DAB+ Regionale Omroepen
Moderator: admin6
Re: DAB+ Regionale Omroepen
Beste radioliefhebbers,
Even wat reacties.
De 12B antenne in Zwolle is niet westelijk richting Dronten maar ongeveer zuidwestelijk richting Vierhouten/Nunspeet gericht. De signaalbundel volgt daarmee in belangrijke mate de A28.
Vrijdagmiddag 30 december om ca.14 uur constateer ik middels QIRX op mijn computer dat 12B in Zwolle aan staat en dat dit ook het geval is met 7C Meppel. Diezelfde ochtend was dat nog niet het geval. Via andere zenders was hier op beide kanalen al wel ontvangst mogelijk. Ik zag bij de tweede test in beide gevallen een veranderd spectrum en een tot dan onbekende TII op het scherm verschijnen.
7C Meppel is niet op een flat in het zuidwesten van Meppel maar op een industrieel gebouw in het noordwesten van Meppel. De antennehoogte is 41 m en het vermogen 600 W. radio-tv-nederland.nl vermeldt inmiddels de juiste gegevens en heeft in de mastenrubriek foto's van deze locatie alsook van 12B Zwolle. In andere tabellen zal dat nog wel aangepast worden.
12B Nijmegen en 8B Wormer zijn inmiddels door andere radioliefhebbers gemeld. Die zenders zijn buiten mijn ontvangstbereik.
Kijk eens op digitalbitrate.com en navigeer via de DAB+ tabel naar Steenwijk dan zie je wat ik aan Nederlandse programma's kan ontvangen.
Het verdwijnen van 6B levert voor mij, aangaande regionale omroepen, geen ontvangstprobleem op. Goede antenne (KAT1), 14 m hoog opgesteld en ter compensatie van de kabelverliezen tussen antenne en lange kabel naar de ontvanger voorzien van een antenneversterker, levert een prima ontvangst op over afstanden tot ca. 70 km en vaak wel meer. Zo wordt hier de 92 km ver gelegen Duitse zender Lingen ook nog ontvangen. Van de regionalen worden alleen 5B en 7C zuid niet ontvangen.
Veel plezier en....... Geen radio is beter dan de antenne!
Even wat reacties.
De 12B antenne in Zwolle is niet westelijk richting Dronten maar ongeveer zuidwestelijk richting Vierhouten/Nunspeet gericht. De signaalbundel volgt daarmee in belangrijke mate de A28.
Vrijdagmiddag 30 december om ca.14 uur constateer ik middels QIRX op mijn computer dat 12B in Zwolle aan staat en dat dit ook het geval is met 7C Meppel. Diezelfde ochtend was dat nog niet het geval. Via andere zenders was hier op beide kanalen al wel ontvangst mogelijk. Ik zag bij de tweede test in beide gevallen een veranderd spectrum en een tot dan onbekende TII op het scherm verschijnen.
7C Meppel is niet op een flat in het zuidwesten van Meppel maar op een industrieel gebouw in het noordwesten van Meppel. De antennehoogte is 41 m en het vermogen 600 W. radio-tv-nederland.nl vermeldt inmiddels de juiste gegevens en heeft in de mastenrubriek foto's van deze locatie alsook van 12B Zwolle. In andere tabellen zal dat nog wel aangepast worden.
12B Nijmegen en 8B Wormer zijn inmiddels door andere radioliefhebbers gemeld. Die zenders zijn buiten mijn ontvangstbereik.
Kijk eens op digitalbitrate.com en navigeer via de DAB+ tabel naar Steenwijk dan zie je wat ik aan Nederlandse programma's kan ontvangen.
Het verdwijnen van 6B levert voor mij, aangaande regionale omroepen, geen ontvangstprobleem op. Goede antenne (KAT1), 14 m hoog opgesteld en ter compensatie van de kabelverliezen tussen antenne en lange kabel naar de ontvanger voorzien van een antenneversterker, levert een prima ontvangst op over afstanden tot ca. 70 km en vaak wel meer. Zo wordt hier de 92 km ver gelegen Duitse zender Lingen ook nog ontvangen. Van de regionalen worden alleen 5B en 7C zuid niet ontvangen.
