Wat gaat Q met Limburg doen?

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

MegaWatt

Re: Wat gaat Q met Limburg doen?

Bericht door MegaWatt »

boxfm schreef: 12 apr 2018 23:47
tspronsen schreef: 12 apr 2018 23:06
MegaWatt schreef: 12 apr 2018 16:54 Snap niet dat een club als het AT hier niets tegen doet. Want er mogen toch echt geen linken meer zijn tussen commerciële landelijke en regionale kavels? Maar zolang niemand een klacht hierover indient bij het AT blijft het gewoon zoals het is!
Ik vraag mij af of dit verboden is. Een regionale kavel mag niet gebruikt worden voor doorgifte van een landelijk station maar dat gebeurd ook niet (meer). Qmusic Limburg zend nu zijn eigen programma's uit. Ze delen alleen de PI code. Dat heeft ook nadelen. Als je net op de grens woont van het bereik van beide zenders dan hoor je het ene moment de landelijk en 2 meter verder de regionale. Als dat vaak gebeurd ga je snel opzoek naar een andere zender.
Volgens mij, maar ik ken niet alle regels uit mijn hoofd, gaat het in de mediawet en kavelvoorwaarden om het audiosignaal dat niet hetzelfde mag zijn. Het gebruiken van dezelfde PI-code mag, voor zover ik weet, gewoon. Anders zou er per kavel een vaste PI-code toegewezen moeten worden.
Volgens mij moet ieder station gewoon zijn eigen PI-code voeren als herkenbaarheid. Daar is het ooit voor verzonnen en die code is zo opgebouwd dat je in de regel, als je ze goed toepast, de herkenbaarheid geven van lokaal, regionaal, nationaal, commercieel station. Maar als er geen handhaving is, tja dan doet iedereen blijkbaar maar iets. Kijk eens naar vele lokale die standaard FFFF voeren. Geen mens weet waarom maar het is een totaal niet bestaande code. Hieruit kun je opmaken dat AT dit niet controleert. Maar wellicht ga ik misschien wel te ver met mijn gedachtegang met dit verhaal.
Roel_

Bericht door Roel_ »

Dit interessante topic net even doorgelezen. Veel reacties over het bestaansrecht van een regionale editie. Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en spreken we van het post corona tijdperk, waarbij de regionale editie van Qlimburg zich wel bewezen heeft. Ik ben zelf een radio addict dus ik luister veel verschillende radiozenders met totaal verschillende muziek en content. Qlimburg heb ik wel altijd standaard aan staan in de morgen als ik hond aan het uitlaten ben. Daniel Smulders heeft gewoon een heerlijke stem om mee wakker te worden en daarnaast is het gewoon lekker om provinciegenoten te horen in de "minuut van Limburg".

Wat mij wel vreemd lijkt is dat de 1/3 van Limburg naar deze zender luistert. Weekbereik inmiddels 400.000 mensen. Met 1,1 miljoen mensen zijn dat bijna Noord Koreaanse cijfers. Mijn vermoeden is dat er ook buiten Limburg redelijk veel mensen naar deze zender luisteren, omdat het non-stop format wel aanspreekt, behoudens de ochtendshow en wat voicetracks in de middag. Via DAB+ is de zender tot en met Den Bosch te ontvangen en digitaal staat deze zender bij de themakanalen van de landelijke Q music.

Klopt mijn vermoeden en kan ik dit ergens staven? Dat vroeg ik mij vanmorgen af tijdens het uitlaten van de hond. :D
Je bent ouder en je wil wat...
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Roel_ schreef: 18 okt 2023 23:54 Dit interessante topic net even doorgelezen. Veel reacties over het bestaansrecht van een regionale editie. Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en spreken we van het post corona tijdperk, waarbij de regionale editie van Qlimburg zich wel bewezen heeft. Ik ben zelf een radio addict dus ik luister veel verschillende radiozenders met totaal verschillende muziek en content. Qlimburg heb ik wel altijd standaard aan staan in de morgen als ik hond aan het uitlaten ben. Daniel Smulders heeft gewoon een heerlijke stem om mee wakker te worden en daarnaast is het gewoon lekker om provinciegenoten te horen in de "minuut van Limburg".

