Dit jaar nieuwe kavels bovenregionaal

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

DAB+ fan

Dit jaar nieuwe kavels bovenregionaal

Bericht door DAB+ fan »

Ergens tussen 1 juni en 1 september krijgt heel Nederland te maken met nieuwe bovenregionale kavels.
Die beter op de regio.s zijn afgestemd 7A word hier 7C voor Noord-Brabant en Limburg
Mijn vervolg vraag is er staan al radio zenders bij vermeld die er dan op komen.

: JND Classics
L1 Radio
Omroep Brabant
Qmusic limburg
Radio 10 Brabant
RADIOJND
RADIONL

Dat Radio Gelderland hier gaat verdwijnen is te begrijpen maar ik vind het wel jammer dat
radio Continu in onze regio ook gaat verdwijnen hoeveel waarde moet ik aan deze lijst geven ?
Komen er mogelijk nog omroepen bij ?
Ik had het b.v. ook nog leuk gevonden als er dan ook nog b.v. Omroep Zeeland bij kwam !
Madurodam FM

Re: Dit jaar nieuwe kavels bovenregionaal

Bericht door Madurodam FM »

Op een kavel voor enkel N-Brabant en provincie Limburg heeft Omroep Zeeland niets te zoeken. Net zoals ik in Den Haag niets van doen heb met de regionale omroep van de provincie Utrecht of Gelderland (zoals nu het geval is). Ik hoop met de nieuwe verdeling ook af te komen van meerdere keren hetzelfde station zoals nu met RadioNL met een editie N-H, Z-H en Utrecht, Decibel met een N-H en Z-H editie of 2x Radio Continu. De vrijgekomen ruimte op dat kavel kan dan mooi opgevuld worden met nieuwe regionale stations. Ik hoop dat dit ook in jouw regio gaat gebeuren en de nog beschikbare ruimte opgevuld gaat worden.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Madurodam FM schreef: 06 feb 2022 16:04 Op een kavel voor enkel N-Brabant en provincie Limburg heeft Omroep Zeeland niets te zoeken. Net zoals ik in Den Haag niets van doen heb met de regionale omroep van de provincie Utrecht of Gelderland (zoals nu het geval is). Ik hoop met de nieuwe verdeling ook af te komen van meerdere keren hetzelfde station zoals nu met RadioNL met een editie N-H, Z-H en Utrecht, Decibel met een N-H en Z-H editie of 2x Radio Continu. De vrijgekomen ruimte op dat kavel kan dan mooi opgevuld worden met nieuwe regionale stations. Ik hoop dat dit ook in jouw regio gaat gebeuren en de nog beschikbare ruimte opgevuld gaat worden.
Ja en nee. Het maximumaantal stations gaat terug van 18 naar 12 per mux. De bitrate gaat daardoor omhoog van 64 naar 96 kb/s per station. Er zullen (hoop ik) wel losse DAB+kavels geveild gaan worden, maar de (bijna) 18 stations per mux gaan wij niet meer terugzien.
DX'r

Bericht door DX'r »

DAB+ fan schreef: 06 feb 2022 14:06 Ergens tussen 1 juni en 1 september krijgt heel Nederland te maken met nieuwe bovenregionale kavels.
Die beter op de regio.s zijn afgestemd 7A word hier 7C voor Noord-Brabant en Limburg
Mijn vervolg vraag is er staan al radio zenders bij vermeld die er dan op komen.

: JND Classics
L1 Radio
Omroep Brabant
Qmusic limburg
Radio 10 Brabant
RADIOJND
RADIONL

Dat Radio Gelderland hier gaat verdwijnen is te begrijpen maar ik vind het wel jammer dat
radio Continu in onze regio ook gaat verdwijnen hoeveel waarde moet ik aan deze lijst geven ?
Komen er mogelijk nog omroepen bij ?
Ik had het b.v. ook nog leuk gevonden als er dan ook nog b.v. Omroep Zeeland bij kwam !
Als Continu niet op FM zit in Brabant en Limburg dan zullen ze ook niet op DAB komen tenminste dat was de regel, geen idee of deze regel straks nog steeds van toepassing is
EtherScout

DX'r schreef: 06 feb 2022 19:22 Als Continu niet op FM zit in Brabant en Limburg dan zullen ze ook niet op DAB komen tenminste dat was de regel, geen idee of deze regel straks nog steeds van toepassing is
Radio Continu heeft destijds bij een veiling een DAB+restkavel verworven in de mux voor Brabant/Limburg. Datzelfde gold voor Hotradio Hits, nu JND Classics. Deze kavels gaan gewoon mee naar de nieuwe indeling.

Het zou heel goed kunnen, dat er straks weer een DAB+ restkavelveiling komt voor de nieuwe regionale DAB+muxen.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Madurodam FM schreef: 06 feb 2022 16:04 Op een kavel voor enkel N-Brabant en provincie Limburg heeft Omroep Zeeland niets te zoeken. Net zoals ik in Den Haag niets van doen heb met de regionale omroep van de provincie Utrecht of Gelderland (zoals nu het geval is).
Wij hebben er nu 7 op 6B(Omroep Flevoland, Omrop Fryslan, Radio Drenthe, Radio Gelderland, Radio M Utrecht, Radio Noord en RTV Oost ) en gaan straks naar 2 (Omroep Flevoland en NH). Ik vind het geen verbetering in elk geval. Vooral bij ons in Flevoland wonen best veel mensen die uit die regio's vandaan komen. Mijn moeder heeft er een DAB + radio voor. Dat wordt weer luisteren via de Ziggo TV ontvanger, haar dab radio kan richting de kliko verhuizen.

