Veranderingen Radio 1

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Roggebrood

Re: Veranderingen Radio 1

Bericht door Roggebrood »

Braintag schreef: 18 feb 2024 09:32 Ik luister al een jaar of 30 radio 1 ( vanaf een jaar of 12) maar moet bekennen dat de lust om te luisteren steeds minder wordt.
Ik merk dat ook OVT is veranderd de laatste jaren. Voornamelijk in de trend die je bij Radio1 als geheel ziet, dat alles luchtiger moet zijn en dat de focus ligt op het programma interessant maken voor de massa's.

Bij OVT merk ik dat er steeds meer actualiteiten bij in worden gefietst. Vorige week begon de uitzending met een gesprek over de definitie van 'extreemrechts'. Dat was 2 jaar geleden geen OVT item geweest. Dit had gewoon prima in het Radio1 Journaal of een ander generiek programma gekund.

Het lijkt alsof de zendermanager met de presentatiewissel vorig jaar een kans zag om OVT ook eens aan te pakken. Dat terwijl Tameling zo'n 2 jaar geleden in een interview nog heeft gezegd dat ze trots is op de bijzondere programma's als Vroege Vogels en OVT.
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ Ik vond dat OVT item juist wel een goede blik in de historie te geven, met o.a. de vergelijking met de CD van Janmaat.

Ik ervaar alleen dat het programma maar zo'n anderhalf uur duurt; tegenwoordig is het laatste half uur een onderwerp uit een podcast. :sad:
banne

Bericht door banne »

Het valt mij steeds vaker op dat Frits Spits de laatste tijd veel hakkelt en hapert tijdens de spreeks. Je hoort hem eigenlijk nadenken over de meest simpele uitspraken. Het zal de leeftijd zijn (hoop ik) maar dat ben ik niet gewend van hem
jessica

Bericht door jessica »

De tijd heeft uiteindelijk vat op iedereen. Misschien stoppen met radio maken en gaan schrijven? De avondspits was denk ik het beste radioprogramma dat ik ooit heb gehoord. Kort, snel, informatief, spitsvondig, veel items waardoor je een programma krijgt waarop je de klok gelijk kan zetten. En goede presentatie en grote afwisseling van muziek. Aanrader voor mensen die dit nooit hebben gehoord om nog een aantal oude afleveringen terug te luisteren op internet.

Persoonlijk vond ik Tijd voor 2 al een stuk minder. Meer journalistiek, maar voor mij minder interessant. Frits Spits zal toch de geschiedenis ingaan als de man van De Avondspits.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 23 jun 2024 00:56 De tijd heeft uiteindelijk vat op iedereen. Misschien stoppen met radio maken en gaan schrijven? De avondspits was denk ik het beste radioprogramma dat ik ooit heb gehoord. Kort, snel, informatief, spitsvondig, veel items waardoor je een programma krijgt waarop je de klok gelijk kan zetten. En goede presentatie en grote afwisseling van muziek. Aanrader voor mensen die dit nooit hebben gehoord om nog een aantal oude afleveringen terug te luisteren op internet.

Persoonlijk vond ik Tijd voor 2 al een stuk minder. Meer journalistiek, maar voor mij minder interessant. Frits Spits zal toch de geschiedenis ingaan als de man van De Avondspits.
Het is lastig om de juiste balans te vinden tussen op het hoogtepunt stoppen en een vak uitoefenen waar je passie ligt.
God is a DJ
Streampie

Bericht door Streampie »

Zelf geen fan van junks op fietsen, maarrrrr: Radio Tour De France komt er weer aan!

https://radiowereld.nl/medianieuws/2024 ... radio-1-2/
banne

Bericht door banne »

Streampie schreef: 25 jun 2024 14:38 Zelf geen fan van junks op fietsen, maarrrrr: Radio Tour De France komt er weer aan!

Ik heb niks met wielrennen maar dit is wel synoniem voor de zomer voor mij
progmog

Bericht door progmog »

Streampie schreef: 25 jun 2024 14:38 Zelf geen fan van junks op fietsen, maarrrrr: Radio Tour De France komt er weer aan!

