DAB+ Omroepen in laag 7

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
EtherScout

DAB+ Omroepen in laag 7

Bericht door EtherScout »

Het volgende DAB+netwerk zit eraan te komen: het regionale en landelijke netwerk op DAB+laag 7. De datum van de veiling is nog niet bekend, maar ik verwacht deze dit jaar nog, hooguit begin volgend jaar. Door de verwachte mix van landelijke en regionale omroepen past dit netwerk niet in de topics voor DAB+ landelijke commerciële en DAB+ regionale omroepen, vandaar dit nieuwe topic.

Laag 7 bestaat uit de kanalen 6C, 7C, 8C, 9B(N) en 9B(Z) en heeft dezelfde indeling als de huidige bovenregionale muxen uit laag 4. Deze komen namelijk uit een internationaal frequentierecht van Nederland voor de gehele kanalen 6, 7, 8 en 9 dat daardoor ook voor DVB-T geschikt is. Nederland gebruikt dit recht nu voor DAB+ en enkele niet-omroepdiensten.

Op kanaal 6C zijn vijf plekken van 1/18e deel gereserveerd voor de regionale FM-vergunninghouders van B17, B28, B29, B30 en B32 en zijn er nog 13 plekken vrij. Op de overige kanalen zijn alle 18 plekken vrij. Dit geeft ruimte voor 13 landelijke omroepen plus 5 extra niet-landelijke omroepen.

De grote vragen zijn dus: wanneer is de veiling en wie gaan erop komen? Arrow Classic Rock? Kink FM? Seagull/KBC? Extra themakanalen van landelijke omroepen? Onbekende nieuwkomers? Of toch Efteling Radio, Radio Maria en/of GNR op eigen vergunning? Er zijn zo ineens mogelijkheden genoeg.
Richard V

Re: DAB+ Omroepen in laag 7

Bericht door Richard V »

Daar kunnen we over speculeren EtherScout, maar het blijft vooralsnog afwachten hoe het allemaal gaat lopen. Als je ziet dat er minimale belangstelling was bij het verdelen van 31 vergunningen voor regionale DAB+ capaciteit in laag 4 (enkel Continu en HotRadio hadden belangstelling) denk ik eerder dat de plannen van zo'n volgende DAB+netwerk misschien wel in de ijskast zal belanden.
Je noemt nog wat mogelijkheden maar vergeet vooral ook buitenlandse partijen niet. Persoonlijk wil ik een zo gevarieerd mogelijk aanbod in stations op DAB+. Arrow mag absoluut terug komen, maar ik zie ook graag een station met de gehele dag cabaretfragmenten zoals in het verleden op 53L8 en Comedy Radio van Veronica. Deze stations waren als internetkanaal te horen, maar cabaret is juist erg leuk voor onderweg in de auto.
EtherScout

Richard V schreef: 27 sep 2017 12:28 Als je ziet dat er minimale belangstelling was bij het verdelen van 31 vergunningen voor regionale DAB+ capaciteit in laag 4 (enkel Continu en HotRadio hadden belangstelling) denk ik eerder dat de plannen van zo'n volgende DAB+netwerk misschien wel in de ijskast zal belanden.
31 vergunningen, waarvan geen enkele met landelijke dekking en het merendeel enkel in dunbevolkte en commercieel weinig interessante gebieden. Dit zegt niks over de belangstelling voor laag 7. Sterker nog, ik vermoed dat het gebrek aan belangstelling voor laag 4 juist versterkt wordt door de komst van commercieel veel interessantere vergunningen in laag 7.
Richard V schreef: 27 sep 2017 12:28 Je noemt nog wat mogelijkheden maar vergeet vooral ook buitenlandse partijen niet. Persoonlijk wil ik een zo gevarieerd mogelijk aanbod in stations op DAB+. Arrow mag absoluut terug komen, maar ik zie ook graag een station met de gehele dag cabaretfragmenten zoals in het verleden op 53L8 en Comedy Radio van Veronica. Deze stations waren als internetkanaal te horen, maar cabaret is juist erg leuk voor onderweg in de auto.
Mee eens, hoe meer variatie, hoe beter.
Richard V

Bericht door Richard V »

ik vermoed dat het gebrek aan belangstelling voor laag 4 juist versterkt wordt door de komst van commercieel veel interessantere vergunningen in laag 7
Ja, daar heb je wel gelijk in. Laten we het hopen.
lion

