GerjanCluistra schreef: ↑25 jul 2023 16:44
We zullen zien of er in 2040 daadwerkelijk zoveel succesvolle radiostations op DAB+ te horen zullen zijn.
Je hebt het over 2040????
Dit is dan toch eigenlijk een non-discussie als je zo zelfverzekerd een voorspelling doet over de levensvatbaarheid van commerciële radiozenders op dab+ over 17 jaar, pak weg een hele generatie verder!!?
ik denk van niet, dab+ is doodbloeiend, alhoewel vind ik sunlite zeer aangenaam!!. ikdenk zelf dat het internet veel meer bereikt, echter het stroomnet zal een probleem worden voor veel omroepen .
zend-amateur schreef: ↑24 jul 2023 21:36
Mijns inziens zullen ze bij de publicatie van de wekelijkse luistercijfers dab en fm moeten gaan loskoppelen, zo dat je een beter beeld krijgt wie waar luistert, dan kun je als radio station daar beleid op gaan maken.
De deelnemers aan het onderzoek (cq degene die betalen) krijgen die specificaties wel... jij gaat die niet zien nee...
Streamer045 schreef: ↑25 jul 2023 22:43
ik denk van niet, dab+ is doodbloeiend, alhoewel vind ik sunlite zeer aangenaam!!. ikdenk zelf dat het internet veel meer bereikt, echter het stroomnet zal een probleem worden voor veel omroepen .
Graag even verder onderbouwen met cijfers en bronnen. Aan losse flodder aannames uit de glazen bol hebben we niks.
GerjanCluistra schreef: ↑25 jul 2023 16:44
We zullen zien of er in 2040 daadwerkelijk zoveel succesvolle radiostations op DAB+ te horen zullen zijn.
Je hebt het over 2040????
Dit is dan toch eigenlijk een non-discussie als je zo zelfverzekerd een voorspelling doet over de levensvatbaarheid van commerciële radiozenders op dab+ over 17 jaar, pak weg een hele generatie verder!!?
Tot 2035 kan DAB+ nog gefinancierd worden met de inkomsten uit FM.
GerjanCluistra schreef: ↑26 jul 2023 23:25
Dat is wederom een aanname. Of heb je interne info over alle huidige en toekomstige geldstromen van de radiostations en hoe die zich de komende 12 jaar gaan ontwikkelen?
Zouden de landelijke commerciëlen DAB wel kunnen/willen missen nu steeds meer autoradio's DAB hebben? Die zogenaamde landelijke FM-kavels zijn geen van allen bepaald landelijk dekkend. DAB 11C en 9C in principe wel. Daar is nog ruimte voor verbetering, maar da's puur een kwestie van iets meer geld uitgeven. Bij FM is alles toch wel zover dichtgeplaveid en geoptimaliseerd dat daar geen extra dekking meer te realiseren is.
Ik ben ook wel benieuwd naar de kosten die zo'n grote landelijke zender maakt voor FM aan de ene kant en DAB aan de andere kant. DAB moet wel ontzettend veel duurder zijn wil 1/9e daarvan in de buurt komen van het in de lucht houden van een FM-kavel.
En hoe zit het in tunnels? Zijn er oplossingen om FM daar te laten werken? Voor DAB lijkt me dit aanzienlijk makkelijker, dankzij de SFN-technologie.
En hoe zit het in tunnels? Zijn er oplossingen om FM daar te laten werken? Voor DAB lijkt me dit aanzienlijk makkelijker, dankzij de SFN-technologie.
Ja, allang, zeker nooit door een tunnel gereden.
Er staan zelfs bordjes waarop de te ontvangen zenders worden genoemd, alleen maar publieken.
Nooit begrepen waarom de commerciëlen geen bereik geclaimd hebben in de Leidse Rijn tunnel, ten westen van Utrecht.
Zij betaalden grof voor FM frequenties waarbij later het bereik op een stuk A2 zomaar wegviel toen daar zo nodig een tunnel moest komen.
In een auto naar de radio luisterend? Nee, zal heel lang geleden zijn, zo ooit. Zal wel de volgende keer als ik met de trein door de schipholtunnel of die in Delft ga eens proberen.
GerjanCluistra schreef: ↑26 jul 2023 23:25
Dat is wederom een aanname. Of heb je interne info over alle huidige en toekomstige geldstromen van de radiostations en hoe die zich de komende 12 jaar gaan ontwikkelen?
Dat is precies de reden waarom ik zeg dat we zullen zien hoe de vlag er in in 2040 bijhangt. Want net als jij kan ook ik niet in de toekomst kijken.
GerjanCluistra schreef: ↑27 jul 2023 16:33
Dat is precies de reden waarom ik zeg dat we zullen zien hoe de vlag er in in 2040 bijhangt. Want net als jij kan ook ik niet in de toekomst kijken.
Ik vind dit een hele vreemde manier van discussiëren. Behalve als je graag het laatste woord wilt hebben.
Ik ben een beetje sceptisch over hoeveel succesvolle radiostations er op DAB+ zullen zijn in 2040. Zelfs als we aanvaarden dat de financiering van FM eindigt rond die tijd, dan zal de concurrentiestrijd met internetradio en podcasts nog heviger worden. Daarnaast zal de kans op een DAB-ontvanger ook beperkt zijn vanwege de hoge verkoopprijs. Maar ik zou graag meer informatie over de financiering van FM hebben, waarom het niet langer rendabel wordt om op FM te zenden? En wat zullen de kosten zijn voor een grote commerciële DAB-operator in 2040?
Zolang ongelimiteerde data bundels geen gemeengoed zijn zal internet radio mobiel geen grote vlucht krijgen. Daarnaast heeft internet radio een schaling probleem dat broadcast gewoon per definitie niet heeft. Voor nice zenders zal internet een goed alternatief blijven.
Tja, dan is de vraag of radio uitzenden via de ether nog zinnig is. Mijn inschatting is van wel. Podcasts zijn in veel opzichten beter, maar die zijn niet live dus niet voor alles even geschikt.
Internetradio heeft voordelen, maar echt heel lekker werkt het niet: teveel bomen in een te groot bos zonder paden dus je dringt er niet in door. Dat valt natuurlijk flink te verbeteren in 16 jaar, maar ik heb er toch een redelijk hard hoofd in.
En als je dan in de ether uit wilt zenden dan is DAB effectiever dan FM, en alleen DAB efficiënter dan FM+DAB. Maar ja, we hebben de afgelopen kleine eeuw wel erg veel radio's met wel FM en geen DAB verzameld...