DAB+ Omroepen in laag 7

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

iljitsch

Re: DAB+ Omroepen in laag 7

Bericht door iljitsch »

Ik zie op dit moment KINK op 11C 48 kbps. Toch wel vreemd.

Mijn eerdere info is van een week ofzo geleden.

Edit: na een "factory reset" en handmatig 9C scannen zie ik 'm daar inderdaad ook op 96 kbps. Waarom zouden ze dan op 11C met de helft van de bitrate uitzenden? Zo slecht is de dekking van 9C toch niet?

En mijn radio houdt gewoon vast aan wat-ie het eerst gezien heeft, dus in dit geval 48 kbps op 11C ook al schakel ik van een ander station op 9C over op KINK waarbij je niet opnieuw zou hoeven af te stemmen en de dubbele bitrate hebt...
glokhoff

Bericht door glokhoff »

iljitsch schreef: 23 jun 2023 14:26 Wat ik niet genoemd zag, misschien gemist: KINK heeft dus 3 vergunningen van 96 kbps binnengesleept op 9C, maar als ik nu kijk zie ik:

Code: Selecteer alles

K-ROCK    9C     96
KINK      DAB+   96
KINK80s   9C     64
KINKDIST  MTVNL  64
Dus ze gebruiken maar ruim de helft van hun 9C-capaciteit, huren wat van MTVNL en op de één of andere manier hebben ze 96 kbps op 11C kunnen krijgen. Dat laatste verbaast mij wel.
Ik meen me te herinneren dat ze 64 kbps aan Groot NIeuws Radio verhuren. GNR wil zeker zijn van capaciteit mocht de huurbaas op 11C (ik dacht BNR is)
door de FM veiling z'n capaciteit verliezen. Dan kunnen ze GNR overzetten naar 9C.
Voor Kink blijft dan 3 x 96 - 64 = 224 kbps over, voor KINK ALT ROCK (96), K-ROCK en Kink80s (beide 64 kbps).
jassy

Bericht door jassy »

KINK heeft inderdaad 3x 96kbps op 9C maar verhuurd 64kbps aan GNR. Daarom hebben KROCK en KINK80s maar 64kbps.

KINK Distortion zit op 7D, ik denk omdat ze een lopende overeenkomst hebben omdat ze destijds KINK Classics op 7D hebben uitgezonden in afwachting van 9C. Zelfde met Sunlite trouwens.

KINK op 11C blijft denk ik zitten omdat ze wellicht hopen een FM vergunning te krijgen. Dan gaat daar de bitrate direct omhoog en kan KINK weer van 9C af.

Ik reken op een enorme stoelendans op alle DAB Ensembles zodra de FM Vergunningen zijn geveild.

Mediahuis heeft bv best wel wat DAB Capaciteit in bezit, los van de FM vergunning:

- 2x op 7D (Nu Sunlite en BG Radio, ik ga er even vanuit dat BG een plekje van Mediahuis is)
- 2x op 9C (Nu Sunlite en Nostalgie).

Stel dat ze alle FM vergunningen verliezen, dan kunnen ze 100%NL, SLAM, Sublime en Veronica nog steeds via DAB uitzenden.

Zelfde geldt voor Talpa en Qmusic, die 3x 96kbps op 9C heeft. Stel dat die alle FM verliezen dan is het gedaan met de themakanalen en gaan ze door op DAB.

Wat mij betreft is 9C allemaal strategisch ingekochte capaciteit voor het geval dat....
Kijk live mee op de ensembles 11C DAB+, 12C NPO, 9C...., 7D MTVNL, 6A Overijssel en 9D Mein NRW DAB+ op

http://www.dabmonitor.nl/
iljitsch

Bericht door iljitsch »

Over de stoelendans:

Ik heb twee draagbare DAB-radio's. Ik heb die er nog niet op kunnen betrappen dat ze automatisch veranderingen detecteren. Maar het gaat hier om veranderingen tussen bestaande muxen die de radio's al kennen, dus wellicht gaat dit vanzelf goed. Maar goede kans van niet. Dan hebben die zenders wel een beetje een probleem...

Ik neem aan dat autoradio's beter in staat zijn automatisch nieuwe zenders en wellicht muxen te detecteren omdat je immers continu dekkingsgebieden in en uit rijdt?
EtherScout

Bericht door EtherScout »

iljitsch schreef: 28 jun 2023 12:55 Ik heb twee draagbare DAB-radio's. Ik heb die er nog niet op kunnen betrappen dat ze automatisch veranderingen detecteren. Maar het gaat hier om veranderingen tussen bestaande muxen die de radio's al kennen, dus wellicht gaat dit vanzelf goed. Maar goede kans van niet. Dan hebben die zenders wel een beetje een probleem...

Ik neem aan dat autoradio's beter in staat zijn automatisch nieuwe zenders en wellicht muxen te detecteren omdat je immers continu dekkingsgebieden in en uit rijdt?
Het ene toestel is daar beter in dan het andere. Het hangt erg van het model af. Het kan sowieso geen kwaad om af en toe even op de scan-knop te drukken.

De vervallen stations blijven in veel gevallen in de lijst staan. Sommige toestellen wissen deze namen automatisch en anderen hebben een prune-functie in het menu om deze namen te wissen, maar de meeste toestellen die ik gezien heb hebben hiervoor een factory-reset nodig. Ook dit hangt heel erg van het model af.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

jassy schreef: 28 jun 2023 11:56 KINK heeft inderdaad 3x 96kbps op 9C maar verhuurd 64kbps aan GNR. Daarom hebben KROCK en KINK80s maar 64kbps.