Veel plezier en....... Geen radio is beter dan de antenne!
-
Ik ontvang hier (Bollenstreek) met gemak 5B en 8B, ook beneden op de draagbare radio. 12B komt iets minder sterk door, maar ook deze is verder met een beetje moeite prima te ontvangen. De rest ontvang ik hier normaal gesproken niet. Dit levert mij Radio West, NH Radio, Radio Rijnmond, Radio M, Omroep Flevoland, Radio Gelderland en Omroep Zeeland in 96 kb/s op. Ik ben hier tevreden mee.

Dat zuidwestelijk klopt wel ja, niet meer dan logisch. Maar als je onder de mast staat zonder kompas is het best lastig inschatten zonder schaduw van de middagzon.

En wat die antenne betreft heb je 100% gelijk!
fdboer schreef: ↑05 jan 2023 16:55Zonder kompas wil het prima. Bij het inschatten heb ik thuis vanuit google maps eerst een kaartje van de omgeving (ca. 500 m) afgedrukt. Vervolgens met dat kaartje in de hand van de mast weggelopen in de richting waarin de 12B antenne wijst. Daarbij goed kijken of de elementen van de antenne recht voor de verticale ophangbuis blijven. Het geheel moet een zo smal mogelijk indruk geven dan zijn de elementen en de ophangbuis achter elkaar. Het blijkt dat de antennerichting de Telfordstraat bij de aansluiting van de Rietveldstraat kruist. Vervolgens thuis hetzelfde gebied in beeld gebracht en met de rechtermuistoets de optie 'afstand meten' aangeklikt. Begin dan precies op de plaats waar de mast staat en dus recht onder de antenne. Trek vervolgens een lijn naar de rand van het beeldscherm en zorg daarbij ervoor dat die over de genoemde splitsing gaat. Zoom uit en trek de lijn verder zonder de hoek te verdraaien (lastig). Controleer zo nodig door in te zoomen of de lijn nog steeds over die splitsing gaat. Is dat niet meer het geval zoom dan weer uit, pik het einde van de lijn op en corrigeer. Dat zo vaak herhalen als nodig. Je ziet dan dat de lijn, die de antennerichting aangeeft, evenwijdig met en aan de zuidoostkant van de A28 komt te liggen. De lijn behoeft niet langer dan ca. 35 km te zijn. Tot zo'n 35 km is er een goede mobiele ontvangst. Verder van de zender neemt de ontvangst snel af. Meer dan 45 km wordt bij een grote zender gewoonlijk niet gehaald.
Succes!
Daar heb je helemaal gelijk in. Gebrek aan ervaring met het quoten bij mij. Ik kan beter een losse reactie, zoals deze, zonder quoten schrijven. De essentie zal wel duidelijk zijn.
Geniet van onze mooie radiohobby!
Geniet van onze mooie radiohobby!
Gezien de hoogte van 12B in Zwolle en het richteffect wordt zo ongeveer het hele noordelijke deel van de Veluwe bedekt. Tenzij er nog meer zenders westelijker aangezet, is het effect bij Garderen (+/- 40 km hemelsbreed) nog te merken. Op de route N310 via Garderen, Uddel en Elspeet had ik voorheen dropouts, maar de laatste keer was het vlekkeloos van de A1 tot de A28. Op de route naar het noorden (N/A-50) raakte ik 12B pas in de buurt van Emmeloord kwijt.
zal van de week ook eens een herscan doen
-
Als je kijkt naar de uitzendlocaties van 11C en de regionalen dan valt het volgende op:
Locaties waar de regionalen wel uitzenden maar 11C niet.
Meppel (0,6kw)
Stadskanaal (0,5kw)
Tjerkgaast (6,3kw)
Vught (0,32kw)
Nijmegen (2kw)
Amersfoort (1,6kw)
Maar dan zijn er ook locaties waar 11C wel zenders heeft maar de regionalen weer niet:
Alkmaar (7,9kw)
Venlo (0,25kw)
Hollum (1kw)
Schiermonnikoog (1kw)
West-Terschelling (1kw)
Daarnaast hebben de regionalen in veel gevallen een hoger vermogen dan 11C, wat vinden jullie over het algemeen van de dekking van de regionalen?
