EtherScout schreef: ↑01 sep 2024 17:50
Inmiddels zijn er alweer een aantal muxen hier in de buurt in de lucht:
5C Den Haag is nooit uit de lucht geweest en heet nog steeds DAB Lokaal 5C. De mux bevat nu het Leidse station Centraal+.
7B Gouda heet nu DAB Lokaal 37.
7C Castricum zit op de nieuwe frequentie en heet nog steeds RegioMiddenNH. Heel zwak, maar ik verwachtte deze ook niet.
9A Haarlem zit op de nieuwe frequentie en heet DAB Lokaal 19.
10C Almere heet Almere DAB. Deze ontvang ik normaal nooit, maar nu pak ik 'm redelijk makkelijk.
12D Zoetermeer heet nog steeds RANDSTAD-ZW.
Deze muxen ontvang ik niet:
5D Haarlemmermeer. Dat was 5A en hij was altijd erg zwak.
9B Delft. Deze verandert niet van frequentie en ik verwachtte 'm wel.
9D Leiden was 11B en deze is uit de lucht. De reden is bekend: ze beginnen helemaal opnieuw.
Dan is het wachten ook nog op o.a:
5A Utrecht (misschien te ontvangen)
6B Hilversum (misschien te ontvangen)
6C Amsterdam
6D Rotterdam
8A Alphen aan den Rijn
11B Zaandam (misschien te ontvangen)
Tja 6D Rotterdam
de zenders in Hoogvliet en Vlaardingen welke op 9B uitzonden of hebben uitgezonden bouwen ze niet om naar 6D.
Mijn conclusie DAB lokaal + commercieel per vandaag is een afgang en ben benieuwd waar dat aan ligt.
DX'r schreef: ↑01 sep 2024 18:52
Tja 6D Rotterdam
de zenders in Hoogvliet en Vlaardingen welke op 9B uitzonden of hebben uitgezonden bouwen ze niet om naar 6D.
Mijn conclusie DAB lokaal + commercieel per vandaag is een afgang en ben benieuwd waar dat aan ligt.
Ik denk dat je meer geduld moet hebben. 6D Rotterdam is helemaal nieuw en er zitten partijen in die nog nooit een DAB+netwerk in de lucht gebracht hebben. Ze zullen gaan onderhandelen over de kosten en dan zendlocaties gaan zoeken en daarna het zendernet bouwen. Dit kost tijd.
Naar zijn kloten geholpen door de politiek, dat alleen oog had voor die dollar tekentjes in de ogen. (of zijn het hier eurootjes)
Welnee, sommige stations durven het (nu nog) niet aan. En nee, deze frequenties zijn er terecht niet om goedkoop landelijke radio op te maken. Voor (semi)landelijke radio zijn er andere opties.
Het feit dat DAB+ niet vol zit, is juist een goed teken. Zo is de ether niet dichtgetimmerd (zoals vroeger) en is er altijd ruimte voor nieuwe initiatieven. Daar komt heus wel beleid voor, voor zover dat er niet al is. Soms moet je de beleidsmakers even laten weten wat er anders moet. En dat kan ook gewoon, al zullen ze niet altijd precies doen wat je wil.
Kortom, het begint nu pas. Wees blij met wat er wel kan en mag. En heb een beetje geduld.
5C Den Haag is nooit uit de lucht geweest en heet nog steeds DAB Lokaal 5C. De mux bevat nu het Leidse station Centraal+.
Tsja, de nieuwe naam van Unity.NU; Centraal+. En omdat deze omroep behalve die voor Leiden ook de lokale omroep voor de gemeente Wassenaar is, zit Centraal+ nu dus ook op 5C Den Haag. Als Hagenees vind ik daar natuurlijk wel iets van; een station met de naam Centraal op de Haagse mux; want voor ons is er slechts 1 Centraal, die onlangs z'n 50ste verjaardag heeft gevierd en niet deze Leidse omroep.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Naar zijn kloten geholpen door de politiek, dat alleen oog had voor die dollar tekentjes in de ogen. (of zijn het hier eurootjes)
Welnee, sommige stations durven het (nu nog) niet aan. En nee, deze frequenties zijn er terecht niet om goedkoop landelijke radio op te maken. Voor (semi)landelijke radio zijn er andere opties.