Bericht door lion »

Talpa heeft Radio Noordzee Nationaal nog steeds in de ijskast staan (door opheffing van het radioplatform radiodigitaal.nl) voor als er andere uitzend mogelijkheden waren. Talpa heeft daar afgelopen jaar weer een nieuwe uitzendvergunning voor aangevraagd.
EtherScout

Laag 7 zou toch dit jaar geveild gaan worden? Wat mij betreft is deze landelijke mux meer dan welkom. Stel je voor: Arrow, Kink, Classic en vele anderen buiten MTVNL om, dus in fatsoenlijke kwaliteit. Mij lijkt het een verrijking van de ether. Er lijkt tot nu toe alleen nog geen enkele beweging in te zitten... -zzz :mad:
density1

Bericht door density1 »

Vertragingstactiek van de gevestigde stations want concurrentie, men wil gewoon niet die stap maken anders had die al lang gemaakt geweest.
EtherScout

Vliegendereporter schreef: 27 jan 2020 17:39 Zag dit op De Facebook van arrow staan

Beste Arrow-vrienden, het is echt onvoorstelbaar hoeveel positieve reacties wij hebben gekregen op dit bericht en hoeveel vrienden het hebben gedeeld. Echt top en dank jullie wel! Nu de rest van Nederland nog op DAB, er komt een frequentieveiling aan, wij doen ons best!
Dit bericht stond in het topic over Arrow. Dit zijn positieve berichten, waardoor het erop lijkt dat die Laag-7-veiling er toch komt. :D
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Ben zelf erg blij met de terugkeer van ACR via de ether. En een welkome toevoeging op dab+, waarop veel zenders helaas dubbele dekking hebben op zowel dab+ als FM. Jammer dat de terugkeer van ACR gelijk ook weer tot kwaliteitsvermindering van het signaal/ de Bit rate heeft moeten leiden voor alle zenders op het gehele multiplex. En Arrow zelf kan ook wel wat meer gebruiken.
EtherScout

Maanden later dan eerst gedacht, maar eind dit jaar moet het dan eindelijk echt gaan gebeuren: Laag 7 wordt geveild als SFN! Zie Radio.nl.
hvbeek

Bericht door hvbeek »

DIt is al een maand geleden bekend gemaakt door Staatssecretaris Mona Keijzer
https://www.rijksoverheid.nl/documente ... -at-sector
density1

Bericht door density1 »

Als dit zorgt voor nog meer diversiteit en variatie is dat een plus.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Benieuwd hoeveel radiostations hier aan mee gaan doen.
DX'r

Bericht door DX'r »

WinnaarRadioring2023 schreef: 08 mei 2020 20:00 Benieuwd hoeveel radiostations hier aan mee gaan doen.
De zgn. tweede kanaal stations op 11C gaan daarheen zodat de huidige hun audio kunnen opkrikken en daarnaast komen er div qmusic stations en aantal extra van talpa erop en dan hebben we weer 18 nutteloze radiostations erbij zonder enige vorm van diversiteit -smok
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

De zgn. tweede kanaal stations op 11C gaan daarheen zodat de huidige hun audio kunnen opkrikken en daarnaast komen er div qmusic stations en aantal extra van talpa erop en dan hebben we weer 18 nutteloze radiostations erbij zonder enige vorm van diversiteit
Je schetst een doemscenario, maar er is een kans dat je gelijk krijgt. Meer ruimte betekend niet automatisch ook meer variatie. Er zullen inderdaad stations zijn die hun bitrate omhoog willen krikken waardoor er minder ruimte beschikbaar is op de mux. En partijen als Talpa of DPG zullen ook hier weer hun uiterste best gaan doen om de concurrentie buiten de deur te houden door zoveel mogelijk ruimte te bezetten. Zie hoe DPG dat in Vlaanderen heeft gedaan met inmiddels 10 kanalen op DAB+. Wat dat betreft zie ik ze wel op dat moment hun tweede merk in Nederland uitrollen, JOE. En ik hoop dat dan ook partijen als Continu en RadioNL serieus gaan overwegen om dan 'echt' landelijk te gaan, inplaats van een vage constructie met hetzelfde doel.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Plaats reactie