DAB+ Omroepen in laag 7
Moderator: admin6
-
Re: DAB+ Omroepen in laag 7
Meer mensen die af en toe een dropout in het geluid horen bij radiostations op 9C? Ik luister regelmatig met een koptelefoon naar DAB+ stations en dan ervaar ik af en toe een rare klik/dropout in het signaal terwijl de signaalsterkte gewoon prima is. Ik ervaar dat bij Joe en bij Nostalgie.
P.s. waarom zend Kink Classics geen logo meer mee?
P.s. waarom zend Kink Classics geen logo meer mee?
Ik merk wel dat de ontvangst op 9C de laatste tijd onder de maat is, in noord Nederland. Ik heb het idéé dat er met minder vermogen gedraaid wordt. Voor een zender als Kink vind ik dit zeer zorgelijk. Ik hoop dat het tijdelijk is.
Dropouts check!! ondanks er gewoon prima signaal is...
al leek het vanmiddag wel of er weer beter bereik was dan gister..? (vandaag = 22-2 gister dus 21-2)
gister slingerde de signaal meter rond de 50% (drops naar 30 en uitschieters naar 80%) vandaag bleven we eigenlijk boven de 80% hangen...
morgen (23-2) weer een kans! al heb ik smorgens een zender van 11C er op... en smiddags op de terug weg 9C :)
detail.. op de N7 bij groningen, knp punt euvelgunne <-> kruising Europaweg ongeveer.. heb ik zowel op 9C als 11C wel signaal verlies.. :p
en sowieso snap ik niet hoe ze er bij komen dat 9C een gelijke dekking zou hebben met 11C... voor 11C zijn meer opstelpunten in gebruik en het lijkt als ik de antenne hoogtes vergelijk dat ze niet (overal) de zelfde antenne velden gebruiken als voor 11C :?
al leek het vanmiddag wel of er weer beter bereik was dan gister..? (vandaag = 22-2 gister dus 21-2)
gister slingerde de signaal meter rond de 50% (drops naar 30 en uitschieters naar 80%) vandaag bleven we eigenlijk boven de 80% hangen...
morgen (23-2) weer een kans! al heb ik smorgens een zender van 11C er op... en smiddags op de terug weg 9C :)
detail.. op de N7 bij groningen, knp punt euvelgunne <-> kruising Europaweg ongeveer.. heb ik zowel op 9C als 11C wel signaal verlies.. :p
en sowieso snap ik niet hoe ze er bij komen dat 9C een gelijke dekking zou hebben met 11C... voor 11C zijn meer opstelpunten in gebruik en het lijkt als ik de antenne hoogtes vergelijk dat ze niet (overal) de zelfde antenne velden gebruiken als voor 11C :?
-
Ik bedoel met dropouts niet zo zeer dips of drops in het signaal, maar meer het geluid het lijkt op een soort tik, een encoding probleem of iets. Ik had zondag wel ontvangst problemen maar deze zijn maandag weer opgelost, sommige stations waren niet te horen zoals hier verder op in dit topic al ter spraken kwam.
hmm nee dat is mij nog "niet" opgevallen..Vanjeafisharder schreef: ↑22 feb 2023 22:35 Ik bedoel met dropouts niet zo zeer dips of drops in het signaal, maar meer het geluid het lijkt op een soort tik, een encoding probleem of iets. Ik had zondag wel ontvangst problemen maar deze zijn maandag weer opgelost, sommige stations waren niet te horen zoals hier verder op in dit topic al ter spraken kwam.
wat mij wel opvalt is dat de signaalwaarden weer beter zijn op 9C dan vorige week
Ik heb al een aantal dagen dat in de avond op alle radios in huis laag 7 echt met grote regelmaat helemaal wegvalt. Omgeving Kennemerland / Bollenstreek. Geen idee wat hier aan de hand is. Nemen meer mensen dit waar? Hoor het op allerlei 9C kanalen zoals 538 Classics, Nostalgie en Joe 70s80s.
Er zijn wel atmosferische storingen. Misschien dat het daar van komt.
Condities!
van de week 9C weg.. wel 6A en 12B als nederlandse muxjes er bij..
Maar ook 5C en 12D vanuit Duitsland een degelijke SNR waarde!!
blijft toch een mooi fenomeen :-)
van de week 9C weg.. wel 6A en 12B als nederlandse muxjes er bij..
Maar ook 5C en 12D vanuit Duitsland een degelijke SNR waarde!!
blijft toch een mooi fenomeen :-)
9C stuitert hier op het moment harder binnen dan 11C :-)
-
Kanaal 9C heeft 11 zender locaties minder dan 11C
Dat zijn.
Hollum
West Terschelling
Schiermonnikoog
Apeldoorn (Ugchelen)
Doetinchem
Breda
Venlo
Westdorpe
Hoorn
Wormer
Haarlem
Daarnaast zijn de vermogens ook lager van 9C.
In welke omgeving merken jullie de zwakke ontvangst?
Dat zijn.
Hollum
West Terschelling
Schiermonnikoog
Apeldoorn (Ugchelen)
Doetinchem
Breda
Venlo
Westdorpe
Hoorn
Wormer
Haarlem
Daarnaast zijn de vermogens ook lager van 9C.
In welke omgeving merken jullie de zwakke ontvangst?
Nou, dat er géén zender in Breda staat voor 9C is duidelijk te merken. Ik heb zelfs problemen met 11C op bepaalde plaatsen binnenshuis in Breda Centrum, ondanks dat de zender op zo'n 2,5 km van hier staat. Maar de antennehoogte is relatief laag in vergelijking met de oude locatie in Gilze Rijen.
Wel grappig om terug te lezen hoe dit allemaal ging. Kunnen we binnenkort ook een laag 8 verwachten? Maar eerst stoelendans op de FM.
Wat ik niet genoemd zag, misschien gemist: KINK heeft dus 3 vergunningen van 96 kbps binnengesleept op 9C, maar als ik nu kijk zie ik:
Dus ze gebruiken maar ruim de helft van hun 9C-capaciteit, huren wat van MTVNL en op de één of andere manier hebben ze 96 kbps op 11C kunnen krijgen. Dat laatste verbaast mij wel.

Wat ik niet genoemd zag, misschien gemist: KINK heeft dus 3 vergunningen van 96 kbps binnengesleept op 9C, maar als ik nu kijk zie ik:
Code: Selecteer alles
K-ROCK 9C 96
KINK DAB+ 96
KINK80s 9C 64
KINKDIST MTVNL 64
Bij mij zit Kink80 op 9c met 64 kbps
Kink op 9c met 96 kbps
K-Rock op 9c met 64 kbps
Kinkdist op 7d met 64 kbps
Kink op 9c met 96 kbps
K-Rock op 9c met 64 kbps