programma presentatie do's en don'ts.
Moderator: admin6
-
programma presentatie do's en don'ts.
hallo,
ter opvolging van een onderwerp over nieuwslezen wil ik mij toch iets meer richten met mijn vraag op de presentatie van een programma, wat zijn hier bij de do's en don'ts.
ik kom met deze vraag omdat ik nu nog zon schreeuwerd ben als bij de piraatjes die verzoekjes om roepen. maar mijn programma wel iets professioneler wil laten klinken, nu niet zo als alle grote legale stations dat doen iedere 2 platen de snuffert los trekken en wat te melden hebben, maar als ik wat wil vertellen wil ik dit wel op een manier doen, waarvan men wel denkt dat het serieus en prof over komt.
ik hoor graag van u.
ter opvolging van een onderwerp over nieuwslezen wil ik mij toch iets meer richten met mijn vraag op de presentatie van een programma, wat zijn hier bij de do's en don'ts.
ik kom met deze vraag omdat ik nu nog zon schreeuwerd ben als bij de piraatjes die verzoekjes om roepen. maar mijn programma wel iets professioneler wil laten klinken, nu niet zo als alle grote legale stations dat doen iedere 2 platen de snuffert los trekken en wat te melden hebben, maar als ik wat wil vertellen wil ik dit wel op een manier doen, waarvan men wel denkt dat het serieus en prof over komt.
ik hoor graag van u.
Hey ho, hey ho, je krijgt je orban niet cadeau! :))
Re: programma presentatie do's en don'ts.
Alles valt of staat met een goede voorbereiding, dat wil zeggen niet "on the fly" je playlist verzinnen maar voorbereiden. Dit geeft minder hektiek en je kunt je ook daadwerkelijk bezighouden met presenteren.
Geen idee wat voor automatisering je gebruikt maar de meeste programma's beschikken ook over zogenaamde "ramps" waardoor je kunt aangeven wanneer een intro afgelopen is. Dit zorgt ervoor dat je niet door de zang heen gaat ouwehoeren hetgeen uiterst storend klinkt voor een luisteraar.
Wanneer je wat zinvols te melden wil hebben kun je bijvoorbeeld informatie vinden over artiesten etc door in Google het volgende te typen: "wiki [naam artiest]
Wanneer je nu zaken hebt voorbereid, lees ze dan ook eerst door, dat voorkomt versprekingen en "moeilijke" woorden.
En val niet teveel in cliches als weerberichten of tijdsmeldingen.
Valt veel meer over te zeggen maar het is een begin
Geen idee wat voor automatisering je gebruikt maar de meeste programma's beschikken ook over zogenaamde "ramps" waardoor je kunt aangeven wanneer een intro afgelopen is. Dit zorgt ervoor dat je niet door de zang heen gaat ouwehoeren hetgeen uiterst storend klinkt voor een luisteraar.
Wanneer je wat zinvols te melden wil hebben kun je bijvoorbeeld informatie vinden over artiesten etc door in Google het volgende te typen: "wiki [naam artiest]
Wanneer je nu zaken hebt voorbereid, lees ze dan ook eerst door, dat voorkomt versprekingen en "moeilijke" woorden.
En val niet teveel in cliches als weerberichten of tijdsmeldingen.
Valt veel meer over te zeggen maar het is een begin
"Small Wonder, het kleinste mirakel op je radio"
http://www.smallwonder.co
kijk ook http://www.facebook.com/hetkleinstemirakel
-
hallo
hartelijk dan voor de reactie.
ik gebruik ots AV DJ pro-classic v1.90 ik heb wel eens gekeken naar iets anders, maar ots spreekt mij toch het meeste aan.
en jingle pallette voor de jingles in de live programering. voor nonstop heb ik deze jingles in ots zelf ook staan
mvg wouter
hartelijk dan voor de reactie.
ik gebruik ots AV DJ pro-classic v1.90 ik heb wel eens gekeken naar iets anders, maar ots spreekt mij toch het meeste aan.
en jingle pallette voor de jingles in de live programering. voor nonstop heb ik deze jingles in ots zelf ook staan
mvg wouter
Zet de galm uit :-)
'Luisteraars en amateurs' is niet echt de juiste aanspreektitel van je publiek. (Een zendamateur is sowieso iets anders als een piraat. Een zendamateur heeft een zendvergunning)
Telefoonnummer opnoemen? Niet zeggen : Nul Zes ..... en dan de veertien. Ook piratentaal.
Niet hopen dat alles een beetje doorkomt in spraak en muziek. Dat doet het wel. Je werkt tenslotte met een fatsoenlijke, goedgekeurde etherzender waar technici een hoop energie en werk in hebben gestoken om het goed te laten klinken.
Je bent niet verbonden met, afgestemd op maar je publiek luistert gewoon naar..:
Geen overdreven accenten. Ken Brabanders die proberen Hoogh Hollandsch te praten; dat klinkt niet.
En als laatste tip; praat niet te monotoon. Als ik een gemiddelde piraat beluister, wordt het spraak muziek, luisteraars en amateurs, u bent verbonden met riedeltje helemaal op 1 saaie monotone manier opgedreund.
'Luisteraars en amateurs' is niet echt de juiste aanspreektitel van je publiek. (Een zendamateur is sowieso iets anders als een piraat. Een zendamateur heeft een zendvergunning)
Telefoonnummer opnoemen? Niet zeggen : Nul Zes ..... en dan de veertien. Ook piratentaal.
