Het opstarten van commerciële omroep / radiozender

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderator: admin6

wok

Re: Het opstarten van commerciële omroep / radiozender

Bericht door wok »

ElAk,

Wat je hier doet kost niets. Het gaat mij (en ook de anderen die gereageerd hebben) om jouw in bescherming te nemen tegen jezelf. Je moet het zelf bepalen, maar iedereen wil je wijzen op het feit dat je niet eenvoudig een commerciële omroep kunt opstarten.

En eerlijk gezegd is het mij niet duidelijk wat je hier precies verwacht. Wij kunnen jouw zakelijk plan niet invullen. De kneepjes van het vak leer in de praktijk bij een andere omroep en dan nog liefst bij iemand die je de zakelijk kant kan laten zien. Daar komt echt een flink stuk eigen initiatief en doorzettingsvermogen bij kijken. En die flinke zakken met geld, ook al zijn het toezeggingen, zie het eerst maar te krijgen (en dan zou ik het op bank voor de rente zetten..).
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

Ambitie moet je niet remmen, maar het is wel zaak om daarnaast wel reeel te blijven. Maar in mijn optiek kan veel, dus ook 13 jarigen die een succesvol bedrijf oprichten, kijk maar naar Ben Woldring bijvoorbeeld, van bellen.com (etc).

Maaaar... het is wel verstandig om even wat feiten over de Nederlandse radiowereld mee te nemen in je overdenkingen:

- van de commerciele stations, zijn er maar zeer weinig die goed rendabel zijn. De meeste lijden verlies. Van de landelijke commerciele zenders die in de ether zijn te ontvangen, maken er maar 2, hooguit 3, een mooi rendement.

- qua distributie van je station wordt internet(omgevingen) steeds belangrijker, maar de meeste mensen luisteren nog steeds via de ether, via een FM-frequentie dus. Deze zijn in Nederland niet meer beschikbaar tot 2017. Kabelzenders zijn er meer en dat zou in principe makkelijker te regelen moeten zijn, maar een kabelzender heeft een veel, veel lager bereik en zal dus zeer moeilijk rendabel te krijgen zijn.

- geld verdienen moet je door reclame en non-spot te verkopen. In een afnemende markt, valt dat voor de bestaande en dus bekende zenders, al niet mee, laat staan voor een nieuwkomer. Geld uit de markt halen is dus erg moeilijk, zeker als nieuweling met zoveel spelers om je heen.

- het exploiteren van een landelijk dekkende omroepen kost veel, zeer veel geld. Dat gaat niet om een paar duizend euro, maar een veelvoud daarvan. Het rendement is daarbij klein, dus investeerders moeten zeer veel vertrouwen in je hebben en een erg lange adem hebben, want voor je voor een investeerder een redelijk rendement kunt bereiken, ben je jaren verder. Als je het al bereikt... de kans van niet, is helaas zeer groot. De kosten van een omroep zitten in personeel, huisvesting, distributie (een etherzender in de lucht houden is prijzig, laat staan als je er wel 10 hebt in het land), buma, marketing, onderzoek, etc.

- en tot slot, is de markt in Nederland sowieso, los van alles wat hierboven staat, gewoon erg verzadigd, je zult dus een ijzersterk idee moeten hebben om mensen te interesseren voor je prduct.

Kortom.. het is gewoon zeer lastig. Je overziet het wellicht nog niet helemaal, dat is opzich niet erg, je enthousiasme maakt een hoop goed. Maar begin eens met je te verdiepen in bovenstaande zaken, op het forum en verder op het internet is hier een hoop over te vinden. Kijk ook eens naar de, schaarse, boeken die over radio zijn geschreven.

Je geeft aan dat je goed bent met websites en programmeren enzo, misschien is het dan helemaal geen gek idee om eens te kijken of je een leuke internetzender kunt beginnen, dan kun je helemaal je gang gaan met je ideeen en alle fijne kneepjes leren en zo een beter beeld voor jezelf krijgen wat je nou uiteindelijk wilt. Dit alles kan tegen geringe kosten, dus ook zeer te overzien voor jou alleen denk ik zo. Want helaas zijn investeerders en onze belastingdienst etc niet zo happig op minderjarigen die met de door jou genoemde bedragen in de weer gaan, iets dat je misschien ook wel zult begrijpen.. :wink:

Als dit nou erg goed lukt en het blijkt een succes te worden, kun je later altijd nog kijken naar andere vormen van distributie enzo.

