Zender schreef: ↑30 jan 2025 16:03
Het korte antwoord is: nee.
De uitgebreidere versie is: Het belang van een slogan moet zeker niet worden overschat. Niemand stemt af op een radiozender puur vanwege de slogan, maar een goede slogan doet wél iets. Hij zorgt voor herkenning, versterkt het imago van het station en roept een bepaald gevoel op.
Neem een slogan als "Q sounds better with you". Op zichzelf zegt het misschien niet zoveel, maar het straalt wél iets uit: gezelligheid, muziek beleven met anderen. Het geeft een gevoel van verbondenheid. "Join the club" doet dat ook, het nodigt je uit om ergens bij te horen.
Een sterke slogan blijft hangen en helpt een station om zich te onderscheiden. Mensen luisteren naar een zender omdat ze de muziek en sfeer fijn vinden, maar een goede slogan kan dat gevoel versterken.
Als een slogan nietszeggend, ingewikkeld of gewoon niet pakkend is, blijft hij niet hangen en voegt hij niets toe aan het imago van een station. In het ergste geval roept een slechte slogan zelfs irritatie of verwarring op.
Maar eerlijk is eerlijk: een geweldige slogan maakt een slecht station niet goed, en een matige slogan zal een populair station niet meteen in de problemen brengen. Toch is het een gemiste kans als een slogan niet helpt om het station herkenbaar en aantrekkelijk te maken.
Ik snap dat mijn vraag wellicht wat kort geformuleerd was, maar bedankt voor je uitgebreide antwoord. Maar zullen veel luisteraars niet ook zoiets hebben dat ze zelf wel bepalen of Q-Music nu echt zo gezellig is. Ik vind NPO Radio 2 een hele gezellige zender, maar dat zul je niet per se aan de slogan horen. Want elke zender zal van zichzelf zeggen dat ze goede muziek, goede dj's en een goede sfeer hebben. Maar het is aan de luisteraar om te beoordelen of dat zo is. Volgens mij kan één slechte dj meer schade doen aan een zender dan welke slogan dan ook. De herkenbaarheid van een slogan is het belangrijkste denk ik. Dat je het hoort en direct aan die zender denkt. Daarvoor moet het volgens mij vooral lang gebruikt worden.
Phoenix schreef: ↑30 jan 2025 16:15
De discussie ging niet enkel over de slogan, maar het gehele format. De slogan is slechts een onderdeel en moet aansluiten / in lijn zijn met het format.
Veronica heeft een zeer muzikaal format en een algemene slogan. Ik denk dat aanscherping van beiden leidt tot een beter resultaat.
Qua format snap ik het helemaal, zeker als je het over de muziek hebt. Zoals hierboven al aangehaald: JOE heeft wat mij betreft het saaiste radioformat van Nederland, maar je weet wel precies wat je krijgt. Alleen de slogan 'Good times, great music' helpt me zeker niet in het beoordelen hoe de zender is om naar te luisteren. Geen enkele zender zal namelijk 'Bad times, terrible music' zeggen, dus die veer in eigen reet moet ik als luisteraar toch zelf beoordelen.
Radiooidar schreef: ↑30 jan 2025 18:42
Qua format snap ik het helemaal, zeker als je het over de muziek hebt. Zoals hierboven al aangehaald: JOE heeft wat mij betreft het saaiste radioformat van Nederland, maar je weet wel precies wat je krijgt. Alleen de slogan 'Good times, great music' helpt me zeker niet in het beoordelen hoe de zender is om naar te luisteren. Geen enkele zender zal namelijk 'Bad times, terrible music' zeggen, dus die veer in eigen reet moet ik als luisteraar toch zelf beoordelen.
Maar ondertussen voert Joe op de billboards langs de A2 de slogan “70’s, 80’s, 90’s music”. Duidelijker kan het niet.
Phoenix schreef: ↑30 jan 2025 19:01
Maar ondertussen voert Joe op de billboards langs de A2 de slogan “70’s, 80’s, 90’s music”. Duidelijker kan het niet.
Het is uitermate duidelijk. Het muziekformat van Veronica is nou eenmaal een stuk gevarieerder dan dat van Joe, dus dat kan niet zo duidelijk op een bord. "60's 70's, 80's, 90''s, 00's, 10's, 20's music" is niet heel pakkend.
Sowieso vind ik de slogan al woordtechnisch niet zo sterk. 'Join the Club' is een slogan om mensen uit te nodigen, maar als je een halfjaar bezig bent, ben je toch hopelijk al een keer 'lid' van 'de club'?
Phoenix schreef: ↑30 jan 2025 19:01
Maar ondertussen voert Joe op de billboards langs de A2 de slogan “70’s, 80’s, 90’s music”. Duidelijker kan het niet.
Het is uitermate duidelijk. Het muziekformat van Veronica is nou eenmaal een stuk gevarieerder dan dat van Joe, dus dat kan niet zo duidelijk op een bord. "60's 70's, 80's, 90''s, 00's, 10's, 20's music" is niet heel pakkend.
'het beste van 60 jaar popmuziek'/'de hits uit 60 jaar popmuziek'
Phoenix schreef: ↑30 jan 2025 19:01
Maar ondertussen voert Joe op de billboards langs de A2 de slogan “70’s, 80’s, 90’s music”. Duidelijker kan het niet.
Het is uitermate duidelijk. Het muziekformat van Veronica is nou eenmaal een stuk gevarieerder dan dat van Joe, dus dat kan niet zo duidelijk op een bord. "60's 70's, 80's, 90''s, 00's, 10's, 20's music" is niet heel pakkend.
'het beste van 60 jaar popmuziek'/'de hits uit 60 jaar popmuziek'
Radiooidar schreef: ↑30 jan 2025 18:42
Qua format snap ik het helemaal, zeker als je het over de muziek hebt. Zoals hierboven al aangehaald: JOE heeft wat mij betreft het saaiste radioformat van Nederland, maar je weet wel precies wat je krijgt. Alleen de slogan 'Good times, great music' helpt me zeker niet in het beoordelen hoe de zender is om naar te luisteren. Geen enkele zender zal namelijk 'Bad times, terrible music' zeggen, dus die veer in eigen reet moet ik als luisteraar toch zelf beoordelen.
Zo kun je natuurlijk elke slogan wel doodslaan...
Het gaat er om dat de doelgroep er een bepaald gevoel bij krijgt, dat het goed te onthouden is, aan een merk kleeft, etc.
'Good times, great music' refereert duidelijk aan herinneringen van mensen. Aan hoe zij dat toen beleefd hebben. Dat gevoel kunnen ze weer krijgen als ze naar JOE luisteren.
Ingebruik schreef: ↑30 jan 2025 21:26
Zo kun je natuurlijk elke slogan wel doodslaan...
Het gaat er om dat de doelgroep er een bepaald gevoel bij krijgt, dat het goed te onthouden is, aan een merk kleeft, etc.
'Good times, great music' refereert duidelijk aan herinneringen van mensen. Aan hoe zij dat toen beleefd hebben. Dat gevoel kunnen ze weer krijgen als ze naar JOE luisteren.
Dat is mijn hele punt, je kunt elke slogan ook doodslaan. Ik interpreteer het dat ik een goede tijd met fantastische muziek heb als ik JOE luister, maar na een half uurtje luisteren weet ik dat die slogan voor mij niet klopt.