De familie van C. toch?

Moderator: admin6
Wat noem je mooie jingles?echt mooie jingles hoor je bijna niet meer
Je voorbeelden laten iconische beelden horen - de gebruikte muziek staat bij veel mensen in hun herinnering gegrift - dat was ook de kracht en gaf een programma een eigen karakter - precies zoals het programma voor de luisteraar bedoeld was. Misschien wat theatraal omschreven, maar hiermee maakte men een tijdsbeeld waar veel mensen zich in kon herkennen en zich ook als luisteraar zich prettig bij voelde. Het was - samengevat - een goed geregisseerd en een doordachte beleving - lees het als een "merknaam" waaraan je je verbond. Bij de eerste tonen herkend en voelde je je thuis.
De door jouw genoemde geluiden is (klassieke) muziek die als vormgeving is ingezet. Dat is iets heel anders als een jingle.
Een goede jingle is herkenbaar zonder tekst. Als je tekst nodig heb om je jingle's vorm te geven, dan heb je gefaald als jinglemaker.Dukard schreef: ↑04 apr 2021 01:10Je voorbeelden laten iconische beelden horen - de gebruikte muziek staat bij veel mensen in hun herinnering gegrift - dat was ook de kracht en gaf een programma een eigen karakter - precies zoals het programma voor de luisteraar bedoeld was. Misschien wat theatraal omschreven, maar hiermee maakte men een tijdsbeeld waar veel mensen zich in kon herkennen en zich ook als luisteraar zich prettig bij voelde. Het was - samengevat - een goed geregisseerd en een doordachte beleving - lees het als een "merknaam" waaraan je je verbond. Bij de eerste tonen herkend en voelde je je thuis.
Met het gros van de huidige ""jingle"" producties staat er veelal iets van een ""basis"" format ter beschikking wat het ""huis"" te bieden heeft - en als je het mij vraagt "verschuilen" die zich vaak achter de niemandsland lasertjes, drumklappen, sweepers en andere puntige soundjes die zwaar overgeprocessed de markt voeden om het allemaal wat snel en modern te laten klinken. Voor mij is dat geen "vormgeving" waar ik als luisteraar een herkenning in zal gaan vinden.
Het is wellicht "vloeken in de kerk" - niet mijn bedoeling - maar een goed geproduceerd en een op het individueel doel gemaakt pakket staat imo in zijn geheel op zichzelf en is op kwaliteit gemaakt voor het te bereiken doel en sfeer van het programma. En dat (echte 'schilderen' met geluid) lijkt steeds meer een ondergeschikte rol te spelen waardoor de "sky de limt" referentie de norm lijkt te zijn terwijl we de zg. "loudnes-war" intussen al heel wat jaren achter ons hebben liggen....
Als je er van houdt ... prima, voor mij gelden andere maatstaven![]()
Jingles is vormgeving.....WinnaarRadioring2023 schreef: ↑04 apr 2021 11:53De door jouw genoemde geluiden is (klassieke) muziek die als vormgeving is ingezet. Dat is iets heel anders als een jingle.
Waar ik mij aan erger bij de jingle-boeren is die takke-herrie (geluidseffecten/muziekjes) er omheen(Ouwe l&l, ja!
)
Is niet motiverend om iets te bestellen....
Zowel Sid Ramin als Quincy Jones behoren NIET tot de klassieke muziek......... (klassieke) muziek .....
Ben ik zo onduidelijk?v.ijl schreef: ↑04 apr 2021 22:41Jingles is vormgeving.....WinnaarRadioring2023 schreef: ↑04 apr 2021 11:53De door jouw genoemde geluiden is (klassieke) muziek die als vormgeving is ingezet. Dat is iets heel anders als een jingle.
Blijft overeind wat ik gezegd heb:Waar ik mij aan erger bij de jingle-boeren is die takke-herrie (geluidseffecten/muziekjes) er omheen(Ouwe l&l, ja!
)
Is niet motiverend om iets te bestellen....Zowel Sid Ramin als Quincy Jones behoren NIET tot de klassieke muziek......... (klassieke) muziek .....
Eens zal die er toch aan moeten.. in de komende tijd met gezond leven, op weg naar een rookvrije samenleving.. dan kán zo'n tekst in het Oog niet meer, natuurlijk.
Dat zou je inderdaad denken ja
Leg de 20ers/30ers maar uit wat een NAGRA is.......... iemand met een Nagra naar de gast
NAGRA zegt me niks, ben bijna 50. Dus het is niet alleen de jongeren die niet weten wat het is. Ik heb wel gewerkt en ken wel een UHER, ook een spoelenrecorder en REVOX, maar die is wat later denk ik.