DAB+ Gaat dat nog wat worden?
Moderator: admin6
DAB+ Gaat dat nog wat worden?
DAB+ Gaat dat nog wat worden? Gisteren startte er een nieuwe campagne omdat de vorige niet werkte of niet goed genoeg
Ze komen met dooddoeners als Strippenkaart werd OV Chipkaart dus FM wordt DAB+
Zelf denk ik dat DAB+ niet de nieuwe standaard wordt. Alle omroepen hebben apps voor hun zenders. Met die app kun je de studio bereiken, luisteren of terugluisteren, podcasts plaatsen, en ik weet nog niet of dat kan maar als er een functie zit zoals bij Spotify om offline terug te luisteren dan heb je alles in 1 app. En je kunt in de studio kijken.
DAB+ is nog lang niet in elke auto standaard en zeker niet in 2e hands. Wat nieuwe autos wel hebben is 4G. En ook is 4G op je mobiel goedkoop en soms zelfs onbeperkt. En via een app streamen kost niet veel data.
Dus met de apps concurreren radiozenders zelf met DAB+. Maar met een app heb je als zender direct contact met je luisteraar en kun je gegevens meten, dus de apps gaan niet weg. En waarom zou je een DAB+ transistor kopen voor thuis of in pocketformaat als je thuis sowieso kunt streamen e onderweg via je mobiele telefoon. Niemand koopt een extra apparaatje voor onderweg
Dus radio wordt eerder 4g/5G stream dan DAB+
Je ziet dat ook al aan 3FM, die luisteraars luisteren via Spotify en YouTube, die liedjes die nooit op de radio komen worden miljoenen keren geluisterd.
Maar de overheid wil DAB+ doorduwen, daarom krijgt Radio5 ook nooit een FM frequentie omdat deze zender het uithangbord is van DAB+. ze zijn immers groot zonder FM.
Ze komen met dooddoeners als Strippenkaart werd OV Chipkaart dus FM wordt DAB+
Zelf denk ik dat DAB+ niet de nieuwe standaard wordt. Alle omroepen hebben apps voor hun zenders. Met die app kun je de studio bereiken, luisteren of terugluisteren, podcasts plaatsen, en ik weet nog niet of dat kan maar als er een functie zit zoals bij Spotify om offline terug te luisteren dan heb je alles in 1 app. En je kunt in de studio kijken.
DAB+ is nog lang niet in elke auto standaard en zeker niet in 2e hands. Wat nieuwe autos wel hebben is 4G. En ook is 4G op je mobiel goedkoop en soms zelfs onbeperkt. En via een app streamen kost niet veel data.
Dus met de apps concurreren radiozenders zelf met DAB+. Maar met een app heb je als zender direct contact met je luisteraar en kun je gegevens meten, dus de apps gaan niet weg. En waarom zou je een DAB+ transistor kopen voor thuis of in pocketformaat als je thuis sowieso kunt streamen e onderweg via je mobiele telefoon. Niemand koopt een extra apparaatje voor onderweg
Dus radio wordt eerder 4g/5G stream dan DAB+
Je ziet dat ook al aan 3FM, die luisteraars luisteren via Spotify en YouTube, die liedjes die nooit op de radio komen worden miljoenen keren geluisterd.
Maar de overheid wil DAB+ doorduwen, daarom krijgt Radio5 ook nooit een FM frequentie omdat deze zender het uithangbord is van DAB+. ze zijn immers groot zonder FM.
-
Re: DAB+ Gaat dat nog wat worden?
Ik stel voor om dit topic te verplaatsen naar 'Ontvangst en Coördinatie'. Dit gaat niet over landelijke stations, maar over een zend- en ontvangsttechniek.
Het is wel een discussie die speelt in Landeljk en Commercieel en steeds terugkomt in topics, dus vandaar een vraag hier. Bovendien is er deze week een nieuwe DAB+ campagne begonnen die te horen is op Landelijke en Commerciele StationsEtherScout schreef: ↑23 mar 2021 13:03 Ik stel voor om dit topic te verplaatsen naar 'Ontvangst en Coördinatie'. Dit gaat niet over landelijke stations, maar over een zend- en ontvangsttechniek.
Dus wmb wel hier op zn plek
Verplaatst naar Ontvangst- en coördinatie omdat het niet alleen om landelijke media gaat maar ook regionale en lokale media. En dan is het betere verzamel subforum: Ontvangst- en coördinatie
Moderator -- Info: forum@radiofreak.nl / Forumregels: http://www.radioforum.nl/forumregels
Je slaat een mogelijkheid over en dit is wat het mijns inziens uiteindelijk gaat worden: DAB+ én mobile streaming naast elkaar. Net zoals FM en mobile streaming de laatste X jaar ook al gemeengoed is. Je hoeft dus niet te kiezen in je voorspelling tussen één van de 2. Je kunt kiezen voor beide.
En in dat opzicht denk ik dat DAB+ prima al iets is en kan zijn - met nog wat verbeteringen te doen hier en daar. (Het FM netwerk is ook niet altijd even goed geweest).
