Verjonging NPO Radio 5

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
FloridaFM

Verjonging NPO Radio 5

Bericht door FloridaFM »

Na alle geruchten, vandaag dus de bevestiging dat de NPO-leiding Radio 5 wil verjongen.

Ik hoop dat (nieuwe) kamerleden dit forum ook lezen en zich net als ik afvragen waar dit voor nodig is en er kamervragen over stellen.
De enige publieke radiozender waar zoveel ouderen plezier aan beleven, gaat verjongen. Kotsmisselijk wordt ik van dat woord. Ook NPO Radio 5 wordt gemaakt van het belastinggeld van ouderen. Uiteraard ook het belastinggeld van jongeren, maar die hebben tenminste nog keus tussen talloze andere radiostations.

Hoewel ik nog geen 50 ben luister ik er dagelijks naar en vind het oubollige gekneuter van die 60-70-80 jarigen die inbellen, heerlijk! Diezelfde ouderen die nu met een kopje thee en beschuitje wakker worden met Henk Mouwe en Manuela Kemp, besterven het als ze het vanaf 1 januari 2018 (naar verwachting) met Jeroen van Inkel moeten doen.

Deze verjonging van Radio 5 past voor mij in de verschraling van het ouderenbeleid in Nederland. Zet ze lekker achter de geraniums met op de ringleiding de ziekenomroep en Kerkradio, dan zijn we daar van af.

Radio 5, maken we net als Radio 2, fijn commercieel en daar passen ouderen schijnbaar niet bij.
We leven in een vergrijzend land, de verhouding jongeren-ouderen zal in het voordeel van de ouderen uit gaan vallen. Waarom deze steeds groter worden groep hun favoriete radiozender en misschien zelfs wel hun favoriete dagbesteding afnemen of in hun nadeel aanpassen?

Ik begrijp het niet!
Laatst gewijzigd door FloridaFM op 10 okt 2017 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan2016

Re: Verjonging NPO Radio 5

Bericht door Henkjan2016 »

Volledig mee eens!
Ef Em

Bericht door Ef Em »

Het probleem is eigenlijk dat Radio 2 de afgelopen jaren te ver verjongd is, en daardoor nu in het vaarwater zit van 3FM én er een gat tussen 2 en 5 is ontstaan. Ik begrijp dat men de drie muziekzenders op elkaar wilt laten aansluiten (om te voorkomen dat luisteraars naar de commerciëlen lopen), maar vraag me wel af of ze dan niet beter R2 weer iets terug hadden kunnen verouderen...
ransbeek

Bericht door ransbeek »

Helemaal eens met FloridaFM. Het is ronduit schandelijk dat de publieke omroep zo driest te werk gaat. Wordt tijd dat politici daar ook eens de puntjes op de i gaat zetten, en de NPO niet langer als commerciële instelling laat fungeren.
Orange

Bericht door Orange »

Ef Em schreef: 10 okt 2017 23:38 Het probleem is eigenlijk dat Radio 2 de afgelopen jaren te ver verjongd is, en daardoor nu in het vaarwater zit van 3FM én er een gat tussen 2 en 5 is ontstaan. Ik begrijp dat men de drie muziekzenders op elkaar wilt laten aansluiten (om te voorkomen dat luisteraars naar de commerciëlen lopen), maar vraag me wel af of ze dan niet beter R2 weer iets terug hadden kunnen verouderen...
Helemaal eens met FloridaFM en wat dat betreft snap ik helemaal niet dat radiostations qua doelgroep in elkaar moeten overlopen. Het is Talpa niet, maar de publieke omroep. En daarbij kan je je afvragen of ze dat nu al niet doen.
floyd100

Bericht door floyd100 »

Ik snap het verjongen van radio 5 niet helemaal.

Radio 2 gaat toch tot de 50ers en daarna komt radio 5 met graag veel input van hun luisteraars.(50 plus tot hoe oud je ook wordt, als je maar van muziek houdt met een leuk verhaal)
Bruce

Bericht door Bruce »

"Verjongen" houdt niet in dat ze alle 70+ers weg gaan jagen, maar dat de zender iets te oud (te lang hetzelfde) is geworden. Ergens een paar honderd tracks uit de playlisten halen, een paar "nieuwe" toevoegen, een paar nieuwe stemmen en misschien een nieuwe jinglepakket. Radio 2 heeft dit ook heel goed gedaan, minder Beatles, Abba, Queen en iets meer Robbie Williams, Madonna en George Michael. Radio 5 zou bijv. wat meer kunnen focussen op de jaren 1960-1995, Radio 2 van 1980-2005 (& iets eer NL muziek) en 3FM van 1995-2017. Uiteraard met hier en daar overlap voor passende platen.
Wat ik alleen nooit begrijp is dat iedereen het zo hard moet roepen....gewoon 'up to date' blijven toch?
density1

Bericht door density1 »

Ik vind het wel toe te juichen die 'verjonging', hoe ver dit ook doorgevoerd gaat worden. Radio 5 staat al wat jaren stil in ontwikkeling merk ik op, terwijl Radio 2 juist veel jonger is gaan klinken en daardoor het gat met Radio 5 groter is geworden. Door dit te fine-tunen en verder te tweaken kan het net allemaal weer wat 'swingender' klinken. Ook qua presentatie wat m.i. toch een beetje oubollig is geworden met Henk Mouwe en Tineke in de gelederen. Ook de 'Open Huis' uren tel ik daar onder. Dus iets meer rock ('n roll) en soul en ook motown, en minder oubollige Nederlandse liedjes van Wim Zonneveld o.a. en Duitse schlagers. En niet te vergeten een andere vormgeving en dan past iemand als Van Inkel en Stefan Stasse hier uitstekend bij.
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Ik vraag me af of de bovenkant van de doelgroep van radio 5 zit te wachten op verjonging. Die doelgroep wordt helemaal nergens bedient omdat dat commercieel niet interessant is, juist dat vind ik een taak van de NPO, helemaal omdat er steeds meer ouderen komen.

