DAB+ Omroepen in laag 7

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Ou-Tannu

Re: DAB+ Omroepen in laag 7

Bericht door Ou-Tannu »

fdboer schreef: 07 feb 2023 22:29 Definieer 'af en toe', ik merk het niet regelmatig genoeg om het aan een zenderprobleem toe te schrijven. Ik woon te dicht bij de zender om last te hebben van sync problemen door met andere zenders.
oei dat is een lastige.. als ik het moet schatten denk ik zo`n 3 a 4x per uur ?
  • Jirnsum/Rijksweg (fri) 13km 2° 2.5 53dB ⓘ
  • Hoogersmilde/Cellnex Toren Smilde (dre) 42km 99° 7 48dB ⓘ
  • Wieringerwerf/Robbenoordbos (nho) 49km 263° 5 41dB ⓘ
  • Zwolle/Novec Mast (ove) 58km 155° 3.2 34dB ⓘ
aldus FMscan... dus tjah ik zou wel last kunnen hebben van meerdere sites....
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Dan kom je uit in Joure, van de DE koffie. wwwwww
dab radio

Bericht door dab radio »

Ook in Dokkum zo af en toe een korte onderbreking.
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

Ah! kijk meer mensen met issues overduidelijk..

ben er alleen nog niet achter wat er exact gebeurt.. zowel de autoradio als de denon zien geen signaal verlies, maar dat kan ook zijn omdat
1, ze te TRAAG zijn om het te zien, immers het "geluid" is er ook met ik schat 1 a 2 seconden weer..
2, ze hier ook geen goede testsubjecten

al moet ik zeggen het klinkt niet als signaal wat weg valt, het is gewoon ineen even stil en t begint weer, terwijl als ik naar RTV oost of een ander station op 6A luister (welke echt randje ontvangst is) het toch anders begint te sputteren voor de stilte er in komt..

zal volgende week eens kijken of ik mn RTL-SDR dongle nog weer aan de praat krijg.. en deze eens mee laten kijken op 9C (206,35MHz) ben nu wel benieuwd wat er gebeurt tijdens een "audio" dropout valt..
jassy

Bericht door jassy »

Ik heb dit op MTVNL 7D Markelo wel eens meegemaakt dat regelmatig de multiplex weg viel.. paar seconden stil en dan was die er weer. Dit is mij de laatste paar maanden niet opgevallen.

Kan het zijn dat wanneer een zender te ver uit de pas loopt ten opzichte van de GPS klok dat het signaal kort weg valt? Of wellicht een probleem in de aanvoer?

Als één zender een ander signaal dan de rest uitzend heeft dit in een groot gebied gevolgen omdat de afwijkende zender vanuit het SFN gezien een stoorsignaal uitzendt.

Wegvallende aanvoer zal normaliter toch door BP te detecteren zijn zou je denken....
Kijk live mee op de ensembles 11C DAB+, 12C NPO, 9C...., 7D MTVNL, 6A Overijssel en 9D Mein NRW DAB+ op

http://www.dabmonitor.nl/
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

ze te TRAAG zijn om het te zien
Dat klopt. Als je het goed bekijkt schakelen de zenders ongeveer 10x per seconde uit. Is maar een kort moment dat ze geen data versturen, en dat moment kan je mooie gebruiken om te zien of alle zenders synchroon lopen, want alle zenders schakelen op hetzelfde moment uit. Ga je dat meten, dan kan je zelfs zien dat de verschillende zenders ook verschillende afstanden hebben, want hoewel ze gelijktijdig uitschakelen, meet je ook de looptijd tussen de zenders. Radiogolven gaan namelijk 300m per micro seconde.

Maar als een zender zodanig uit de pas loopt dat je storing krijgt, zoals Jassy omschrijft, dan zie je dat ook in die metingen.
big T

Bericht door big T »

Ik luister dagelijks uren naar radio 1, daar heb ik dit niet opgemerkt.
Oost drenthe zit ik.
dab radio

Bericht door dab radio »

big T schreef: 09 feb 2023 12:34 Ik luister dagelijks uren naar radio 1, daar heb ik dit niet opgemerkt.
Oost drenthe zit ik.
Nee, dit speelt ook alleen maar op 9C.
big T

Bericht door big T »

oowww ik kijk niet waar iets op zit maar naar de zender die ik kan horen.
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

helaas nog geen uitsluitsel met de RTL-SDR (die weigert vooralsnog even dienst op Windows 11)

wat mij intussen wel opviel tijdens een autoritje, en de tijd gesynct met de DAB multiplex, dat de tijd van 16:09 naar 16:10 naar 16:09 een keer of 10 heen en weer sprong...

mogelijk een overgang tussen 2 sites? en een paar ms verschil in de klok?
alleen op dat moment geen onderbreking in de audio..
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Of verschil in tijd tussen 2 ensembles ? In een auto kan het zijn dat de ontvanger verscheidene ensembles scant terwijl je naar één station blijft luisteren. Het is maar net hoe de ontvanger is opgebouwd.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Zijn er een aantal DAB+ zenders uit de lucht, in ieder geval geen audio? Bij Vintage Veronica, Joe en KINK Classixs is het stil.
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

Vanjeafisharder schreef: 19 feb 2023 10:44 Zijn er een aantal DAB+ zenders uit de lucht, in ieder geval geen audio? Bij Vintage Veronica, Joe en KINK Classixs is het stil.
geen idee.. indoor dekking heb ik niet op 9C en mn buitenantenne is even niet beschikbaar :(
jassy

Bericht door jassy »

Vanjeafisharder schreef: 19 feb 2023 10:44 Zijn er een aantal DAB+ zenders uit de lucht, in ieder geval geen audio? Bij Vintage Veronica, Joe en KINK Classixs is het stil.
Ik zie wel audio op deze zenders...
Kijk live mee op de ensembles 11C DAB+, 12C NPO, 9C...., 7D MTVNL, 6A Overijssel en 9D Mein NRW DAB+ op

http://www.dabmonitor.nl/
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Nu wel weer, maar de ontvangst houdt niet over voor 9C op dit moment. 32% is echt aan de krappe kant en veel dropouts ook.
Plaats reactie