Of DAB+ écht kans van slagen heeft is aan de overheid. Maar daarvoor moeten zij hun plan dan wel écht doorzetten en FM op termijn afbouwen en uitschakelen. Dat maakt dan ruimte voor de dan extra benodigde mobile streaming bandbreedte (en brengt geld op) en dan heb je de situatie: DAB+ en mobiel streaming naast elkaar. Prima combinatie.
Er valt niet te kiezen voor één van beide: alles op mobile streaming doen en denken dat DAB+ (of FM) helemaal niet nodig of overbodig is, is een grote onderschatting en vergissing.
Andersom hetzelfde: Alles op DAB+ doen en denken dat je mobile streaming niet nodig hebt eveneens een onderschatting en vergissing.
Het moet er beide zijn en het zal beide aanzienlijk worden gebruikt, zo aanzienlijk dat het ruim de moeite waard is om DAB+ te handhaven en uitbreiden waar nodig.
En dan heb ik het nog niet gehad over calamiteiten en noodscenario's. In het geval dat een groot deel van het internet landelijk (of regionaal) b.v. niet werkt.
In zulke gevallen kunnen DAB+ zenders (mits aangestuurd buiten het internet om uiteraard) blijven draaien en kan iedereen met zo'n ontvanger toch nog naar het programma luisteren. Juist bij calamiteiten is het van groot belang dat er iets van communicatie blijft werken als al het andere onderuit is gegaan. Voor de NPO (landelijk en regionaal) is die taak (calimiteiten zender) weggelegd en ik ga er in deze even vanuit dat de aanlevering van het signaal naar de DAB+ zenders in een van internet gescheiden netwerk verloopt, juist om invloed daarvan te voorkomen.
Dit geeft al mooi aan dat DAB+ kan en dat het werkt. En dat er waarschijnlijk ook Radio 5 luisteraars zijn die via de app streaming in de auto luisteren en de rest dus via DAB+. Het is een schoolvoorbeeld van de toekomst.Maar de overheid wil DAB+ doorduwen, daarom krijgt Radio5 ook nooit een FM frequentie omdat deze zender het uithangbord is van DAB+. ze zijn immers groot zonder FM.
Een cassettebandje was genoeg | Alles kan stuk
Goedkope Shoutcast2 SSL stream? Kijk op digiplay.nl.
- Zwarte IJsbeer
Ik denk eerder dat luisteren via internet de nieuwe standaard wordt. Nog een paar jaar wachten dan heb je onbeperkt mobiel internet voor een prikkie.
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht
En dan rij je tussen Parijs en Bourges en heb je tientallen kilometers lang alleen 2G dekking ...Zwarte IJsbeer schreef: ↑23 mar 2021 14:06 Ik denk eerder dat luisteren via internet de nieuwe standaard wordt. Nog een paar jaar wachten dan heb je onbeperkt mobiel internet voor een prikkie.
Luisteren nu veel mensen tijdens autovakanties dan naar buitenlandse FM zenders? Vroeger in mijn jeugd ging direct over de grens al de TDK casette bandjes in de speler.
Je hebt wel gelijk dat binnen europa niet overal de 4G hebt die je zou willen en je buiten europa niets hebt aan je 4G bundel. Maar binnen Europa zijn de apps wel weer handig. Heb geen idee of ik Nederlandse radio via DAB+ wereldwijd te horen is.
Alleen Fm bestaat al decennia en streaming is nieuw en ik zie FM nog jaren bestaan. Ik zie DAB+ een beetje als NLZiet. NLZiet moet het standaard worden voor digitale Nationale tv zenders maar NPO Start zendt gratis live uit met terugkijk optie en alles van RTL zit live en terugkijk in Videoland. Dat hele NL ziet heb je niet nodig. Zolang FM er is is streaming de backup en gaat DAB+ het niet overnemen
-
De dekking is niet de reden voor het wel of niet invoeren/handhaven van DAB+. DAB+ vervangt FM als medium voor free-to-air radio via de ether. De combinatie met mobiel internet maakt mobiele digitale radio compleet.fdboer schreef: ↑23 mar 2021 14:26En dan rij je tussen Parijs en Bourges en heb je tientallen kilometers lang alleen 2G dekking ...Zwarte IJsbeer schreef: ↑23 mar 2021 14:06 Ik denk eerder dat luisteren via internet de nieuwe standaard wordt. Nog een paar jaar wachten dan heb je onbeperkt mobiel internet voor een prikkie.
Mobiel internet is een abonneedienst. Of je al een abonnement hebt en of je een grote of zelfs een onbeperkte databundel hebt, doet in deze niet ter zake.
Met FTA etherradio kan iedereen altijd luisteren, zonder daarvoor toegang te moeten vragen. Een ontvanger hoeft geen nummer of adres te hebben: antenne uitschuiven en luisteren maar. Dit voordeel zou verloren gaan, als analoge etherradio geen digitale opvolger zou krijgen die ook FTA is, zoals DAB+.
