DAB+ planning commerciële omroepen.
Moderator: admin6
-
Re: DAB+ planning commerciële omroepen.
Begrijpelijk dat ze het zo doen. Technisch gezien zou het niet nodig moeten zijn, maar de huidige verdeling laat ze geen andere keuze.
Het probleem is: De grote jongens controleren zowel 11C als 9C en MTVNL controleert 7D/(9A). Gevolg is, dat alleen 11C goede dekking heeft. 9C is redelijk en 7D/(9A) is zeer matig. Technisch gezien zouden die drie netten gelijke dekking kunnen hebben.
De oplossing lijkt mij het volgende:
- MTVNL uitkopen en dan 7D/9A veilen in 12 kavels van 96 kb/s. Stel een maximaal aantal ruimte per bedrijf over alle DAB+netten, zodat de bedrijven die nu al veel ruimte op 9C/11C hebben, er niet ook nog met deze ruimte vandoor gaan.
- Daarna de ruimte op alle landelijke DAB+netten herschikken. Zet ieder radiobedrijf in z'n geheel op één netwerk, dus Talpa op 11C en DPG + Mediahuis op 9C en dan de kleinere bedrijven netjes verdelen. Dit voorkomt het huidige beleid, waarin 9C achter blijft bij 11C, omdat de grote jongens hun hoofdstations op 11C belangrijker vinden.
Ik luister wel eens naar Tomorrowland One World Radio via het MTV netwerk en daarbij valt het mij op dat ik de radio eigenlijk niet al te hard moet zetten want anders doet het gewoon pijn aan de oren. Weten jullie hoe dat komt en hebben er meer mensen last van? Andere zenders hebben dit probleem niet. Lijkt wel aan de audio processing te liggen die ze hebben ingesteld bij Tomorrowland.
en hoe is de stream tov DAB+ dan?SKMPLKS schreef: ↑28 mar 2024 17:17 Ik luister wel eens naar Tomorrowland One World Radio via het MTV netwerk en daarbij valt het mij op dat ik de radio eigenlijk niet al te hard moet zetten want anders doet het gewoon pijn aan de oren. Weten jullie hoe dat komt en hebben er meer mensen last van? Andere zenders hebben dit probleem niet. Lijkt wel aan de audio processing te liggen die ze hebben ingesteld bij Tomorrowland.
ik kan het hier niet vergelijken, de DAB antenne moet nog herplaatst worden :)
Als ik via Bluetooth luister via de stream is het geluid wel goed. Lijkt dus wel echt aan de DAB+ uitzending te liggen.Ou-Tannu schreef: ↑04 apr 2024 18:28en hoe is de stream tov DAB+ dan?SKMPLKS schreef: ↑28 mar 2024 17:17 Ik luister wel eens naar Tomorrowland One World Radio via het MTV netwerk en daarbij valt het mij op dat ik de radio eigenlijk niet al te hard moet zetten want anders doet het gewoon pijn aan de oren. Weten jullie hoe dat komt en hebben er meer mensen last van? Andere zenders hebben dit probleem niet. Lijkt wel aan de audio processing te liggen die ze hebben ingesteld bij Tomorrowland.
ik kan het hier niet vergelijken, de DAB antenne moet nog herplaatst worden :)
-
Sunite en Vintage Veronica gaan stoppen. Daarvoor in de plaats krijgt Veronica twee themakanalen: op 9C komt Veronica Goud van Oud en op MTVNL komt Veronica Non-stop.
Over het stoppen van Sunlite ben ik niet verbaasd. De vorige eigenaar had grote plannen, maar de huidige eigenaar heeft meer radiostations. Vintage Veronica gaat in feite onder een andere naam en op een veel beter netwerk verder. Veronica Non-stop wordt niet veel meer dan een weinig zeggende plaatshouder op een beperkt bruikbaar netwerk. MTVNL blijft zo toch zonde van die mooie frequentieruimte.
Over het stoppen van Sunlite ben ik niet verbaasd. De vorige eigenaar had grote plannen, maar de huidige eigenaar heeft meer radiostations. Vintage Veronica gaat in feite onder een andere naam en op een veel beter netwerk verder. Veronica Non-stop wordt niet veel meer dan een weinig zeggende plaatshouder op een beperkt bruikbaar netwerk. MTVNL blijft zo toch zonde van die mooie frequentieruimte.
