Dat kan je toch niet stellen na één maand, Veronica staat met de wijzigingen al structureel 1,5% hoger dan de periode ervoor. Je moet toch minstens naar het marktaandeel kijken over een halfjaar, om te zien of het aanslaat.NIcone900 schreef: ↑27 sep 2024 08:49 Na een paar weken het gehele “sterrenteam” op de zender en de cijfers die maar rond de 3% marktaandeel blijven hangen ( en zelfs weer dalen) is maar 1 conclusie te trekken.
Het (radio)merk Veronica is ten dode opgeschreven, benieuwd wanneer Mediahuis dit zelf gaat inzien. Er zal een gehele rebrand met naamsverandering moeten komen.
Veranderingen Radio Veronica
Moderator: admin6
Re: Veranderingen Radio Veronica
Wat een voorbarige conclusie is dit. Gemiddeld is over de afgelopen weken een stijging te zien. Cijfers per week zitten altijd schommelingen in en radio is slow business. Zoals DavyGer ook al zegt, conclusies kunnen op zijn vroegst over een half jaar getrokken worden.NIcone900 schreef: ↑27 sep 2024 08:49 Na een paar weken het gehele “sterrenteam” op de zender en de cijfers die maar rond de 3% marktaandeel blijven hangen ( en zelfs weer dalen) is maar 1 conclusie te trekken.
Het (radio)merk Veronica is ten dode opgeschreven, benieuwd wanneer Mediahuis dit zelf gaat inzien. Er zal een gehele rebrand met naamsverandering moeten komen.
Dat dit aan het merk zou liggen, lijkt me al helemaal geen argument voor te vinden. Een andere naam met dezelfde content, zal echt niet meer luisteraars trekken.
Rock 'n roll is better than music!
De merknaam Veronica is zeer gedevalueerd. Dat is niet nieuw.NIcone900 schreef: ↑27 sep 2024 08:49 Na een paar weken het gehele “sterrenteam” op de zender en de cijfers die maar rond de 3% marktaandeel blijven hangen ( en zelfs weer dalen) is maar 1 conclusie te trekken.
Om meteen de hele zender te rebranden omdat de luistercijfers enigszins stagneren lijkt me te voorbarig. Vele wisselingen die elkaar snel opvolgen hebben vaak een averechts effect. Vasthouden aan de ingezette koers en zorgen voor consistentie zorgen vaak op de lange termijn voor een beter resultaat.
Beter kan Mediahuis bekijken op welke momenten de luistercijfers achterblijven ten opzichte van het zendergemiddelde en daar verbeteringen doorvoeren. De aanname is dat met name het tijdvak 09-14 voor een terugval in de luistercijfers zorgt.
👆 Dit was een nutteloze bijdrage …
Nu komt een zinvolle reactie 👇
-
Nou ik vind dat eigenlijk wel een treffend iets. Tuurlijk het is nu 3 weken zo dus is het vroeg. Maar hoeveel reanimaties moet Veronica nog hebben. Keihard ingehaald door JOE, dus in die zin heeft hij ergens wel gelijk.DavyGer schreef: ↑27 sep 2024 08:51Dat kan je toch niet stellen na één maand, Veronica staat met de wijzigingen al structureel 1,5% hoger dan de periode ervoor. Je moet toch minstens naar het marktaandeel kijken over een halfjaar, om te zien of het aanslaat.NIcone900 schreef: ↑27 sep 2024 08:49 Na een paar weken het gehele “sterrenteam” op de zender en de cijfers die maar rond de 3% marktaandeel blijven hangen ( en zelfs weer dalen) is maar 1 conclusie te trekken.
Hierop aanvullend, het geen Phoenix aangeeft kun je ook alleen doen als je over voldoende data punten beschikt. De 20 datapunten die ze nu zullen hebben zijn er helemaal niet zo veel en zijn ook aan omgevingsfactoren verbonden.Phoenix schreef: ↑27 sep 2024 10:54De merknaam Veronica is zeer gedevalueerd. Dat is niet nieuw.NIcone900 schreef: ↑27 sep 2024 08:49 Na een paar weken het gehele “sterrenteam” op de zender en de cijfers die maar rond de 3% marktaandeel blijven hangen ( en zelfs weer dalen) is maar 1 conclusie te trekken.
Om meteen de hele zender te rebranden omdat de luistercijfers enigszins stagneren lijkt me te voorbarig. Vele wisselingen die elkaar snel opvolgen hebben vaak een averechts effect. Vasthouden aan de ingezette koers en zorgen voor consistentie zorgen vaak op de lange termijn voor een beter resultaat.
Beter kan Mediahuis bekijken op welke momenten de luistercijfers achterblijven ten opzichte van het zendergemiddelde en daar verbeteringen doorvoeren. De aanname is dat met name het tijdvak 09-14 voor een terugval in de luistercijfers zorgt.
