Veranderingen Radio 10

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Hipo

Re: Veranderingen Radio 10

Bericht door Hipo »

We weten nu dat volgende week vrijdag 31 mei Ekdom voor het laatst is te horen bij R10, hij zei dat zelf deze ochtend. Hij is vaag wat betreft wanneer hij dan bij Veronica te beluisteren is. Mogelijk al vanaf september als hij daar afspraken over heeft gemaakt, hij heeft immers ook zijn TV show gewoon kunnen afronden en heeft sinds de bekendmaking gewoon zijn ochtendshow kunnen doen en heeft het zelden over zijn gang naar Veronica gehad. Misschien zijn daar wederzijds afspraken over gemaakt?

Talpa heeft schijnbaar het vertrek van Ekdom vastgepakt om mogelijk kritisch naar de rest van de programmering te kijken. Waar ik zelf het blok 10-16 had gewijzigd hebben zij toch Rob eruit gehaald.

Een aanname is dat dit te maken heeft met de rechtszaken en ook de roddel dat Rob mogelijk ook iets wilde gaan doen ala programmadirecteur / een functie binnen het station. Na het vertrek van Snoeijer is daar nu een a.i. op gezet. De vraag is nu: stel dat Talpa Rob eruit wil hebben (door de weeks) vanwege een rechtszaak: ga je dan een goedlopend programma de nek omdraaien? Dus: ga je als 'baas' je beste programma eruit snijden om je ego te strelen / je gelijk te halen?

Dat lijkt me zelf sterk, het zou kunnen. Maar waarom zou je dát doen? Ik denk dat er ook een kans is dat het mogelijk te maken heeft met wat men na 5 jaar ziet gebeuren. Een programma wat in 2015-2020 zorgde voor enorme groei. Logisch want R10 kwam van de AM828 (2013) en groeide langzaam op de FM. De komst van Rob heeft enorm bijgedragen aan de enorme groei. Dat ontkennen is raar.

Maar: wat zijn feitelijk de trends in dezelfde luistercijfers tussen grofweg 2021-2024? Zien we (1) een dalende trend of een plateau fase? (2) in welke doelgroep wordt goed of minder goed gescoord? (3) de positie van R10 is nu toch wat anders dan in 2022 of 2023. Veronica was toen een zender onder paraplu van Talpa. Dat wordt nu / is nu een concurrent. JOE is nieuw en pakt aandeel weg. R2 nog steeds een concurrent. 538 heeft een versterkte programmering met Evers op dit blok.

Oftewel: misschien denken ze bij Talpa dat R10 met de huidige middag programmering (16-19) niet genoeg of niet meer kan groeien in de voor hen bedoelde commerciële doelgroep. Het plateau is bereikt. Misschien zien ze al achteruitgang. R10 is van nature ook geen personality zender. Notabene Edyy Keur moest in 2013 de zender verlaten: Radio Corp wilde zijn programma niet meenemen, men wilde een strakke programmering zonder personality's. Rob heeft daarmee gebroken maar mogelijk wil Talpa terug naar die 'basis.' Een zender met programma's waarin muziek leidend is, geen grote personality's en denkt men dat ze daarmee de concurrentie beter kunnen aangaan met R2, Veronica, JOE en zich anders neerzetten t.o.v. Sky Radio (muzkiek) en 538.

Ik vind het zelf enorm jammer, want ik luister graag naar Somertijd. Ik ben alleen echt benieuwd naar de koers die men dan voor ogen heeft. Staverman zal dus echt een andere show (moeten gaan) maken. Talpa zal echt wel door hebben dat de luistercijfers een enorme knauw krijgen.

