Je eigen AM zender beginnen?

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

Plaats reactie
Echtwel

Re: Je eigen AM zender beginnen?

Bericht door Echtwel »

big T schreef: 16 okt 2023 18:52 Tja ik ben ook 'in gesprek met ze geweest', alle antwoorden kwamen volgens mij van AI.
Ze waren steeds hetzelfde maar dan steeds net even iets anders geformuleerd.
Das niet in gesprek gaan vind ik.
Daarom ook en klacht richting ACM gedaan.
Daarom ook en klacht richting ACM gedaan. Dat is mooi eindelijk iemand die een tegenstap zet.
"Breaking the Cage "!

LPAM moet meer gezien worden als 27 MC toen der tijd gewoon 1 vergunning een bedrag een zenden maar.
Dat is veel redelijker zeker voor die 1 watt vergunning.

Nu zijn FM frequenties goud waard ook de lokale publieke FM frequenties hoor ik geen verschil meer tussen een publieke en commerciële radio dus afschaven die onzinnige regels en 1 prijs voor gebruik van de ether. Klaar.
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Echtwel schreef: 17 okt 2023 09:14
big T schreef: 16 okt 2023 18:52 Tja ik ben ook 'in gesprek met ze geweest', alle antwoorden kwamen volgens mij van AI.
Ze waren steeds hetzelfde maar dan steeds net even iets anders geformuleerd.
Das niet in gesprek gaan vind ik.
Daarom ook en klacht richting ACM gedaan.
Daarom ook en klacht richting ACM gedaan. Dat is mooi eindelijk iemand die een tegenstap zet.
"Breaking the Cage "!

LPAM moet meer gezien worden als 27 MC toen der tijd gewoon 1 vergunning een bedrag een zenden maar.
Dat is veel redelijker zeker voor die 1 watt vergunning.

Nu zijn FM frequenties goud waard ook de lokale publieke FM frequenties hoor ik geen verschil meer tussen een publieke en commerciële radio dus afschaven die onzinnige regels en 1 prijs voor gebruik van de ether. Klaar.
Is natuurlijk wel vreemd als Eemland Radio net zoveel aan muziekrechten moet betalen als Qmusic.

Het is nog vreemder dat alle radiostations moeten muziekrechten betalen voor 1 potentiële luisteraar, zelfs als die helemaal geen radio heeft.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Calypso

Bericht door Calypso »

GerjanCluistra schreef: 16 okt 2023 10:58 Sowieso betalen commerciële radiostations absurd veel geld voor muziekrechten. Dat verschil is al enorm ten opzichte van publieke zenders, terwijl het ten opzichte van de Spotify’s van deze wereld helemaal absurd is.
En zelfs al ben je niet commercieel dan nog rekenen ze bij Bu/Ste/Se gewoon de hoofdprijs wanneer je voor het transparant bezig zijn een stichting opricht. Want ja, dan sta je bij de KvK en mag je altijd het commerciele tarief rekenen, ook al draai je geen enkele reclame.
Feivel

Bericht door Feivel »

Calypso schreef: 17 okt 2023 15:36
GerjanCluistra schreef: 16 okt 2023 10:58 Sowieso betalen commerciële radiostations absurd veel geld voor muziekrechten. Dat verschil is al enorm ten opzichte van publieke zenders, terwijl het ten opzichte van de Spotify’s van deze wereld helemaal absurd is.
En zelfs al ben je niet commercieel dan nog rekenen ze bij Bu/Ste/Se gewoon de hoofdprijs wanneer je voor het transparant bezig zijn een stichting opricht. Want ja, dan sta je bij de KvK en mag je altijd het commerciele tarief rekenen, ook al draai je geen enkele reclame.
En ook mooi krom: als je bij Stichting Webcasting zit, mag je reclame uitzenden en geld verdienen tot een bepaald bedrag, zonder een bedrijfsmatige licentie. Hoe dit zich allemaal met elkaar rijmt, is mij een raadsel. Bij de Buma/Stemra en Sena doet men maar wat. Wil je er helemaal een puinhoop van maken, ga dan ook met het CvdM aan de slag. Bureaucratisch rommeltje!
GerjanCluistra

