radio automatisering in Linux (mint)
Moderator: admin6
- alfred lagarde fan
radio automatisering in Linux (mint)
Dag allemaal.
Ik ben de laatste tijd aan het testen met Linux mint.
Even een totaal andere besturing als Windows, maar het valt me niet tegen.
Mijn stream software en automatisiering werkt nog op Windows 7, Dit doe ik met RadioDJ-Stereotool en encoder.
Nu zoek ik een manier om iets vergeljkbaars op te zetten met Linux.
Zijn er mensen op dit forum met ervaring op dit gebied met tips?
Ik weet dat er Windows programmaś werken op de Virtual box, maar niet alles blijkt daarop de werken.
Ik ben de laatste tijd aan het testen met Linux mint.
Even een totaal andere besturing als Windows, maar het valt me niet tegen.
Mijn stream software en automatisiering werkt nog op Windows 7, Dit doe ik met RadioDJ-Stereotool en encoder.
Nu zoek ik een manier om iets vergeljkbaars op te zetten met Linux.
Zijn er mensen op dit forum met ervaring op dit gebied met tips?
Ik weet dat er Windows programmaś werken op de Virtual box, maar niet alles blijkt daarop de werken.
Wat kan radio toch lekker zijn.
24 uur per dag de mooiste klassiekers op jofoxradio.com
Re: radio automatisering in Linux (mint)
Kijk eens naar Rivendel - dat is radio automatisering (open source) onder Linux. Stereotool is ook onder Linux te draaien, en encoders zijn er ook (kijk bijv. darkice of liquidsoap). Is allemaal geen next-next-finish install, maar toen ik er naar keek wel stabiel bruikbaar.
- alfred lagarde fan
Oke daar ga ik eens goed naar kijken Calipso.
Bedankt voor je reactie!
Bedankt voor je reactie!
Ik heb pas geleden twee pakketten kunnen draaien onder linux met wine. Namelijk Direttore en volgens mij RadioBOSS. Het draaide, maar weet niet of het stabiel was. Gebruik eigenlijk altijd mijn zelfontwikkelde pakket.
https://linux.radio ( Powered by LinuxRadio.Tools V2402 with AI Intergration )
- alfred lagarde fan
Werkt jou pakket ook onder Linux?
Yep, mijn pakket werkt volledig onder linux en ook linux Mint !
Ik zou als je dat wilt een demo dvdtje kunnen maken voor je dit weekend. Software en dvdtje (iso bestand) kost je niks. Mijn software is ook free.
Stephan
Als je wilt horen hoe het draait, luister dan op https://progressieverock.nl Daar draait het op een VPS server in Duitsland.
Ik zou als je dat wilt een demo dvdtje kunnen maken voor je dit weekend. Software en dvdtje (iso bestand) kost je niks. Mijn software is ook free.
Stephan
Als je wilt horen hoe het draait, luister dan op https://progressieverock.nl Daar draait het op een VPS server in Duitsland.
- alfred lagarde fan
Hoi Stephan,
Sorry voor mijn late reactie.
Ik heb zeker interesse, als je het wilt maken dan heel graah\g:).
wil je me dan een Pb sturen?
Sorry voor mijn late reactie.
Ik heb zeker interesse, als je het wilt maken dan heel graah\g:).
wil je me dan een Pb sturen?
Ik zal er an werken, denk maandagavond klaar. Ik wil alleen nog weten of je enige ervaring heb met linux. Je kunt namelijk de installatie op de harddisk installeren en daar is een beetje linux kennis voor nodig. Dat gebeurd met een script, maar als iemand /dev/sda niks zegt, wordt het lastig om zonder hulp het te installeren. Wordt aan gewerkt. Overigens probeer ik een ubuntu 20.04 ISO te maken met alles erop en eraan.
De Linux Mint versie 20.04 lijkt klaar te zijn. Nog wat extra testjes doen voordat hij de downloaden is.
