connectie leggen tussen dj en luisteraar

Wil je vormgeving laten horen of wil je iets vragen over vormgeving? Dat kan hier!

Moderator: admin6

Plaats reactie
station-drz

connectie leggen tussen dj en luisteraar

Bericht door station-drz »

Hallo,

Ik heb me sinds een tijdje aangesloten bij een internet station wat gebaseerd is op vooral de Nederlandse muziek (piraten muziek). Helaas merk ik toch bij mezelf en vooral ook bij collega's binnen het internet station dat de connectie maken met de luisteraar tegen valt. Voor een station in een categorie waarbij het aanbod best groot is op internet hebben we best een leuk groepje luisteraars, alleen is de reactie vanuit ons luister publiek erg karig. Nu vroeg ik mij af hoe zou je bij een wat kleinere groep luisteraars toch reactie kunnen uitlokken. Het voelt nu namelijk als of we eigenlijk de hele avond voor ons zelf een plaatje leggen, dit demotiveert in sommige gevallen best wel.

Nu ligt voor de hand om veel te gaan praten en te laten horen dat je er bent, maar persoonlijk vind ik dat dit het karakteristieke wat piraten stations in het oosten zo populair maakt een beetje voorbij loopt. Ik weet dat ik van bijvoorbeeld 30 luisteraars geen 100en berichten kan verwachten, maar 3 berichtjes op een avond van collega's binnen het station vind ik persoonlijk toch wel het andere uiterste.

Dus even een korte samenvatting van mij vraag:

Hoe trek ik als kleiner radio station met een leuk gevulde programmering en een leuke groep luisteraars de aandacht en spoor ik ze aan om eens een berichtje te sturen dan wel een verzoek plaatje aan te vragen. Radio maken we immers samen als ik Domien Verschuren even mag citeren :))

ik hoor graag van u.

groeten wouter :smile:
Hey ho, hey ho, je krijgt je orban niet cadeau! :))
big T

Re: connectie leggen tussen dj en luisteraar

Bericht door big T »

nog beter je best doen, en daag maar uit :))
Wat is het verschil met een 3 meter piraat die wel 15 minuten alle reacties voorleest, en wat jij doet?
Breng wat je publiek wil, en probeer het ook een eigen kleur te geven.
En zet je verwachtingen erg laag in, doe het omdat jij het leuk vind.
En ja internet is nu niet de meest vriendelijke verspreiding platform, en de concurrentie is verschrikkelijk.
remco_k

Bericht door remco_k »

Vroeger, toen ik nog onderdeel was van de programmaleiding bij de lokale omroep, had ik maar al te vaak te maken met nieuwe aanwas van programmamakers die een iets té positief beeld hebben van het krijgen van reacties van luisteraars. (Ze hebben b.v. een ander populair programma bij de lokale omroep gehoord waar om de haverklap een luisteraar aan de lijn hangt.) Je weet dus dat ze er zijn, de statistieken geven dat ook aan, maar reacties hoef je in beginsel (zeker als je een nieuw programma start) echt niet te verwachten bij zulke luisteraantallen. Ik zeg nu niet dat jij een te positief beeld daarvan hebt, maar ik ga nu wel zeggen wat ik tegen al die programma makers zei:
"Ga er maar vanuit dat er niemand reageert. Helemaal niemand, zeker in het begin. Richt daar je programma op in, maar hou ruimte voor het geval er toch een schaap over de dam komt. De luisteraars zijn er wel degelijk, dat kan je aan de stats zien. Dus zorg ervoor dat je ze niet wegjaagt door bijna te gaan smeken of ze een berichtje of verzoekje willen sturen. Begin daar niet aan."

Dan valt het altijd mee als er geen hond reageert. :-) Als je interessant genoeg bent, komen ze vanzelf wel.
En dat is de essentie van jouw vraag, denk ik. Hoe wordt jij (en/of je station) zo interessant dat ze gaan reageren.
Voor een verzoekje: dat was in 1980 leuk. Voordat internet en Spotfiy en SmartPhones iets waren. Ik zou nu zeggen: zet dat helemaal uit je hoofd. Of je moet het bij die 3 berichtjes willen houden. :smile: Als je later veel en veel meer luisteraars hebt, zou je verzoekjes wel kunnen gaan proberen.

Wat bewezen wél goed werkt is een spel spelen met de luisteraars. Bij voorkeur voor iets wat ze kunnen winnen en ze on-air effe in het zonnetje worden gezet dat ze hebben gewonnen.
Maar ook bij het spelen van een spel kan je lelijk op je bek gaan en er geen hond meedoet. Gebruik de kracht van de radio: doe alsof er veel mensen meedoen. Schakel alter ego's in en radio collega's. Richt het spel zo in dat dat goed lukt.

