Dalet 5.1 anno 2021

Alles over software pakketten voor jouw station.

Moderator: admin6

Studer

Dalet 5.1 anno 2021

Bericht door Studer »

Ik vroeg mij af of er nog altijd radio's zijn die vandaag de dag nog een dalet 5.1 setup hebben draaien. Ik gebruik nog altijd een 5.1 versie (officieel met dongles) in mijn homestudio in een setup met sybase database op server2003 en 2 cliënts op XP. Ik was onlangs dan ook even op onderzoek gegaan naar andere "modernere" betaalbare uitzendsystemen en kwam eigenlijk tot de constatatie dat geen van die nieuwere systemen eigenlijk heel veel meer kan dan de ouwe dalet 5.1. Meer zelfs, de players en layout lijkt vaak nu nog gebaseerd op 5.1. De operating systemen zijn natuurlijk hopeloos verouderd maar alles draait nog altijd super stabiel zolang je niet over de 10.000 database entries gaat. Als een pc er de brui aan geeft maak ik zeg maar voor een honderd euro een "nieuwe" cliënt. Ik ben nog altijd fan...
Feivel

Re: Dalet 5.1 anno 2021

Bericht door Feivel »

Het schijnt zelfs op Windows 10 te draaien, als het moet. Persoonlijk ben ik geen fan van verouderde systemen. Je zou voor wat nieuwers eens kunnen kijken naar mAirlist. Voor thuisgebruik krijg je daar een aardige korting. En voor professioneel gebruik valt het ook nog wel te betalen. OmniPlayer kun je voor 24/7 gebruik wel afschrijven. M&I wil dan tenminste 10.000 euro zien en heeft ook niet het fatsoen belafspraken na te komen en e-mails te beantwoorden. Draait, zoals je al zegt, nog steeds op de engine van het stokoude Dalet.

Ik denk dat Dalet nog bij genoeg mensen draait die 'm eigenlijk nooit hadden mogen hebben.. ;-).
Laatst gewijzigd door Feivel op 27 jul 2021 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Studer

Bericht door Studer »

Ik heb mairlist kort geleden even uitgeprobeerd en om dezelfde functionaliteit te hebben als in 5.1 zat ik ook al meteen aan 2 pro licenties. Met de home versies draai je de database uitsluitend op de lokale pc en kan je ook bvb geen 2 cliënts van dezelfde centrale database laten werken. Ik kan wel eens proberen om dalet op windows 10 te installeren maar het zou me verwonderen dat dit zou werken omdat de dalet exe en de sybase geen 64bit programma's zijn. Op win 7 64bit lukte het in elk geval niet meteen om een cliënt werkende te krijgen. Beroepshalve heb ik ervaring met daletplus, dalet galaxy en omniplayer maar zoals je zegt, veel te duur voor thuisgebruik... Dalet draait wellicht inderdaad nog bij veel mensen "die 'm eigenlijk nooit hadden mogen hebben" maar ik denk nu ook wel dat je die illegale versies nooit zo stabiel kan krijgen als een officiële dongle versie als je niet weet wat je doet :-)
markje

Bericht door markje »

Feivel schreef: 27 jul 2021 16:46 Draait, zoals je al zegt, nog steeds op de engine van het stokoude Dalet.
Hoe kom je daarbij? Dat is namelijk niet correct.
En toen was er licht
Feivel

Bericht door Feivel »

markje schreef: 28 jul 2021 17:00
Feivel schreef: 27 jul 2021 16:46 Draait, zoals je al zegt, nog steeds op de engine van het stokoude Dalet.
Hoe weet jij het zeker? Werk je bij M&I? ;-). Ik zal je vertellen dat je met OmniPlayer gewoon de oude database van Dalet kunt gebruiken. Ik heb screenshots gezien van de lokale DAB-zender VIB Radio die staat ingelogd met dalet_admin.
markje

Bericht door markje »

Niks met M&I te maken. Werk als technicus/ICT bij verschillende radio en media bedrijven. Dus ik zie hoe de achterkant van omniplayer is en werkt en wat ermee kan.

Ah, je bedoeld de database connectie. Ik versta onder het woord "engine" iets heel anders.

Ja, omniplayer 2 (1 ook trouwens) kán (optioneel dus!) connecten met een dalet 5.1 database. Hij kan ook connecten met een daletplus database én kan connecten met "zijn eigen" omniplayer database. Doorgaans heeft een omroep 1 van die drie in gebruik. 😉

Het zien van een dalet_admin login duidt er in ieder geval met redelijk grote zekerheid op dat jij een omniplayer hebt gezien die met een dalet 5.1 of daletplus db is verbonden en daar prima zijn werk mee kan doen. Dat is dan zijn datasource, niet de engine. Het feit dat die keuzes er zijn, is alleen maar mooi toch?