-
Dat denk ik ook, alleen ander naampje op Vintage Veronica, format blijft hetzelfde want Goud van Oud klinkt voor de rest niet veel anders dan het main format dus zou het dubbel op zijn.
Veronica Non-Stop… dat voegt toch ook niks toe. Alleen maar minder luisteraars voor je hoofdkanaal die precies de playlist van Veronica willen horen zonder DJs. Voeg dan bijvoorbeeld een andere themazender toe zoals 100%Feest of SLAM! Housuh in de Pauzuh.
-
SKMPLKS schreef: ↑28 mar 2024 17:17
Ik luister wel eens naar Tomorrowland One World Radio via het MTV netwerk en daarbij valt het mij op dat ik de radio eigenlijk niet al te hard moet zetten want anders doet het gewoon pijn aan de oren. Weten jullie hoe dat komt en hebben er meer mensen last van? Andere zenders hebben dit probleem niet. Lijkt wel aan de audio processing te liggen die ze hebben ingesteld bij Tomorrowland.
Hallo als je op de DAB+ 11A Belgie naar Tommorowland luistert dan weet je niet wat je mee maakt dat klinkt echt VET.
Bass veel meer modulatie veel meer. gewoon de hele soundprocessing
wat je hier in Nederland hoort op het MTVNL Netwerk 7D echt waardeloos.
Hallo als je op de DAB+ 11A Belgie naar Tommorowland luistert dan weet je niet wat je mee maakt dat klinkt echt VET.
Bass veel meer modulatie veel meer. gewoon de hele soundprocessing
wat je hier in Nederland hoort op het MTVNL Netwerk 7D echt waardeloos.
-
vanaf 14 januari een nieuw station op DAB+; CREAM
Op Jingleweb spreken ze van een nieuw radiostation met een bijzondere muzikale inhoud. Zoals ze het bij Cream zelf zeggen: “Stevie, Schubert en Sade in één adem. Bowie, Bona en Brubeck in een blend. Michael, Miles en Mozart in de mix. Van pop tot jazz, soul en rock, world tot klassiek en alles daartussenin en daarbuiten. Van de jaren ’50 tot de ’20s.” De slogan van de zender: Luister verder.
https://creamradio.nl/
Op Jingleweb spreken ze van een nieuw radiostation met een bijzondere muzikale inhoud. Zoals ze het bij Cream zelf zeggen: “Stevie, Schubert en Sade in één adem. Bowie, Bona en Brubeck in een blend. Michael, Miles en Mozart in de mix. Van pop tot jazz, soul en rock, world tot klassiek en alles daartussenin en daarbuiten. Van de jaren ’50 tot de ’20s.” De slogan van de zender: Luister verder.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
-
Is een nieuw product van KINK.Madurodam FM schreef: ↑07 jan 2025 15:04 vanaf 14 januari een nieuw station op DAB+; CREAM
-
14 februari lees ik nu. Geinig, de Nederlandse FIP uit Frankrijk.Madurodam FM schreef: ↑07 jan 2025 15:04 vanaf 14 januari een nieuw station op DAB+; CREAM
-
Sorry, 14 februari inderdaad. Een produkt van KINK wat hiervoor al eind 2023 toestemming kreeg van het Commissariaat voor de Media.
Datzelfde CvdM heeft afgelopen december KINK ook toestemming gegeven om station AlleenKlassiek te beginnen, dus misschien zit die er ook wel aan te komen.
Ik ben zelf geen fan van de radiozenders van KINK, maar dat heeft puur met mijn muzieksmaak te maken. Ben wel blij met ze doordat ze met hun stations afwijken van wat er al is en dus zorgen voor diversiteit in de digitale ether.
Benieuwd ook of de komst van CREAM ten kosten zal gaan van een al bestaande KINK zender.
Datzelfde CvdM heeft afgelopen december KINK ook toestemming gegeven om station AlleenKlassiek te beginnen, dus misschien zit die er ook wel aan te komen.
Ik ben zelf geen fan van de radiozenders van KINK, maar dat heeft puur met mijn muzieksmaak te maken. Ben wel blij met ze doordat ze met hun stations afwijken van wat er al is en dus zorgen voor diversiteit in de digitale ether.
Benieuwd ook of de komst van CREAM ten kosten zal gaan van een al bestaande KINK zender.