Doe maar een gok: gaat er tussen 16-19 misschien 1, 2 of 3% af? Geen idee. De vraag is dan over 1 jaar hoeveel nieuwe (commercieel interessante) luisteraars erbij / terug zijn gekomen. R10 zal dus zeker echt zakken, mede door het vertrek van Ekdom. Ze doen dit ook wel weer op een handig moment zo vlak voor de zomer: na de zomer draait die nieuwe programmering al even. Zakken gaan ze doen, zeker. De vraag is alleen waar ze over 1 jaar staan en wat het beoogde doel is. Dan pas weten we of deze enorme 'ingreep' ook zijn uitwerking heeft gehad. Of niet.

Ik vrees dat Rob ook op lange termijn weg zal gaan wat ik echt doodzonde zal vinden, want het is nog steeds een waanzinnig leuke DJ. Maar commerciële doelgroep radio (waar R10 notabene in 1988 de grondlegger van was) is soms hard. Dat leert de geschiedenis van R10 ook zien.
Radio=10
wbravenboer

Bericht door wbravenboer »

Mooi omschreven. Ik ben ook een echte R10 fan en ben zeker met de komst van Rob ook blijven luisteren. Ben het met je eens dat Somertijd zeker in het begin niet echt erbij paste, maar zeker een deel van de groei komt door dat programma. Ik weet nog heel goed de emotionele periode toen Somertijd bij 10 kwam, en was ook bij de eerste barbecue, de start van een mooie wisselwerking tussen zender en luisteraar, iets wat Rob en zijn team heel goed doen, met de kart-, golf- en reanimatiedagen. Een vaste schare fans volgt Rob dan ook, en die zijn ook wat waard.
Gerard Ekdom maakt, in mijn mening uiteraard, een fijn programma, leuke presentatie en was erg aangenaam verrast door Henk Blok erbij. Van de andere jocks vind ik Dennis, Robbert, Martijn en Jeroen prima te verteren. De muziek is nog steeds goed (uiteraard naar mijn idee), met soms een tikje te braaf, maar ze draaien echt wel uiteenlopende platen en 'durven' ook weleens wat.
Ik ben het met je eens dat 'ze' een soort reset gaan doen, en zich meer naar 'music-driven' progamma's willen gaan en minder 'personality', zeker omdat andere zenders daar nu mee bezig zijn. Ekdom op Veronica klinkt voor mij wel aanlokkelijk, al is Lex ook een prima jock met zijn droge humor, Luuk is de 'zwakke schakel', misschien is Lex Landeweerd beter, dat zijn toch maatjes.
Joe is een probleem, dat is duidelijk, ik zie de komende tijd inderdaad een daling in de cijfers, ze zullen dus echt aan de bak moeten, alles hangt van Gijs af, is dit een onderscheidend programma? Omdat ik al een paar keer echt bij R10 geweest ben, heb ik toch een soort van binding, het klinkt raar, maar het is leuk om de mensen achter de stem echt te spreken. Hopelijk geven ze het wat tijd, en krijgt Somertijd wat lucht in het weekend. Ik geef toe dat Somertijd misschien ook wel een verfrissing nodig heeft. En mocht Somertijd naar Veronica gaan (dat zou dan m'n voorkeur hebben), dan switch ik toch...
Moorkop

Bericht door Moorkop »

Gijs had prima tussen 12:00 u en 14:00 of tussen 14:00 u en 16:00 u op Radio 10 gekund. De meest saaie DJ's (Jeroen Nieuwenhuijzen en Edwin Diergaarde) zitten daar nu. Waarom dit ten koste moet gaan van Somertijd is voor mij onbegrijpelijk! Ik hoop echt dat Somertijd weer snel ergens tussen 16:00 u en 19:00 u te horen is desnoods op een andere radiozender. Radio 10 is het voor mij niet meer nadat ze dit unieke radioprogramma die een grote schare fans heeft verbannen naar het weekend vanaf juli.
Eusie

Bericht door Eusie »

Edwin Diergaarde en Martijn Kolkman zijn geen radio DJ's, Edwin is de saaiheid ten top en Martijn hoort zichzelf heel heel heel graag praten. Als Ekdom en van Someren Radio10 gaan verlaten is het voor mij bij Radio10 ook klaar. De enige goeie DJ bij Radio10 op dit moment is Robert Feller, prettige stem en draait goeie muziek. Ben erg benieuwd of van Someren het nog lange tijd vol houdt in het weekend, heeft tenslotte een rechtszaak lopen (en gewonnen) tegen zijn werkgever wat vaak geen goed teken is voor de toekomst...
Jobfr

Bericht door Jobfr »

Wie neemt de weekend uren van Lex Gaarthuis over in juni?
Daan!

