DAB+ Regionale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Noordzee

Re: DAB+ Regionale Omroepen

Bericht door Noordzee »

Nou, geheel Fryslân. De ontvangst van 5A in NO Fryslân is ronduit slecht. Zeer teleurstellend. Daar alle landelijke kanalen hier goed tot zeer goed binnen komen. Ook heb ik Omrop Fryslân al om opheldering gevraagd. Die zegt er ook niet blij mee te zijn. De andere Fryske zenders willen niet meewerken voor een betere ontvangst. Als Schiermonnikoog weer wordt aangezet, is het opgelost. Maar helaas. Jammer dat men nog zo met de DAB omgaat.
[/quote]

Volgens deze dekkingskaart zou je een prima ontvangst moeten hebben:
https://fmscan.org/net.php?r=d&m=m&itu= ... 5A+Fryslan
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Noordzee schreef: 23 nov 2022 17:14
dab radio schreef: 21 nov 2022 20:28 Nou, geheel Fryslân. De ontvangst van 5A in NO Fryslân is ronduit slecht. Zeer teleurstellend. Daar alle landelijke kanalen hier goed tot zeer goed binnen komen. Ook heb ik Omrop Fryslân al om opheldering gevraagd. Die zegt er ook niet blij mee te zijn. De andere Fryske zenders willen niet meewerken voor een betere ontvangst. Als Schiermonnikoog weer wordt aangezet, is het opgelost. Maar helaas. Jammer dat men nog zo met de DAB omgaat.
Volgens deze dekkingskaart zou je een prima ontvangst moeten hebben:
https://fmscan.org/net.php?r=d&m=m&itu= ... 5A+Fryslan
Als je de dekkingskaart bij tabblad 'Layout' de threshold op 60 dB zet, dan krijg je een dekking die beter aansluit op de ontvangst met draagbare toestellen met een telescoopantenne. De Waddeneilanden en de regio ten noordoosten van Dokkum vallen dan buiten de boot. In de auto zal 'ie 't daar wel doen en met een dakantenne zeker, maar met een huis- tuin- en keukenradiootje is die kans daar een heel stuk kleiner.
ARDF-er

Bericht door ARDF-er »

Ter aanvulling: De DAB+ antennediagrammen zijn op fmscan.org bij de standaardinstellingen te optimistisch als het gaat om mobiele en draagbare ontvangst zoals die op ongeveer 1,5 m hoogte plaatsvindt. Zoals geadviseerd is een treshold (drempel) van 60 dB realistischer. Die 45 dB is meer voor antennes op ca. 10 m hoogte bedoeld. Navigeer via "options" en "Layout" naar "treshold". Met pijltje omhoog in het vakje 60 dB instellen en vervolgens op "verzenden" klikken. Overigens is in de informatie van de RPO vermeld dat het antennepatroon van de regionale DAB+ zender te Jirnsum later nog aangepast wordt. Mogelijk dat dit tot de gewenste verbetering in het noordoosten van Friesland gaat leiden. Er is geen informatie verstrekt omtrent wanneer dit plaatsvindt. Ook bij andere regionale kanalen is de verzorging niet optimaal. Zo is het 6A signaal vanuit Zwolle in het noordwesten van de provincie Overijssel tegen de Friese grens, denk aan noordelijk van Giethoorn, voor mobiele en draagbare ontvangst ook onvoldoende. De publieke regionale omroep wil dat graag verbeteren maar ook hier tonen de commerciële partijen daarvoor, vanwege de kosten, geen belangstelling. Mogelijk dat de verplichting voor de regionale omroepen om als rampenzender te kunnen functioneren hierin nog verandering kan aanbrengen wanneer de meeste luisteraars naar DAB+ zijn overgeschakeld en de FM-uitzendingen, die bij de beoordeling aangaande rampenzender nu nog leidend zijn, dientengevolge beëindigd worden.
bjornboonk

Bericht door bjornboonk »

Ik merk ook dat dat de diagrammen niet matchen met de praktijk. In Lochem zijn Alle BP zenders uit Markelo (8km afstand) (6A Overijssel,7D,9C,11C,12B Gelderland/Utrecht zeer slechte te ontvangen met een plakantennne met erg veel uitval. De NPO komt in Lochem nog beresterk binnen terwijl die maar met 800watt rondstraald. In Bijvoorbeeld Deventer, Goor, Almelo kan ik de BP zenders perfect ontvangen.

Volgens Fmscan zouden ze in Lochem nog net zo sterk zijn als de NPO maar daar zit wel een erg groot verschil tussen. Er zou veel meer naar de "dode hoeken" van het signaal moeten worden gekeken.
Ik begrijp ook niet waarom BP geen rondstralende Dab+ zenders heeft. (Oke bij grensgebieden of veel dubbeldekking daar gelaten)

Ik denk inderdaad dat kanaal 6A Overijssel vooral
In Hardenberg en Steenwijk wel een kleine extra zender kan gebruiken.
ARDF-er

Bericht door ARDF-er »