Geloof maar dat dit soort bedrijven betere cijfers hebben dan wij. Die kunnen waarschijnlijk zien wat de impact is van een bepaald item op de luistercijfers of hoeveel luisteraars blijven plakken na een bepaalde hoeveelheid reclame. Er zijn daarom binnen programma's ook knoppen om aan te draaien.
En wat Phoenix zegt kan ook helemaal waar zijn, dat Ekdom 's ochtends 6% scoort en dat deze luisteraars heel snel erna weer weg zijn. Het valt me op dat sindskort ook promo's van Wout & Frank lopen tijdens de ochtendshow van Gerard. Waarschijnlijk zullen er dus luisteraars zijn die wel naar Gerard luisteren maar niet blijven hangen voor de middagshow.
Al met al is er gewoon veel meer informatie nodig voor je een beslissing als deze kan nemen.
-
JOE is eigenlijk qua muziek het Veronica uit de jaren 70, 80 en 90. Niet qua uitstraling en sfeer en DJ's maar wel qua muziek en doelgroep. Het draait daar gewoon die muziek die je daar ook veel hoorde, de usual Veronica classic hits.Deradiokenner schreef: ↑27 sep 2024 11:03Nou ik vind dat eigenlijk wel een treffend iets. Tuurlijk het is nu 3 weken zo dus is het vroeg. Maar hoeveel reanimaties moet Veronica nog hebben. Keihard ingehaald door JOE, dus in die zin heeft hij ergens wel gelijk.DavyGer schreef: ↑27 sep 2024 08:51Dat kan je toch niet stellen na één maand, Veronica staat met de wijzigingen al structureel 1,5% hoger dan de periode ervoor. Je moet toch minstens naar het marktaandeel kijken over een halfjaar, om te zien of het aanslaat.NIcone900 schreef: ↑27 sep 2024 08:49 Na een paar weken het gehele “sterrenteam” op de zender en de cijfers die maar rond de 3% marktaandeel blijven hangen ( en zelfs weer dalen) is maar 1 conclusie te trekken.
En wat JOE heeft gedaan is helemaal niet te kopiëren, ze hebben een beter FM pakket en flink geprofiteerd van onrust bij directe concurrenten zoals Radio 2, Radio Veronica en Radio 10. Wat je daarvoor krijgt is een extreem veilig format, maar wel een format dat maar een bepaalde vijver aan luisteraars aantrekt. Je kan wel exact het zelfde gaan doen, maar dan splits je die vijver gewoon in tweeën. Die wordt niet groter doordat meer zenders daarin gaan vissen.
Wat dat betreft moet een zender als Veronica op zoek gaan naar een andere vijver om in te vissen, ik heb wel het idee dat ze dat gewoon aan het doen zijn. Met NPOradio2 die veel nederlands(talig) product draait en radio 10 die zowat geheel is gestopt met nieuwe muziek en personalities is er echt wel ruimte. Ik hoor echt wel wat meer nieuwe en recente muziek op Veronica tegenwoordig, ook steeds meer nieuwe muziek niet top 40. Daarmee springen ze wellicht wat meer in het gat dat Radio 10 daarr heeft achtergelaten.
Veronica kan volgens mij beter de concurrentie met radio 10 en nporadio2 opzoeken dan die met Joe. Want dat is radio 10 al aan het doen.
Wat dat betreft moet een zender als Veronica op zoek gaan naar een andere vijver om in te vissen, ik heb wel het idee dat ze dat gewoon aan het doen zijn. Met NPOradio2 die veel nederlands(talig) product draait en radio 10 die zowat geheel is gestopt met nieuwe muziek en personalities is er echt wel ruimte. Ik hoor echt wel wat meer nieuwe en recente muziek op Veronica tegenwoordig, ook steeds meer nieuwe muziek niet top 40. Daarmee springen ze wellicht wat meer in het gat dat Radio 10 daarr heeft achtergelaten.
Veronica kan volgens mij beter de concurrentie met radio 10 en nporadio2 opzoeken dan die met Joe. Want dat is radio 10 al aan het doen.
Gevoelsmatig heb ik het idee dat het blok 14-19 het succes van Veronica is. De luistercijfers stegen ook al behoorlijk voordat Ekdom kwam. Wout en Frank maken een heerlijk positieve middagshow met veel muziek. Ik denk dat Veronica in de ochtend veel "last" heeft van 538. Dan helpt het niet om de ochtendshow om 9u te laten stoppen en dan drie uur Marisa te programmeren. Maar nogmaals, het zijn aannames en ook ik ben benieuwd naar de cijfers per tijdvak.
Wat vinden we eigenlijk van Stenders en Ekdom op vrijdag?
-
Heerlijk, staat lekker live aan.
