DAB+ Regionale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
DX'r

Re: DAB+ Regionale Omroepen

Bericht door DX'r »

Noordzee schreef: 07 nov 2022 21:43 Lokale Omroep Ameland zendt nu ook een plaatje uit via de Slideshow.
Zij waren zo'n beetje de enige DAB+-radiozender in Nederland (op de regionale kanalen) die dat nog niet deden.
Er zijn er nog die hun logo nog steeds niet mee sturen, het is niet te geloven -zzz
ARDF-er

Bericht door ARDF-er »

Noordzee schreef: 05 nov 2022 08:25
big T schreef: 04 nov 2022 22:36
jassy schreef: 04 nov 2022 15:22

Schijnt nu wel aan te staan.
Ik denk dat je Stadskanaal bedoelt, BP heeft daar de zender aangezet.
Misschien wel Smilde en Stadskanaal. Stadskanaal is van mij uit gezien ook niet aan de andere kant van de wereld, dus ik zou mogelijk nu ook Stadskanaal kunnen ontvangen. Geen idee, van welke ik nu signaal krijg. In ieder geval niet van die babyfoonzender uit Emmen. Die komt niet veel verder dan de stadsgrens.
Nou babyfoonzender valt wel mee. Rijdend over de A37 had ik, destijds nog zonder Smilde, vanaf Nieuwlande (oost van Hoogeveen) tot de Duitse A31 ontvangst. Het bereik is ten noorden van Emmen beperkt en reikt ongeveer tot Valthe en Klijndijk. Hier ten noorden van Steenwijk ontvang ik op mijn 14 m hoge coaxiale dipoolantenne met volgversterker zelfs de TII code van de 7C zender uit Emmen. Overigens kun je met QIRX op de pc en geschikte hardware, zoals een RTL USB stick, prima de DAB+ zenders ontvangen en daarbij ook in de TII kolom zien welke zenders van een netwerk ontvangen worden. Van 7C zie ik Hoogezand en Emmen en nu dus ook Smilde. Stadskanaal heeft geen hoge antenne en ook vrij laag vermogen en is daarmee voor mij te ver en achter de Hondsrug. Het wachten is nog op 7C vanuit Meppel.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

OK, naar het Noorden dan grotendeels afgeschermd. In de omgeving van Odoorn inderdaad geen ontvangst. Ik begrijp nog steeds niet waarom ze het signaal naar het Noorden toe afschermen. Maar goed, met de zenders van Smilde en Stadskanaal is het opgelost. Er is nu hier ontvangst.
ARDF-er

Bericht door ARDF-er »

Noordzee schreef: 10 nov 2022 21:27 OK, naar het Noorden dan grotendeels afgeschermd. In de omgeving van Odoorn inderdaad geen ontvangst. Ik begrijp nog steeds niet waarom ze het signaal naar het Noorden toe afschermen. Maar goed, met de zenders van Smilde en Stadskanaal is het opgelost. Er is nu hier ontvangst.
Bij de meeste DAB+ zenders zijn de zendantennes naast de mast opgehangen. Hierdoor zorgt de mast voor een schaduw waarbinnen het signaal minder is dan in de andere richtingen. Het meeste signaal wordt uitgestraald in de tegenovergestelde richting omdat de mast in die richting als reflector werkt en daarmee het signaal van de dipolen versterkt. Vandaar dus in de zuidoosthoek van Drenthe vanuit Emmen wel goed signaal maar in de omgeving van Odoorn minder. Bekijk maar eens in Emmen aan welke kant van de mast de antennes gemonteerd zijn. Men kijkt ook naar de verzorging door andere zenders en Odoorn krijgt vanuit Smilde wel voldoende signaal.

Antennes op de top van de mast of een groep antennes rondom de mast stralen wel in alle richtingen uit al kan ook daarmee gemanipuleerd worden zodat er in de diverse richtingen met verschillende signaalsterkten uitgezonden wordt.

Uiteraard is een goede ontvangstantenne ook van belang want geen radio is beter dan de antenne. Hier worden 5A, 5C, 6A, 7C, 7D, 8B, 9C, 10A, 11C, 12B en 12C met een 14 m hoge coaxiale dipool met volgversterker standaard ontvangen. De versterker compenseert de kabelverliezen. Door de versterker kort bij de antenne te monteren wordt de signaal/ruis verhouding nauwelijks verslechterd. Kabel is ca. 40 m lang.