Jij presenteert het kunnen verbinden met een stokoude dalet 5.1 db nu als nadeel of als zwakke schakel, terwijl dat voor veel gebruikers juist een groot voordeel is. Maar ik ga er nu ff vanuit dat jij niet wist dat die andere mogelijkheden er ook waren. En dan snap ik je reactie wel. Maar het is in het echt dus iets positiever dan je hier schetst. 😀
En toen was er licht
rodie

Bericht door rodie »

GML Audisi kan zelfs connecten met een database van Dalet
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Feivel schreef: 28 jul 2021 23:12
markje schreef: 28 jul 2021 17:00
Hoe weet jij het zeker? Werk je bij M&I? ;-). Ik zal je vertellen dat je met OmniPlayer gewoon de oude database van Dalet kunt gebruiken. Ik heb screenshots gezien van de lokale DAB-zender VIB Radio die staat ingelogd met dalet_admin.
Uitgaan van een paar screenshots is wel erg minimaal.
casebbers1101

Bericht door casebbers1101 »

Omniplayer draait op de oude "dalet51.db" maar als je een nieuwe installatie koopt bij de makers dan krijg je een nieuwe/geupgrade versie van de database, waar ook dalet_admin werkt! Waarom dit is durf ik niet te zeggen.
Omniplayer & Dalet 5.1 kun je ook separaat met elkaar draaien op dezefde database, vele omroepen doen dat nog.

Over Dalet 5.1, deze kan je op Windows 7 of hoger draaien met een trucje dan de magische vraag; ja stabiel.
Studer

Bericht door Studer »

Hey casebbers1101, dat trucje voor 5.1 op windows 7 of hoger ben ik wel benieuwd naar...
LightSilv3r

Bericht door LightSilv3r »

Zag dit topic van 2021 en was benieuwd of het inderdaad werkte om dalet 5.1 op windows 10 te draaien.
Ja het kan!!! je dient er wel de 32bit versie van windows 10 voor te draaien en de legacy Component NTVDM voor te activeren dit maakt dat je 16bit software op 32 bit systemen kan draaien. Ook had ik in het begin een probleem met de Mediaserver. Deze moet je omzetten naar compatibity voor winxp sp3. Dan maakt deze de mediaserver.ini aan. Dan is het een kwestie van instellen en je show kan beginnen !
multiband2

Bericht door multiband2 »

LightSilv3r schreef: 24 okt 2022 00:25 Zag dit topic van 2021 en was benieuwd of het inderdaad werkte om dalet 5.1 op windows 10 te draaien.
Ja het kan!!! je dient er wel de 32bit versie van windows 10 voor te draaien en de legacy Component NTVDM voor te activeren dit maakt dat je 16bit software op 32 bit systemen kan draaien. Ook had ik in het begin een probleem met de Mediaserver. Deze moet je omzetten naar compatibity voor winxp sp3. Dan maakt deze de mediaserver.ini aan. Dan is het een kwestie van instellen en je show kan beginnen !
Dalet 5.1 werkt ook zonder problemen op 64-bits, alleen zit daar een trucje met DLL's achter.
LightSilv3r

Bericht door LightSilv3r »

multiband2 schreef: 24 okt 2022 14:35
LightSilv3r schreef: 24 okt 2022 00:25 Zag dit topic van 2021 en was benieuwd of het inderdaad werkte om dalet 5.1 op windows 10 te draaien.
Dalet 5.1 werkt ook zonder problemen op 64-bits, alleen zit daar een trucje met DLL's achter.
Dat trucje is mij dan wat ontschoten, weet dat de PCX drivers vooral een probleem zijn. Maar nu heb ik het ook werkend zonder terug te gaan naar een EOL OS. : )
multiband2

Bericht door multiband2 »

LightSilv3r schreef: 24 okt 2022 15:19
multiband2 schreef: 24 okt 2022 14:35
Dat trucje is mij dan wat ontschoten, weet dat de PCX drivers vooral een probleem zijn. Maar nu heb ik het ook werkend zonder terug te gaan naar een EOL OS. : )

Als je meer info wilt; kan je ff een prive bericht sturen ;-)
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Anders aan een update van Dalet denken, Omniplayer.
Die zal wel onder raampje 10 of 11 draaien.
Gesloten