voice over

Wil je vormgeving laten horen of wil je iets vragen over vormgeving? Dat kan hier!

Moderator: admin6

wave

Re: voice over

Bericht door wave »

Dukard schreef: 02 apr 2021 20:59 Klein prijsvraagje ... met als hoofdprijs de welbekende (niet gevulde) koelkast :lol: ... WIe zijn de stemmen achter FV ?
De familie van C. toch? -bier
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Dukard

Bericht door Dukard »

Witgoed komt jouw kant op -bier
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....
wave

Bericht door wave »

Hahahaha, ik schenk het je terug met een feestelijke paasstrik er om heen :)) Voor degenen die nu denken “huh, familie van C?”: Karel van Cooten, Yolanda van Cooten en kinderen.
v.ijl

Bericht door v.ijl »

echt mooie jingles hoor je bijna niet meer :))
Wat noem je mooie jingles?
De exemplaren die de DJ's zelf maakten?

Bijv. de jingle van de top40 (met Blue Tango - Sid Ramin)
of 'langs de lijn' (chump change - ?????, compositie van Quincy Jones)
en dan is er koffie......
Dukard

Bericht door Dukard »

v.ijl schreef: 03 apr 2021 21:09 Wat noem je mooie jingles?

Je voorbeelden laten iconische beelden horen - de gebruikte muziek staat bij veel mensen in hun herinnering gegrift - dat was ook de kracht en gaf een programma een eigen karakter - precies zoals het programma voor de luisteraar bedoeld was. Misschien wat theatraal omschreven, maar hiermee maakte men een tijdsbeeld waar veel mensen zich in kon herkennen en zich ook als luisteraar zich prettig bij voelde. Het was - samengevat - een goed geregisseerd en een doordachte beleving - lees het als een "merknaam" waaraan je je verbond. Bij de eerste tonen herkend en voelde je je thuis.

Met het gros van de huidige ""jingle"" producties staat er veelal iets van een ""basis"" format ter beschikking wat het ""huis"" te bieden heeft - en als je het mij vraagt "verschuilen" die zich vaak achter de niemandsland lasertjes, drumklappen, sweepers en andere puntige soundjes die zwaar overgeprocessed de markt voeden om het allemaal wat snel en modern te laten klinken. Voor mij is dat geen "vormgeving" waar ik als luisteraar een herkenning in zal gaan vinden.

Het is wellicht "vloeken in de kerk" - niet mijn bedoeling - maar een goed geproduceerd en een op het individueel doel gemaakt pakket staat imo in zijn geheel op zichzelf en is op kwaliteit gemaakt voor het te bereiken doel en sfeer van het programma. En dat (echte 'schilderen' met geluid) lijkt steeds meer een ondergeschikte rol te spelen waardoor de "sky de limt" referentie de norm lijkt te zijn terwijl we de zg. "loudnes-war" intussen al heel wat jaren achter ons hebben liggen. :wink: ...

Als je er van houdt ... prima, voor mij gelden andere maatstaven :D
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

v.ijl schreef: 03 apr 2021 21:09

De door jouw genoemde geluiden is (klassieke) muziek die als vormgeving is ingezet. Dat is iets heel anders als een jingle.
WinnaarRadioring2023

Dukard schreef: 04 apr 2021 01:10

Je voorbeelden laten iconische beelden horen - de gebruikte muziek staat bij veel mensen in hun herinnering gegrift - dat was ook de kracht en gaf een programma een eigen karakter - precies zoals het programma voor de luisteraar bedoeld was. Misschien wat theatraal omschreven, maar hiermee maakte men een tijdsbeeld waar veel mensen zich in kon herkennen en zich ook als luisteraar zich prettig bij voelde. Het was - samengevat - een goed geregisseerd en een doordachte beleving - lees het als een "merknaam" waaraan je je verbond. Bij de eerste tonen herkend en voelde je je thuis.