Misschien niet wat je wilt horen, maar helaas wel de waarheid.. en ik zit er dagelijks middenin :wink:
ElAk

Bericht door ElAk »

Beste Ingebruik,

Bedankt voor uw serieuze reactie, hier was ik naar op zoek.

Ik begrijp wat u bedoelt en daarom heb ik er zo duidelijk mogelijk bij proberen zetten dat het een overweging was en dat de opstartperiode tot misschien wel mijn 21ste zou kunnen duren.

Ik zal het nog eens overleggen met de 'meerdere' en zal deze punten meenemen hierin.

Bedankt!
remco_k

Bericht door remco_k »

ElAk schreef: Ik wacht in spanning op jullie serieuze reacties.
Begin je eigen internetradio station en breid vanaf daar uit als blijkt dat het succesvol is.
Een cassettebandje was genoeg | Alles kan stuk
Goedkope Shoutcast2 SSL stream? Kijk op digiplay.nl.
ElAk

Bericht door ElAk »

remco_k schreef:
ElAk schreef: Ik wacht in spanning op jullie serieuze reacties.
Begin je eigen internetradio station en breid vanaf daar uit als blijkt dat het succesvol is.
Beste Remco K,

Dit is ook waar ik aan zat te denken, en waarschijnlij hebben vele members eroverheen gelezen maar toch. Hier zal ik in principe sowieso mee beginnen, en daarom hoopte ik ook op links/benodigdheden voor een goede studio etc. En wat je nodig hebt om legaal te kunnen streamen via internet en de kabel, om daarna naar een regionaal kanaal te gaan en daarna landelijk als het zover komt.

ElAk
petervanbeek

Bericht door petervanbeek »

Beste ElAk,

Ambitie, het mooiste wat er is. Zonder ambitie ook geen vernieuwing!
Leuk kerel.

Wat ik je aan kan raden is om dit boek te bestellen en te lezen:
http://www.bol.com/nl/p/radiomanagement ... redProduct" onclick="window.open(this.href);return false;

Hierin staat veel beschreven over alle facetten van het managen van een (commercieel) radiostation.

Goed idee om te beginnen met een internet zender, want alles van het vak beheersen valt niet mee. Inkomsten genereren uit het huidige radiolandschap (b)lijkt erg lastig.

Succes man!

Groet,
Peter
ElAk

Bericht door ElAk »

petervanbeek schreef:Beste ElAk,

Ambitie, het mooiste wat er is. Zonder ambitie ook geen vernieuwing!
Leuk kerel.

Wat ik je aan kan raden is om dit boek te bestellen en te lezen:
http://www.bol.com/nl/p/radiomanagement ... redProduct" onclick="window.open(this.href);return false;

Hierin staat veel beschreven over alle facetten van het managen van een (commercieel) radiostation.

Goed idee om te beginnen met een internet zender, want alles van het vak beheersen valt niet mee. Inkomsten genereren uit het huidige radiolandschap (b)lijkt erg lastig.

Succes man!

Groet,
Peter
Beste Peter,

Bedankt voor deze reactie, ik zal waarschijnlijk dit boek snel gaan kopen!
Hopelijk kom ik dan nog meer te weten.

ElAk.
Waggel

Bericht door Waggel »

Ik viet een heel mooi plan maar je bent echt nog te jong.
Maak eerst een succesvol internetstation en ga van daaruit verder en verdiep je
want er komt heel erg veel bij kijken. Als je internetstation succesvol is en je bent zover
om commercieel de lucht in te (kunnen) gaan heb je het eigenlijke radiodeel en stream(s) al
en kan je blijven gebruiken en hoef je het etherdeel verder uit te bouwen met alles wat er bij komt.

Succes.
Wissewasje

Bericht door Wissewasje »

Zoals anderen al opperen: Lees het boek van Sieb Kroeske, probeer daarna op internet een goede formule neer te zetten. Als dat aanslaat kan je gaan bieden op een regionaal frequentiepakketje. Ga ondertussen ook vooral meelopen bij een lokale zender om first hands ervaring op te doen.

Dit alles zal wel een 10+ jaren plan zijn overigens.
watermannl

Bericht door watermannl »

Zoals al eerder aangegeven - laat je niet door je ambitie stoppen! Uiteraard zijn er grenzen, maar je weet pas of die er zijn als je er tegenaan loopt.

