DAB+ planning commerciële omroepen.

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Ou-Tannu

Re: DAB+ planning commerciële omroepen.

Bericht door Ou-Tannu »

wat ik mij nu afvraag...

inmiddels is het NPO DAB+ zenderpark ook in handen van BP... welke ook het zenderpark van Commerciële zenders beheerd...
Zouden er nu nog veranderingen in het Commerciële deel van het zender park gaan plaats vinden..? immers nu makkelijker sites / antenne installaties delen tussen de NPO en VCR
jassy

Bericht door jassy »

Ou-Tannu schreef: 01 sep 2023 12:20 wat ik mij nu afvraag...

inmiddels is het NPO DAB+ zenderpark ook in handen van BP... welke ook het zenderpark van Commerciële zenders beheerd...
Zouden er nu nog veranderingen in het Commerciële deel van het zender park gaan plaats vinden..? immers nu makkelijker sites / antenne installaties delen tussen de NPO en VCR
Nee
Kijk live mee op de ensembles 11C DAB+, 12C NPO, 9C...., 7D MTVNL, 6A Overijssel en 9D Mein NRW DAB+ op

http://www.dabmonitor.nl/
dab radio

Bericht door dab radio »

Ik weet niet dat het elders ook speelt, maar in het noorden continu uitval op de 11C. De hele dag al, maar nu heel veel uitval. Misschien heeft het te maken met het samen voegen van de 12C op de zelfde antenne. In ieder geval kun je alle zenders op 11C wel vergeten.
dab radio

Bericht door dab radio »

dab radio schreef: 01 sep 2023 19:35 Ik weet niet dat het elders ook speelt, maar in het noorden continu uitval op de 11C. De hele dag al, maar nu heel veel uitval. Misschien heeft het te maken met het samen voegen van de 12C op de zelfde antenne. In ieder geval kun je alle zenders op 11C wel vergeten.
Excuses, ligt kennelijk aan iets anders. Dit is de radio met externe antenne die stoord. Andere radio's ontvangen de 11 C wel goed. Ik zal even uitzoeken hoe dit kan.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

externe antenne, als het een Technisat is, mogelijk niet goed in de radio zelf aangesloten.
Andere merken, haal de externe antenne er eens af en luister op een draadje, misschien wordt de radio overstuurd door andere signalen.
zend-amateur

Bericht door zend-amateur »

dab radio schreef: 01 sep 2023 19:35 Ik weet niet dat het elders ook speelt, maar in het noorden continu uitval op de 11C. De hele dag al, maar nu heel veel uitval. Misschien heeft het te maken met het samen voegen van de 12C op de zelfde antenne. In ieder geval kun je alle zenders op 11C wel vergeten.
Welke regio woon je dan in het Noorden?
Bij mij in Haren valt 11c momenteel ook vaak weg, wat voorheen niet zo was.
dab radio

Bericht door dab radio »

radiogolfje schreef: 01 sep 2023 21:41 externe antenne, als het een Technisat is, mogelijk niet goed in de radio zelf aangesloten.
Andere merken, haal de externe antenne er eens af en luister op een draadje, misschien wordt de radio overstuurd door andere signalen.
De radio is inderdaad overstuur geraakt. Hoe dat komt weet ik ook niet, misschien door de wijzigingen op de multiplexen. Ik heb alles gewist en opnieuw gescand. En nu is het weer goed. Wel vreemd dat die uitval op de radio alleen op de 11C plaats vond.
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

mn autoradio was wel wat in de war door de verhuizinging van Joe (9C -> 11C) en andere benaming... maar een herscan loste dat op..

de Portable sangean had ook een herscan nodig, niet gek als het laatste gebruik er van ergens lag toen 6B Noord-Oost nog on-air was ;)

verder merkte ik daar op dat 8B te ontvangen was met de spriet hier binnen... wat met de Denon AVR en buitenantenne niet gaat... (ergens toch een bak signaal verlies in de kabel vrees ik :( )
maar geen rare uitval verder op 11C / 9C ontdekt :o
passie3105

Bericht door passie3105 »

Ik heb het gevoel dat 11C sterker is geworden hier in de omgeving Almelo/Rijssen.
Binnen nu ook redelijke goede ontvangst.
NPO 12C is veel sterker geworden. Binnenhuis ook goede ontvangst. (Was zeer slecht)
Hengelo is erbij gekomen.
passie3105

Was net even bij de mast van Hengelo (RTV Oost).
11C compleet uit de lucht. Radio ging over op FM.
Wordt er nog aan deze mast gewerkt ? (Misschien 12C ?)
passie3105

Was net weer in Hengelo/Borne en 11C is daar een drama.
Onder de rook van de mast in Hengelo schakelt de radio continu tussen DAB+ en FM.
fdboer

Bericht door fdboer »

passie3105 schreef: 04 okt 2023 14:05 Was net weer in Hengelo/Borne en 11C is daar een drama.
Onder de rook van de mast in Hengelo schakelt de radio continu tussen DAB+ en FM.
Ik heb in mijn auto soms last van uitval op plekken waar sterke VHF zenders staan, bijvoorbeeld de bekende C2000 masten. Ik heb hier uit geconcludeerd dat de antenneversterker over zijn nek gaat en de DAB meeneemt. Kan dit probleem bij jou wellicht ook optreden?
jassy

Bericht door jassy »

passie3105 schreef: 04 okt 2023 14:05 Was net weer in Hengelo/Borne en 11C is daar een drama.
Hengelo staat gewoon aan dus denk inderdaad zoals fdboer zegt een versterker die intermodulatie maakt?
Kijk live mee op de ensembles 11C DAB+, 12C NPO, 9C...., 7D MTVNL, 6A Overijssel en 9D Mein NRW DAB+ op

http://www.dabmonitor.nl/
passie3105

Heb ook al een mail naar BP gestuurd.
Als je verder van de mast rijd is er niks aan de hand.
Hoe dichter bij de mast ,hoe slechter de ontvangst.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Ik luister weer veel via FM. Dat overschakelen is een drama inderdaad.
Plaats reactie