Wat mij wel vreemd lijkt is dat de 1/3 van Limburg naar deze zender luistert. Weekbereik inmiddels 400.000 mensen. Met 1,1 miljoen mensen zijn dat bijna Noord Koreaanse cijfers. Mijn vermoeden is dat er ook buiten Limburg redelijk veel mensen naar deze zender luisteren, omdat het non-stop format wel aanspreekt, behoudens de ochtendshow en wat voicetracks in de middag. Via DAB+ is de zender tot en met Den Bosch te ontvangen en digitaal staat deze zender bij de themakanalen van de landelijke Q music.

Klopt mijn vermoeden en kan ik dit ergens staven? Dat vroeg ik mij vanmorgen af tijdens het uitlaten van de hond. :D
Als ik zo lees wat jij hoort begrijp ik die goede luistercijfers wel. Een leuke ochtendshow met een regionale knipoog, gevolgd door een non-stop programmering tijdens kantooruren.

Heeft de muziek ook een regionale tint? Of is dat hetzelfde format als bij de landelijke versie?
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Roel_

Bericht door Roel_ »

GerjanCluistra schreef: 19 okt 2023 00:09 Heeft de muziek ook een regionale tint? Of is dat hetzelfde format als bij de landelijke versie?
De playlist is bepaald door het muziekbeleid van de landelijke Qmusic want ik zie weinig verschillen, behalve tijdens carnaval -bier , want dan komen alle Limburgse Vasteloaves leedjes langs.
Daarnaast vind ik het Foute Uur op QLimburg beter qua samenstelling. -+dance

Wat me de laatste tijd overigens is opgevallen, dat de nieuwslezers specifiek het nu.nl nieuws voor deze zender presenteren. Ik dacht altijd dat de nieuwslezers van de landelijke editie, een aparte vantevoren opgenomen editie opnamen voor QLimburg. Lijkt niet het geval te zijn. De meneer van dienst in de ochtend en deel van de middag is alleen op QLimburg te horen.

Qmusic Limburg doet het beter dan Kink, Sublime en BNR Nieuwsradio volgens het NMO onderzoek. Dit kan toch alleen als buiten de provincie ook veel wordt geluisterd?
GerjanCluistra

Roel_ schreef: 19 okt 2023 00:33
GerjanCluistra schreef: 19 okt 2023 00:09 Heeft de muziek ook een regionale tint? Of is dat hetzelfde format als bij de landelijke versie?
De playlist is bepaald door het muziekbeleid van de landelijke Qmusic want ik zie weinig verschillen, behalve tijdens carnaval -bier , want dan komen alle Limburgse Vasteloaves leedjes langs.

Wat me de laatste tijd overigens is opgevallen, dat de nieuwslezers specifiek het nu.nl nieuws voor deze zender presenteren. Ik dacht altijd dat de nieuwslezers van de landelijke editie, een aparte vantevoren opgenomen editie opnamen voor QLimburg. Lijkt niet het geval te zijn. De meneer van dienst in de ochtend en deel van de middag is alleen op QLimburg te horen.

Qmusic Limburg doet het beter dan Kink, Sublime en BNR Nieuwsradio volgens het NMO onderzoek. Dit kan toch alleen als buiten de provincie ook veel wordt geluisterd?
Dat is goed mogelijk, ook elders kan je QLimburg leuk vinden. Van de ander kant zijn de meeste landelijke zenders nauwelijks tot niet te ontvangen daar, wat de luistercijfers ook kan doen stijgen. Dat staat nog los van de zenders die jij noemt, die een bepaalde doelgroep trekken.

