Nieuwe linux radio automatisering.

Alles over software pakketten voor jouw station.

Moderator: admin6

Plaats reactie
sverrips

Re: Nieuwe linux radio automatisering.

Bericht door sverrips »

Marckxz,

Als je noemt dat het niet belangrijk is of iemand veel of weinig ervaring heeft met linux en je een grafische interfaces mist, dan heb je het helaas NIET begrepen. Sorry. Dit was een van de projecten die juist expres geen grafische interfaces had. Natuurlijk kan ik die maken en net zo'n programma maken waar er al 10tallen van zijn zoals Carmenserver en al die andere spul die je hier vindt en genoemt wordt. Dit was nou juist tekst gebasseerd. Je vind dat niet meer van deze tijd en ik merk dat ik weer tegen iemand aanloop die grafisch gewend is. Dat mag, maar daar was het niet voor. Het is net voor diegene die de boel op afstand wilde bedienen via ssh op een linuxbak zoals ik zelf ook deed. En ja.... iemand die blind is, kon de boel draaien op een braille apparaat en heeft me bedankt !. Zie dat de windows pakketten maar eens doen. Waarom zou ik een programma ontwikkelen waar er al zoveel van zijn, grafisch gezien dan ?
https://linux.radio ( met Lotte als AI Auto DJ & Radio Host, Powered by LinuxRadio.Tools V2402 )
sverrips

Bericht door sverrips »

Sorry.... ik merk dat ik iets goed fout doe. Ik krijg een reaktie en breek hem af. Ik zal nog een keer vertellen waarom ik het gemaakt heb.

Ik heb het gemaakt omdat er onder linux bijna geen pakket is dat radio automatisering heet. Ik heb een poosje een pakket geprobeerd dat via een browser ging. Was erg compleet, maar muziek viel in herhaling. Het systeem hield niet bij of de track net was gedraait en draaide het dan nog een keer. Airtime was dat, zie ik nu weer. Verder was dat lastig in te zetten. Verder draaide deze niet onder ssh waar je bij kon.

Verder wilde ik iets maken dat laagdrempelig was. Enkel booten van DVD was eigenlijk vrijwel voldoende. Meeste reaktie's die ik gekregen heb, zijn van mensen die linux vrijwel niet kennen en een carmenserver of wat anders voorgeschoteld krijgen. Je kunt ook stellen dat een timmerman niet meer van deze tijd is, nu de ikea er is. Kortom.... ik ben de timmerman en men verwacht een ikea. Het klinkt stom, maar mijn indruk van mensen met Windows is dat mensen vaak iets kant en klaar voorgeschoteld wil hebben. Het moet werken zonder poespas. Als je auto wilt rijden, moet je ook rijlessen nemen. Als je een pc koopt, hoort daar ook een handleiding bij van Windows. Was deze er vroeger nog bij bv. Windows 98, tegenwoordig mag je het allemaal zelf uitzoeken. Het komt vaker voor dat je aan je lot overgelaten wordt en dat komt omdat alles snel verkocht moet worden en zo goedkoop mogelijk moet. En dan de handelingen. Als je linux ervaring heb, dan zijn die handelingen helemaal vanzelfsprekend, maar die zijn er niet echt geweest denk ik. Men was mogelijk alleen maar Windows gewend.
https://linux.radio ( met Lotte als AI Auto DJ & Radio Host, Powered by LinuxRadio.Tools V2402 )
marckxz

Bericht door marckxz »

sverrips schreef:Sorry.... ik merk dat ik iets goed fout doe. Ik krijg een reaktie en breek hem af.
Dat viel goed mee. Iedereen heeft recht op z'n mening. Ik hoef het niet met je eens te zijn om respect te hebben voor je mening.
sverrips schreef:Het klinkt stom, maar mijn indruk van mensen met Windows is dat mensen vaak iets kant en klaar voorgeschoteld wil hebben. Het moet werken zonder poespas.
Dat heb je helemaal goed. Fabrikanten spelen daar op in en hebben succes. Wat is het bijv. het succes van de iPhone? Gebruiksgemak. Als je je als softwareontwerper niet in die trend kan vinden, kan je heel leuke dingen maken maar zal het voor een zeer beperkt publiek zijn. Als je dat kan aanvaarden, kan je je helemaal uitleven.
sverrips

