DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

SKMPLKS

Re: DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Bericht door SKMPLKS »

Is het eigenlijk mogelijk om nog z’n nieuw commercieel netwerk te creëren als 9C vorig jaar (dan op een andere laag uiteraard)? Of is het echt helemaal vol vol en niet realistisch?
Laatst gewijzigd door SKMPLKS op 31 dec 2023 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
big T

Bericht door big T »

Noordzee schreef: 31 dec 2023 11:39
Vanjeafisharder schreef: 31 dec 2023 11:34 Indoor ontvangst van DAB+ zal altijd een utopie blijven vrees ik al beweren ze zelf van niet, of je moet dicht bij de zendmast wonen dan heb je geluk. Dan heb je zelfs ontvangst bij elektrische apparaten in de buurt. DAB+ is met name ontwikkeld voor luisteren outdoors,voor indoors heb je digitale kabelradio via de TV en je hebt streaming.
Ik woon ruim 30 kilometer van de zendmast (Smilde) vandaan, maar de ontvangst op de DAB+-zenders is in huis prima.
Mee eens op mijn draagbare radio ontvang ik meer als 120 DAB+ zenders, Duitse en Nederlandse en dat allemaal binnen in huis.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

Vanjeafisharder schreef: 31 dec 2023 11:58 Maar is dat ook op portable ontvangers met telescoop of heb je buitenantennes?
Gewoon met telescoopantennes die aan de radio's vast zitten. Geen buitenantennes.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

SKMPLKS schreef: 31 dec 2023 12:11 Is het eigenlijk mogelijk om nog z’n nieuw commercieel netwerk te creëren als 9C vorig jaar (dan op een andere laag uiteraard)? Of is het echt helemaal vol vol en niet realistisch?
Denk het niet, alles is al vol daarom is de content zeer mager en moeten stations als Sky Radio het al doen met het veranderen van format van hun Nice & Easy station naar Lovesongs omdat ze gewoon te weinig ruimte hebben om er een extra station bij te zetten. Geld ook voor KINK die eerst K-ROCK had maar dat veranderd hebben in KINK 90's, ik neem aan gewoon door gebrek aan vrije ruimte met ook nog in ogenschouw nemend dat de bitrate niet teveel naar beneden geschroefd mag worden omdat dit invloed heeft bij de geluidskwaliteit (zegt men, vind ik wel meevallen overigens), dus ja er is sterk gebrek aan ruimte.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Vanjeafisharder schreef: 31 dec 2023 12:24
SKMPLKS schreef: 31 dec 2023 12:11 Is het eigenlijk mogelijk om nog z’n nieuw commercieel netwerk te creëren als 9C vorig jaar (dan op een andere laag uiteraard)? Of is het echt helemaal vol vol en niet realistisch?
Denk het niet, alles is al vol daarom is de content zeer mager en moeten stations als Sky Radio het al doen met het veranderen van format van hun Nice & Easy station naar Lovesongs omdat ze gewoon te weinig ruimte hebben om er een extra station bij te zetten. Geld ook voor KINK die eerst K-ROCK had maar dat veranderd hebben in KINK 90's, ik neem aan gewoon door gebrek aan vrije ruimte met ook nog in ogenschouw nemend dat de bitrate niet teveel naar beneden geschroefd mag worden omdat dit invloed heeft bij de geluidskwaliteit (zegt men, vind ik wel meevallen overigens), dus ja er is sterk gebrek aan ruimte.
Dat nieuwe commerciële net is er al, namelijk Laag 3 kanaal 7D/(9A), maar deze DAB+laag is nu in handen van MTVNL. Daar is nog ruimte, zowel voor nieuwe stations, als voor een flinke verbetering van het zendernetwerk. Volle sterkte is gewoon toegestaan op die kanalen. Daarvoor moeten de stations helaas wel met MTVNL om de tafel, maar technisch gezien kan het gewoon.

Ook is er nog ruimte op de muxen van Laag 4. Die gaan binnenkort geveild worden, waarbij ik verwacht dat de overblijvende, niet aan FM-kavels gekoppelde ruimte ook onder de hamer komt. Ook ligt er nog een extra frequentie op de plank, namelijk 8D met dekking in de Randstad. Deze komt uit Laag 5 van PMSE, maar zij hebben daar ook de beschikking over kanaal 7A, dus kanaal 8D is vrij.

Ruimte genoeg dus, lijkt mij.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Satfreak13 schreef: 31 dec 2023 10:59
GerjanCluistra schreef: 31 dec 2023 02:18 5G gaat'm niet worden voor radiostations, al was het maar omdat internet een individueel platform is.