Met betrekking tot het muziekbeleid geloof ik ook wel dat het landelijke Qmusic leidend is. Maar kan me ook voorstellen dat QLimburg net even een pop plaat meer draait, en Qrandstad daar een urban plaat programmeert. Of dat je een in Limburg populaire artiest net iets vaker draait. Dan hoor je nauwelijks tot geen verschil ten opzichte van het landelijke Qmusic, maar het kan onbewust net wel dat verschil maken in de provincie.
Roel_

Bericht door Roel_ »

GerjanCluistra schreef: 19 okt 2023 12:28

Dat is goed mogelijk, ook elders kan je QLimburg leuk vinden. Van de ander kant zijn de meeste landelijke zenders nauwelijks tot niet te ontvangen daar, wat de luistercijfers ook kan doen stijgen. Dat staat nog los van de zenders die jij noemt, die een bepaalde doelgroep trekken.

Met betrekking tot het muziekbeleid geloof ik ook wel dat het landelijke Qmusic leidend is. Maar kan me ook voorstellen dat QLimburg net even een pop plaat meer draait, en Qrandstad daar een urban plaat programmeert. Of dat je een in Limburg populaire artiest net iets vaker draait. Dan hoor je nauwelijks tot geen verschil ten opzichte van het landelijke Qmusic, maar het kan onbewust net wel dat verschil maken in de provincie.
Ja, er zijn 2 artiesten die er wel uitspringen denk ik. Bob Marley en Helene Fischer worden op QLimburg vaker gedraaid dan op de landelijke editie. Voor de rest hoor ik nauwelijks verschillen.

Scheelt inderdaad dat deze zender op de FM te onvtangen is, maar ik zou verwachten dat concurrent hitstation Radio 538 dan populairder zou zijn, aangezien deze ook in de provincie op de FM te ontvangen is.
retep

Bericht door retep »

Roel_ schreef: 18 okt 2023 23:54 . Via DAB+ is de zender tot en met Den Bosch te ontvangen en digitaal staat deze zender bij de themakanalen van de landelijke Q music.
nog verder Brabant en Limburg zijn 1 regio voor DAB+ dus zender is in heel Brabant te ontvangen ( en nog een stukje verder signalen houden zich niet aan provincie grenzen.
GerjanCluistra

Roel_ schreef: 19 okt 2023 15:14
GerjanCluistra schreef: 19 okt 2023 12:28

Ja, er zijn 2 artiesten die er wel uitspringen denk ik. Bob Marley en Helene Fischer worden op QLimburg vaker gedraaid dan op de landelijke editie. Voor de rest hoor ik nauwelijks verschillen.

Scheelt inderdaad dat deze zender op de FM te onvtangen is, maar ik zou verwachten dat concurrent hitstation Radio 538 dan populairder zou zijn, aangezien deze ook in de provincie op de FM te ontvangen is.
Ik denk dat de kracht van goede, regionale radio enorm onderschat wordt. Het feit dat je direct twee artiesten kunt noemen geeft al aan dat er iets in de playlist zit wat regionaal aanslaat.

Je had het ook over een minuut in het Limburgs. Dat zijn net wel die knipogen die de herkenbaarheid in de regio vergroten.

Het verbaasd mij in elk geval niet als QLimburg het zo goed doet.
Roel_

Bericht door Roel_ »

retep schreef: 19 okt 2023 21:39 nog verder Brabant en Limburg zijn 1 regio voor DAB+ dus zender is in heel Brabant te ontvangen ( en nog een stukje verder signalen houden zich niet aan provincie grenzen.
Ja klopt, alleen DAB+ signalen reiken niet zo ver als een goede FM frequentie. Digitaal is alles of niets, we krijgen geen gekraak, maar valt ineens weg. Of er dan veel mensen ook voorbij de provinciegrenzen luisteren met een zwakker signaal vraag ik me af. Ik denk eerder dat mensen die via de app van Q luisteren en even geen "gelul" willen horen, gewoon het "themakanaal" Limburg kiezen. De top 40 is hier ook op vrijdag non-stop te beluisteren vanaf 15:30.
GerjanCluistra schreef: 19 okt 2023 23:23 Ik denk dat de kracht van goede, regionale radio enorm onderschat wordt. Het feit dat je direct twee artiesten kunt noemen geeft al aan dat er iets in de playlist zit wat regionaal aanslaat.

