DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
boxfm

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door boxfm »

radiogolfje schreef: 18 nov 2024 11:39 Rotterdam staat ook aan, kan je die afvinken.
En het bereik is werelds. Dat is Groot Rotterdam geworden.

meer info: https://mediamagazine.nl/lokaal-dab-net ... van-start/
Dat is het 'gouden' van Rotterdam. Hoek van Holland en Rozenburg vallen ook onder de gemeente, dus moet het signaal daar ook goed binnenkomen. En dan heb je direct goed bereik in Schiedam, Vlaardingen, etc.

Daarom snap ik ook niet dat OPEN geen radio meer maakt zelf, want ze kunnen gewoon een radiozender met goed bereik hebben. En daardoor -met goed format- heel interessant zijn voor adverteerders. Maar dat is een andere discussie.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Gewoon weer Stadsradio Rotterdam uit de mottenballen halen met het format van toen.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Vanjeafisharder schreef: 18 nov 2024 13:45 Gewoon weer Stadsradio Rotterdam uit de mottenballen halen met het format van toen.
De huidige lokale omroep is al flink wat jaren geleden gestopt met radio zelfstandig maken. Enige wat de lokale omroep wel maakt is de Rotterdamse editie van FunX. Onlangs de vergunning eeer verlengt dus CvdM en de gemeente Rotterdam vinden het prima zo. Ook de NLPO is blij met Open Rotterdam, dus zie hier geen verandering in komen.

Men is wel eens bezig geweest op stadsradio terug te laten komen, maar naast een mislukte crowd funding kwam er niet veel van de grond.

Ook heeft megastad Fm, de stadsradio voor Rotterdam het niet gered. Dus denk niet meer dat mensen het nog gaan proberen, successen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Stadsradio was een lange tijd succesvol, later ook niet meer toen het radioaanbod groter werd.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

De tweede stad van Nederland waarvan de lokale zendgemachtigde zijn neus ophaalt voor het medium radio. Volgens OPEN is radio vergane glorie, en niet meer van deze tijd. Ze vergeten daar gemakshalve bij dat het hun taak is om met belastinggeld iedere Rotterdammer te bereiken. Met moderne media in de vorm van korte online-filmpjes bereik je een grote groep Rotterdammers zeker niet. Knap dat je vervolgens door OLON tot twee jaar achtereenvolgend de Lokale Omroep van het Jaar wordt gekroond. En verrek, is dat niet dezelfde club die haar leden oproept vooral geen vaart te maken met het starten van radio op DAB+ ?
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Madurodam FM schreef: 18 nov 2024 14:33 De tweede stad van Nederland waarvan de lokale zendgemachtigde zijn neus ophaalt voor het medium radio. Volgens OPEN is radio vergane glorie, en niet meer van deze tijd. Ze vergeten daar gemakshalve bij dat het hun taak is om met belastinggeld iedere Rotterdammer te bereiken. Met moderne media in de vorm van korte online-filmpjes bereik je een grote groep Rotterdammers zeker niet. Knap dat je vervolgens door OLON tot twee jaar achtereenvolgend de Lokale Omroep van het Jaar wordt gekroond. En verrek, is dat niet dezelfde club die haar leden oproept vooral geen vaart te maken met het starten van radio op DAB+ ?
En op papier maken ze gewoon radio, FunX 91.8 dus ze voldoen
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

En benieuwd of we op Rotterdam zowel de lokale omroep van Schiedam als die van Vlaardingen kunnen verwachten nu ze vrij recent zijn samengegaan. Schie FM en Omroep Vlaardingen zenden uit onder de nieuwe naam TWEE. Maar twee TWEE's op 1 mux lijkt me een beetje teveel van het goede :))
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Madurodam FM schreef: 18 nov 2024 14:44 En benieuwd of we op Rotterdam zowel de lokale omroep van Schiedam als die van Vlaardingen kunnen verwachten nu ze vrij recent zijn samengegaan. Schie FM en Omroep Vlaardingen zenden uit onder de nieuwe naam TWEE. Maar twee TWEE's op 1 mux lijkt me een beetje teveel van het goede :))
Op papier zijn het twee stichtingen, ze kunnen in principe dus 2 radiozenders in de lucht brengen of 2 edities.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Och, als ze 2x betalen voor een plekje, heb je 2 stations.
DX'r

Bericht door DX'r »