Het feit dat DAB+ niet vol zit, is juist een goed teken. Zo is de ether niet dichtgetimmerd (zoals vroeger) en is er altijd ruimte voor nieuwe initiatieven. Daar komt heus wel beleid voor, voor zover dat er niet al is. Soms moet je de beleidsmakers even laten weten wat er anders moet. En dat kan ook gewoon, al zullen ze niet altijd precies doen wat je wil.
Kortom, het begint nu pas. Wees blij met wat er wel kan en mag. En heb een beetje geduld.
De lokale DAB+ zal met subsidies overeind gehouden gaan worden. Dat noemt men wanbeleid.
radiogolfje schreef: ↑02 sep 2024 18:16
Die subsidie is er alleen voor de NLPO jaknikkers en voor max 2 jaar. Daarna moeten ze hun eigen broek ophouden.
Een tijdelijke subsidie komt neer op een opbouwsubsidie. De netwerken moeten immers in de meeste gevallen nog gebouwd worden. In feite betekent dit, dat de netwerken (deels) gebouwd gaan worden op kosten van de belastingbetaler. En daar profiteren de particuliere omroepen ook van. Weinig reden tot klagen, lijkt mij.
Tsja, de nieuwe naam van Unity.NU; Centraal+. En omdat deze omroep behalve die voor Leiden ook de lokale omroep voor de gemeente Wassenaar is, zit Centraal+ nu dus ook op 5C Den Haag. Als Hagenees vind ik daar natuurlijk wel iets van; een station met de naam Centraal op de Haagse mux; want voor ons is er slechts 1 Centraal, die onlangs z'n 50ste verjaardag heeft gevierd en niet deze Leidse omroep.
Inderdaad bezopen dat ze zich nu zo durven te noemen
Madurodam FM schreef: ↑02 sep 2024 13:20
Inderdaad bezopen dat ze zich nu zo durven te noemen
Ik denk dat die naam van Holland Centraal komt. Dat is de oude naam van die omroep, voordat het Unity werd. En de licentie van Wassenaar verklaart inderdaad de aanwezigheid in de Haagse DAB+mux, da's waar ook.
Een tijdelijke subsidie komt neer op een opbouwsubsidie. De netwerken moeten immers in de meeste gevallen nog gebouwd worden. In feite betekent dit, dat de netwerken (deels) gebouwd gaan worden op kosten van de belastingbetaler. En daar profiteren de particuliere omroepen ook van. Weinig reden tot klagen, lijkt mij.
In de NLPO aanbestedingen staat dat men dat die netwerken wel opgebouwd mooeten worden, maar dan tot 1 sept 2030 willen gaan leasen, en als dan de eerste 2 jaar wordt betaald wordt door de NLPO, dan zijn de andere jaren voor de omroep zelf.
Inmiddels zijn er alweer een aantal muxen hier in de buurt in de lucht:
7B Gouda heet nu DAB Lokaal 37.
7C Castricum zit op de nieuwe frequentie en heet nog steeds RegioMiddenNH. Heel zwak, maar ik verwachtte deze ook niet.
9A Haarlem zit op de nieuwe frequentie en heet DAB Lokaal 19.
10C Almere heet Almere DAB. Deze ontvang ik normaal nooit, maar nu pak ik 'm redelijk makkelijk.
12D Zoetermeer heet nog steeds RANDSTAD-ZW.
Deze muxen ontvang ik niet:
5D Haarlemmermeer. Dat was 5A en hij was altijd erg zwak.
9B Delft. Deze verandert niet van frequentie en ik verwachtte 'm wel.
9D Leiden was 11B en deze is uit de lucht. De reden is bekend: ze beginnen helemaal opnieuw.
Dan is het wachten ook nog op o.a:
5A Utrecht (misschien te ontvangen)
6B Hilversum (misschien te ontvangen)
6C Amsterdam
6D Rotterdam
8A Alphen aan den Rijn
11B Zaandam (misschien te ontvangen)