Bericht door sverrips »

marckxz schreef:
sverrips schreef:Sorry.... ik merk dat ik iets goed fout doe. Ik krijg een reaktie en breek hem af.
Dat viel goed mee. Iedereen heeft recht op z'n mening. Ik hoef het niet met je eens te zijn om respect te hebben voor je mening.
sverrips schreef:Het klinkt stom, maar mijn indruk van mensen met Windows is dat mensen vaak iets kant en klaar voorgeschoteld wil hebben. Het moet werken zonder poespas.
Dat heb je helemaal goed. Fabrikanten spelen daar op in en hebben succes. Wat is het bijv. het succes van de iPhone? Gebruiksgemak. Als je je als softwareontwerper niet in die trend kan vinden, kan je heel leuke dingen maken maar zal het voor een zeer beperkt publiek zijn. Als je dat kan aanvaarden, kan je je helemaal uitleven.
Dank je wel ;) Dat heb je goed !
barth

Bericht door barth »

Wil ook nog reageren...draai al 10 jaar Ubuntu en heb de schijt aan tovertypen. Kom op met die interface!
sverrips

Bericht door sverrips »

Voor ieder wat wils. Ik heb de basis eruit geknipt uit LinuxRadio.Tools, de basis waarop de automatisering werkt. Dat is een bronbestand van 10kb in FreeBasic. Gecompileerd is hij nog geen 60kb. Ik ga snel een start maken met een interface, maar alleen onder linux in de eerste instantie. Er is in mijn ogen genoeg Windows software als het gaat om radio automatiseringen ! Ik wil dus niet weer de nieuwe Windows radio automatisering worden. Voor linux is er veel minder ! Ik heb net een uur geleden de basis in werkende vorm online gezet op http://radiosoftware.website" onclick="window.open(this.href);return false; Deze website wordt uitgebreider en ga niet weer de fout maken eerst alles te ontwikkelen om daarna te zien dat er weinig belangstelling is. Overigens draait linuxradio.tools prima in Wageningen en in Ede voor nood als Carmenserver uit valt. In Wageningen is het toegevoegde waarde terwijl het in Ede een noodfunktie heeft en geen toegevoegde waarde biedt als het gaat om een volwaardige systeem. We hebben daar voor Carmen gekozen, linuxradio.tools draait gewoon als reserve systeem. Ik ga de komende maanden inversteren in een interface. De basis zal mogelijk draaien onder console en via de interface is thuis en bij de omroep de afspeellijsten/format e.d. te programmeren.
sverrips

Bericht door sverrips »

LinuxRadio.Tools V2017 is uit. Website is in opbouw, maar de ISO staat erop. Debian 9 met rechtenvrije muziek en LinuxRadio.Tools V2017 Te downloaden van http://linuxradio.tools
sverrips

Bericht door sverrips »

LinuxRadio.Tools V1701 is uit ! Genereren van afspeellijsten aan de hand van het format, die code... is geheel herschreven na het ontdekken van een bug. Shoutcast bijgeleverd voor live uitzendingen met LRT V1701. Beschrijving bijgevoegd ! Te vinden op de bekende website !
sverrips

Bericht door sverrips »

LinuxRadio.Tools + de website is helemaal omgezet naar het engels. Ik kan erg slecht engels, maar heb een poging gedaan het breder beschikbaar te maken voor de rest van de wereld ! Nieuwe versie (engels) staat vanaf nu online !
sverrips

Bericht door sverrips »

Dat er ondertussen weer een nieuwe versie uit is, is op zich geen nieuws ! Wat wel nieuw is, is dat er nu een live stream op de download website draait met een werkende systeem. Je kunt vanaf nu horen hoe het kan klinken als je het systeem inzet voor je omroep en radio. De muziek die je op de website hoort, wordt uiteraard niet meegeleverd op de DVD (die je gratis kan downloaden) vanwege auteursrechten. Voor de live stream wordt een afdracht van BUMA en SENA gedaan, maar deze muziek is dus NIET meegeleverd met de DVD.
Dukard

Bericht door Dukard »

Ben even bezig geweest met je laatste versie ... T draait, maar wanneer staat er een prettig ogende- en functionele interface in de planning? ... Dat lijkt mij toch wel een voorwaarde om een grotere groep gebruikers aan te spreken. Nu gaat het (nog) wel heel erg terug in de tijd.
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....
sverrips

Bericht door sverrips »

Dukard schreef: 06 mei 2017 23:00 ... T draait, maar wanneer staat er een prettig ogende- en functionele interface in de planning? ... Dat lijkt mij toch wel een voorwaarde om een grotere groep gebruikers aan te spreken. Nu gaat het (nog) wel heel erg terug in de tijd.
Wat denk je zelf ;) Waarom zou ik me wagen aan al die gelikte GUI's die het beter voor elkaar hebben dan ik ? Ik wil niet het zoveelste product zijn met een gelikte GUI, maar ga voor stabiliteit en net even iets anders dan een ander. Grotere groep gebruikers aanspreken ? Die pakken een professioneel product, het gaat net om die ene radiogebruiker die met linux werkt en iets zonder poespas wil. Een GUI betekend ook grotere kans op bugs enzo, dus helemaal zonder problemen is dat niet ! Ik waag me dus niet aan een gelikte GUI !