In feite is het een project wat je start: deel het op in deel-projecten, leg vast wat je uitgangspunten én doelstellingen zijn. Met name dat laatste is belangrijk, kies uit de doelstellingen wát je echt nodig hebt. Maar maak het ook mogelijk om die doelstellingen te wijzigen: voortschrijdend inzicht mag je nooit negeren. Er zijn teveel voorbeelden waarbij nieuwe ideeën en inzichten opzij gezet zijn omdat het doel heilig is. In mijn ICT wereld geldt nu eenmaal de regel dat een project standaard 2x te duur wordt en dat de levertijd 2x zo groot wordt. En dat het dan nog niet alles kan wat de klant wil..

Nu hoef je echt geen PrinceII project op te gaan zetten, maar het lijkt me om te starten vooral logisch om eens vast te leggen wat je wil, en waar je heen wil. Voorkom detailzaken als 'hoe programmeer ik de site in PHP'- dat is pas later aan de orde, maar begin met eens wat hoofdlijnen op papier te zetten. En ga die verder uitwerken in details: wat voor vergunningen heb ik nodig, wat kost Buma/Stemra, zijn er frequenties beschikbaar etc. En wat voor materiaal heb ik nodig: studio, zender, verbindingen. En mensen: technici, dj's, commerciële verkopers.

En mocht dan blijken dat de kans van slagen niet groot is: heb het lef om zaken af te blazen!

Succes met de voorbereiding - en laat eens van je horen hoe ver je bent!

(ik ben ook al het één en ander aan het uitzoeken, maar ik zit nog in de 'aantekeningen-op-een-A4-fase) :D
Oh?
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Lees het boek van radio192 eens ff google zeer goed
morningdj

Bericht door morningdj »

Is dit:

a. een nieuw alter-ego van EA?
b. een hoogbegaafde jongen?
c. een fake-grapje van iemand?
Weg met alle platgestampte worsten en eenheidspaden!
joriskwint

Bericht door joriskwint »

Inderdaad, doe ervaring op, is ook het leukste.
Want het gaat je er toch gewoon uiteindelijk om te mixen en te presenteren en alles te doen wat je kan op de zender?
Ga bij de lokale omroep of zoek een bestaande internet zender waar je je bij aan kan sluiten.

Succes -bier

Joris Kwint

PS: Begin misschien later een lokale omroep (als er heel misschien nog iets vrij is)
mhkamp

Bericht door mhkamp »

* Stof Stof *

Ook hieraan begin ik aan te denken. Ik wil niet over één nacht ijs gaan en me goed voorbereiden.

Wat ik wil opstarten is in de trant van verkeersinfo (NL, B, D, F) waarbij F in de zomer staat van de zwarte zaterdag met easy listening (geen voorgekauwde rommel van Q-Music of 538) en in diverse talen (NL, D, UK en eventueel F). Dit mag zowel AM of FM zijn. AUB geen botte reacties, maar nuttige info zodat ik me kan voorbereiden op wat me eventueel te wachten staat. Nuttige links zijn welkom.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

mhkamp schreef: 22 okt 2022 15:24 * Stof Stof *

Ook hieraan begin ik aan te denken. Ik wil niet over één nacht ijs gaan en me goed voorbereiden.

Wat ik wil opstarten is in de trant van verkeersinfo (NL, B, D, F) waarbij F in de zomer staat van de zwarte zaterdag met easy listening (geen voorgekauwde rommel van Q-Music of 538) en in diverse talen (NL, D, UK en eventueel F). Dit mag zowel AM of FM zijn. AUB geen botte reacties, maar nuttige info zodat ik me kan voorbereiden op wat me eventueel te wachten staat. Nuttige links zijn welkom.
Belangrijkste is geld, zeker voor FM moet je flink in de buidel tasten. Hou rekening met miljoenen wanneer je dit landelijk wil aanpakken en tonnen aan kosten per jaar.
Kleinschalige frequenties zijn onlangs geveild voor enkele duizenden/tienduizenden euro’s.

AM is leuk voor hobby, maar nieuwe auto’s worden al niet meer uitgerust met AM ontvanger.

Zorg dat je een uniek bedrijfsplan hebt liggen en een goed verhaal voor de inversteerders.

Ik zou als eerste van start gaan op internet.
Plaats reactie