DAB+ hoeft niet het populairste medium te worden. Als mensen graag via (mobiel) internet willen luisteren, dan is dat ook goed. Die twee vullen elkaar mooi aan. Het gaat erom, dat er ook na de digitalisering van de radio-omroep ook altijd free-to-air etherradio beschikbaar is.
Eens. Daarom schrijf ik ook:
Dus dan zijn we het eens met elkaar. Toch?Of DAB+ écht kans van slagen heeft is aan de overheid. Maar daarvoor moeten zij hun plan dan wel écht doorzetten en FM op termijn afbouwen en uitschakelen.
Een cassettebandje was genoeg | Alles kan stuk
-
Ik denk dat internet en DAB+ naast elkaar gaan bestaan. Of het online luisteren naar radio een groot succes wordt betwijfel ik. Internet is een individueel ding voor een specifieke doelgroep, terwijl radio een massamedium is.
Op de langere termijn verwacht ik dat individuele radiomakers hun programma live maken voor hun specifieke doelgroep, zoals we dat nu van de radio kennen. Dat radioprogramma wordt direct online gezet en is tijdens het maken al te beluisteren. Daarbij is er veel interactie met de luisteraar mogelijk. Zo'n online radioprogramma is ook direct terug te luisteren. Stel dat die duurt van 6 tot 9 in de ochtend, dan kan je de show ook om kwart over 6 inschakelen en luisteren tot kwart over 9.
Wanneer is DAB+ een succes? Als ik van mijn eigen mening uitgaat denk ik dat het nooit super succesvol zal worden. In mijn wereld is DAB+ pas een succes de landelijke muxen vol zitten met ieder 12 unieke radiostations en er een wachtlijst is omdat er meer op willen. Betwijfel alleen of dat ooit gaat gebeuren.
Op de langere termijn verwacht ik dat individuele radiomakers hun programma live maken voor hun specifieke doelgroep, zoals we dat nu van de radio kennen. Dat radioprogramma wordt direct online gezet en is tijdens het maken al te beluisteren. Daarbij is er veel interactie met de luisteraar mogelijk. Zo'n online radioprogramma is ook direct terug te luisteren. Stel dat die duurt van 6 tot 9 in de ochtend, dan kan je de show ook om kwart over 6 inschakelen en luisteren tot kwart over 9.
Wanneer is DAB+ een succes? Als ik van mijn eigen mening uitgaat denk ik dat het nooit super succesvol zal worden. In mijn wereld is DAB+ pas een succes de landelijke muxen vol zitten met ieder 12 unieke radiostations en er een wachtlijst is omdat er meer op willen. Betwijfel alleen of dat ooit gaat gebeuren.
-
Dat laatste is niet nodig. Als er ruimte blijft voor nieuwkomers, dan geeft dat juist een mooie open markt. Dat is nu juist iets wat op FM/AM door ruimtegebrek nooit heeft kunnen bestaan.WinnaarRadioring2023 schreef: ↑23 mar 2021 22:41 Wanneer is DAB+ een succes? Als ik van mijn eigen mening uitgaat denk ik dat het nooit super succesvol zal worden. In mijn wereld is DAB+ pas een succes de landelijke muxen vol zitten met ieder 12 unieke radiostations en er een wachtlijst is omdat er meer op willen. Betwijfel alleen of dat ooit gaat gebeuren.
Klopt, maar ook met FM ben je afhankelijk van zendmasten. Mobiele telefoons zijn tegenwoordig meer dan telefoon, het is radio, tv, internet, camera. Ik heb nog een FM walkman-ding en dat gebruik af en toe nog maar de ontvangst via 4G is veel beter en mooier. Ik begrijp dat DAB+ het nieuwe FM is maar daarvoor heb je een DAB+ radio, nodig. Door de apps van radiozenders , dat de tv de radio uitzendt met beeld en de prima werkende wesites is de noodzaak om een DAB+ radio aan te schaffen weggehaald. Je streamt het thuis via je wifi naar je boxen, als je voldoende data hebt stream je het via de app als je buiten of in de auto bent. Nieuwe autoradios hebben FM en DAB+ maar ook soms 4G, oude autos hebben FM.EtherScout schreef: ↑23 mar 2021 15:07
Mobiel internet is een abonneedienst. Of je al een abonnement hebt en of je een grote of zelfs een onbeperkte databundel hebt, doet in deze niet ter zake.
Met FTA etherradio kan iedereen altijd luisteren, zonder daarvoor toegang te moeten vragen.
Kortom, er is geen enkele noodzaak om over te schakelen naar DAB+
De campagne klopt dan ook niet: ze zeggen strippenkaart werd OV Chipkaart. Waarom was dat? Omdat de strippenkaart in drie maanden werd afgeschaft. Wil je dat DAB+ de standaard wordt dan moet je per direct stoppen met FM. Want over een paar jaar is onbeperkt internet de standaard en gebruikt iedereen de app omdat je daarmee ook kunt terugluisteren, kletsen met de studio en podcasts kunt vinden.