-
Ik denk dat Veronica moet doorgaan met wat ze nu doen. Een sterk wisselende playlist, met verrassende nummers af en toe, (Dr Dre en John Denver bv). Wat fijne oldskool hiphop, dance en classics. De mensen die wat ànders willen horen, kunnen bij hen terecht. Wat Phoenix ook zei, de meeste mensen zijn gelegenheids meeluisteraars, en hebben ook vaak niet de keuze om een bepaalde zender op te zetten.
Als oud 10-luisteraar voel ik al snel thuis, muziek is afwisselender met minder bekende nummers erbij. Presentatie is m.i. nog niet helemaal tiptop, maar Sander Hoogendoorn luistert goed weg. Ekdom zou ik liever tot 10.00 uur horen, begin wel te wennen aan Marisa, is duidelijk wel een muziekliefhebber.
Stenders en Ekdom loopt nog een beetje stug, vraag me af of Ekdom zich lekker voelt met duo-presentatie. Persoonlijk vind ik Wout en Frank wat minder, ik mis Somertijd wel... (op 100% NL vind ik de muziek niet vol te houden).
Als oud 10-luisteraar voel ik al snel thuis, muziek is afwisselender met minder bekende nummers erbij. Presentatie is m.i. nog niet helemaal tiptop, maar Sander Hoogendoorn luistert goed weg. Ekdom zou ik liever tot 10.00 uur horen, begin wel te wennen aan Marisa, is duidelijk wel een muziekliefhebber.
Stenders en Ekdom loopt nog een beetje stug, vraag me af of Ekdom zich lekker voelt met duo-presentatie. Persoonlijk vind ik Wout en Frank wat minder, ik mis Somertijd wel... (op 100% NL vind ik de muziek niet vol te houden).
Volgens mij vissen al de door jou genoemde zenders in dezelfde vijver. En dat is de vijver van 20-49/20-54. Als Veronica daarbuiten moet gaan vissen dan wordt het de ‘commercieel onaantrekkelijke’ doelgroep 55+. Dat betekent een gigantische formatwijziging en lijkt me zeer onverstandig.DavyGer schreef: ↑27 sep 2024 11:24 Je kan wel exact het zelfde gaan doen, maar dan splits je die vijver gewoon in tweeën. Die wordt niet groter doordat meer zenders daarin gaan vissen.
Wat dat betreft moet een zender als Veronica op zoek gaan naar een andere vijver om in te vissen, ik heb wel het idee dat ze dat gewoon aan het doen zijn.
Maar dat is natuurlijk niet helemaal waar. Want dit is geen uniforme groep. Je hebt de groep 20-49 die van moderne top 40 muziek houdt (Qmusic) en de groep 20-49 die liever de classics hoort (Joe). Dat zijn toch echt andere doelgroepen.Phoenix schreef: ↑27 sep 2024 15:04Volgens mij vissen al de door jou genoemde zenders in dezelfde vijver. En dat is de vijver van 20-49/20-54. Als Veronica daarbuiten moet gaan vissen dan wordt het de ‘commercieel onaantrekkelijke’ doelgroep 55+. Dat betekent een gigantische formatwijziging en lijkt me zeer onverstandig.DavyGer schreef: ↑27 sep 2024 11:24 Je kan wel exact het zelfde gaan doen, maar dan splits je die vijver gewoon in tweeën. Die wordt niet groter doordat meer zenders daarin gaan vissen.
Wat dat betreft moet een zender als Veronica op zoek gaan naar een andere vijver om in te vissen, ik heb wel het idee dat ze dat gewoon aan het doen zijn.
-
Stenders zei ook dat ze over 3 week in het nieuwe pand zitten
Dat zijn geen commerciële doelgroepen. Je verwart doelgroep (de vissen) met muziek/format (het aas dat gebruikt wordt). Voor de adverteerders zijn ‘de vissen’ interessant en niet ‘het aas’ dat gebruikt wordt.DavyGer schreef: ↑27 sep 2024 15:18Maar dat is natuurlijk niet helemaal waar. Want dit is geen uniforme groep. Je hebt de groep 20-49 die van moderne top 40 muziek houdt (Qmusic) en de groep 20-49 die liever de classics hoort (Joe). Dat zijn toch echt andere doelgroepen.Phoenix schreef: ↑27 sep 2024 15:04Volgens mij vissen al de door jou genoemde zenders in dezelfde vijver. En dat is de vijver van 20-49/20-54. Als Veronica daarbuiten moet gaan vissen dan wordt het de ‘commercieel onaantrekkelijke’ doelgroep 55+. Dat betekent een gigantische formatwijziging en lijkt me zeer onverstandig.DavyGer schreef: ↑27 sep 2024 11:24 Je kan wel exact het zelfde gaan doen, maar dan splits je die vijver gewoon in tweeën. Die wordt niet groter doordat meer zenders daarin gaan vissen.