Je had het ook over een minuut in het Limburgs. Dat zijn net wel die knipogen die de herkenbaarheid in de regio vergroten.

Het was begonnen als de minuut van Limburg, maar het is zo populair met ingesproken berichten, dat het eerder de minuten van Limburg is geworden.
Daarnaast hoor je 'smorgens van Daniel het regionale Limburgse nieuws (hij noemt het "nieuws uit jouw provincie") en de file informatie uit Limburg en zuid-oost brabant.
GerjanCluistra

Roel_ schreef: 20 okt 2023 22:33
GerjanCluistra schreef: 19 okt 2023 23:23 Ik denk dat de kracht van goede, regionale radio enorm onderschat wordt. Het feit dat je direct twee artiesten kunt noemen geeft al aan dat er iets in de playlist zit wat regionaal aanslaat.

Het was begonnen als de minuut van Limburg, maar het is zo populair met ingesproken berichten, dat het eerder de minuten van Limburg is geworden.
Daarnaast hoor je 'smorgens van Daniel het regionale Limburgse nieuws (hij noemt het "nieuws uit jouw provincie") en de file informatie uit Limburg en zuid-oost brabant.
Klinkt als goede, regionale radio. Herken dat uit de tijd dat Patrick Wolda en Danny Blom de middag deden op Simone FM. Zal een keer luisteren naar QLimburg, ben nu wel benieuwd naar die show.
Helmut

Bericht door Helmut »

Ja de cijfers verbazen me ook, vroeger ging men er vanuit dat veel mensen in Limburg naar Q music uit België luisterden. Maar aangezien de nieuwe meetmethode schijnt dit niet zo te zijn geweest.
bjornboonk

Bericht door bjornboonk »

Trouwens die 97.7 uit Landgraaf is ook een stuk zwakker geworden. Ik zag in een Duits forum dat de antennes zijn veranderd.
In Weert e.o. viel mij op dat op 97.7 Radio10 beter te ontvangen is.

Hoe is de ontvangst in Venlo e.o. van de 96.1 Roermond en 98.5 Weert? Die heeft daar ook wel last van Markelo 96.2 en 98.4 denk ik? De 100.7 IJsselstein heeft last van de Duitse 100.6 uit Viersen denk ik.

Trouwens is die Belgische 102.5 uit Genk ook een stuk zwakker, die was toch eerder rond stralend met 50kw? De andere signalen 89.9,97.9,99.9 zijn een stuk sterker.
Roel_

Bericht door Roel_ »

bjornboonk schreef: 07 nov 2023 07:44 Trouwens die 97.7 uit Landgraaf is ook een stuk zwakker geworden. Ik zag in een Duits forum dat de antennes zijn veranderd.

Hoe is de ontvangst in Venlo e.o. van de 96.1 Roermond en 98.5 Weert? Die heeft daar ook wel last van Markelo 96.2 en 98.4 denk ik? De 100.7 IJsselstein heeft last van de Duitse 100.6 uit Viersen denk ik.

Trouwens is die Belgische 102.5 uit Genk ook een stuk zwakker, die was toch eerder rond stralend met 50kw? De andere signalen 89.9,97.9,99.9 zijn een stuk sterker.
Vreemd, bij de 96.1 in Roermond heb ik nog niets gemerkt.
DX'r

Bericht door DX'r »

bjornboonk schreef: 07 nov 2023 07:44 Trouwens die 97.7 uit Landgraaf is ook een stuk zwakker geworden. Ik zag in een Duits forum dat de antennes zijn veranderd.

De 97.7 antenne heeft plaats gemaakt voor 3 DAB antennes
was Afbeelding
nu Afbeelding

RDI's antenneregister blijft stug volhouden dat 97.7 daar nog zit met 41.8dBW -zzz
jassy

Bericht door jassy »

Is 97,7 helemaal verhuisd dan?
Kijk live mee op de ensembles 11C DAB+, 12C NPO, 9C...., 7D MTVNL, 6A Overijssel en 9D Mein NRW DAB+ op

http://www.dabmonitor.nl/
Plaats reactie