Met het gros van de huidige ""jingle"" producties staat er veelal iets van een ""basis"" format ter beschikking wat het ""huis"" te bieden heeft - en als je het mij vraagt "verschuilen" die zich vaak achter de niemandsland lasertjes, drumklappen, sweepers en andere puntige soundjes die zwaar overgeprocessed de markt voeden om het allemaal wat snel en modern te laten klinken. Voor mij is dat geen "vormgeving" waar ik als luisteraar een herkenning in zal gaan vinden.

Het is wellicht "vloeken in de kerk" - niet mijn bedoeling - maar een goed geproduceerd en een op het individueel doel gemaakt pakket staat imo in zijn geheel op zichzelf en is op kwaliteit gemaakt voor het te bereiken doel en sfeer van het programma. En dat (echte 'schilderen' met geluid) lijkt steeds meer een ondergeschikte rol te spelen waardoor de "sky de limt" referentie de norm lijkt te zijn terwijl we de zg. "loudnes-war" intussen al heel wat jaren achter ons hebben liggen. :wink: ...

Als je er van houdt ... prima, voor mij gelden andere maatstaven :D
Een goede jingle is herkenbaar zonder tekst. Als je tekst nodig heb om je jingle's vorm te geven, dan heb je gefaald als jinglemaker.

Het audiologo van Radio Veronica is een super goed voorbeeld. Het 'dit is Veronica' is voor de meesten hier voldoende om het in de bovenkamer af te laten spelen. Een doorstart met slechts een muzikale jingle ertussen is bij Radio Veronica voldoende om het station te herkennen.

Een ander voorbeeld is KINK. Met hun vormgeving kan je helemaal niets zonder tekst. Totaal onherkenbaar, omdat het sweepers zijn. Ik zou overigens ook niet weten hoe je daar mooie jingles van moet maken, maar dat terzijde.
v.ijl

Bericht door v.ijl »

WinnaarRadioring2023 schreef: 04 apr 2021 11:53
v.ijl schreef: 03 apr 2021 21:09

De door jouw genoemde geluiden is (klassieke) muziek die als vormgeving is ingezet. Dat is iets heel anders als een jingle.
Jingles is vormgeving.....
Blijft overeind wat ik gezegd heb:
Waar ik mij aan erger bij de jingle-boeren is die takke-herrie (geluidseffecten/muziekjes) er omheen :oops: (Ouwe l&l, ja! :)) )
Is niet motiverend om iets te bestellen....
..... (klassieke) muziek .....
Zowel Sid Ramin als Quincy Jones behoren NIET tot de klassieke muziek....
WinnaarRadioring2023

v.ijl schreef: 04 apr 2021 22:41
WinnaarRadioring2023 schreef: 04 apr 2021 11:53

Jingles is vormgeving.....
Blijft overeind wat ik gezegd heb:
Waar ik mij aan erger bij de jingle-boeren is die takke-herrie (geluidseffecten/muziekjes) er omheen :oops: (Ouwe l&l, ja! :)) )
..... (klassieke) muziek .....
Zowel Sid Ramin als Quincy Jones behoren NIET tot de klassieke muziek....
Ben ik zo onduidelijk? :eek:

Een jingle is inderdaad vormgeving, maar vormgeving is niet per se een jingle.

Dat 'Blue Tango' geen klassieke muziek is, ik geloof het wel. Het is muziek. Dat is iets anders als een jingle.
wave

Bericht door wave »

“Audiologo” is een fraai modewoord maar om de Veronicapingel als voorbeeld te nemen (of de journaal pingels, AVRO, TROS e.a. pingels): het is niet meer of minder dan voor speciaal dat doel gecomponeerde muziek. En muziek, specifiek gecomponeerd of bestaand, is ook de basis van de meeste jingles -bier.