Bericht door Daan! »

Jij?
Daanradiofan

Bericht door Daanradiofan »

Jobfr schreef: 25 mei 2024 14:12 Wie neemt de weekend uren van Lex Gaarthuis over in juni?

Ik zou zeggen: laat Lindo lekker overkomen van 538. Misschien vervelend, maar dennis doet op 538 dan tot 13.00 zijn show, en daarna Mark tot 16.00
Johanneke

Bericht door Johanneke »

Daanradiofan schreef: 25 mei 2024 17:43
Jobfr schreef: 25 mei 2024 14:12 Wie neemt de weekend uren van Lex Gaarthuis over in juni?

Ik zou zeggen: laat Lindo lekker overkomen van 538. Misschien vervelend, maar dennis doet op 538 dan tot 13.00 zijn show, en daarna Mark tot 16.00
T is maar voor een maandje he. Als Van Someren tenminste echt naar het weekend gaat. Dat wordt dus gewoon Jan Paul Grootentraast
JoostV

Bericht door JoostV »

Gerard Ekdom heeft straks een hele zomer om te oefenen op het juist uitspreken van rollercoaster en Rolling Stones. Succes bij Veronica Gerard!
Greatski

Bericht door Greatski »

Moorkop schreef: 23 mei 2024 11:35 Gijs had prima tussen 12:00 u en 14:00 of tussen 14:00 u en 16:00 u op Radio 10 gekund. De meest saaie DJ's (Jeroen Nieuwenhuijzen en Edwin Diergaarde) zitten daar nu. Waarom dit ten koste moet gaan van Somertijd is voor mij onbegrijpelijk! Ik hoop echt dat Somertijd weer snel ergens tussen 16:00 u en 19:00 u te horen is desnoods op een andere radiozender. Radio 10 is het voor mij niet meer nadat ze dit unieke radioprogramma die een grote schare fans heeft verbannen naar het weekend vanaf juli.
Ik denk dat Somertijd nooit het weekend haalt, daarvoor hebben ze denk ik al een radiostation gevonden (of is het al volgende week? :)) )
Layka

Bericht door Layka »

Ekdom had vanmorgen in zijn laatste uitzending een compilatie met reacties van collega-dj’s die afscheid van hem nemen. Opvallende afwezige was Rob van Someren. Of zoek ik er nu iets te veel achter?
Vliegendereporter

Bericht door Vliegendereporter »

Layka schreef: 31 mei 2024 18:14 Ekdom had vanmorgen in zijn laatste uitzending een compilatie met reacties van collega-dj’s die afscheid van hem nemen. Opvallende afwezige was Rob van Someren. Of zoek ik er nu iets te veel achter?
Mij ook opgevallen inderdaad vond het al vreemd alle djs behalve rob
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Hij bedankte hem wel en zijn team afzonderlijk.
Layka

Bericht door Layka »

Klopt. René Verkerk zat trouwens ook niet in dat overzicht.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Greatski schreef: 31 mei 2024 08:56
Ik denk dat Somertijd nooit het weekend haalt, daarvoor hebben ze denk ik al een radiostation gevonden (of is het al volgende week? :)) )
Welk radiostation zie je interesse hebben in Somertijd?

Alle landelijke zender hebben een goede middagshow of wisselen binnenkort al.
Rock 'n roll is better than music!
Plaats reactie