DAB+ Regionale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
fdboer

Re: DAB+ Regionale Omroepen

Bericht door fdboer »

fdboer schreef: 26 okt 2024 12:19 Op de A1 bij Apeldoorn kom je langs Uchelen waar een mast met DAB zenders (11C en 12C) staat die waarschijnlijk je ontvanger 'doof' schreeuwen. Ik ervaar daar hetzelfde met MTVNL.
Edit... Ik realiseerde me pas later dat 12B ook in Uchelen zit. Ik luister te weinig naar zenders op 12B om hier een uitspraak over te doen. De problemen met MTVNL die ik ervaar zijn oversturing van de frontend bij Uchelen en ook een stuk verderop bij de C2000/P2000 mast. Maar dat is wat anders dan jij ervaart denk ik.
bjornboonk

Re: DAB+ Regionale Omroepen

Bericht door bjornboonk »

Ik luister ook met een plak antenne wat natuurlijk wat minder is. De A1 ligt rond Kootwijk ook een stuk verdiept in het landschap wat zorgt voor verminderde ontvangst.

Ik had eerder ergens gelezen dat de ontvangst van de Amersfoortse zender erg tegen viel waarschijnlijk door de hoogte. In Zwolle (zw gericht) en Arnhem (nw gericht)staan ook wel zenders die richting die hoek staan gericht maar de afstanden zijn ook al redelijk. Ik dacht dat Ugchelen naar west stond gericht.

Ik heb het idee dat de veluwse heuvels en beboste omgeving ook wel het signaal wat meer tegenhouden.

Hoe is bij 7D de ontvangst dan? Aan Markelo heb je ook weinig aan denk ik rond Apeldoorn, aangezien Markelo naar Noordoost staat gericht.
Plaats reactie