Met groet vanuit de kop van Overijssel.
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

ARDF-er schreef: 10 nov 2022 23:58

Uiteraard is een goede ontvangstantenne ook van belang want geen radio is beter dan de antenne. Hier worden 5A, 5C, 6A, 7C, 7D, 8B, 9C, 10A, 11C, 12B en 12C met een 14 m hoge coaxiale dipool met volgversterker standaard ontvangen. De versterker compenseert de kabelverliezen. Door de versterker kort bij de antenne te monteren wordt de signaal/ruis verhouding nauwelijks verslechterd. Kabel is ca. 40 m lang.

wat voor mooie setup heb je dan hangen? :-)
ARDF-er

Bericht door ARDF-er »

Ou-Tannu schreef: 11 nov 2022 12:52

Zoals ik heb omschreven. Niets ingewikkelds, zoals bijv. een draaibare richtantenne, maar gewoon een rondom ontvangende 0 dB antenne met vrij zicht over de omgeving en ook een goede locatie in het buitengebied. De bodemhoogte is hier +9 m N.A.P. Verder wil een versterker ook nog wel eens helpen wanneer er aan de antennekabel een dove ontvanger gekoppeld is. Ik heb geen dove ontvangers maar wel een lange kabel en dat geeft verlies dat met een versterker direct achter de antenne en dus voor de lange kabel gecompenseerd kan worden. 5C en 10A komen vanaf Lingen (D) en dat is hier 92 km vandaan. 12B komt vanuit Ugchelen bij Apeldoorn en Markelo. De overige programma's vanuit Wieringermeer, Lelystad, Jirnsum, Smilde en Zwolle. Vaak is er ook DX vanuit Aurich (D) op 8D, Münster Baumberge (D) en /of het Ruhrgebiet (D) op 11D. Zie: https://www.digitalbitrate.com/?lang=en en navigeer naar Steenwijk en Lingen.
de vrije fries

Bericht door de vrije fries »

<knip>
Voor DAB+ gebruikt Gigant FM de restcapaciteit in allotment 7C van Radio Simone BV, het moederbedrijf achter Simone FM en HITZZZ!!
<knip>
Laatst gewijzigd door admin5 op 17 nov 2022 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: De spam-o-meter van deze gebruiker slaat te hoog uit, dus dit bericht is wat ingekort.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

de vrije fries schreef: 14 nov 2022 19:10 Voor DAB+ gebruikt Gigant FM de restcapaciteit in allotment 7C van Radio Simone BV, het moederbedrijf achter Simone FM en HITZZZ!!
Hiermee keert Gigant FM terug op 7C, dit keer met een veel betere dekking en betere geluidskwaliteit. 7C was het kanaal waar toen de mux van MTVNL op zat met twee kleine zendertjes in Emmen en Hoogersmilde.
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

ARDF-er schreef: 11 nov 2022 14:11
Ou-Tannu schreef: 11 nov 2022 12:52

Zoals ik heb omschreven. Niets ingewikkelds, zoals bijv. een draaibare richtantenne, maar gewoon een rondom ontvangende 0 dB antenne met vrij zicht over de omgeving en ook een goede locatie in het buitengebied. De bodemhoogte is hier +9 m N.A.P. Verder wil een versterker ook nog wel eens helpen wanneer er aan de antennekabel een dove ontvanger gekoppeld is. Ik heb geen dove ontvangers maar wel een lange kabel en dat geeft verlies dat met een versterker direct achter de antenne en dus voor de lange kabel gecompenseerd kan worden. 5C en 10A komen vanaf Lingen (D) en dat is hier 92 km vandaan. 12B komt vanuit Ugchelen bij Apeldoorn en Markelo. De overige programma's vanuit Wieringermeer, Lelystad, Jirnsum, Smilde en Zwolle. Vaak is er ook DX vanuit Aurich (D) op 8D, Münster Baumberge (D) en /of het Ruhrgebiet (D) op 11D. Zie: https://www.digitalbitrate.com/?lang=en en navigeer naar Steenwijk en Lingen.
Netjes.. ik weet niet hoe "doof" mijn Denon is.. maar goed hoeveel verlies ik oploop met de 2 meter kabel buiten.... platte raamdoorvoer, en dan nog eens 3 meter kabel binnen weet ik ook niet.. heb nog wel ergens een "inline" versterkertje maar dan moet ik ook weer voeding op de coax zetten, en dat kan de Denon niet zelf.. :-)
de vrije fries