De Ubuntu 20.04 kost even wat meer tijd. Allles werkt, echter vraagt Ubuntu om in te loggen als je opstart van USB/ISO. Mint doet dat niet en komt gelijk ingelogd op de desktop uit. Mint is ook completer, terwijl Ubuntu een basic pakket is voor een VPS server. Mint is voor desktop gebruik !
Wordt later op de dag voor de download link.
Wat is het ?
Radio automatisering onder/voor linux.
We doen niet aan moeilijke installatie, dus de ISO wordt beschikbaar gesteld (gratis en vrij weg te geven)met een compleet systeem.
Deze is op harddisk te installeren, systeem eisen, minimaal 4 GB ram, I5 of I7processor of gelijkwaardig.
Stereotool is meegeleverd zonder licentie uiteraard, met opimod 8100 settings.
Icecast2 zit erbij
De muziek is niet je van het, maar rechtenvrij en aan te apssen, uiteraard.
Een format/playlist planner is aanwezig.
Voorbeeld installatie is aanwezig, automatisering is werkend te starten vanaf de desktop.
Dit project loopt al 6 jaar, dus is niet gisteren geboren ! Enige ervaring is er wel.
Broncode (de oude vertrouwde basic programmeertaal) is aanwezig, je kunt het naar je eigen hand zetten of verbeteren.
Verder is meegeleverd mijn beroerde engels, ik kan gen engels, maar heb een poging gedaan.
stardaard user is: lrt (password : lrt)
root user : root (password : root)
ISO werkt niet met secure boot, wel met UEFI. Na installatie, kan secureboot WEL aangezet worden en start hij gewoon met Secureboot op.
Er komt een website met duidelijk antwoord op vragen die men heeft. Je kunt me altijd mailen op: stephan@verrips.email
De Ubuntu 20.04 kost even wat meer tijd. Allles werkt, echter vraagt Ubuntu om in te loggen als je opstart van USB/ISO. Mint doet dat niet en komt gelijk ingelogd op de desktop uit. Mint is ook completer, terwijl Ubuntu een basic pakket is voor een VPS server. Mint is voor desktop gebruik !
Wordt later op de dag voor de download link.
Wat is het ?
Radio automatisering onder/voor linux.
We doen niet aan moeilijke installatie, dus de ISO wordt beschikbaar gesteld (gratis en vrij weg te geven)met een compleet systeem.
Deze is op harddisk te installeren, systeem eisen, minimaal 4 GB ram, I5 of I7processor of gelijkwaardig.
Stereotool is meegeleverd zonder licentie uiteraard, met opimod 8100 settings.
Icecast2 zit erbij
De muziek is niet je van het, maar rechtenvrij en aan te apssen, uiteraard.
Een format/playlist planner is aanwezig.
Voorbeeld installatie is aanwezig, automatisering is werkend te starten vanaf de desktop.
Dit project loopt al 6 jaar, dus is niet gisteren geboren ! Enige ervaring is er wel.
Broncode (de oude vertrouwde basic programmeertaal) is aanwezig, je kunt het naar je eigen hand zetten of verbeteren.
Verder is meegeleverd mijn beroerde engels, ik kan gen engels, maar heb een poging gedaan.
stardaard user is: lrt (password : lrt)
root user : root (password : root)
ISO werkt niet met secure boot, wel met UEFI. Na installatie, kan secureboot WEL aangezet worden en start hij gewoon met Secureboot op.
Er komt een website met duidelijk antwoord op vragen die men heeft. Je kunt me altijd mailen op: stephan@verrips.email
Ik heb op dit moment ook Libretime draaien (fork van Airtime)
Werkt goed, alleen tweaken, met name overgangen, vergen tijd....
@ Stephan: ben je iso aan het downloaden as we speak... ga die straks uit proberen... Dank voor je werk!!