Ook is het maar weer afwachten of de ontvangst net zo goed is als 6B.
EtherScout

Ane Sybesma schreef: 07 feb 2022 11:17 Wij hebben er nu 7 op 6B(Omroep Flevoland, Omrop Fryslan, Radio Drenthe, Radio Gelderland, Radio M Utrecht, Radio Noord en RTV Oost ) en gaan straks naar 2 (Omroep Flevoland en NH). Ik vind het geen verbetering in elk geval. Vooral bij ons in Flevoland wonen best veel mensen die uit die regio's vandaan komen. Mijn moeder heeft er een DAB + radio voor. Dat wordt weer luisteren via de Ziggo TV ontvanger, haar dab radio kan richting de kliko verhuizen.

Hoe goed ontvang je nu 9D uit Jirnsum? Het zou best kunnen zijn, dat je straks één of meerdere van deze zenders kan ontvangen: 5A uit Jrinsum of Tjerkgaast, 6A uit Zwolle, 7C uit Hoogersmilde. Desnoods met een buitenantenne.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

EtherScout schreef: 07 feb 2022 11:52
Ane Sybesma schreef: 07 feb 2022 11:17 Wij hebben er nu 7 op 6B(Omroep Flevoland, Omrop Fryslan, Radio Drenthe, Radio Gelderland, Radio M Utrecht, Radio Noord en RTV Oost ) en gaan straks naar 2 (Omroep Flevoland en NH). Ik vind het geen verbetering in elk geval. Vooral bij ons in Flevoland wonen best veel mensen die uit die regio's vandaan komen. Mijn moeder heeft er een DAB + radio voor. Dat wordt weer luisteren via de Ziggo TV ontvanger, haar dab radio kan richting de kliko verhuizen.

Hoe goed ontvang je nu 9D uit Jirnsum? Het zou best kunnen zijn, dat je straks één of meerdere van deze zenders kan ontvangen: 5A uit Jrinsum of Tjerkgaast, 6A uit Zwolle, 7C uit Hoogersmilde. Desnoods met een buitenantenne.
Het gaat hier om een radio in huis. 6B, 11C en 12C zijn goed te ontvangen, 7D redelijk. Lokaal alleen als de radio op de millimeter nauwkeurig staat, dus dat werkt niet. Het zal toch Ziggo Radio via de TV worden.
DX'r

Bericht door DX'r »

Bedankt, dan is dat ook weer duidelijk -bier
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Madurodam FM schreef: 06 feb 2022 16:04 Op een kavel voor enkel N-Brabant en provincie Limburg heeft Omroep Zeeland niets te zoeken. Net zoals ik in Den Haag niets van doen heb met de regionale omroep van de provincie Utrecht of Gelderland (zoals nu het geval is).
Oneens. Ik vind de regionale omroepen echt wel wat toevoegen, ook in de andere regio's. Ik vind het heerlijk om tijdens een autorit dezelfde omroep te blijven beluisteren.

Volgens mij is er op DAB+ voldoende ruimte om dit mogelijk te maken.
Rock 'n roll is better than music!
EtherScout

Oortjes schreef: 12 feb 2022 22:23
Madurodam FM schreef: 06 feb 2022 16:04 Op een kavel voor enkel N-Brabant en provincie Limburg heeft Omroep Zeeland niets te zoeken.
Oneens. Ik vind de regionale omroepen echt wel wat toevoegen, ook in de andere regio's. Ik vind het heerlijk om tijdens een autorit dezelfde omroep te blijven beluisteren.

En toch is dit logisch. De omroep richt zich op een bepaald gebied en het is onnodig voor het radiostation om voor meer etherdekking te betalen, dan technisch noodzakelijk is. Voor luisteren buiten het dekkingsgebied is er (mobiel) internet. En daar betaalt de luisteraar dan weer voor.

Dit is dezelfde reden, waarom StuBru niet in Amsterdam te beluisteren is, zelfs al zou het mogen en zelfs al zou er ruimte voor zijn. Ik zou het zelfs wel fijn vinden als bijvoorbeeld Radio 1 en 2 in de auto tot in zuid-Spanje in de vrije ether te ontvangen zouden zijn, maar ik vind het terecht dat daar niet voor betaald wordt. Zelfs als het zou kunnen/mogen.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

EtherScout schreef: 13 feb 2022 12:38 Dit is dezelfde reden, waarom StuBru niet in Amsterdam te beluisteren is, zelfs al zou het mogen en zelfs al zou er ruimte voor zijn.
Goed voorbeeld. Ik denk dat het nog aardig populair zou worden.

Eeen land- of taalgrens is natuurlijk wel wat anders, maar ik ben daarbinnen sterk voor zo breed mogelijke distributie binnen de (digitale) mogelijkheden.
Rock 'n roll is better than music!
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Oortjes schreef: 12 feb 2022 22:23

Die ruimte is prima in te delen voor andere iniatieven. Regionale omroep alleen in de eigen provincie te ontvangen en niet er buiten. Onnodig capaciteit bezet houden heet dat.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Onnodig capaciteit bezet houden heet dat.
en meer dan dat. Omroep Flevoland moet in het huidige systeem gebruik maken van 2 allotments waardoor ze een bereik hebben van de Noordzee tot Duitsland en van Delfzijl tot aan Delfshaven (Rotterdam).
Best leuk zo'n bereik, maar ze moeten dan wel voor al die zenders betalen, terwijl dat dus minder kan.
Plaats reactie