DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
Noordzee

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door Noordzee »

Ik lees net dat in mijn regio er nog vijftien van de achttien plekken te vergeven zijn.
Sowieso zijn in minimaal de helft van de regio's nog minimaal vijftien plekken over.

In regio één, de Waddeneilanden, is zelfs helemaal geen aanvraag toegekend.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Valt ook niets mee te verdienen met die kleine kavels en dan alleen maar DAB. Gewoon een internetzender beginnen, heb je ook geen luisteraars maar is wel goedkoper.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Badeendje, dat staat hier: https://radiowereld.nl/dab/2024/03/cons ... van-start/

Vanaf september komt er fors meer ruimte voor lokale radio op DAB+. In delen van Nederland is lokale radio op DAB+ al beschikbaar middels tijdelijke vergunningen, maar vanaf september wordt lokale DAB+ voor het hele land beschikbaar.

Publiek en commercieel
De 57 allotments gaan gebruikt worden voor zowel lokale als commerciële radio. Lokale publieke omroepen hadden daarom al tot februari de mogelijkheid om een vergunning aan te vragen. Dat werd door ruim 200 omroepen gedaan. Zij hebben inmiddels hun vergunning al ontvangen.

De resterende capaciteit op de 57 allotments gaat nu verdeeld worden onder commerciële radio. In totaal gaat het om 815 vergunningen. Het aantal beschikbare vergunningen verschilt per allotment en is afhankelijk van het aantal lokale publieke omroepen dat al een vergunning heeft ontvangen. Op de meeste allotments zijn echter meer dan 10 vergunningen beschikbaar voor commerciële radio.

Netwerkvorming tegengegaan
Een partij mag een aanvraag doen voor meerdere vergunningen per allotment of voor verschillende allotments. Echter dient per allotment wel een afzonderlijk programma te worden uitgezonden. Constructies als Girlpower Radio en Arrow Bluesbox Radio, die via diverse lokale netwerken uitzenden, zijn in de toekomst niet meer mogelijk.

Per aanvraag dient een bankgarantie of zekerheidstelling van 5000 euro te worden gegeven. Hierdoor wordt geborgd dat de vergunning wordt verleend aan een partij die de beschikking heeft over voldoende financiële middelen . Op deze wijze wordt bewerkstelligd dat alleen serieuze partijen die ook daadwerkelijk in staat zijn een pakket te exploiteren, worden toegelaten tot de veiling.

Veiling bij meer aanvragen dan beschikbare vergunningen
Bij minder aanvragen dan er aan vergunningen beschikbaar zijn op het betreffende allotment, wordt de vergunning om niet (zonder veiling) verleend. Bij meer aanvragen dan beschikbare vergunningen wordt er geveild.

De veiling van vergunningen vindt per allotment plaats. Hierdoor is het wisselen van allotment tijdens de veiling dan ook niet mogelijk. Een partij kan alleen bieden op het allotment waarvoor een aanvraag is ingediend.

Samenwerking
Voor het in de lucht brengen van de netwerken dienen de commerciële stations een samenwerkingsverband te sluiten met alle vergunde partijen van het betreffende allotment. De omroepen hebben tot 1 september 2025 de tijd om hun uitzendingen te starten. Alle vergunningen zijn geldig tot 1 september 2030.

De consultatie van de ‘Regeling aanvraag- en veilingprocedure digitale radio-omroep DAB+ laag 6’ is hier te vinden. De consultatie van het ‘Besluit bekendmaking veiling DAB+ laag 6’ staat hier. [RadioWereld.NL]
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

In regio één, de Waddeneilanden, is zelfs helemaal geen aanvraag toegekend.
Zelfs niet alle Waddeneilanden want Texel hebben ze losgeknipt van de overige eilanden, en maakt deel uit van de noordkop van Noord-Holland. Anders was minstens Radio Texel van de partij geweest lijkt me. Omroep Zilt laat het in iedergeval op Terschelling en Vlieland afweten. Benieuwd of deze omroep wel op het vasteland (Harlingen/Franeker) kiest voor lokale DAB+. En LOA Ameland gaat ook haar uitzendgebied niet beperken tot enkel Ameland, maar blijft op de regionale mux uitzenden.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Badeendje

Bericht door Badeendje »

radiogolfje schreef: 20 mar 2024 11:57 Badeendje, dat staat hier: https://radiowereld.nl/dab/2024/03/cons ... van-start/
Dank! Maar dit artikel had ik gelezen, ik kon alleen nergens in de officiële consultatiedocumenten dit statement vinden: "Echter dient per allotment wel een afzonderlijk programma te worden uitgezonden." Alleen dat 1 rechtspersoon maar per 1 mux vergunningen mag aanvragen, echter staat er niet dat die verschillende rechtspersonen niet hetzelfde (of gedeeltelijk aangepast) programma mogen uitzenden.