Madurodam FM schreef: 18 nov 2024 14:44 En benieuwd of we op Rotterdam zowel de lokale omroep van Schiedam als die van Vlaardingen kunnen verwachten nu ze vrij recent zijn samengegaan. Schie FM en Omroep Vlaardingen zenden uit onder de nieuwe naam TWEE. Maar twee TWEE's op 1 mux lijkt me een beetje teveel van het goede :))
Knap dat ze als twee verschillende omroepen vergunningen hebben gekregen op DAB want allen TWEE is de publieke lokale omroep voor Vlaardingen en Schiedam.
Jarod

Bericht door Jarod »

RIP: 187.072 MHz - 6D - BXL-BW 2 (6108) BEL tii: (8,7) Wavre (2024-09-03) :???:

Nu: 187.072 MHz - 6D - 6D Rotterdam (8D42) NL - DAB spectrumlaag 6 - Lokaal 42 (2024 allotment) (2024-11-18) :cool:
Scan je DAB+ radio regelmatig opnieuw!
radiogolfje

Is Rotterdam nog een beetje bij je te ontvangen Jarod ??
Jarod

Bericht door Jarod »

Scan je DAB+ radio regelmatig opnieuw!
radiogolfje

zag op feestboek een foto uit Ede dat het daar te ontvangen is.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

6D Rotterdam is prima te ontvangen. Ook niet vreemd, als de zender boven in de Waalhavenmast zit. Met een gewone ontvanger valt 'ie niet op, omdat de stations die er nu op zitten ook op 5C Den Haag zitten, maar met wat handwerk is 'ie te pakken. Op de PC met een RTL-stick is dat natuurlijk geen probleem. :D
Arno1978

Bericht door Arno1978 »

bjornboonk schreef: 14 nov 2024 20:46
Arno1978 schreef: 14 nov 2024 08:41
Arno1978 schreef: 10 nov 2024 09:26 Doetinchem (Digitennemast) staat zeker aan voor de 5A Achterhoek. Er wordt uitgezonden vanaf de voormalige antenne's van de 12C (NPO) en aangezien die een prachtig plekje hebben in de top van de mast is het signaal zeker goed tot ongeveer 30 / 35 km rondom die lokatie te ontvangen. Maar er zullen vast nog wel extra zenderopstelpunten in worden gezet (ik verwacht in het noorden en het oosten van de Achterhoek) om een volledige dekking te krijgen. Op dit moment zenden deze radiozenders uit via de 5A

1Achterhoek & Leuk.FM (gemeente Oost Gelre)
AFM Aladna FM (gemeente Aalten)
Radio Ideaal & Ideaal Plus (gemeente Bronckhorst en gemeente Lochem)
Regio 8 (gemeente Berkelland, gemeente Montferland en gemeente Oude IJsselstreek)
Hot Radio Hits (regionale commerciële omroep)
RTV Slingeland (gemeente Winterswijk), zendt nog niet uit op dit moment via DAB+)
Inmiddels zijn de voormalige 12C antennes verwijderd en vervangen door 2 dipoolantennes die gericht staan op het noordoosten. In Neede zijn ook antennes geplaatst voor de 5A Achterhoek.
Hoe is bij jouw dekking nu Arno, aangezien de NPO antenne rondstralend was? De dekking is redelijk indoor hier op 5A had ik wel verwacht aangezien Neede logper naar zuid heeft ik zit bijna aan de achterkant van de antennes. Doetinchem straalt dan wel weer redelijk mijn kant op maar staat op zo'n kleine 30km hemelsbreed.
Enschede 6B is hier net zo sterk ongeveer.
Hoi Bjorn, beetje late reactie van mij. Maar het signaal van Doetinchem 5A is perfect hier. 100% signaalsterkte. Enschede 6B en Apeldoorn 10B kan ik hier ook ontvangen zij wel met een zwakker signaal dan 5A Doetinchem. De NPO antenne in Doetinchem had nog een weekje dienst gedaan nadat deze werd vervangen door de 2 dipoolantennes. Neede ontvang ik hier weer zwakker. Die is alleen zichtbaar via de QIRX app dan zie ik de TII code 41 2. Primar is Doetinchem.TII code 41 1. Wie weet komt er ook nog een antenne in de regio Lochem / Borculo?
Volgt de ontwikkelingen rond DAB+.
Plaats reactie