;)
Dukard

Bericht door Dukard »

sverrips schreef: 08 mei 2017 09:56Een GUI betekend ook grotere kans op bugs enzo, dus helemaal zonder problemen is dat niet ! Ik waag me dus niet aan een gelikte GUI ! ;)

Duidelijk ... Je hebt op zich een leuk (prive) product neergezet, maar een GUI is geen excuus voor instabiliteit - anders bleef 99,9% van computerland het wel vanaf de prompt doen. :wink:
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....
sverrips

Bericht door sverrips »

Volgens mij heet dat gemakzucht ! ;) Internet is ook handig, hoe mooier, hoe sneller enzo. Soms zit het dan niet goed met de veiligheid of men neemt het niet zo met de legale software. Gemakzucht dus of... geen geld voor over hebben. Soms is de basis belangrijker, iets minder mooi, gratis, stabiel, support op vrijwillige basis en erg stabiel ! Natuurlijk zit de BRONCODE erbij en kun je zelf knutselen en dingen aanpassen. De software is geschreven in FreeBASIC. En ja..... een mooie GUI gaat wel degelijk ten koste van stabiliteit, hoe meer code, hoe meer code fouten kunnen bevatten !, maar als je het goed doet, gaat het goed. We hebben momenteel een systeem (radio automatisering) draaien dat steeds onderuit gaat bij de omroep waar ik werk. Ik zal uit respect het systeem niet noemen, maar mijn systeem grijpt wekelijks in en dat binnen 2 minuten als hij crasht. Soms gebeurd dat 's nachts, soms overdag en mijn systeem (LRT V1705) draait momenteel (beter wil ik niet zeggen) anders dan het systeem dat de omroep ooit gekocht heeft, andere techniek ook. Toch is Windows het niet mijn ding. Voor linux is er erg weinig radio automatiseringssoftware, dus in dat gat ben ik gesprongen. De echte dy-hards werken met de prompt. Ik snap heel erg goed wat mensen tegen komen als ze een radio automatiseringssoftware gaan maken en schrijven. Helaas maken zich sommigen wat afhankelijk van de hardware waardoor er via API calls geprogrammeerd moet worden. Ik gebruik de basistools van linux en niks op machine niveau !
DJPatrick

Bericht door DJPatrick »

sverrips schreef: 24 mei 2017 23:34 De echte dy-hards werken met de prompt.
Toch even reageren. :smile:
Uiteraard, maar de meeste zijn geen 'dy-hards'. Die komen een studio binnen en willen hun programma gaan maken(al dan niet thuis). Een router en of netwerk configureer ik ook met de console interface, omdat dat sneller werkt omdat je weet wat je aan het doen bent, maar dat is een specifieke taak. Voor een noodsysteem is jouw oplossing zeker geen verkeerde gedachte, alleen als je ander software systeem nodig hebt, omdat je verwacht dat je 'hoofd - software' wel eens onderuit kan gaan dan is je software niet goed.

Ik zie bij veel bedrijven(niet alleen bij de radio) dat bugs veelal geaccepteerd worden. 'Ow dat gebeurt zo nu en dan, dan werken we er even omheen of we starten het opnieuw op'. Mooi verhaal, maar dat wil je ook niet als dat gebeurt met software tijdens je vlucht van Amsterdam naar New York en zo bouw ik ook mijn systeem. Software moet het doen. Ik heb Omniplayer, Aeron studio en andere systemen ook onderuit zien gaan tijdens de uitzending waarbij het mis ging op threadsniveau. iedeen maakt fouten en ziet zaken over het hoofd; ik ook, maar daar hebben we in software land beta en alpha versie's voor ;). De enige geldige reden dat de productieversie(naar mijn mening) onderuit 'mag' gaan is wanneer de hardware onderuit gaat, maar dan gaat het complete systeem onderuit; Linux, OSX, Windows of FreeBSD e.t.c. maakt dan ook niet uit.

Overigens kun je een eind komen door GUI's ook te testen net zoals je code die je hopelijk door UnitTests trekt?
KRSRadio
Plaats reactie