Ubuntu 20.04 of Mint, ga ik nog even bezien....
grtz
Copper
Werkt goed, alleen tweaken, met name overgangen, vergen tijd....
@ Stephan: ben je iso aan het downloaden as we speak... ga die straks uit proberen... Dank voor je werk!!
Ubuntu 20.04 of Mint, ga ik nog even bezien....
grtz
Copper

LET OP ! : Dat de beschrijving en handleiding er nog niet echt is. Ik bied alle hulp aan en je kan me een e-mail sturen waarbij ik je dingen kan uitleggen. ondertussen ondersteund linuxRadio.tools ook stereotool. licentiekey is uiteraard NIET bijleverd, settings van optimod wel. Schroom niet om me vragen te stellen ! Verder, verwacht geen fancy GUI, als je gaat voor linux en stabiliteit, dan zit je goed. Ik wacht nog op een beschrijving van de Afred lagarde Fan, die heeft er even mee gewerkt, maar of die het nog gebruikt ? Oja.... de muziek die bijgeleverd is, is vrij van rechten. ik kan helaas geen versie beschikbaar stellen met top 2000 muziek. ik zou dan in de problemen komen, maar dat klinkt wel het mooist, bekende muziek !
- alfred lagarde fan
Tot nu toe ben ik erg tevreden Stephan!.
Helaas zit ik even in een drukke periode, daardoor weinig tijd om er mee te spelen.
Maar tijdens de test heeft het 2 weken nonstop stabiel gewerkt!
Helaas zit ik even in een drukke periode, daardoor weinig tijd om er mee te spelen.
Maar tijdens de test heeft het 2 weken nonstop stabiel gewerkt!
Ja, dat is het dus`ook. Niet mooi grafisch, maar wel erg stabiel. Linux draagtdaar natuurlijk aan bij !
Er lijkt hulp op komt om het systeem of ietsgelijkswaardig uit te bouwen, dus hopelijk wordt het wat ;)
Er lijkt hulp op komt om het systeem of ietsgelijkswaardig uit te bouwen, dus hopelijk wordt het wat ;)
Er komen veel reaktie's binnen, juist van die mensen die perse geen windows omgeving willen hebben. Behalve dat er hier en daar wat uitgelegt moet worden (met installatie en hoe het precies werkt [voor mij om het nog duidelijker te maken in de toekomst]), is er vandaag ook eentje die het helemaal begrepen heeft hoe het werkt. Vragen zijn vooral dat men het op een systeem (VPS) of eigen systeem wil draaien. Ik heb op die vraag die meerdere keren kwam een video in elkaar gezet hoe je dat doet. Ik doe het zelf bij contabo.com omdat een VPS van 4 euro 99 prima voldoet en daar wordt in de video uitleg aan gegeven. Mensen, bedankt voor het vertrouwen. Er komt een moment dat het te druk wordt om iedereen persoonlijk te helpen, maar we werken aan de video's en documentatie. O.a. Dirk Jan gaat me daarbij helpen. Ik realiseer dat deze automatisering een basis is, het blinkt niet uit in fancy dingen, maar is er wel een die heel stabiel is en dankzij de komst van Ubuntu 20.04 TLS gewoon zelfstandig met stereotool (registratiekey NIET bijgeleverd uiteraard !) kan draaien op een VPS server. Natuurlijk kan ik niet iedereen blij maken met dit pakket en zullen er ook mensen zijn die het toch niks vinden. 1 ding is wel, er is niet echt wat te vinden voor linux op gebied van radio automatisringen (met uitzondering van Riverdell).
-
Klinkt goed! Ik ga bij contabo een 2e vps nemen. Top!
Ben benieuwd of het gaat lukken met dit filmpje .
Ik heb een stereotool licentie. Die kan ik vast en zeker toepassen?
Ben benieuwd of het gaat lukken met dit filmpje .
Ik heb een stereotool licentie. Die kan ik vast en zeker toepassen?