Van een plakantenne op de ruit, ik neem aan van de auto, mag men niet al te veel verwachten. Zo'n opstelling geeft zeker geen rondom ontvangst omdat het dak zich hoger en de raamstijlen zich naast de antenne bevinden. Een antenne heeft vrij zicht nodig om goed te kunnen ontvangen. Dus zo veel mogelijk de hoogte in en liefst ook zo ver mogelijk van storende elektrische apparaten en leidingen. Voor een auto betekent dit achter op het dak. Ook een haaienvinantenne is op het autodak maar heeft een ingekort antenne element waardoor deze minder presteert dan een goed gedimensioneerde sprietantenne. Er zijn autofabrikanten die antennes in de ruit(en) verwerken omdat dit de auto een mooier aangezicht geeft en de antenne in de wasstraat niet verwijderd behoeft te worden. Of dit goed is voor de ontvangst van DAB+ signalen waag ik te betwijfelen. Het lijkt mij voer voor bladen die autotesten publiceren en de ontvangst in zo'n auto vergelijken met ontvangst in andere auto's die met andere antennesystemen zijn uitgerust. Op mijn auto (2014) staat achter op het dak een AM/FM/DAB+ spriet met in de voet een versterker die de kabelverliezen compenseert. Bij de aanschaf direct een radio met DAB+ ontvangst en bijpassende antenne laten installeren. Dat werd destijds nog niet standaard geleverd. De daarmee opgedane ervaring is positief. DAB+ ontvangst heb ik op grotere afstand van de zender dan het verzorgingsbereik aangeeft. Ik luister zowel thuis als in de auto nog vrijwel uitsluitend via DAB+ zenders. Veel klachten over slechte DAB+ ontvangst komen voort uit gebruik van antennes die niet voldoen. Er zijn echter ook verschillen tussen de diverse landelijke netwerken die in beginsel hetzelfde gebied verzorgen. Mijn ervaring is dat het NPO netwerk de beste landelijke dekking heeft. Ook diverse tunnels zijn bij dit netwerk van DAB+ zenders voorzien. Bij andere netwerken heb ik dat nog niet waargenomen.
fdboer

Bericht door fdboer »

Zo te zien wordt er gewerkt aan 12B voor Zwolle-Marslanden, er lijken inmiddels aan de zuidkant van de mast op de BP hoogte extra montagebuizen te zitten.
DX'r

Bericht door DX'r »

fdboer schreef: 04 dec 2022 20:27 Zo te zien wordt er gewerkt aan 12B voor Zwolle-Marslanden, er lijken inmiddels aan de zuidkant van de mast op de BP hoogte extra montagebuizen te zitten.
De antennes voor 12B zijn gemonteerd en kabels zijn hierop aangesloten afgelopen week.
zie https://radio-tv-nederland.nl/fmkaart/overijssel.html Zwolle - Telfordstraat foto 6

Het is niet duidelijk waarom de zender niet ingeschakeld is.
fdboer

Bericht door fdboer »

Dat de antennes er al op zitten kon ik niet goed zien. Dan moeten ze gezien de hoek waarmee ik keek (zuid) westelijk afstralen wat logisch is voor 12B.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

Staan Zwolle en Nijmegen al aan?

Ik kan het zelf niet testen, maar op deze website worden ze genoemd:
https://appl.agentschaptelecom.nl/dav/
fdboer

Bericht door fdboer »

Zo te zien nog niet in Zwolle.
zend-amateur

Bericht door zend-amateur »

Noordzee schreef: 22 dec 2022 21:11 Staan Zwolle en Nijmegen al aan?

Ik kan het zelf niet testen, maar op deze website worden ze genoemd:
https://appl.agentschaptelecom.nl/dav/
even zij sprong waarom heeft 12c zoveel steunpunten en de overigen niet valt mij wel op.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

de NPO op 12C wil goed ontvangen worden, de rest kijkt alleen naar de kosten. -zzz
zend-amateur

Bericht door zend-amateur »

radiogolfje schreef: 23 dec 2022 09:32 de NPO op 12C wil goed ontvangen worden, de rest kijkt alleen naar de kosten. -zzz
De regering moet daarom verplicht worden om met de opbrengst van de veiling te investeren in alle dab netwerken om dab indoor dekkend te maken.
density1

Bericht door density1 »

Daar ben ik het wel mee eens ja. Als ze pretenderen indoordekking te garanderen, dat zijn/waren hun eigen woorden destijds bij de start van het DAB netwerk en het nog in opbouwfase was, dan moet dit nu maar eens besteed worden aan extra gapfillers en/of meer vermogen. Mooi zou het zijn dat je dan ook fatsoenlijk kunt luisteren op plekken waar veel elektrische apparaten zijn want als je een DAB radio daar hebt staan zit je in een soort kooi en is ontvangst totaal niet mogelijk. En dit geld natuurlijk niet alleen voor Regionale omroepen maar voor alle DAB zenders.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

De regering moet daarom verplicht worden om met de opbrengst van de veiling te investeren in alle dab netwerken om dab indoor dekkend te maken.
Dat is gans onmogelijk met de moderne geisoleerde nieuwbouw woningen. Dan moet je >1kW per woonwijk neerzetten, misschien dat het dan lukt.
Ik zie dat terug naar een zender Lelystad, exact 6km afstand van mijn huis, 1kW is geen indoor. 10kW komt in de buurt.
Laatst gewijzigd door radiogolfje op 23 dec 2022 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie