DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

GerjanCluistra

Re: DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Bericht door GerjanCluistra »

Satfreak13 schreef: 27 jul 2023 18:45
GerjanCluistra schreef: 27 jul 2023 16:33 Dat is precies de reden waarom ik zeg dat we zullen zien hoe de vlag er in in 2040 bijhangt. Want net als jij kan ook ik niet in de toekomst kijken.
Ik vind dit een hele vreemde manier van discussiëren. Behalve als je graag het laatste woord wilt hebben.
Ik geloof niet dat wij elkaar gaan overtuigen en ben ook klaar met de discussie. Ik heb je met mijn argumenten niet kunnen overtuigen, evenmin heb jij mij met jouw argumenten kunnen overtuigen. Dat is ook prima, punt gemaakt en door. Dat is de reden dat ik de discussie op deze manier heb afgekapt.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

GerjanCluistra schreef: 30 jul 2023 00:35 Ik geloof niet dat wij elkaar gaan overtuigen
Ongedocumenteerde aannames over dab+ inkomsten en 2040 zijn non-discussies. (Vreemde manier van "afkappen")
zend-amateur

Bericht door zend-amateur »

Dab sterktes bij mij in Haren, Groningen is behoorlijk veranderd.
Sinds maandag heb ik het volgende waargenomen:
Dab kanaal 7c is zwakker geworden, voorheen zat deze op 77 nu op 44
Dab kanaal 11c is sterker geworden, voorheen zat deze op 33 nu op 91
Dab kanaal 12c is sterker geworden, voorheen zat deze op 57 nu op 95
Mijn ontvangst opstelling is het zelfde gebleven Denon DRA-800H tuner en een Nedis dab dipool op de zolder.
StefanT

Bericht door StefanT »

Bewijst de downfall van Sublime dat DAB+ gewoon niet belangrijk is qua ontvangst?

https://www.radiofreak.nl/sublime-schra ... requentie/
jassy

Bericht door jassy »

StefanT schreef: 18 dec 2023 00:20 Bewijst de downfall van Sublime dat DAB+ gewoon niet belangrijk is qua ontvangst?

https://www.radiofreak.nl/sublime-schra ... requentie/
Ik denk dat Mediahuis teveel andere zorgenkindjes in huis heeft en dat Sublime het kind van de rekening wordt. Heel erg zonde, deze zender heeft echt potentieel en is heel fijn om naar te luisteren.
Kijk live mee op de ensembles 11C DAB+, 12C NPO, 9C...., 7D MTVNL, 6A Overijssel en 9D Mein NRW DAB+ op

http://www.dabmonitor.nl/
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

jassy schreef: 19 dec 2023 21:21 Heel erg zonde, deze zender heeft echt potentieel en is heel fijn om naar te luisteren.
Ja, heel spijtig, inderdaad! Dit is nou een van die zenders die opvalt en niet de grijsgedraaide deuntjes draait als veel andere zenders.
Minder dat "Alweer!" als je hem op zet.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Satfreak13 schreef: 25 dec 2023 19:25
jassy schreef: 19 dec 2023 21:21 Heel erg zonde, deze zender heeft echt potentieel en is heel fijn om naar te luisteren.
Ja, heel spijtig, inderdaad! Dit is nou een van die zenders die opvalt en niet de grijsgedraaide deuntjes draait als veel andere zenders.
Sublime is een van de weinige zenders die echt heeft kunnen profiteren van de programmaclausules op de A-kavels. Maar die clausules, die verre van ideaal waren, zijn grotendeels losgelaten. De kern van het probleem is nu eenmaal FM, dat, naast een enorm aantal ontvangers bij potentiële luisteraars, helaas slechts ruimte biedt aan een beperkt aantal stations. De financiële race om die schaarse plekjes te bemachtigen of te behouden gaat nu helaas ten koste van Sublime.

Er zijn twee opties: strenge regulering van de FM (ten koste van de marktwerking) of FM uitfaseren en volledig overstappen op digitale radio. In beide scenario's haal je die oververhitte veilingen van schaarse plekjes uit het radiolandschap.
GerjanCluistra

EtherScout schreef: 27 dec 2023 11:57
Satfreak13 schreef: 25 dec 2023 19:25
Sublime is een van de weinige zenders die echt heeft kunnen profiteren van de programmaclausules op de A-kavels. Maar die clausules, die verre van ideaal waren, zijn grotendeels losgelaten. De kern van het probleem is nu eenmaal FM, dat, naast een enorm aantal ontvangers bij potentiële luisteraars, helaas slechts ruimte biedt aan een beperkt aantal stations. De financiële race om die schaarse plekjes te bemachtigen of te behouden gaat nu helaas ten koste van Sublime.

Er zijn twee opties: strenge regulering van de FM (ten koste van de marktwerking) of FM uitfaseren en volledig overstappen op digitale radio. In beide scenario's haal je die oververhitte veilingen van schaarse plekjes uit het radiolandschap.
Die beperkte ruimte op FM maakt een commercieel verdienmodel mogelijk. DAB+ is de doodsteek voor diezelfde commerciële radiostations. Met het uitfaseren van FM zal commerciële radio mede ten gronde gaan.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Ik heb mijn moeder haar DAB radio inmiddels vervangen voor een Google Nest Mini. Ze is weer helemaal blij. Sinds de herindeling van de regionale kavels kon ze alleen nog de eigen regionale en NH horen. Terwijl dit op 6b eerst wel heel mooi ging met heel veel regionalen.

Nu gewoon via internet en aanzetten door te praten. Geen DAB meer nodig.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

GerjanCluistra schreef: 27 dec 2023 16:34
EtherScout schreef: 27 dec 2023 11:57 Er zijn twee opties: strenge regulering van de FM (ten koste van de marktwerking) of FM uitfaseren en volledig overstappen op digitale radio. In beide scenario's haal je die oververhitte veilingen van schaarse plekjes uit het radiolandschap.
Die beperkte ruimte op FM maakt een commercieel verdienmodel mogelijk. DAB+ is de doodsteek voor diezelfde commerciële radiostations. Met het uitfaseren van FM zal commerciële radio mede ten gronde gaan.
Ik geloof niet dat digitalisering de doodsteek voor commerciële radiobedrijven is, mits zij zich aanpassen aan de nieuwe situatie. Dit betekent dat zij een breder aanbod aan stations (en podcasts) zullen moeten bieden. Luistercijfers en reclameverkoop doe je dan per bundel, niet meer per station. Met alleen een hoofdkanaal zul je wel een extreem sterke programmering neer moeten zetten, maar dat is nu voor een belangrijk deel ook al zo.

Als je niet tegen concurrentie kunt, dan moet je geen commercieel bedrijf beginnen. Dit hoort immers bij de marktwerking. En die marktwerking, die willen wij met z'n allen toch zo graag?
GerjanCluistra

EtherScout schreef: 27 dec 2023 19:29
GerjanCluistra schreef: 27 dec 2023 16:34
EtherScout schreef: 27 dec 2023 11:57 Er zijn twee opties: strenge regulering van de FM (ten koste van de marktwerking) of FM uitfaseren en volledig overstappen op digitale radio. In beide scenario's haal je die oververhitte veilingen van schaarse plekjes uit het radiolandschap.
Ik geloof niet dat digitalisering de doodsteek voor commerciële radiobedrijven is, mits zij zich aanpassen aan de nieuwe situatie. Dit betekent dat zij een breder aanbod aan stations (en podcasts) zullen moeten bieden. Luistercijfers en reclameverkoop doe je dan per bundel, niet meer per station. Met alleen een hoofdkanaal zul je wel een extreem sterke programmering neer moeten zetten, maar dat is nu voor een belangrijk deel ook al zo.

Als je niet tegen concurrentie kunt, dan moet je geen commercieel bedrijf beginnen. Dit hoort immers bij de marktwerking. En die marktwerking, die willen wij met z'n allen toch zo graag?
Commerciële radio zal altijd blijven bestaan, alleen in een andere vorm dan we nu gewent zijn. Wat je vooralsnog op DAB+ hoort gebeurd al jaren op FM en deed Radio Veronica ook al op de middengolf. Dat soort ouderwetse, commerciële radio gaat verdwijnen als de FM wordt afgeschakeld.

Je maakt overigens een terechte opmerking, de commerciële radiobedrijven moeten zich aanpassen aan de nieuwe situatie. Die nieuwe situatie is één of meer onafhankelijke en vrije radiomakers die hun programma als podcast wegzetten en daarbij hun eigen verdienmodel creëren.
StefanT

Bericht door StefanT »

GerjanCluistra schreef: 27 dec 2023 22:40 Dat soort ouderwetse, commerciële radio gaat verdwijnen als de FM wordt afgeschakeld.

Maar bestaat DAB+ nog over 12 jaar of is het gewoon streaming en apps?
fdboer

Bericht door fdboer »

StefanT schreef: 28 dec 2023 19:34
GerjanCluistra schreef: 27 dec 2023 22:40 Dat soort ouderwetse, commerciële radio gaat verdwijnen als de FM wordt afgeschakeld.

DAB bestaat nog en waarschijnlijk is inmiddels de moed verzameld FM af te schakelen.
GerjanCluistra

DAB+ zal nog wel bestaan, maak je geen zorgen. Al was het maar voor de NPO.

Allen consumeren we dan voornamelijk radio via podcast en wordt DAB+ radio gebruikt voor live events.

Streaming zal de rol van FM nooit en te nimmer kunnen overnemen. Nog los dat daar al helemaal geen commercieel verdienmodel mogelijk is kan de techniek dat niet aan. Betwijfel of dat tzt. veel anders zal zijn.
GerjanCluistra

fdboer schreef: 28 dec 2023 21:07

DAB bestaat nog en waarschijnlijk is inmiddels de moed verzameld FM af te schakelen.
Als het een beetje mee zit zal dat wel het geval zijn omdat vrijwel niemand dan nog een FM radio heeft.
Plaats reactie