Dus ik vroeg mij af of dit een interpertatie is van RadioWereld of dat ik iets over het hoofd had gezien :-)
Kwak kwak!
fdboer

Bericht door fdboer »

Wellicht dat Radiowereld het uit het document bij deze bekendmaking heeft gehaald.
https://internetconsultatie.nl/bekendmaking/b1

"In de concept vergunningen is, op basis van artikel 17, eerste lid, onder f, en artikel 9 derde lid,
van het Frequentiebesluit 2013, een voorschrift opgenomen waaruit volgt dat de
frequentieruimte voor commerciële lokale omroep wordt gebruikt voor het uitzenden van een
programmakanaal als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, van de Mediawet 2008, dat niet dezelfde
naam van een programmakanaal heeft dat wordt uitgezonden door middel van een vergunning
voor digitale radio-omroep in een ander allotment. De bedoeling van de minister is om met dit
voorschrift ervoor te zorgen dat DAB+ laag 6 ook daadwerkelijk gebruik wordt voor het
aanbieden van lokale commerciële radio."
Badeendje

Bericht door Badeendje »

fdboer schreef: 20 mar 2024 12:45 Wellicht dat Radiowereld het uit het document bij deze bekendmaking heeft gehaald.
https://internetconsultatie.nl/bekendmaking/b1

"In de concept vergunningen is, op basis van artikel 17, eerste lid, onder f, en artikel 9 derde lid,
van het Frequentiebesluit 2013, een voorschrift opgenomen waaruit volgt dat de
frequentieruimte voor commerciële lokale omroep wordt gebruikt voor het uitzenden van een
programmakanaal als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, van de Mediawet 2008, dat niet dezelfde
naam van een programmakanaal heeft dat wordt uitgezonden door middel van een vergunning
voor digitale radio-omroep in een ander allotment. De bedoeling van de minister is om met dit
voorschrift ervoor te zorgen dat DAB+ laag 6 ook daadwerkelijk gebruik wordt voor het
aanbieden van lokale commerciële radio."
Ahh dank! Die zocht ik!
Kwak kwak!
Madurodam FM

Hoe langer ik het lijstje op de website bekijk, hoe meer er duidelijk wordt.

Mijn woonplaats Den Haag (Allotment 33) gaat de lokale mux delen met buurgemeenten Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en Wassenaar.
Dat zijn dus de lokale omroepen Den Haag FM, Midvliet FM, Feel Good Radio en Unity.NU. Ik zie in het lijstje dat er 5 plekken voor publieke lokale omroepen zijn gevuld, waaruit ik dan op kan maken dat FunX editie Den Haag ook een plek gaat krijgen.

FunX in Den Haag betekend automatisch ook een FunX op de muxen in Rotterdam, Amsterdam en Utrecht met hun lokale editie.
Ik zie dat er in het allotment van Amsterdam en Diemen (allotment 25) 3 plekken worden opgevuld door publieke lokale omroepen. Als de lokale omroep van Diemen en FunX daar een plek krijgen, blijft er nog slechts 1 plek over voor SALTO Amsterdam. Heel benieuwd welke van de 4 SALTO-kanalen het gaat worden.

Ook vreemd; allotment 43; met hierin drie gemeenten; Hoekschewaard, Nissewaard en Voorne aan Zee. LINQ FM is de lokale omroep van zowel Nissewaard als Voorne aan Zee. Dus LINQ FM, samen met Omroep Hoekschewaard bedienen het gehele allotment. Toch zijn er 4 plekken voor publieke lokale omroep gereserveerd.
radiogolfje

Maar menden kunnen hier hun grieven kwijt. https://internetconsultatie.nl/regeling/b1

Ik zou zeggen, omlaag die 5000 euro voor de vergunning.
radiogolfje

Ook vreemd; allotment 43; met hierin drie gemeenten; Hoekschewaard, Nissewaard en Voorne aan Zee. LINQ FM is de lokale omroep van zowel Nissewaard als Voorne aan Zee. Dus LINQ FM, samen met Omroep Hoekschewaard bedienen het gehele allotment. Toch zijn er 4 plekken voor publieke lokale omroep gereserveerd.
Barendrecht, Hoeksewaard, Nissewaard en Rhoon / Albrandwaard
DX'r