Maar 1 ding, als je de strijd met die club aangaat verlies je'm gegarandeerd. Sterker nog. Ale alle online radiostations zonder FM frequentie een liedje ieder uur draaien, dan nog krijgt de maker geen cent uitgekeerd, omdat het niet voldoende gedraaid zou worden, zo kwam ik achter nadat ik contact had gehad met BUMA. Blijf het een rare club mensen vinden.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Och, ze hebben een duur kantoor pand en waarschijnlijk een dikke auto onder hun kont, die moet toch ook betaald worden.
progmog

Bericht door progmog »

Hoe waren de oude buma tarieven voor lpam? En wat vragen ze nu? Ik kan dit niet op hun site terug vinden.
big T

Bericht door big T »

Ik betaal nu 9 euro per jaar en dat gaat naar 130 euro.
Feivel

Bericht door Feivel »

big T schreef: 18 okt 2023 12:22 Ik betaal nu 9 euro per jaar en dat gaat naar 130 euro.
Eigenlijk peanuts vergeleken bij webradio. Daar betaal je voor 0 luisteraars al minimaal 52 euro per maand.

Edit: een dergelijk gelijke observatie had men bij RadioVisie ook al. Jongens, waar hebben we het over.. Een tientje per maand..
big T

Bericht door big T »

Het bedrag is gerelateerd naar het aantal uren, voor een 24/7 is het meer, en afhankelijk van het bereik.
In het schrijven wat ik kreeg wordt nergens gerept over dat het bedrag all in is.
Er wordt vergeleken met internet en lokale radio, naar mijn bescheiden mening is middengolf toch iets anders dan internet.
GerjanCluistra

Dat artikel van RadioVisie is wel heel erg nietszeggend, want ik heb nog steeds geen idee wat Extra AM niet zegt.

Als je van een hobbyzender naar een commerciële zender gaat zit daar wel een factor 10 in. Veel geld, maar nog steeds terug te verdienen.
big T

Bericht door big T »

Het gaat om het stuk dat je als hobby zender wordt aangeslagen als zijnde een zender met minimaal 20.000 euro omzet.
Dat stond letterlijk in het schrijven.
Het is een hobby station, het kost alleen maar geld voor een paar uur per week.
Dat je een idioot bedrag betaald voor internet heb ik altijd al gevonden, daarom heb ik ook geen internet stream erbij.
Je loopt er op leeg.
En het buitenland? Ja en? Ik woon in Nederland en heb totaal niets met hoe het bij een ander geregeld is.
Vaak is het gras daar groener :))
jessica

Bericht door jessica »

big T schreef: 18 okt 2023 12:22 Ik betaal nu 9 euro per jaar en dat gaat naar 130 euro.
Dit is natuurlijk een bizarre prijsverhoging. Geen winkel kan zijn prijs zo verhogen. Zelfs boetes mogen niet zo hard stijgen.
Kan me indenken als je dit voor de rechter laat komen dat je dan wint. Dit is niet proportioneel deze stijging zoals ze dat noemen.
De energie tarieven gingen niet eens zoveel omhoog. 1500% verhoging in prijs. Bizar.
big T

Bericht door big T »

Ik had er nog niet zo veel moeite mee als er naar rato gebruik werd gerekend, maar daar willen ze niet aan.
Alles wordt voor vol aangeslagen en niet naar het daadwerkelijke verbruik.
De Sena gaat nu ook komen, en dat was al een dure club, daar betaal ik 80 (naar rato van de gebruikte uren) euro per jaar bij.
Als die ook zo een prijsverhoging gaan doen, dan is het einde TPOT.
progmog

Bericht door progmog »

big T schreef: 18 okt 2023 19:02 Het gaat om het stuk dat je als hobby zender wordt aangeslagen als zijnde een zender met minimaal 20.000 euro omzet.
Dat stond letterlijk in het schrijven.
Het is een hobby station, het kost alleen maar geld voor een paar uur per week.
Dat je een idioot bedrag betaald voor internet heb ik altijd al gevonden, daarom heb ik ook geen internet stream erbij.
Iedere hobby kost geld.

Trouwens, ik begreep wel dat die 130 euro is voor AM én kleinschalige DAB bereik én ook voor een internet stream. Dus dat bedrag klinkt voor mij best laag. Was de 9 euro voorheen niet alleen voor AM bedoeld?
Plaats reactie