Niet hopen dat alles een beetje doorkomt in spraak en muziek. Dat doet het wel. Je werkt tenslotte met een fatsoenlijke, goedgekeurde etherzender waar technici een hoop energie en werk in hebben gestoken om het goed te laten klinken.
Je bent niet verbonden met, afgestemd op maar je publiek luistert gewoon naar..:
Geen overdreven accenten. Ken Brabanders die proberen Hoogh Hollandsch te praten; dat klinkt niet.
En als laatste tip; praat niet te monotoon. Als ik een gemiddelde piraat beluister, wordt het spraak muziek, luisteraars en amateurs, u bent verbonden met riedeltje helemaal op 1 saaie monotone manier opgedreund.
Je kunt er ook voor zorgen dat je als dj zijnde de muziek kent, dan heb je geen tellertje nodig ;)rwijnen schreef: Geen idee wat voor automatisering je gebruikt maar de meeste programma's beschikken ook over zogenaamde "ramps" waardoor je kunt aangeven wanneer een intro afgelopen is. Dit zorgt ervoor dat je niet door de zang heen gaat ouwehoeren hetgeen uiterst storend klinkt voor een luisteraar.
Bababooey !
Twitter
- Zwarte IJsbeer
Gewoon jezelf zijn, dan ben je al een heel eind. Wat betreft de genoemde dingen die uit den boze zijn. Het hangt vooral van je publiek af. Ik imiteer zo nu en dan een piraat in het dialect en mijn luisteraars vinden het te gek. Nu doe ik het niet wekelijks en soms ook maanden niet maar in mijn programma kan dat. Ik draai voornamelijk Nederlandstalige muziek op verzoek en zo nu en dan ook andere programma's. Zoiets moet je natuurlijk niet doen als je dance of rock draait.
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht
Meer dan mee eens, het klinkt zelfs veel natuurlijker omdat je dan in lijn met de muziek presenteert. Er waren ooit, getuige mijn grijze haren, tijden waarop je met vinyl toch echt over die kennis moest beschikken. Maar als je al genoeg te leren hebt kan het wel een handig hulpmiddel zijn.Budweiser schreef:Je kunt er ook voor zorgen dat je als dj zijnde de muziek kent, dan heb je geen tellertje nodig ;)rwijnen schreef: Geen idee wat voor automatisering je gebruikt maar de meeste programma's beschikken ook over zogenaamde "ramps" waardoor je kunt aangeven wanneer een intro afgelopen is. Dit zorgt ervoor dat je niet door de zang heen gaat ouwehoeren hetgeen uiterst storend klinkt voor een luisteraar.
"Small Wonder, het kleinste mirakel op je radio"
-
Rustig praten is een hele belangrijke. Alsof je het nieuws vertelt tegen iemand aan de andere kant van de tafel.
-
Ik hoop dat de topic starter na 10 jaar zich toch ontwikkeld heeft. En dat hij/zij al wel weet wat kan en niet kan .
Lexinhetweekend. Instagram
-
Daar zeg je wat, ik twijfelde ook even toen ik het zag. Als je de datum maar half leest kan het maar zo van dit jaar zijn.Lex In Het weekend schreef: ↑24 aug 2024 08:57
Ik hoop dat de topic starter na 10 jaar zich toch ontwikkeld heeft. En dat hij/zij al wel weet wat kan en niet kan .
Hoop inderdaad dat de draad starter inmiddels ontwikkeling doorgemaakt heeft. Misschien zit hij/zij inmiddels landelijk en kennen we hem/haar allemaal.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
-
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Zo te zien is de topicstarter hier nog altijd te vinden.GerjanCluistra schreef: ↑24 aug 2024 10:38Daar zeg je wat, ik twijfelde ook even toen ik het zag. Als je de datum maar half leest kan het maar zo van dit jaar zijn.Lex In Het weekend schreef: ↑24 aug 2024 08:57
Hoop inderdaad dat de draad starter inmiddels ontwikkeling doorgemaakt heeft. Misschien zit hij/zij inmiddels landelijk en kennen we hem/haar allemaal.
-
Toch moet je ook diep in de archieven graven om bij dit soort oude berichten terecht te komen.
-
topic starter hier,
wat vliegt de tijd he
Door tijd gebrek helaas een stuk minder actief bezig met het radio gebeuren. Daarnaast ben ik me de laatste jaren steeds meer toegaan leggen op de audio zijde en is het hele presentatie deel minder relevant geworden voor mij. Des al niet te min heb ik mij de gegeven tips ten harte genomen en probeer ik me dagelijks nog een stukje door te ontwikkelen.
groetjesss
wat vliegt de tijd he
Door tijd gebrek helaas een stuk minder actief bezig met het radio gebeuren. Daarnaast ben ik me de laatste jaren steeds meer toegaan leggen op de audio zijde en is het hele presentatie deel minder relevant geworden voor mij. Des al niet te min heb ik mij de gegeven tips ten harte genomen en probeer ik me dagelijks nog een stukje door te ontwikkelen.
groetjesss
-
Ben je audio technicus bij de radio?
Schopt graag tegen heilige huisjes...
-
was dat maar zo,
ik ben thuis als hobby met de radio techniek bezig in de avond uren. overdag probeer ik de wereld te voeden