Kijkend naar het genre van je omroep, ga bijvoorbeeld radio bingo spelen met je luisteraars. [Spam mode] Zie mijn onderschrift voor meer info [/Spam mode]. Dit wordt op best wat stations gedaan en levert een flink arsenaal aan nieuwe luisteraars én reacties op. En dat gaat nog bijna vanzelf ook. Luisteraars die kleurrijk vertellen hoe ze met een paar mensen aan tafel zitten te luisteren en mee te spelen.
Daarbij, als je dit een beetje leuk aanpakt, kan je hier ook nog een centje aan verdienen.
Een cassettebandje was genoeg | Alles kan stuk
Goedkope Shoutcast2 SSL stream? Kijk op digiplay.nl.
Feivel

Bericht door Feivel »

Luisteraars die inbellen kun je wel vergeten. Dat was vroeger. Luisteraars die je een berichtje sturen via WhatsApp, die kans is al wat groter. Krijg je dan eens zo’n reactie via WhatsApp, dan kun je altijd nog vragen een spraakbericht te sturen.

Als je het ‘organisch’ wilt doen, moet je ervoor zorgen dat luisteraars fans van het station worden. Geef ze een reden om je aan te zetten en te blijven luisteren. De concurrentie mag dan wel ‘verschrikkelijk’ zijn, maar het is niet onmogelijk. Ik maak voor een station in het buitenland radio en krijg daar aan de lopende band Facebook-berichten die ons alleen al even willen vertellen dat ze luisteren. Daar ben ik al tevreden mee :).

Maar daarnaast… Eerlijk? Heel veel online stations en lokale stations doen aan ‘fake it til you make it’. Die verzinnen gewoon de berichten die binnenkomen, evenals de namen die erbij horen. Of ze laten vrienden en vriendinnen bellen. Radio is een soort theater, he? ;).

(Jaja, of dat ethisch en journalistiek goed is en zo, da’s een andere discussie).
Calypso

Bericht door Calypso »

station-drz schreef: 12 jan 2022 21:54 Nu ligt voor de hand om veel te gaan praten en te laten horen dat je er bent, maar persoonlijk vind ik dat dit het karakteristieke wat piraten stations in het oosten zo populair maakt een beetje voorbij loopt. Ik weet dat ik van bijvoorbeeld 30 luisteraars geen 100en berichten kan verwachten, maar 3 berichtjes op een avond van collega's binnen het station vind ik persoonlijk toch wel het andere uiterste.
Wat hier al een paar keer gezegd is: verwacht geen stapels reacties. Die krijg je gewoonweg niet is mijn ervaring; en als je ze al krijgt: zit je dan echt op te wachten op 80% dezelfde mensen die elke keer reageren en dezelfde plaat van Henk Wijngaard aanvragen? Ik heb het meegemaakt dat je begint met draaien, de berichten binnen bleven komen, en je er niet tegenop kon draaien. En vriendelijk moest blijven omdat iemand een plaat vroeg van Andre Hazes terwijl die er nog geen 10 minuten geleden een plaat van Hazes voorbij gekomen was. Dat is ook een consequentie van veel reacties krijgen.

Even statistisch kijken: voor 90+% van je luisteraars "ben je er gewoon". En belangrijker: de luisteraar is er en blijft ook bij je, dus doe je iets goed. "Vroeger" had je nog wel het idee als luisteraar om een radiostation te kunnen "sturen", tegenwoordig stuurt de luisteraar door als het niet bevalt op een ander station te zetten: er is immers aanbod genoeg. De nieuwigheid van internetradio is er ook af - dat maakte dat je in het verleden ook verhoudingsgewijs meer reacties kreeg.

Wat hier ook al gezegd is: kijk naar de statistieken en haal daar voor een groot deel je voldoening uit; met internetradio is er tenminste op die manier inzicht of je het "voor niets" doet of niet. Dat was in mijn FM radio tijd wel anders: risico lopen op hoge boetes, urenlang een programma draaien, en amper een reactie. En geen idee of er nu wel of geen mensen mee aan het luisteren waren. Als ik nu een programma draai op internetradio en ik zie de statistieken dan weet ik tenminste dat ik het niet voor niets doe - sterker nog: als ik een keer een minder prettige plaat draai zie ik dat ook bijna meteen terug :cool: . Hoeveel terugkoppeling wil je nog meer krijgen :))
big T

Bericht door big T »

De meeste terug koppeling krijg ik, met mijn middengolf station, via Face Book.
Telefoon is uit en Whats App gaat ook nog wel.
Prijsvragen is een leuk middel om te polsen hoeveel het er nu echt zijn.
In 2 dagen kwamen hier toch 20 reacties op, en uiteindelijk waren dat er 35 na vier dagen.
De prijs was een slagroom taart van de lokale warme bakker. :D
En mijn verwachtingen zijn echt laag ingesteld, middengolf! en geen streams.

