DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

StefanT

Re: DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Bericht door StefanT »

GerjanCluistra schreef: 29 dec 2023 00:29

Als het een beetje mee zit zal dat wel het geval zijn omdat vrijwel niemand dan nog een FM radio heeft.
Maar ook geen DAB+ radio, dan is er 12G en kan iedereen radio luisteren via een chip die geïmplanteerd is in het achterhoofd
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

StefanT schreef: 29 dec 2023 22:57
GerjanCluistra schreef: 29 dec 2023 00:29

Als het een beetje mee zit zal dat wel het geval zijn omdat vrijwel niemand dan nog een FM radio heeft.
Maar ook geen DAB+ radio, dan is er 12G en kan iedereen radio luisteren via een chip die geïmplanteerd is in het achterhoofd
Op die 12G chip is alleen Radio WEF te ontvangen met daarop toespraken van Klaus Schab en zijn trawanten, dus dan hebben we die DAB+ radio inderdaad niet meer nodig.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Dan zijn we allemaal gepromoveerd tot zombie. Luisteren we allemaal naar de WEF van klaus swab. Het enige station wat er dan nog is. Lopen we allemaal achter de minister van volksgezondheid aan voor een pilletje om weer een week langer te mogen leven.

Geef mij die goede oude tijd naar. Waar we zelf kunnen kiezen waar we naar luisteren.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Wat een vreemde wending, een discussie over DAB+ ontaard in een wappie-discussie...next!
GerjanCluistra

Dan neem je het veel te serieus. Maar inderdaad, beter houden we het bij DAB+.
StefanT

Bericht door StefanT »

Vanjeafisharder schreef: 30 dec 2023 10:46 Wat een vreemde wending, een discussie over DAB+ ontaard in een wappie-discussie...next!
Haha het was een grapje he. Maar ik denk dat DAB+ de betamax onder de videorecorders is
Vanjeafisharder

Nou ja, had gekund. Je hebt tegenwoordig van die idioten die dat geloven, sta nergens van te kijken.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

StefanT schreef: 30 dec 2023 14:50
Vanjeafisharder schreef: 30 dec 2023 10:46 Wat een vreemde wending, een discussie over DAB+ ontaard in een wappie-discussie...next!
Haha het was een grapje he. Maar ik denk dat DAB+ de betamax onder de videorecorders is
Mooie vergelijking; de formaatoorlog tussen Betamax, Video 2000/VCC en de uiteindelijke winnaar VHS.
Nu zie je systemen als DAB+, DRM of HD Radio naast elkaar en is er geen wereldstandaard. Echter moeten deze systemen straks wel opboksen tegen slechts 1 concurrent; 5/6G.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Vanjeafisharder

Ik vind DAB+ een mooie ontwikkeling voor erbij, maar streaming gaat dit echter geheel overnemen over een aantal jaren. DAB+ is uiteindelijk toch een ziek/zwak vogeltje gebleken. En alle stations zijn verplicht het vogeltje te voeden maar hebben daar eigenlijk helemaal geen zin in. Je merkt een gebrek aan content, variatie en vooruitgang. Het gaat te traag, terwijl ze in Engeland en ook Vlaanderen en de laatste paar jaren ook in Frankrijk er harder aan trekken om het tot een succes te maken.
fdboer

Bericht door fdboer »

Madurodam FM schreef: 30 dec 2023 23:39
StefanT schreef: 30 dec 2023 14:50
Mooie vergelijking; de formaatoorlog tussen Betamax, Video 2000/VCC en de uiteindelijke winnaar VHS.
Nu zie je systemen als DAB+, DRM of HD Radio naast elkaar en is er geen wereldstandaard. Echter moeten deze systemen straks wel opboksen tegen slechts 1 concurrent; 5/6G.
Zolang 5G geen broadcast faciliteit ondersteund die breed omarmd wordt zal dit geen serieuze concurrentie voor de bestaande radiodistributiesystemen vormen.

Zelfs met de almaar toenemende capaciteit aan bandbreedte is unicast niet schaalbaar. Afgezien van het kostenplaatje wat hier mee samenhangend.
GerjanCluistra

5G gaat'm niet worden voor radiostations, al was het maar omdat internet een individueel platform is. Even los dat de techniek het niet aan lijkt te kunnen, is er ook geen traditioneel businessmodel op te bouwen. De radiomakers die online hun geld verdienen doen dat allemaal, voor zover ik weet, in gesproken podcasts. Daarbij zijn het de luisteraars die de individuele maker geld geven voor hun werk.

DAB+ lijkt betere papieren te hebben omdat het een massamedium is. Alleen is de techniek gebrekkig en moet de overheid allerlei trucjes uithalen om maar te kunnen veilen met als gevolg dat de grote partijen voor een habbekrats ruimte opkopen om daar non-stop streams op te zetten, om zo concurrentie buiten de deur te houden. Toch klopt het wel dat meer ruimte ook meer radiostations oplevert. Alleen denk ik dat een DAB+ only landschap voor de radio de doodsteek zal zijn voor de commerciële radio omdat door de extra ruimte het traditionele verdienmodel (schaarste) ontbreekt. Als DAB+ 40 jaar terug was ingevoerd had ik het nog wel een kans gegeven, maar anno 2023 denk ik dat het nooit een succes zal worden.

