interesse DAB+ Antillen ?

Forum voor al het nieuws over buitenlandse radiostations en dj's.

Moderator: admin6

radiogolfje

Re: interesse DAB+ Antillen ?

Bericht door radiogolfje »

Ik was in januari daar (in Bonaire) en toen was er geen interesse. Dus vreemd dat het er nu ineens wel is.
Daarbij is het frequentie spectrum Amerikaans georiënteerd en geen ruimte voor DAB, auto;s hebben ook geen DAB ontvanger
ruudam

Bericht door ruudam »

jessica schreef: 25 jun 2022 18:45
glokhoff schreef: 25 jun 2022 18:26 Benieuwd welke stations daarop verschijnen dan... en wie daarnaar gaat luisteren
Ook daar gaan auto's rijden met standaard DAB+ erin. Veel andere eilanden hebben al DAB+
Europese auto's misschien.
Maar ik denk eerder met HD Radio, dat is het Amerikaanse IBOC systeem, waarbij gewoon op FM naast het analoge signaal 2 extra digitale programma;s worden uitgezonden.

De antillen zijn meer Amerikaans dat Europees georienteerd.
ruudam

Bericht door ruudam »

radiogolfje schreef: 27 jun 2022 16:08 Ik was in januari daar (in Bonaire) en toen was er geen interesse. Dus vreemd dat het er nu ineens wel is.
Daarbij is het frequentie spectrum Amerikaans georiënteerd en geen ruimte voor DAB, auto;s hebben ook geen DAB ontvanger
Precies!!
Alles is Amerikaans georiënteerd. FM radio is met 200 kHz kanalen, dus alleen op oneven frequenties 99.5 100.1 enz. AM radio met 10 kHz raster. Ja AM, via SDR Bonaire kon ik overdag tientallen AM zenders uit Venezuela horen naast 860 vanaf Curaçao en 800 natuurlijk op Bonaire zelf.

DAB + maakt gebruik van Band 3, maar dan volgens de Europese TV kanaal indeling - met 4 multiplexen per kanaal.
Volgens mij wordt in dat gebied Band 3 nog gebruikt voor TV, al is het HD TV, ook een IBOC systeem.
DAB + met Europese frequentie indeling geeft dus chaos. Vergeet iet dat je vanaf de Antillen snel in Venezuela bent. Curaçao en Bonaire ca 80 km, Aruba maar 25 km.

Ik denk dat er gekozen gaat worden voor HD Radio op FM. maar volgens mij is daar helemaal geen vraag naar. Er zijn nu al te veel stations ook op de eilanden. misstens 20 op FM.

DAB + zou hooguit voor een paar Hollandse toeristen zijn die zo knettergek zijn om een DAB radio mee te nemen.

Als Maat graag zn Soul Show wil laten horen kan ie beter gewoon een FM frequentie aanvragen. Met een klein zendertje bvb op FM mast TWR ben je er. Misschien goedkoper dan DAB+/

AT gaat over het radio spectrum op Bonaire en de zijn DAB gek, dus wat dat betreft zou ik me nergens over verbazen.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Misschien kijkt men goed naar de DAB+ testuitzendingen op Martinique. Okay, nu ligt Martinique iets van 600 km van Bonaire af, maar toch ook het Caribisch gebied. En ik geloof dat nog meer Franse eilanden gaan volgen waaronder het Franse deel van Sint Maarten.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Plaats reactie