Wel wil ik nog aanvullen dat het een aantal jaren geduurd heeft voor je een luisterpubliek krijgt.
Ik hou me met mijn station niet aan de radio regels, ik doe wat ik leuk vind en ook de uitzendtijden staan niet altijd vast.
Wat ik gemerkt heb is dat de laagdrempeligheid erg op prijs gesteld wordt, velen hebben het radio station inmiddels ook echt bezocht.
Er komt een band met de mensen en ze vertellen het tegen anderen, de beruchte mond op mond reclame.

En ik merk gewoon dat dit nu na 5 jaar begint te lopen.
Terwijl ik ooit begonnen ben met 1 uur per dag en 2 dagen in het weekeinde.
Heb plezier in datgene wat je doet straal dit uit op de radio en op FB, betrek de luisteraar bij je radio station.
En verwacht niet al te veel terug.
station-drz

Bericht door station-drz »

Dank allen voor de reacties, ik stel het mee denken en jullie motiverende berichten erg op prijs.

@remko, mijn essentie van de vraag was inderdaad hoe kan ik mij nu zo onderscheiden dat mensen mij aantrekkelijk vinden om naar te luisteren. Even een opsomming wat ik zelf al had en jullie suggesties;

1 is de muziek keuze, maar zo als anderen ook al schrijven, Spotify en andere media aanbieders zijn daarin meteen je grootste concurrent.

2 spelletjes spelen, ik heb het in het verleden wel eens geprobeerd maar inderdaad ging ik toen regelmatig op m'n bek omdat er niemand reageerde.

3 fake it till you make IT,
Ja dit is er wel 1 om te onthouden.

Mijn in steek als ik een radio programma maak is vooral radio maken we samen, alleen dat samen valt me dus reuze tegen.

Ik heb ook wel eens een wekelijkse hitlijst overwogen alleen ben ik erg bang dat er van lijstjes al veel te veel zijn. En mensen dan snel afhaken.

Het zelfde geld voor een idee wat ik een tijdje terug had door in mijn programma een "foute top 5" op te nemen ik denk dat breekt toch net het ijs even wat meer zo midden op de avond. Al bleek dit toch het slechtste idee ooit te zijn want ik heb nog niet vaak luisteraars zo hard weg zien lopen. Of ben ik dan dom geweest om dit na 1 keer te stoppen?

Ik hou me daarnaast graag vast aan de statestieken alleen merk ik toch dat dit na een uurtje of 2 draaien wel begint te demotiveren. Ik voel juist wel iets voor een verzoek plaatje, het is namelijk een makkelijke pijler voor de luisteraars en je kunt toch net even meer inspelen op de muziek smaak van het luister publiek lijkt mij.

Ik ga in ieder geval aan de slag met de gebrachte info en bedank jullie nogmaals voor de input! 😃
Hey ho, hey ho, je krijgt je orban niet cadeau! :))
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Kijk ik op de site www.piratensound.nl dan valt mij wel iets op....
Bij programma overzichtstaat dan:
Dinsdagavond 1x per 14 dagen: vanaf 19.00 uur de Kleine Mus uit Nieuwlande of TipTop radio uit Gees.
Wees daar heel duidelijk in, bv De Kleine Mus op de even weken en TipTop radio op de oneven weken. De luisteraar wil vastigheid! Krijgt hij/zij dat niet dan wordt er afgehaakt, die ben je kwijt!!
en dan is er koffie......
fdboer

Bericht door fdboer »

station-drz schreef: 16 jan 2022 12:56 ...

3 fake it till you make IT,
Ja dit is er wel 1 om te onthouden.
...
In de KX radio chat destijds stond dit bekend als de 'Hoebee methode' ... :)
Ik ben bang dat mensen het door hebben en je niet serieus nemen.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Wij hebben tijdens de zware lockdowns regelmatig een programma gemaakt voor de eigen regio via internet. Juist door veel te praten kregen wij veel reacties. Het ging eigenlijk de hele middag door. Zodra we non stop muziek aanzetten reageert er niemand, wat mij ook logisch lijkt.
stationdrz

Bericht door stationdrz »

v.ijl schreef: 20 jan 2022 13:40 Kijk ik op de site www.piratensound.nl dan valt mij wel iets op....
Bij programma overzichtstaat dan:
Dinsdagavond 1x per 14 dagen: vanaf 19.00 uur de Kleine Mus uit Nieuwlande of TipTop radio uit Gees.
Wees daar heel duidelijk in, bv De Kleine Mus op de even weken en TipTop radio op de oneven weken. De luisteraar wil vastigheid! Krijgt hij/zij dat niet dan wordt er afgehaakt, die ben je kwijt!!
dat is idd wel een goeie! ik geeft het even door aan de webmaster. dank voor je input :D
Plaats reactie