Heeeel lang geleden was Radio Tour de France ook te horen op de korte golf. Mijn ouders luisterde toen met hun analoge wereldontvangertje op de camping. En ik weet nog met hele warme zomerse dagen dat later in de middag het geluid begon te kraken als er onweer op komst kwam. Dat geluid via de KG is mij altijd bijgebleven en den ik vaka aan terug als ik Radio TOur de France weer eens hoor, Zeker dat tourflits-muziekje blijft een herkenning. Terwijl ik wielrennen helemaal niks aan vind.
Streampie

Bericht door Streampie »

De urgentie, de muziek, de stijl, het beeld wat het bij me oproept, en ik heb ooit als klein Streampietje de Tour Karavaan voorbij zien razen in een onooglijk klein dorpje, maakte enorme indruk. Het programma brengt die energie wel over, dat vind ik erg tof.
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Ik ben juist van wielrennen, in het bijzonder de tour, gaan houden door radio tour de france. Niet alleen door het verslag van de etappe zelf, maar inderdaad juist ook door alle verhalen eromheen en reportages, de tunes en jingles, de muziek. Bovendien vind ik het als radioliefhebber heel tof dat je met radio ook anno 2024 nog zoveel sfeer kunt overbrengen. Hoort voor mij elk jaar helemaal bij de zomer.
chata

Bericht door chata »

Radio Tour de France verdient daarom ook tijdens de tour een pop-up DAB+ zender of dat men gebruik maakt van NPO Campus: 24/7. Wanneer er geen verslag is kan je altijd het weer in een loop gooien of dezelfde soort muziek uitzenden afwisselend met Podcasts.
aapdedino

Bericht door aapdedino »

Ben ook heel benieuwd naar nieuwe commentator Andries Lamain bij Radio Tour. En ze gaan een op maat gemaakt quizzje spelen. Zin in!
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

aapdedino schreef: 26 jun 2024 12:04 Ben ook heel benieuwd naar nieuwe commentator Andries Lamain bij Radio Tour. En ze gaan een op maat gemaakt quizzje spelen. Zin in!
Andries valt mij tot nu toe 100% mee, zeker als je bedenkt dat hij nog niet al te veel ervaring heeft met radio commentaar. Het is nog wel wat "zakelijk", waar Gio Lippens af en toe ook wel wat luchtiger was en wat meer achtergronden kende en vertelde, maar dat lijkt me ook een stukje ervaring. En de schoenen van gio zijn nu eenmaal groot om te vullen.

Kwisje is leuk. Niet te lang en henry houdt er een prettig tempo in

vanmiddag vond ik het wel wat minder; toen in de laatste 10 kilometer het journaal er nog tussendoor gepropt werd, waardoor ze na het nieuws al bijna bij de finish waren. Doe dat dan na de finish, zou ik denken. Maar alles bij elkaar geniet ik er weer volop van
aapdedino

Bericht door aapdedino »

En het grootste verschil is dat Gio de laatste jaren in Hilversum zat en Andries als enige Nederlandse commentator aan de finish zit. Hoop dat hij daardoor net wat extra informatie kan geven vanuit Frankrijk die we op tv niet krijgen (al zit Sebas ook gewoon op de motor). Merk wel dat ik minder met de Tour bezig ben dan anders vanwege het EK voetbal.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

progmog schreef: 25 jun 2024 21:49

Heeeel lang geleden was Radio Tour de France ook te horen op de korte golf. Mijn ouders luisterde toen met hun analoge wereldontvangertje op de camping. En ik weet nog met hele warme zomerse dagen dat later in de middag het geluid begon te kraken als er onweer op komst kwam. Dat geluid via de KG is mij altijd bijgebleven en den ik vaka aan terug als ik Radio TOur de France weer eens hoor, Zeker dat tourflits-muziekje blijft een herkenning. Terwijl ik wielrennen helemaal niks aan vind.
Dat is wel echte radio, via de korte golf. Ver van huis en toch luisteren. Fantastisch!
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Plaats reactie