Het gat tussen radio 2 en 5 is inderdaad gigantisch, maar dat komt door de veel te ver doorgevoerde verjonging van radio 2. Als je dan toch de zenders op elkaar wilt laten aansluiten, had dan radio 2 wat minder drastisch verjongt dan was dat gat niet ontstaan.
Orange

Bericht door Orange »

Ik ga heel erg mee met het punt van De Nachtwacht dat het de vraag is of de doelgroep zit te wachten op verjonging. Kijk, dat je als radiostation je playlist aanpast, is een logische. Dat is een continu proces van fine-tunen. Maar dat is iets heel anders dan flink verjongen en een Van Inkel neerzetten (dat weten we natuurlijk nog niet zeker). De ouderen zitten helemaal niet te wachten op Van Inkel. Die vinden Henk Mouwe en Tineke fantastisch. En dat zijn ze ook voor de doelgroep. Dat hele gat met Radio 2 is ook niet relevant. Is dat gat zo erg? Nee, helemaal niet erg. En waarom is het verjongen van Radio 5 dan de oplossing? Je kan er ook voor kiezen Radio 2 wat te verouderen.
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

De Nachtwacht schreef: 11 okt 2017 11:35 Het gat tussen radio 2 en 5 is inderdaad gigantisch, maar dat komt door de veel te ver doorgevoerde verjonging van radio 2.
Dit is wel een interessante, wanneer is een verjonging te ver doorgevoerd?

Als ik luister naar Radio 2 vind ik het helemaal niet zo jong, het is wel veel meer eigentijds dan het was, maar jong? Slam is jong. Meer dan 2 plaatjes per uur uit 2017 maakt een station nog niet jong.

Ik denk dat er te vaak nog vergeten wordt dat de 40-er en 50-er van vandaag de dag helemaal niet meer zo oubollig is. Die staan vol in het leven, volgen het nieuws en de ontwikkelingen in de maatschappij via hun smartphone, via hun kinderen. Gaan naar concerten en festivals. Dat zijn niet meer de mensen die alleen maar werken, thuis de krant lezen met hun pantoffels aan en alleen buiten komen om boodschappen te doen. Even gechargeerd uiteraard.

Deze mensen spreek je dus ook niet meer aan zoals 25 jaar geleden. Die houden ook van de hedendaagse muziek. En hebben natuurlijk ook hun herinneringen uit hun jeugd/jongere jaren, dus ja houden ook van een plaatje uit de 80's of misschien wel 70's. Maar zitten ze de hele dag alleen daar op te wachten? Nee helemaal niet, want ze zijn toch geen "ouwe lullen"?

Wat Radio 2 heeft gedaan is dus gewoon mee gaan met de maatschappij, je kunt het verjongen noemen, maar je kunt het ook vernieuwen noemen. Voor mij past dat woord veel beter.

Voor Radio 5 ligt dat iets anders, want dat richt zich nog wel op een doelgroep die iets minder vooruitstrevend is, maar ook daar kun je best wat vernieuwen zonder iedereen af te schrikken. En je zult dat wel moeten doen, want die eerder genoemde 50-er voelt zich uiteindelijk niet meer thuis bij Radio 2, maar zal zich dan ook niet thuis voelen bij Radio 5 als dat de komende 10 jaar exact dezelfde sfeer en uitstraling blijft houden.
Janno

Bericht door Janno »

We zullen even moeten afwachten hoe ver die verjonging wordt doorgevoerd. Als radio 5 het nieuwe radio 2 wordt, radio 2 het nieuwe radio 3 (radio 3 is al op sterven na dood en kan naar het internet worden afgevoerd), wat blijft er dan nog over voor de grote groep ouderen die nog bewust de jaren 50 en 60 hebben meegemaakt en vooral naar muziek uit hun jeugd willen luisteren? Moet je die maar negeren of dwingen met hun tijd mee te gaan? Aanpassingen en veranderingen zouden geleidelijk moeten meegroeien met de luisteraars en niet diezelfde luisteraars ruw door de strot geduwd moeten worden.

Zelf luister ik zelden naar radio 5 omdat ik het wat oubollig vind, maar als ik zin heb in een nostalgische trip mag ik me er graag een uurtje in verliezen. Dat wordt lastiger als mensen als Jeroen van Inkel er de muziek uit hun gloriejaren gaan draaien, want dat is stomweg te nieuw voor de gemiddelde 60- en 70 plusser.
density1

Bericht door density1 »

Ze zullen zich aan de playlist moeten houden als ieder ander.
Janno

Bericht door Janno »

Uiteraard, maar je trekt geen mensen als van Inkel aan om Eddie Christiani te draaien, lijkt me.
density1

Bericht door density1 »

Met alle respect maar de vraag is of je die muziek nog moet draaien in de dagelijkse mix of dat je er een special van maakt met deze soort muziek uit de jaren 50 met meer van dit soort Nederlandstalige levensliederen en meer. Dan vergeet je de doelgroep niet, alleen zullen ze er voor moeten afstemmen op een bepaald programma waar deze muziek wel te horen is. Anders zou je er nog aparte een DAB+/internetzender voor kunnen inrichten.
Plaats reactie