FM is, mijns inziens, daarom nog steeds de beste manier om een radiostation te runnen, nog afgezien dat ik persoonlijk de techniek het beste vind om naar te luisteren.

Alleen is er geen rekening gehouden met veranderd luistergedrag. De podcast heeft een enorme vlucht genomen en dat is veelal toch tijd die van het radio luisteren af gaat. Muziek luisteren gebeurd heel veel via apps als Spotify en YouTube.

Alle juichverhalen dat de luistercijfers goed zijn ten spijt, bij de tv zie je de kijkcijfers in de breedte teruglopen. Die trend ga je binnen enkele jaren ook terugzien bij de radio. Hoewel overheid en radiostations daar nog niet helemaal klaar voor lijken te zijn, zie je dat wel terug in de mediawinkels waar de verkoop en het aanbod van traditionele radio's enorm is teruggelopen.
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

GerjanCluistra schreef: 31 dec 2023 02:18 5G gaat'm niet worden voor radiostations, al was het maar omdat internet een individueel platform is.

DAB+ lijkt betere papieren te hebben omdat het een massamedium is.

Alleen denk ik dat een DAB+ only landschap voor de radio de doodsteek zal zijn voor de commerciële radio omdat door de extra ruimte het traditionele verdienmodel (schaarste) ontbreekt.

FM is, mijns inziens, daarom nog steeds de beste manier om een radiostation te runnen, nog afgezien dat ik persoonlijk de techniek het beste vind om naar te luisteren.

Alleen is er geen rekening gehouden met veranderd luistergedrag. De podcast heeft een enorme vlucht genomen en dat is veelal toch tijd die van het radio luisteren af gaat. Muziek luisteren gebeurd heel veel via apps als Spotify en YouTube.

Alle juichverhalen dat de luistercijfers goed zijn ten spijt, bij de tv zie je de kijkcijfers in de breedte teruglopen. Die trend ga je binnen enkele jaren ook terugzien bij de radio.
Degenen die denken dat 5G DAB+ achterhaald kan maken (Wat ook een tijdje in Nedersaksen/Duitsland werd gedacht) komt bedrogen uit, om de reden die jij aangeeft.
DAB+ is een vrij toegankelijk massamedium, zonder risico op overbelasting.

De aanname dat het de doodsteek voor commerciële radio wordt, kan ik niet volgen. DAB+ in NL is inmiddels vol, terwijl er meer belangstelling is dan de beschikbare ruimte. Dat heeft de recente veiling laten zien. Er is dus inmiddels enige schaarste.
FM zal m.i. in de toekomst blijven, maar meer voor laag vermogen zenders. FM zenders zijn stroomvreters en inefficient door de analoge technologie.

Met voorspelling dat vrije etherradio geen toekomst heeft, kon je je wel eens vergissen. En je spreekt jezelf tegen in het licht van wat je hierboven over 5G zegt: beperkte toegang op gesloten platforms.
Radio ia een enorm sterk medium: gemakkelijk toegankelijk, waar je ook bent, en snel en actueel tot op de laatste seconde. Daar kan geen tv tegenop.

Het enige wat in NL nodig moet gebeuren, is zodanige DAB+ zenderversterking dat ontvangst binnen probleemloos is.
Duitse DAB+ zijn nota bene tot ver in NL te ontvangen. Zenders van 5 kW vanuit Duitsland komen een heel eind NL in. Zendersterktes vergelijkbaar met 2 zonnepanelen waren nuttig bij introductie, niet meer nu DAB+ radio's standaard zijn.
Vanjeafisharder

Indoor ontvangst van DAB+ zal altijd een utopie blijven vrees ik al beweren ze zelf van niet, of je moet dicht bij de zendmast wonen dan heb je geluk. Dan heb je zelfs ontvangst bij elektrische apparaten in de buurt. DAB+ is met name ontwikkeld voor luisteren outdoors,voor indoors heb je digitale kabelradio via de TV en je hebt streaming.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

Vanjeafisharder schreef: 31 dec 2023 11:34 Indoor ontvangst van DAB+ zal altijd een utopie blijven vrees ik al beweren ze zelf van niet, of je moet dicht bij de zendmast wonen dan heb je geluk. Dan heb je zelfs ontvangst bij elektrische apparaten in de buurt. DAB+ is met name ontwikkeld voor luisteren outdoors,voor indoors heb je digitale kabelradio via de TV en je hebt streaming.
Ik woon ruim 30 kilometer van de zendmast (Smilde) vandaan, maar de ontvangst op de DAB+-zenders is in huis prima.
Vanjeafisharder

Maar is dat ook op portable ontvangers met telescoop of heb je buitenantennes?
Plaats reactie