Bericht door de vrije fries »

Radiozender HITZZZ!! is vanaf nu ook te ontvangen in geheel Friesland via DAB+ op kanaal 5A met een uitzendkwaliteit van 96 kbps

Met de Stichting Kabelkrant Ameland is een overeenkomst gesloten. Deze lokale omroep had nog DAB+ restcapaciteit in allotment 5A in Friesland en was bereid dit aan HITZZZ!! te verhuren.” aldus de radiozender in een persbericht. De Stichting Kabelkrant Ameland zendt haar programma LOA Ameland nu uit met een uitzendkwaliteit van 64 kbps op het allotment (was 96 kbps).
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

de LOA heeft zeker geld nodig?
dab radio

Bericht door dab radio »

de vrije fries schreef: 19 nov 2022 18:48 Radiozender HITZZZ!! is vanaf nu ook te ontvangen in geheel Friesland via DAB+ op kanaal 5A met een uitzendkwaliteit van 96 kbps

Met de Stichting Kabelkrant Ameland is een overeenkomst gesloten. Deze lokale omroep had nog DAB+ restcapaciteit in allotment 5A in Friesland en was bereid dit aan HITZZZ!! te verhuren.” aldus de radiozender in een persbericht. De Stichting Kabelkrant Ameland zendt haar programma LOA Ameland nu uit met een uitzendkwaliteit van 64 kbps op het allotment (was 96 kbps).
Nou, geheel Fryslân. De ontvangst van 5A in NO Fryslân is ronduit slecht. Zeer teleurstellend. Daar alle landelijke kanalen hier goed tot zeer goed binnen komen. Ook heb ik Omrop Fryslân al om opheldering gevraagd. Die zegt er ook niet blij mee te zijn. De andere Fryske zenders willen niet meewerken voor een betere ontvangst. Als Schiermonnikoog weer wordt aangezet, is het opgelost. Maar helaas. Jammer dat men nog zo met de DAB omgaat.
Urbenhuis

Bericht door Urbenhuis »

de vrije fries schreef: 19 nov 2022 18:48 DAB+ restcapaciteit in allotment 5A
het lijkt er op dat er een levendige handel in restcapacieit is ontstaan. er komen allerlei zenders in allerlei allotments bij zonder dat daar een vergunning voor wordt aangevraagd bij Agentschap Telecom. vraag me af of dat de bedoeling is, want er was toch schaarste in Band 3 ?
altijd stereo en op meestal 2 wielen
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Urbenhuis schreef: 22 nov 2022 10:54
de vrije fries schreef: 19 nov 2022 18:48 DAB+ restcapaciteit in allotment 5A
het lijkt er op dat er een levendige handel in restcapacieit is ontstaan. er komen allerlei zenders in allerlei allotments bij zonder dat daar een vergunning voor wordt aangevraagd bij Agentschap Telecom. vraag me af of dat de bedoeling is, want er was toch schaarste in Band 3 ?
Dat is niet vreemd. Iedere vergunninghouder heeft het recht om 1/n deel (n is het aantal huidige vergunningen in de mux) van de restruimte in de mux in gebruik te nemen, totdat deze ruimte als nieuwe vergunning wordt uitgegeven. Zo lang deze restruimte niet als DAB+only-vergunning uitgegeven wordt, dan blijft de situatie zoals het nu is. Wat mij betreft gebeurt dit alsnog, omdat ik vind dat elk etherradiostation in principe over een eigen vergunning zou moeten beschikken. (MTVNL kan voorlopig een huurmux blijven zoals het nu is, zolang de vergunning loopt.)
Urbenhuis

Bericht door Urbenhuis »

dan is het inderdaad raar dat agentschap telecom geen extra vergunningen uitgeeft. als die restcapaciteit zo breed verhuurd wordt is er een markt voor. dus ik ben het met je eens.
altijd stereo en op meestal 2 wielen
Plaats reactie