Leeftijd zal best een rol mee spelen, maar wat V.ijl en Dukard zeggen herken ik wel. Veel van de huidige jinglepakketten zijn overladen met 13-in-een-dozijn effecten en processing en mede daardoor al snel eenheidsworst. De pakketten die echt een sfeer schilderen bij een programma, met muziek, voice-overs en minimale effecten, die hoor je bijna niet meer. Iconische, decennia meelopende pakketten als het originele NOS Radio Tour de France pakket of de al 45 jaar (!) meelopende Met het Oog op Morgen vormgeving: ze worden vrijwel niet meer gemaakt.
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

v.ijl schreef: 02 apr 2021 19:40 Waar ik mij aan erger bij de jingle-boeren is die takke-herrie (geluidseffecten/muziekjes) er omheen :oops: (Ouwe l&l, ja! :)) )
Daar ben je toch zelf bij, jij doet toch de bestelling en bent opdrachtgever...
Durashift

Bericht door Durashift »

wave schreef: 05 apr 2021 11:23 (..) de al 45 jaar (!) meelopende Met het Oog op Morgen vormgeving: ze worden vrijwel niet meer gemaakt.
Eens zal die er toch aan moeten.. in de komende tijd met gezond leven, op weg naar een rookvrije samenleving.. dan kán zo'n tekst in het Oog niet meer, natuurlijk. :wink:
wave

Bericht door wave »

Durashift schreef: 09 apr 2021 21:13 Eens zal die er toch aan moeten.. in de komende tijd met gezond leven, op weg naar een rookvrije samenleving.. dan kán zo'n tekst in het Oog niet meer, natuurlijk. :wink:
Dat zou je inderdaad denken ja :lol:. In 2019 is er heel serieus over gesproken, maar de eindconclusie was om de tune niet aan te passen. Ook KWF had, gevraagd naar hun standpunt, daar geen bezwaar tegen. Dus het zou me niets verbazen als de Oog vormgeving het vijftig jarig jubileum makkelijk gaat halen :)). Tot nu toe is het enige verschil met het origineel dat het Metropole het instrumentale deel opnieuw heeft ingespeeld, waarmee een einde kwam aan de valse overgang, Het VARA Dansorkest, wat de tune destijds even snel had ingespeeld, was een kwart noot te hoog gestemd. Ook de befaamde openingszinnen van Hans Hoogendoorn lopen al even lang mee. De eerste tijd nog elke avond opnieuw ingesproken maar na een tijdje heeft Hoogendoorn alle temperaturen en presentator namen op band gezet, en plakte de technicus van dienst gewoon de juiste naam en graden er in.

Off topic Oog weetje: interviews via een krakende telefoonlijn vermeed men altijd liever, maar voor een paar minuten een muzieklijn regelen liet het budget natuurlijk ook niet toe. Kon de gast niet naar de studio komen, of naar een regionale studio voor een ‘kruisgesprek’, dan ging er -ruim voor de uitzending- iemand met een Nagra portable bandrecorder naar de gast. In de studio werden de vragen van de presentator opgenomen op de AEG M15 Magnetofoon (studio taperecorder), de gast hoorde de vragen via de telefoon en zijn/haar antwoorden werden opgenomen op de Nagra. In de uitzending werden dan ‘s avonds de Nagra tape en de studio opname op twee Magnetofoons gelijk gelegd, en daar was het interview in hoge kwaliteit :lol:
Laatst gewijzigd door wave op 10 apr 2021 19:21, 2 keer totaal gewijzigd.
v.ijl

Bericht door v.ijl »

.......... iemand met een Nagra naar de gast
Leg de 20ers/30ers maar uit wat een NAGRA is :))
Welke NAGRA, die met cassette tape of met 1/4" ?
sverrips

Bericht door sverrips »

v.ijl schreef: 09 apr 2021 23:58
.......... iemand met een Nagra naar de gast
Leg de 20ers/30ers maar uit wat een NAGRA is :))
Welke NAGRA, die met cassette tape of met 1/4" ?
NAGRA zegt me niks, ben bijna 50. Dus het is niet alleen de jongeren die niet weten wat het is. Ik heb wel gewerkt en ken wel een UHER, ook een spoelenrecorder en REVOX, maar die is wat later denk ik.
https://linux.radio ( Powered by LinuxRadio.Tools V2402 with AI Intergration )
Plaats reactie