Radio NL

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

jassy

Re: Radio NL

Bericht door jassy »

Het punt is als Mediahuis, Talpa, KINK, GP Radio ook "meedoen" aan deze veiling je ineens hele diepe zakken moet hebben om de koning te zijn. Ik durf te wedden dat Talpa al te graag Noordzee regionaal op FM wil hebben. Mediahuis en KINK willen graag hun kavel houden en GP radio heeft de wens uitgesproken om regionaal op FM te komen.

De overheid had een streep door de productieovereenkomsten moeten zetten, dan was het landelijke en regionale domein 100% gescheiden geweest. Dat is niet gebeurd, dus nu zijn er voor landelijke spelers toch mogelijkheden om indirect mee te doen.
Kijk live mee op de ensembles 11C DAB+, 12C NPO, 9C...., 7D MTVNL, 6A Overijssel en 9D Mein NRW DAB+ op

http://www.dabmonitor.nl/
Hajeco

Bericht door Hajeco »

Altijd wel bijzonder om alle verschillende reacties te lezen haha.

Ga er maar vanuit dat er met regionale radio en ook met zenderexplotatie weinig te verdienen is. BP knupt natuurlijk alles bij elkaar op, dan heb je iets minder bereik maar ook minder kosten. Kijk maar eens naar alle stations wat sinds zerobase hun kavel weer verkocht of verhuurd heeft. Dit gaat nu ook ongetwijfeld weer gebeuren, na 2 jaar staan de eersten weer te koop, mischien nl ook wel. Het is heel makkelijk om te kijken naar het bereik wat RadioNl heeft maar tel maar eens de zenders op die aan staan en wat dat kost. Ik denk dat je blij moet zijn met een marginale winst. Dan is een veilig wel een dingetje. -bloos
EtherScout

Bericht door EtherScout »

jassy schreef: 16 mei 2025 10:05 Het punt is als Mediahuis, Talpa, KINK, GP Radio ook "meedoen" aan deze veiling je ineens hele diepe zakken moet hebben om de koning te zijn. Ik durf te wedden dat Talpa al te graag Noordzee regionaal op FM wil hebben. Mediahuis en KINK willen graag hun kavel houden en GP radio heeft de wens uitgesproken om regionaal op FM te komen.

De overheid had een streep door de productieovereenkomsten moeten zetten, dan was het landelijke en regionale domein 100% gescheiden geweest. Dat is niet gebeurd, dus nu zijn er voor landelijke spelers toch mogelijkheden om indirect mee te doen.
Dat ben ik met je eens, weg met die productieovereenkomsten. Probleem voor RadioNL is, dat zij zelf volop gebruik gemaakt hebben van die productieovereenkomsten. Er is, al weet ik niet door wie, flink gelobbyd om die maas in de wet te handhaven.

Elk station, ook Grand Prix Radio, mag meedoen, maar dan moeten zij kiezen voor het niet-landelijke domein en alle landelijke kavels loslaten. GP Radio heeft geen landelijke kavels, in tegenstelling tot Kink (op 9C) en de grote jongens. Ik vrees, dat huren bij MTVNL nog grijs gebied is.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

DAB is nog te klein en de regio FM kaveltjes nu ook om geld mee te verdienen lijkt mij.

Het zal wel flink wat rustiger worden in de ether.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

DAB wordt alleen maar groter. De groei vordert gestaag en je ziet het bij andere stations als je liefhebber van een station bent of het nu KINK, Slam of Radio 5 is, ze weten je wel te vinden. Ook de doelgroep van Nederlandstalige muziek lijkt me best een trouwe doelgroep. RadioNL richt zich ook veel op oudere luisteraars want ze draaien ook veel Nederlandstalige en Nederpop uit de jaren 80 en soms wat ouder zelfs heb ik gemerkt in hun playlist.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

EtherScout schreef: 16 mei 2025 10:45
jassy schreef: 16 mei 2025 10:05 Het punt is als Mediahuis, Talpa, KINK, GP Radio ook "meedoen" aan deze veiling je ineens hele diepe zakken moet hebben om de koning te zijn. Ik durf te wedden dat Talpa al te graag Noordzee regionaal op FM wil hebben. Mediahuis en KINK willen graag hun kavel houden en GP radio heeft de wens uitgesproken om regionaal op FM te komen.