DAB+ lijkt betere papieren te hebben omdat het een massamedium is.

Alleen denk ik dat een DAB+ only landschap voor de radio de doodsteek zal zijn voor de commerciële radio omdat door de extra ruimte het traditionele verdienmodel (schaarste) ontbreekt.

FM is, mijns inziens, daarom nog steeds de beste manier om een radiostation te runnen, nog afgezien dat ik persoonlijk de techniek het beste vind om naar te luisteren.

Alleen is er geen rekening gehouden met veranderd luistergedrag. De podcast heeft een enorme vlucht genomen en dat is veelal toch tijd die van het radio luisteren af gaat. Muziek luisteren gebeurd heel veel via apps als Spotify en YouTube.

Alle juichverhalen dat de luistercijfers goed zijn ten spijt, bij de tv zie je de kijkcijfers in de breedte teruglopen. Die trend ga je binnen enkele jaren ook terugzien bij de radio.
Degenen die denken dat 5G DAB+ achterhaald kan maken (Wat ook een tijdje in Nedersaksen/Duitsland werd gedacht) komt bedrogen uit, om de reden die jij aangeeft.
DAB+ is een vrij toegankelijk massamedium, zonder risico op overbelasting.

De aanname dat het de doodsteek voor commerciële radio wordt, kan ik niet volgen. DAB+ in NL is inmiddels vol, terwijl er meer belangstelling is dan de beschikbare ruimte. Dat heeft de recente veiling laten zien. Er is dus inmiddels enige schaarste.
FM zal m.i. in de toekomst blijven, maar meer voor laag vermogen zenders. FM zenders zijn stroomvreters en inefficient door de analoge technologie.

Met voorspelling dat vrije etherradio geen toekomst heeft, kon je je wel eens vergissen. En je spreekt jezelf tegen in het licht van wat je hierboven over 5G zegt: beperkte toegang op gesloten platforms.
Radio ia een enorm sterk medium: gemakkelijk toegankelijk, waar je ook bent, en snel en actueel tot op de laatste seconde. Daar kan geen tv tegenop.

Het enige wat in NL nodig moet gebeuren, is zodanige DAB+ zenderversterking dat ontvangst binnen probleemloos is.
Duitse DAB+ zijn nota bene tot ver in NL te ontvangen. Zenders van 5 kW vanuit Duitsland komen een heel eind NL in. Zendersterktes vergelijkbaar met 2 zonnepanelen waren nuttig bij introductie, niet meer nu DAB+ radio's standaard zijn.
Bij mij is DAB+ binnen prima te ontvangen, dus dat probleem herken ik niet.

De toekomst van vrije etherradio is ongewis, de vraag zal altijd blijven bestaan. Mijns inziens is dat alleen voor live radio. Denk daarbij aan het laatste nieuws, verslag van sportwedstrijden of het live uitzenden van concerten. Om maar iets te noemen. Alleen zie ik het verdienmodel voor commerciële radio in elkaar storte door o.a. de komst van DAB+.

Podcast en muziek zijn prima op je mobiele telefoon te downloaden en te gebruiken als je mobiele internet verbinding wegvalt, wat 5G overbodig maakt.

Die belangstelling was er dan ook vooral van bedrijven als Talpa, KINK en DPG die de extra kanalen willen gebruiken om te voorkomen dat de concurrentie zou toenemen. Want die radiobedrijven begrijpen dondersgoed dat je het aanbod van radiostations wel kunt verdubbelen, maar dat de omzet zeker niet mee verdubbeld. Oftewel, dat een concurrent hen meer luisteraars en adverteerders kost dan die paar ton om een non-stop stream doorpluggen op DAB+.

Als er voor die nieuwe DAB+ mux alleen bedrijven hadden mogen inschrijven die a. nog geen landelijk DAB+ uitzendingen maakten op een eigen kanaal en b. voor maximaal 1 kanaal, dan had de overheid nooit kunnen veilen, want die nieuwe DAB+ mux was nooit vol gekomen. De financiële belangen van de overheid en de bestaande radiomarkt gingen daarmee voor het vergroten van het radio aanbod.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

GerjanCluistra schreef: 01 jan 2024 17:03 Bij mij is DAB+ binnen prima te ontvangen, dus dat probleem herken ik niet.
Het is een algemene klacht. Uitzonderingen bevestigen de regel.
Het Nederlandse dab+ is vanaf het begin gericht geweest op buitenontvangst.
Algemeen beleid. Al sinds Henk Kamp het net introduceerde.
StefanT

Bericht door StefanT »

Satfreak13 schreef: 01 jan 2024 20:00 algemene klacht. Uitzonderingen bevestigen de regel.
Als mijn DAB+ niet bij een raam staat doet ie niets
Roel_

Bericht door Roel_ »

StefanT schreef: 01 jan 2024 23:43
Satfreak13 schreef: 01 jan 2024 20:00 algemene klacht. Uitzonderingen bevestigen de regel.
Als mijn DAB+ niet bij een raam staat doet ie niets
Sommige DAB+ radio's van met name B merken die pikken inderdaad niet goed het signaal op. Ik heb al een tijdje een JBL en ik heb overal in huis loepzuivere ontvangst van de digital airwaves. Alleen MTVNL is even zoeken, maar dat is alleen als ik Grandprix radio op wil zetten.

