland 2 (Roermond)
UHF kanaal 34 Nederland 3 (Roermond)
BE (VL):
UHF kanaal 44 BRT 1 (Genk)
UHF kanaal 47 BRT 2 (Genk)
BE (WA):
VHF kanaal 3 RTBF 1 (Liege)
UHF kanaal 42 RTBF Tele 21 (Liege)
DU:
UHF kanaal 24 ARD (Aachen-Stolberg)
UHF kanaal 37 ZDF (Aachen-Stolberg)
UHF kanaal 58 WDR 3 (Aachen-Stolberg)
UHF kanaal 26 RTL Plus (Aachen)
UHF kanaal 27 Sat 1 (Aachen)
UHF kanaal 40 SSVC (Geilenkirchen) *
* SSVC zonder geluid vanwege het afwijkende TV-systeem.
- Ane Sybesma
Eigen antennes op het dak was bij ons niet toegestaan destijds. Wij hadden wijkantennes en je kon naar ned 1 en 2 en dui 1 en 2 kijken. In de jaren 80 werd het de kabel van casema.
Begin jaren zestig hadden we in het westen alleen Nederland 1. In 1964 nog een paar maanden Nederland 1 en het REM-eiland vanuit zee. Vanaf 1966 Nederland 1 en Nederland 2. Vanaf half jaren '80 Nederland 1, Nederland 2 en Nederland 3.
Wat er ook gebeurd is, het was fenomenaal!
Wat ik me nog kan herinneren van de jaren 60, niet iedereen had toen een TV, dat wij al wel 3 Duitse zenders hadden en maar 1 uit Nederland.
Pipo de Clown werd gekeken bij iemand die een TV toestel had, en dat de kamer vol zat met kinderen.
Iedereen in nette kleren en wat drinken bij zich.
Totdat wij huilend terug kwamen naar huis, wij mochten niet meer Pipo de Clown kijken bij haar.
En het werd net zo spannend.
De week erna hadden mijn ouders een TV en zat iedereen bij ons te kijken.
Later hoorde ik hoeveel geld dit gekost had en vooral hoe veel mijn vader hiervoor moest overwerken.
Ja het waren wel tijden toen
Pipo de Clown werd gekeken bij iemand die een TV toestel had, en dat de kamer vol zat met kinderen.
Iedereen in nette kleren en wat drinken bij zich.
Totdat wij huilend terug kwamen naar huis, wij mochten niet meer Pipo de Clown kijken bij haar.
En het werd net zo spannend.
De week erna hadden mijn ouders een TV en zat iedereen bij ons te kijken.
Later hoorde ik hoeveel geld dit gekost had en vooral hoe veel mijn vader hiervoor moest overwerken.
Ja het waren wel tijden toen

Heel herkenbaar dit.
M'n broers en ik gingen altijd bij mensen in de straat kijken, vader wilde dat niet meer, dus kwam er een TV! Hij heeft hiervoor een PL afgesloten (PL is geen lamp maar Persoonlijke Lening)
Merk VENDOMATIC (ja, ja!) Een paar dagen na de levering kwam de verkoper, die wat bij kluste, de antenne plaatsen.
Zo'n combi-antenne voor kanaal 4 en 27 Ned 1 en 2 (Lopik dus) Antenne met 2 beugels tegen de zijgevel en niet op de nok van het dak! De antenne werd aangesloten met een ovaal-ronde kabel (van het restje heb ik een lichtnet-verlengkabel gemaakt (niet gehinderd door enige kennis))
Toen Ned 3 erbij kwam is er een antennetje erbij gekomen (kanaal 53, Arnhem??)
De radio bleef een stiefkind: middengolf, draad tussen 2 schoorstenen, lengte 7 meter.
M'n broers en ik gingen altijd bij mensen in de straat kijken, vader wilde dat niet meer, dus kwam er een TV! Hij heeft hiervoor een PL afgesloten (PL is geen lamp maar Persoonlijke Lening)
Merk VENDOMATIC (ja, ja!) Een paar dagen na de levering kwam de verkoper, die wat bij kluste, de antenne plaatsen.
Zo'n combi-antenne voor kanaal 4 en 27 Ned 1 en 2 (Lopik dus) Antenne met 2 beugels tegen de zijgevel en niet op de nok van het dak! De antenne werd aangesloten met een ovaal-ronde kabel (van het restje heb ik een lichtnet-verlengkabel gemaakt (niet gehinderd door enige kennis))
Toen Ned 3 erbij kwam is er een antennetje erbij gekomen (kanaal 53, Arnhem??)
De radio bleef een stiefkind: middengolf, draad tussen 2 schoorstenen, lengte 7 meter.
en dan is er koffie......