Bericht door DX'r »

radiogolfje schreef: 20 mar 2024 14:36
Barendrecht, Hoeksewaard, Nissewaard en Rhoon / Albrandwaard
zie https://radio-tv-nederland.nl/dab/allot ... lokaal.jpg
Madurodam FM

dank voor de opheldering; die twee gemeenten in het blauwe vlak waren me nog niet opgevallen ;) Ja, dan halen we de vier
radiogolfje

Kleine commerciële omroepen luiden noodklok over DAB+ frequentieveiling.

Op papier lijkt het zo mooi. Ruim 800 DAB+ uitzendvergunningen zijn beschikbaar voor lokale distributie van kleine commerciële omroepen. De praktijk lijkt echter heel anders te zijn.

Het uitzenden via DAB+ voor kleinere commerciële omroepen wordt na september een heel dure hobby. Tenminste als het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vasthoudt aan de plannen die nu zijn voorgesteld bij een internetconsultatie. Dit blijkt na een rondgang van Totaal TV langs diverse kleine commerciële omroepen die via een experimentele uitzendvergunning al enige tijd via DAB+ te beluisteren zijn. Vooral het veilen van DAB+ uitzendvergunningen stuit op weerstand. Vooral in allotments rondom of in grotere steden kan hierdoor een DAB+ uitzendvergunning een aardige duit gaan kosten. Geld dat niet terug te verdienen is met de verkoop van reclamezendtijd, want inmiddels is wel duidelijk dat reclameverkopers maar heel moeilijk adverteerders naar lokale DAB+ zenders kunnen lokken.

Andere kosten
Er zijn nog tal van andere kosten die DAB+ distributie voor veel kleine commerciële omroepen een dure aangelegenheid maakt. Zelfs zo duur dat voor veel van de huidige radiozenders die via een experimentele vergunning te beluisteren zijn het einde van het bestaan nabij is. Door het herindelen van allotments wordt het potentieel bereik groter, en dat heeft gevolgen voor de toezichtkosten van het Commissariaat voor de Media (CvdM) en muziekrechten geïnd door BUMA/STEMRA en SENA. Door de grotere uitzendgebieden moeten ook meer DAB+ zenders met een laag vermogen in gebruik worden genomen. Kleine commerciële omroepen mogen dan wel voor meerdere allotments uitzendvergunningen aanvragen, maar ze mogen niet – net als nu het geval is – hetzelfde programma uitzenden op deze verschillende uitzendvergunningen. Juist op deze manier konden met vrijwel dezelfde kosten in meer regio’s reclame-inkomsten binnengehaald worden. En dit zijn nog maar een paar van de kritische geluiden die vanuit kleine commerciële omroepen te horen zijn.

Lokale omroepen
De aanstaande dure voortzetting van DAB+ distributie van kleine commerciële omroepen kan in de toekomst gevolgen hebben voor publieke lokale omroepen. Publieke en commerciële omroepen gebruiken voor lokale DAB+ distributie hetzelfde allotment. De kosten van zenderexploitatie voor de DAB+ mux worden onderling verdeeld onder deelnemende omroepen. Als lokaal DAB+ voor meerdere kleine commerciële omroepen onbetaalbaar wordt, kunnen de kosten van zenderexploitatie ook over een minder aantal zenders gedeeld worden. Dat betekent hogere kosten voor publieke lokale omroepen. In tegenstelling tot de kleine commerciële omroepen kunnen publieke lokale omroepen de jaarlijkse subsidies gebruiken om deze mogelijke financiële tegenvaller op te vangen.

Bron: https://www.totaaltv.nl/nieuws/kleine-c ... ieveiling/
Feivel

Bericht door Feivel »

En zo wordt ook DAB alleen weer voor de écht grote jongens. Met het risico dat ik weer voor ‘wappie’ of ‘complotdenker’ wordt versleten: u dacht toch niet dat het een nadelig bijeffect is dat de overheid niet had voorzien? :lol:
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Vind het trouwens een vreemd verhaal, 5000 euro is natuurlijk veel geld voor de kleinere stations zoals al eerder opgemerkt en het is m.i. ook belachelijk maar in dit stukje van Totaal TV is 'totaal' niet te halen om welke stations het gaat. Ik mis dus een beetje de bronvermelding in deze.
Plaats reactie