Hoe zit het trouwens met MTVNL, daar was Q4 2023 toch de planning dat het netwerk verbeterd zou zijn?
Je bent ouder en je wil wat...
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Hoe zit het trouwens met MTVNL, daar was Q4 2023 toch de planning dat het netwerk verbeterd zou zijn?
Naar ik heb gehoord is dat een klein jaartje uitgesteld. De stations zijn woedend, maar de zender operator heeft het zo besloten.
Satfreak13

Roel_ schreef: 10 jan 2024 19:21 Sommige DAB+ radio's van met name B merken die pikken inderdaad niet goed het signaal op. Ik heb al een tijdje een JBL en ik heb overal in huis loepzuivere ontvangst van de digital airwaves. Alleen MTVNL is even zoeken, maar dat is alleen als ik Grandprix radio op wil zetten.

Het is maar net waar en hoe je woont, maar dab+ was vanaf het begin bedoeld voor buitenontvangst.
Daar is sindsdien maar weinig aan veranderd.
Dat staat los van de kwaliteit van de ontvanger.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Satfreak13 schreef: 10 jan 2024 20:53
Roel_ schreef: 10 jan 2024 19:21 Sommige DAB+ radio's van met name B merken die pikken inderdaad niet goed het signaal op. Ik heb al een tijdje een JBL en ik heb overal in huis loepzuivere ontvangst van de digital airwaves. Alleen MTVNL is even zoeken, maar dat is alleen als ik Grandprix radio op wil zetten.

Het is maar net waar en hoe je woont, maar dab+ was vanaf het begin bedoeld voor buitenontvangst.
Daar is sindsdien maar weinig aan veranderd.
Dat staat los van de kwaliteit van de ontvanger.
De zendkwaliteit heeft inderdaad niet met de ontvangstkwaliteit te maken, maar dat is omgekeerd toch hetzelfde verhaal zou ik zeggen.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Satfreak13

GerjanCluistra schreef: 10 jan 2024 21:25 De zendkwaliteit heeft inderdaad niet met de ontvangstkwaliteit te maken, maar dat is omgekeerd toch hetzelfde verhaal zou ik zeggen.
Zal best, maar dat was mijn punt niet.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Opmerkelijk interview van Jaqueline Bierhorst https://mediamagazine.nl/andere-invulli ... -radio-nl/
Zei zegt “DAB+ wordt meer en meer “gewoon” voor mensen. " Dat vond ik toch wel een discutabele opmerking. DAB is nog helemaal niet 'gewoon' voor mensen. Het staat in de kinderschoenen en is eigenlijk alleen nog maar voor freaks en een verwaarloosbare groep gebruikers, het is nog bij lange na nog niet gemeengoed zoals in de UK en andere omliggende landen. In de UK komen er zelfs steeds meer stations bij wekelijks. Zelf in België zijn ze al veel verder en leeft het meer dan hier. En dan heb ik het nog niet eens over de belabberde ontvangst indoors, en het gebrek aan content wat gewoon op dit moment stil staat. Er komt niets bij door gebrek aan ruimte wat er voorlopig nog niet is. De voortgang gaat nog veel te langzaam. Dus om nu te zeggen 'DAB+ wordt meer 'gewoon' voor mensen, dat is gewoon pertinente onzin.
remco_k

Bericht door remco_k »

Ik ben het juist wel eens met dat statement: “DAB+ wordt meer en meer “gewoon” voor mensen."
Dat zit 'm wat mij betreft deels in dat in nieuw aangeschafte (lease) auto's standaard een DAB+ ontvanger zit en dat de gebruiker ervan (zeker de a-techneut) naar DAB+ zit te luisteren, zonder zich dat te realiseren. Hij hoort muziek. Of dat nou FM is of DAB+ is voor deze groep mensen totaal niet interessant maar "gewoon", precies wat het statement zegt.
Een cassettebandje was genoeg | Alles kan stuk
Goedkope Shoutcast2 SSL stream? Kijk op digiplay.nl.
Plaats reactie