DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
EtherScout

DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door EtherScout »

Meer dan een jaar na de bovenlokale testuitzendingen op DAB+ is er eindelijk zicht op een definitieve uitgifte. De minister schrijft aan de 2e Kamer, dat de bovenlokale DAB+muxen via tijdelijke frequenties zo snel mogelijk gaan worden uitgegeven. Ook schrijf de minister, dat deze muxen open staan voor zowel publieke als commerciële lokale partijen. Daarom ben ik een nieuw topic gestart, dat het topic "DAB+ en de Lokale Publieke Omroep" gaat vervangen.

Radio.nl schrijft dat de eerste zenders waarschijnlijk al na de zomer aan zullen gaan. Verdere informatie zal later dit voorjaar gaan volgen.

Goed nieuws dus! -bier
Jarod

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door Jarod »

Zou mooi zijn. Er zaten leuke stations op de lokale muxen.
Sinds die uitstaan nooit meer naar DAB geluisterd, op een DX condities scan na.
Scan je DAB+ radio regelmatig opnieuw!
MegaWatt

Bericht door MegaWatt »

De meeste lokalen kunnen hun broek nu al niet ophouden. Met deze extra onkosten aan distributie zullen de meeste ook gelijk afhaken. Leuk idee, maar het lijkt nu al onhaalbaar.
density1

Bericht door density1 »

Snap dat ook niet zo. Lokale omroepen zijn een uitstervend ras. Alles is streekomroep geworden. Volgens mij gaat een enkeling aan het DAB project mee doen en dat zullen dan met name de streekomroepen zijn. Kleinere in kleine dorpen zeker niet.
progmog

Bericht door progmog »

Wil je als lokale omroep uberhaupt wel op DAB. Ik denk op DAB komen een kostbaar project is met veel geregel. Ik zou dan als omroep beter het geld en tijd in online projecten steken. Apps, website...
R.J. Mulder

Bericht door R.J. Mulder »

De omroepen die in 2017 al hebben uitgezonden met hun testvergunning hebben vaak al geïnvesteerd in apparatuur. Is nu enkel kwestie van aanzetten zodra er vergunning is dus die kosten zullen wel meevallen.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

En het is toch niet zo dat iedere lokale omroep apparatuur moet aanschaffen ? Dat is volgens mij iets wat je kunt delen met meerdere omroepen omdat je met omroepen uit buurgemeenten op 1 mux kunt uitzenden. De kosten kunnen dus gedeeld worden door het aantal deelnemers; dus hoe voller de mux hoe goedkoper de kosten. Maar verbeter me vooral als ik het mis heb ;)
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Echtwel

Bericht door Echtwel »

MegaWatt schreef: 09 apr 2019 14:38 De meeste lokalen kunnen hun broek nu al niet ophouden. Met deze extra onkosten aan distributie zullen de meeste ook gelijk afhaken. Leuk idee, maar het lijkt nu al onhaalbaar.
Juist niet door "onderverhuur"aan sub-kanalen kan het juist heel aantrekkelijk worden
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
MegaWatt

Bericht door MegaWatt »

Echtwel schreef: 10 apr 2019 11:25
MegaWatt schreef: 09 apr 2019 14:38 De meeste lokalen kunnen hun broek nu al niet ophouden. Met deze extra onkosten aan distributie zullen de meeste ook gelijk afhaken. Leuk idee, maar het lijkt nu al onhaalbaar.
Juist niet door "onderverhuur"aan sub-kanalen kan het juist heel aantrekkelijk worden
Het is frequentieruimte die aan publieke lokale omroepen wordt gegeven. Volgens mij kun je dat niet zomaar even gaan onderverhuren? Want dan zouden de regionalen dit mogelijk ook al wel gedaan hebben. Het enige dat ik wel nog hoorde is dat ook andere partijen zouden mogen toetreden tot een lokale mux?
PC_radio

Bericht door PC_radio »

Is er bekend hoe deze cellen er uit komen te zien? Worden het diverse kleine cellen, of is het voor een streekomroep mogelijk om een grote cel neer te zetten?
EtherScout

PC_radio schreef: 10 apr 2019 12:27 Is er bekend hoe deze cellen er uit komen te zien? Worden het diverse kleine cellen, of is het voor een streekomroep mogelijk om een grote cel neer te zetten?
Ik vermoed dat de eigenaars dit zelf mogen weten, zolang de waardes buiten het toegewezen gebied maar niet overschreden worden.
EtherScout

MegaWatt schreef: 10 apr 2019 11:52
Het is frequentieruimte die aan publieke lokale omroepen wordt gegeven. Volgens mij kun je dat niet zomaar even gaan onderverhuren? Want dan zouden de regionalen dit mogelijk ook al wel gedaan hebben. Het enige dat ik wel nog hoorde is dat ook andere partijen zouden mogen toetreden tot een lokale mux?
Daar is inderdaad nog niets over bekend, behalve dat er zowel publieke als commerciële stations in de muxen mogen komen.
MegaWatt

Bericht door MegaWatt »

EtherScout schreef: 10 apr 2019 14:07
MegaWatt schreef: 10 apr 2019 11:52
Daar is inderdaad nog niets over bekend, behalve dat er zowel publieke als commerciële stations in de muxen mogen komen.
Ok, dat klopt dus toch dat een lokale commerciële partij mag toetreden als men daar dan voor betaald!
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Dus stel je voor dance radio Amsterdam legaal in Amsterdam Hofstad Radio legaal in Den Haag en noem maar op..
Natuurlijk wel tegen betaling of een toegangs geld regeling maar ach daar kunnen de lokale dan zelf
Invulling aan geven
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Neem aan dat een publieke lokale omroep enkel mag uitzenden op de DAB-mux in desbetreffende gemeente, of mag bijvoorbeeld een Den Haag FM er ook voor kiezen om op de lokale mux in Delft te gaan uitzenden om zo beter in de Haagse wijk Ypenburg te ontvangen te zijn ? Tevens benieuwd of een commerciele lokale partij bij een volledige benutting aan capaciteit op de mux in eigen gemeente mag uitwijken naar een naburige mux
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Plaats reactie