-
(bron: 3voor12)
KINK-investeerder lanceert veelzijdige flow-zender Cream ‘Voor mensen met een brede smaak’
Alternatieve rockzender KINK krijgt een eigenwijs zusje genaamd Cream. Het wordt een non-stop kanaal waar je van alles en nog wat tegen kunt komen. ‘Een zender voor herkenning en ontdekking’, zegt Merijn Tiemessen, die de opdracht krijgt de zender te runnen. Het idee voor de zender komt van Renny Ramakers, de vrouw van ex-MOJO topman en huidig KINK-investeerder Leon Ramakers. ‘Zij benaderde mij met een playlist met allerlei muziek, van Nick Cave tot Benjamin Clementine tot klassiek tot wereldmuziek. De vraag was: kun je hier een format van maken? Ik heb een dag geprogrammeerd op Spotify en een plan van een A4tje geschreven.’
Avontuurlijke luisteraars denken nu allicht direct aan de Franse internetzender FIP, waar je al jaren de meest avontuurlijke muziek hoort. ‘FIP is inderdaad een van mijn favoriete zenders’, beaamt Tiemessen. ‘Maar Cream zal iets minder experimenteel worden, minder stoorzenders. Bij mij zit er wel echt een idee achter, een mood. In principe weet je 24 uur per dag wat je aantreft als je Cream aanzet, al zul je overdag iets meer energie voelen en in de avond meer experiment horen. Je hoort bij ons pop, soul, rock, world, klassiek, jazz én beyond, veel niet-Engelstalige muziek ook. Een eclectische mix van zowel bekende hits als verborgen juweeltjes.'
Aan de invulling van de playlist heeft Tiemessen al veel aandacht besteed, ook weet hij te vertellen dat tussen 06:00 en 18:00 uur nieuws op de zender langs zal komen en uiteraard reclames. ‘Maar liefst wel passend bij de doelgroep, mensen met een brede smaak, die naar het Concertgebouw willen, maar ook naar Lowlands en North Sea Jazz.’ De nieuwe zender moet 14 februari live gaan, en tot die tijd werkt Merijn Tiemessen nog hard om alles rond te krijgen. Best druk in je eentje.
KINK-investeerder lanceert veelzijdige flow-zender Cream ‘Voor mensen met een brede smaak’
Alternatieve rockzender KINK krijgt een eigenwijs zusje genaamd Cream. Het wordt een non-stop kanaal waar je van alles en nog wat tegen kunt komen. ‘Een zender voor herkenning en ontdekking’, zegt Merijn Tiemessen, die de opdracht krijgt de zender te runnen. Het idee voor de zender komt van Renny Ramakers, de vrouw van ex-MOJO topman en huidig KINK-investeerder Leon Ramakers. ‘Zij benaderde mij met een playlist met allerlei muziek, van Nick Cave tot Benjamin Clementine tot klassiek tot wereldmuziek. De vraag was: kun je hier een format van maken? Ik heb een dag geprogrammeerd op Spotify en een plan van een A4tje geschreven.’
Avontuurlijke luisteraars denken nu allicht direct aan de Franse internetzender FIP, waar je al jaren de meest avontuurlijke muziek hoort. ‘FIP is inderdaad een van mijn favoriete zenders’, beaamt Tiemessen. ‘Maar Cream zal iets minder experimenteel worden, minder stoorzenders. Bij mij zit er wel echt een idee achter, een mood. In principe weet je 24 uur per dag wat je aantreft als je Cream aanzet, al zul je overdag iets meer energie voelen en in de avond meer experiment horen. Je hoort bij ons pop, soul, rock, world, klassiek, jazz én beyond, veel niet-Engelstalige muziek ook. Een eclectische mix van zowel bekende hits als verborgen juweeltjes.'
Aan de invulling van de playlist heeft Tiemessen al veel aandacht besteed, ook weet hij te vertellen dat tussen 06:00 en 18:00 uur nieuws op de zender langs zal komen en uiteraard reclames. ‘Maar liefst wel passend bij de doelgroep, mensen met een brede smaak, die naar het Concertgebouw willen, maar ook naar Lowlands en North Sea Jazz.’ De nieuwe zender moet 14 februari live gaan, en tot die tijd werkt Merijn Tiemessen nog hard om alles rond te krijgen. Best druk in je eentje.
-
Er is inmiddels een draadje over Cream in het hoofd forum: http://www.radioforum.nl/viewtopic.php?t=33533