KINK Distortion zit op 7D, -knip-

Wat mij betreft is 9C allemaal strategisch ingekochte capaciteit voor het geval dat....
Dat is zeker waar. Ik denk dat enkele misgelopen FM-vergunningen ook een verbetering kunnen geven voor de dekking van 9C en misschien zelfs voor die van 7D MTVNL. Vooral dat laatste net kan wel een flinke verbetering gebruiken. Wie weet zetten ze die 9A in Zeeland dan ook een keertje aan.
iljitsch

Bericht door iljitsch »

In elk geval straks mooie gelegenheid om te zien wat die radio's doen.
bjornboonk

Bericht door bjornboonk »

glokhoff schreef: 23 jun 2023 08:00 Nou, dat er géén zender in Breda staat voor 9C is duidelijk te merken. Ik heb zelfs problemen met 11C op bepaalde plaatsen binnenshuis in Breda Centrum, ondanks dat de zender op zo'n 2,5 km van hier staat. Maar de antennehoogte is relatief laag in vergelijking met de oude locatie in Gilze Rijen.
Wat ik dan niet begrijp is dat 9C een zender heeft in zowel Tilburg als Loon op Zand terwijl die zenders op enkele kilometers van elkaar staan en lijkt mij veel overlap hebben. Dan zou ik eerder voor Loon op Zand en Breda kiezen.
Nou kan het natuurlijk wel zo zijn dat de antennes in Tilburg bijvoorbeeld precies de andere kant op gericht zijn als Loon op Zand waardoor de overlap mee valt.

Waarom zijn voor de 9C en 11C zo goed als alle zenders niet rondstralend terwijl 12C veel rondstralende zenders kent?

Verder als je kijkt naar de regionalen dan hebben die in vergelijking met 11C en 9C ook nog zenders in:
Meppel (0,6kw) (11C en 9C hebben ook nog dekking via Zwolle)
Stadskanaal (0,5kw)
Tjerkgaast (6,3kw)
Vught (0,32kw)
Nijmegen (2kw)
Amersfoort (1,6kw) (11C en 9C hebben ook nog dekking via Hilversum)

Maar dan zijn er ook locaties waar 11C wel zenders heeft maar de regionalen weer niet:
Alkmaar
Venlo
Hollum
Schiermonnikoog
West-Terschelling
fdboer

Bericht door fdboer »

Een stapel dipolen gemonteerd aan de zijkant van de mast zal een niervormig diagram geven. Laat best veel BP sites nu zo uitgevoerd zijn.
iljitsch

Bericht door iljitsch »

Tja afstand is niet altijd het meest relevante criterium bij zenderplanning. Bijvoorbeeld de NPO heeft zenders in Lopik, Rotterdam, Haarlem en Amsterdam. En twee in Den Haag. Terwijl op de kaart Alphen a/d Rijn een stuk meer voor de hand lijkt te liggen dan een tweede in Den Haag.
WFNX

Bericht door WFNX »

DX'r schreef: 22 jun 2023 17:19
WFNX schreef: 22 jun 2023 14:15
Ou-Tannu schreef: 13 jun 2023 17:54 Condities!

van de week 9C weg.. wel 6A en 12B als nederlandse muxjes er bij..
Maar ook 5C en 12D vanuit Duitsland een degelijke SNR waarde!!

blijft toch een mooi fenomeen :-)
Maar ik heb het in mindere mate nog steeds. Houden die condities zo lang aan?
nee hoor
9C is op dit moment gewoon slecht
Lijkt wel of ze alle zenders in vermogen hebben teruggeschroefd vanwege de dure stroomkosten
Het is erg vreemd. Want bij de start van 9C had ik regelmatig wegvallers in de regio Kennemerland / Bollenstreek. Na een flinke tijd leek dat opeens opgelost, nergens meer wegvallers. Tot een aantal maanden geleden, het lijkt wel alsof ze het naar de oude situatie hebben teruggezet. Ik heb op precies dezelfde plekken consequent wegvallers, heel storend.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Kan ook komen doordat de bomen weer in blad staan - dat geeft flink wat demping.
WFNX

Bericht door WFNX »

glokhoff schreef: 30 jun 2023 12:42 Kan ook komen doordat de bomen weer in blad staan - dat geeft flink wat demping.
Dan is de dekking gewoon echt niet goed genoeg, want het is heel vervelend luisteren in deze regio in de auto, zonde!
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

9C is qua ontvangst nog steeds slechter dan 11C, wanneer gaan de vermogens van 9C eens gelijkwaardig worden aan 11C? Het scheelt echt een hoop! Ik heb zoveel errors op 9C terwijl 11C binnen knalt.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Jij woont in Den Haag toch? Er zit inderdaad nog altijd een verschil in vermogen van beide netwerken. Ze komen (voor ons dan) uit dezelfde mast, die in het Beatrixkwartier, maar terwijl 11C met 1,6kW zit moet 9C het met 0,794kW doen. Een groot verschil inderdaad. Echter zit ik zo dicht bij deze toren dat de ontvangst van beide netwerken meer dan genoeg is.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Plaats reactie