DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
Echtwel

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door Echtwel »

Feivel schreef: 10 mei 2025 12:59
big T schreef: 09 mei 2025 23:49 ik zit er vlak bij en hier is het signaal alsof er 20 watt aanstaat, gericht dan.
Niet het signaal wat ik verwacht had, zoals vd toren van Smilde.
Die gasten knallen er echt uit.
Maar wie luistert er naar? Das de vraag.
Met meer als 140 andere aanbieders, en beperkte voorkeuze kanalen, is het kiezen.
Ik ben bang voor.......

//
Wie luistert naar lokale omroepen? Doorgaans helemaal niemand, behalve de eigen medewerkers, wat vrienden en familie. Ik heb zo’n beetje tien jaar bij verschillende omroepen rondgelopen. Leuke hobby, maar voor de luisteraars hoef je het niet te doen.
Dat is wel heel zwart / wit ik denk dat het van jouw regio afhangt in veel gebieden "leeft de lokale omroep "wel kijk maar naar JammFM ,EasyFM & Feel Good. draaien als een trein -bier
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Lokale omroepen met een duidelijk profiel zoals Jamm FM, Easy FM maar ook een Bingo FM in Utrecht leven het langst. Al deze zenders zijn al jaren actief met hetzelfde muziekbeleid. Doen ze toch iets goed. Alle zenders die meestal 'RTV' voor hun naam hebben en een middle of the road format hanteren (van 8 tot 80 jaar) of 538/Q Music spelen dat is echt gedateerd vind ik.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Vanjeafisharder schreef: 28 mei 2025 11:16 Lokale omroepen met een duidelijk profiel zoals Jamm FM, Easy FM maar ook een Bingo FM in Utrecht leven het langst. Al deze zenders zijn al jaren actief met hetzelfde muziekbeleid. Doen ze toch iets goed. Alle zenders die meestal 'RTV' voor hun naam hebben en een middle of the road format hanteren (van 8 tot 80 jaar) of 538/Q Music spelen dat is echt gedateerd vind ik.

Maar muziek is niet waar een lokale omroep voor bedoeld is, hoe doen ze het met nieuws en informatie? Daar waar de subsidie voor bedoeld is…
Vanjeafisharder

Blijkbaar voldoende, ze hebben lokaal/regio nieuws blokken op het halve uur en dat al jaren lang.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Vanjeafisharder schreef: 28 mei 2025 18:29 Blijkbaar voldoende, ze hebben lokaal/regio nieuws blokken op het halve uur en dat al jaren lang.
Straks met streekomroep
Moet dat meer zijn dan een blokje van 2 minuten op het halve uur wat de hele dag doet herhalen. Niet alleen ene nieuwsblok maar ook informatieve programma’s.
Vanjeafisharder

Dat zal moeten blijken hoe ze dat gaan inrichten, misschien dat ze hier een apart kanaal voor op gaan zetten.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Vanjeafisharder schreef: 28 mei 2025 18:54 Dat zal moeten blijken hoe ze dat gaan inrichten, misschien dat ze hier een apart kanaal voor op gaan zetten.
Dat mag straks niet meer, je moet je voldoen aan het toereikende aanbod gebaseerd op de subsidie vanuit de overheid. Hobby en speel radio is dan voorbij. Ook de dubbele vergunningen om thema kanaal te draaien is dan over.
Vanjeafisharder

We gaan het afwachten.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

Noordzee schreef: 17 apr 2025 21:24 Vandaag zijn de nummers 11 (kanaal 10B) en 12 (kanaal 12D) aangezet vanuit Smilde.

Nummer 12 kan ik hier in ZO-Drenthe ontvangen.
En dat is de eerste van de drie. De nummers 8 en 18 volgen hopelijk binnenkort ook.
Na 8 vanuit Stadskanaal is nu ook 18 aangezet vanuit Emmen.
Helaas (net als 8) geen ontvangst hier in de directe omgeving van Emmen. Het zendvermogen is dan ook maar 0,89 kW.

Op deze manier heeft het allemaal weinig zin.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Begrijp ik dat je in de buurt van Emmen woont en dat het signaal vanuit Emmen niet bij je opgepikt wordt Noordzee? Mag ik vragen waarmee jij ontvangt? Heb je een portable DAB+ tuner of buitenantenne? Want zoals ik al eerder schreef ontvang ik op mijn DAB+ de lokale muxen uit een straal van bijna 40km rondom mijn woonplaats. En nee, ik zit niet met een enorm wasrek op mijn dak, gewoon laagbouw maar wel goede DAB-tuner.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

mn autoradio vond er nog niks van hier nabij drachten..

en een antenne moet ik nog steeds eens op hoogte plaatsen gaan... alleen de lokatie ben ik nog niet uit.. maar das offtopic eienlijk :p
Noordzee

Bericht door Noordzee »

Madurodam FM schreef: 20 jun 2025 12:35 Begrijp ik dat je in de buurt van Emmen woont en dat het signaal vanuit Emmen niet bij je opgepikt wordt Noordzee? Mag ik vragen waarmee jij ontvangt? Heb je een portable DAB+ tuner of buitenantenne? Want zoals ik al eerder schreef ontvang ik op mijn DAB+ de lokale muxen uit een straal van bijna 40km rondom mijn woonplaats. En nee, ik zit niet met een enorm wasrek op mijn dak, gewoon laagbouw maar wel goede DAB-tuner.
Ik heb een portable Pure DAB+-radio op de eerste verdieping staan in mijn hobbykamer. Geen buitenantenne.Ik woon inderdaad vlakbij Emmen, maar de zender ZO34 wordt geeneens ingelezen. De drie zenders van nummer 8 worden wel ingelezen, maar geen ontvangst.

Nummer 12 komt hier prima binnen en ik ontvang 5A (Friesland) ook prima.

En mijn ontvangst komt aardig overeen met de DAB-ontvangst in Ter Apel:
https://www.digitalbitrate.com/dtv.php? ... 2&live=672
jassy

Bericht door jassy »

Ik heb ZO34! kunnen ontvangen in NO Twente met best wel lange stukken audio. Vlak voor Denekamp was het dan, rijdend vanuit Duitsland, Schluss.
Kijk live mee op de ensembles 11C DAB+, 12C NPO, 9C...., 7D MTVNL, 6A Overijssel en 9D Mein NRW DAB+ op

http://www.dabmonitor.nl/
Noordzee

Bericht door Noordzee »

De antenne staat vlakbij Klazienaveen aan de A37. Dat is hier best ver vandaan.

In de auto zal ik het signaal vast wel hier kunnen oppikken, maar op de gewone standaard portable radio zou je dat ook willen.
Het blijft natuurlijk vreemd dat ik hier wel de Lokale Omroep Ameland en de Lokale Omroep uit Assen kan ontvangen, maar niet van de eigen gemeente en van de aangrenzende gemeente.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

DX'r schreef: 20 dec 2024 12:52 Ik reed een paar maanden terug en deze week weer rond in de Krimpenerwaard en had in de hele gemeente nog steeds geen indoor ontvangst op 12D.
Waarom hebben ze Bergambacht uitgeschakeld terwijl de antennes nog op de silo staan; FM van RTV Krimpenerwaard komt er nog wel vandaan.
Dat zou nu goed moeten werken.
Plaats reactie