Locaties waar de regionalen wel uitzenden maar 11C niet.
Meppel (0,6kw)
Stadskanaal (0,5kw)
Tjerkgaast (6,3kw)
Vught (0,32kw)
Nijmegen (2kw)
Amersfoort (1,6kw)
Maar dan zijn er ook locaties waar 11C wel zenders heeft maar de regionalen weer niet:
Alkmaar (7,9kw)
Venlo (0,25kw)
Hollum (1kw)
Schiermonnikoog (1kw)
West-Terschelling (1kw)
Daarnaast hebben de regionalen in veel gevallen een hoger vermogen dan 11C, wat vinden jullie over het algemeen van de dekking van de regionalen?
Wat Fryslân betreft heeft de 11C een voortreffelijk netwerk. De regionale, die heeft nog beperkingen aan de randen. Met name de noordkant. Vooral Schiermonnikoog valt helemaal buiten de boot. Hier stond een zender, maar die wordt niet meer gebruikt.
Toen ik in 2015 voor het eerst een DAB-radio had was Omroep West hier in Den Haag een drama. In die tijd waren de regionale grenzen ontzettend bizar getrokken, waardoor je geloof ik wel vijf regionale publieke zenders op dezelfde mux kon krijgen. Maar niemand had zin om geld uit te geven. Ik geloof dat het West-gebied (noordelijke helft van Zuid-Holland) het moest doen met zenders in Rotterdam en Amsterdam. Tenzij ik me vergis is West toen maar extra op MTVNL gaan zitten uit pure ellende.
Maar nu werkt 5B Z-H/Zeeland hier uitstekend. Daar zitten dan Omr Zlnd, Rijnmond en West op, plus TukkerFM (ergens een verkeerde afslag genomen??), een paar commerciële stations en een paar Hindoestaanse.
Als ik me niet vergis wordt 5B uitgezonden vanuit de Cellnex-torens in Alphen, Den Haag, Goes en Rotterdam, dus daar moet je een heel eind mee kunnen komen. Misschien wat lastige plekken rond Noordwijk en delen van Zeeuws Vlaanderen?
Maar nu werkt 5B Z-H/Zeeland hier uitstekend. Daar zitten dan Omr Zlnd, Rijnmond en West op, plus TukkerFM (ergens een verkeerde afslag genomen??), een paar commerciële stations en een paar Hindoestaanse.
Als ik me niet vergis wordt 5B uitgezonden vanuit de Cellnex-torens in Alphen, Den Haag, Goes en Rotterdam, dus daar moet je een heel eind mee kunnen komen. Misschien wat lastige plekken rond Noordwijk en delen van Zeeuws Vlaanderen?
Schiermonnikoog hoorde bij het oude 6B. hij was waarschijnlijk niet meer nodig voor de dekkingseis in de vergunning.
altijd stereo en op meestal 2 wielen
Centen kwestie. Door bezuinigingen zijn er maar 3 zenders aangestoken. Schiermonnikoog hoort wel degelijk bij de 5A. Ook Ameland heeft een slechte ontvangst. De 6B was voor de tijd ook voor half Fryslân bestemd. 6B Schiermonnikoog bediende in ieder geval heel N.O. Fryslân.
-
Het viel mij laast op dat ik op de A1 tussen Barneveld en Kootwijk wat hikjes en uitval had op 12B. Ik neem aan dat de grootste invloed sterkte van de zenders uit Apeldoorn, Amersfoort, Arnhem en Zwolle komt. Is dit voor anderen ook herkenbaar?
12C deed het daar in tegen bijzonder sterk deze heeft naast de net genoemde zend locaties ook zenders in Hilversum en Lelystad staan die in die regio misschien het verschil maken.
12C deed het daar in tegen bijzonder sterk deze heeft naast de net genoemde zend locaties ook zenders in Hilversum en Lelystad staan die in die regio misschien het verschil maken.
Op de A1 bij Apeldoorn kom je langs Uchelen waar een mast met DAB zenders (11C en 12C) staat die waarschijnlijk je ontvanger 'doof' schreeuwen. Ik ervaar daar hetzelfde met MTVNL.