Dat ben ik met je eens, weg met die productieovereenkomsten. Probleem voor RadioNL is, dat zij zelf volop gebruik gemaakt hebben van die productieovereenkomsten. Er is, al weet ik niet door wie, flink gelobbyd om die maas in de wet te handhaven.

Elk station, ook Grand Prix Radio, mag meedoen, maar dan moeten zij kiezen voor het niet-landelijke domein en alle landelijke kavels loslaten. GP Radio heeft geen landelijke kavels, in tegenstelling tot Kink (op 9C) en de grote jongens. Ik vrees, dat huren bij MTVNL nog grijs gebied is.
En daarbij: ik verwacht dat de grote jongens zich vooral op het westen zullen richten. In het noorden is eigenlijk alleen kavel B16 interessant voor hen. Dat kavel heeft veel FM (6,64%) en weinig verplichte DAB+ (3,78%).
Vanjeafisharder

Denk ook dat het een beetje spookverhalen zijn dat nu de landelijke ook mee mogen doen. Denk dat dit in praktijk reuze mee gaat vallen en misschien niet eens gaat gebeuren want we dachten bij de landelijke veiling dat er ook wel even grote spelers uit het buitenland zich zouden gaan roeren, ook niets van waar gebleken.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Vanjeafisharder schreef: 16 mei 2025 11:20 DAB wordt alleen maar groter. De groei vordert gestaag en je ziet het bij andere stations als je liefhebber van een station bent of het nu KINK, Slam of Radio 5 is, ze weten je wel te vinden. Ook de doelgroep van Nederlandstalige muziek lijkt me best een trouwe doelgroep. RadioNL richt zich ook veel op oudere luisteraars want ze draaien ook veel Nederlandstalige en Nederpop uit de jaren 80 en soms wat ouder zelfs heb ik gemerkt in hun playlist.
We gaan het meemaken of de regiozenders er van kunnen bestaan straks. Ik moet het allemaal nog zien.
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Verkoop van radionetwerk Nederland lijkt me idd strategisch. Om wat extra geld te hebben, en misschien ook wel door het terugtrekken van de REN waardoor ze daar geen productie-overeenkomsten meer mee kunnen sluiten. Ze zullen het dus echt op eigen kracht moeten doen en dan is wat extra budget best welkom.

Speculatief, maar kan het me wel voorstellen.
Vliegendereporter

Bericht door Vliegendereporter »

patrick kicken Word binnenkort de nieuwe station voice van radionl als vervanger van Erik de zwart werd vanmiddag gezegd
Vanjeafisharder

Met zijn TROSSS! achtergrond wat ook veel Nederlands product omarmde vind ik dat niet eens een slechte keus.
Groninger

Bericht door Groninger »

Vanjeafisharder schreef: 16 mei 2025 11:27 Denk ook dat het een beetje spookverhalen zijn dat nu de landelijke ook mee mogen doen. Denk dat dit in praktijk reuze mee gaat vallen en misschien niet eens gaat gebeuren want we dachten bij de landelijke veiling dat er ook wel even grote spelers uit het buitenland zich zouden gaan roeren, ook niets van waar gebleken.
Denk juist niet, het is een keiharde wereldje waar iedere luisteraar telt voor de reclame inkomsten, denk eerder dat de groten alles gaan op kopen om zo regionale concurrentie de kop in te drukken, om dat iedere cent hun kant op moet rollen
De Nachtwacht

Vliegendereporter schreef: 16 mei 2025 17:35 patrick kicken Word binnenkort de nieuwe station voice van radionl als vervanger van Erik de zwart werd vanmiddag gezegd
Jammer dat Erik toch nog uit de vormgeving gaat, maar was wel te verwachten.
De Nachtwacht

De programmering is weer bijgewerkt. Zondag is Hessel er ook en maandag is Giel er nog eens. Ook Kevin Smit is er zondag (deed hij niet ooit de middagshow)en worden diverse programma's met artiesten gedaan (al dan niet samen met Taeke Wouda).

Edit: Hessel is er vanavond ook al om 22:00 zie ik nu.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Patrick Kicken volgt Erik de zwart op als station voice-over
Plaats reactie