zend-amateur schreef: ↑12 aug 2023 14:15
Heb even een appje rond laten gaan onder radio vrienden hier in het Groningse.
Wat tot nu toe bekend is voor Groningen ( mast Hoogezand ) dat men daar bezig is om het vermogen van dab mux 11c te verhogen van 4 kw naar 20 kw, om zo een betere en gelijkwaardige dekking te krijgen gelijk aan mux 7c zo dat zowel de regionale commerciele radio ( welke met 20 kw uitzend ) als wel de landelijke commerciele radio een gelijkwaardig dekkings gebied gaat krijgen.
Er gaan we dingen gebeuren in Hoogezand maar dat hoeft niet te betekenen dat 11C naar 20kW gaat. Dat is een beslissing van de betreffende vergunninghouders.
Er is een strategie dat elk kanaal zelf bepaald wat en waar er wordt uitgebreid. Immers hangt daar ook een kostenplaatje aan. BP gaat niet gratis het vermogen van 4kW naar 20kW verhogen.
Zie bijvoorbeeld Wieringermeer. 8B en 9C zitten op de rondstraler terwijl 11C nog op de 4 dipool antennes zit in de FM velden. Waarschijnlijk zijn de 4 dipolen goedkoper dan de rondstraler en is de dekking voldoende omdat 11C ook een steunzender heeft in Alkmaar.
Omdat ze nu voor 12C aan het bouwen zijn betekent dit niet dat 11C en 9C ook mee doen, dit wordt bepaald door de gezamenlijke vergunninghouders van de frequentie. Dat technisch de mogelijkheid er wel is, is een ander verhaal.
Kijk live mee op de ensembles 11C DAB+, 12C NPO, 9C...., 7D MTVNL, 6A Overijssel en 9D Mein NRW DAB+ op
zend-amateur schreef: ↑12 aug 2023 14:15
Heb even een appje rond laten gaan onder radio vrienden hier in het Groningse.
Wat tot nu toe bekend is voor Groningen ( mast Hoogezand ) dat men daar bezig is om het vermogen van dab mux 11c te verhogen van 4 kw naar 20 kw, om zo een betere en gelijkwaardige dekking te krijgen gelijk aan mux 7c zo dat zowel de regionale commerciele radio ( welke met 20 kw uitzend ) als wel de landelijke commerciele radio een gelijkwaardig dekkings gebied gaat krijgen.
Er gaan we dingen gebeuren in Hoogezand maar dat hoeft niet te betekenen dat 11C naar 20kW gaat. Dat is een beslissing van de betreffende vergunninghouders.
Er is een strategie dat elk kanaal zelf bepaald wat en waar er wordt uitgebreid. Immers hangt daar ook een kostenplaatje aan. BP gaat niet gratis het vermogen van 4kW naar 20kW verhogen.
Zie bijvoorbeeld Wieringermeer. 8B en 9C zitten op de rondstraler terwijl 11C nog op de 4 dipool antennes zit in de FM velden. Waarschijnlijk zijn de 4 dipolen goedkoper dan de rondstraler en is de dekking voldoende omdat 11C ook een steunzender heeft in Alkmaar.
Omdat ze nu voor 12C aan het bouwen zijn betekent dit niet dat 11C en 9C ook mee doen, dit wordt bepaald door de gezamenlijke vergunninghouders van de frequentie. Dat technisch de mogelijkheid er wel is, is een ander verhaal.
Ik zelf denk dat het wel eens waar kan zijn, wat mede radio vrienden mij hebben geappt over 11c in Groningen.
De dekking van 11c is verre van optimaal je hebt alleen maar dekking van uit Hoogezand gezien tot aan de stad Groningen, en Winschoten, en buiten die cirkel is er nagenoeg geen dekking voor 11c, maar daar in tegen is 7c erg dominant aanwezig in de provincie Groningen en dekt de gehele provincie wel.
En daar zijn vele klachten over geweest waarom men ( dure ) Dab ontvangers kopen om daarna te merken dat hun favoriete zender niet eens ontvangen kan worden op Dab ( fm is ook niet geweldig maar beter dan dab op landelijk commercieel radio gebied ) en aangezien hier nog vol op gebouwd wordt sommige dorpen krijgen er complete nieuwe woonwijken bij en er is een heel nieuw dorp in aanbouw die nu nog grotendeels buiten het dab bereik valt, valt er hier op dat gebied nog veel te halen aan luisteraars aantallen, denk dat ze daarom in Hoogezand aan het bouwen zijn voor een betere dekking hier.
Pak 11C dan ook direkt aan en verhoog de vermogens net als in Duitsland. Opstelpunten zijn er genoeg lijkt me.
Dan wordt DAB+ een echt succes. (En zsm FM uitzetten)
Pak 11C dan ook direkt aan en verhoog de vermogens net als in Duitsland. Opstelpunten zijn er genoeg lijkt me.
Geweldig nieuws, hopelijk gaan onze commerciële vrienden een beetje mee, niets zo vervelend als op dab+ wel de publieke maar niet de commerciëlen te kunnen ontvangen. Slechte use case ook (nu zijn ze ongeveer gelijk).
In dat artikel staat dat er daadwerkelijk een nieuw netwerk uitgebouwd wordt. Zouden ze niet dingen van KPN overnemen? Het is niet alsof KPN het voor wat anders in gaat zetten...
FM kan voorlopig niet uit na de laatste veiling lijkt mij....
Opvallend, op de Radio 10 site staat dat ze op 9C te ontvangen zijn: https://www.radio10.nl/algemeen/luister ... -fm-online. Zullen ze alle kanalen van Radio 10 dan naar 9C doen en van b.v.b. Qmusic dan alles op 11C of zou het gewoon een foutje zijn?
retep schreef: ↑27 aug 2023 21:21
zal niet Qmusic zijn, wat dat is niet van Talpa. dal dan 538 of sky zijn
Snap ik ;) maar bedoel eigenlijk Broadcast Partners, misschien hebben ze de netwerken wel gelijkwaardig gemaakt de laatste maanden en is a.s. vrijdag dan het uitgelezen moment om zoiets op die manier in te delen.
SKMPLKS schreef: ↑27 aug 2023 21:13
Opvallend, op de Radio 10 site staat dat ze op 9C te ontvangen zijn: https://www.radio10.nl/algemeen/luister ... -fm-online. Zullen ze alle kanalen van Radio 10 dan naar 9C doen en van b.v.b. Qmusic dan alles op 11C of zou het gewoon een foutje zijn?
De simulcastverplichting voor de vergunninghouder is toch op 11C? Dus dit lijkt me een foutje (misschien direct gekopieerd van Radio 10 60s&70s die op 9C uitzendt).
Wat zal de indeling gaan worden? Een poging om het een en ander in te vullen:
11C:
Talpa heeft 384 kb/s, dus ruimte voor 4 of 5 stations. Ik verwacht de huidige indeling: 538, Sky en Radio 10 in 80 kb/s en 538 Nonstop en Sky Hits in 72 kb/s.
DPG heeft 256 kb/s, dus ruimte voor 3 stations. Ik verwacht Q-Music en Joe in 88 kb/s en Q-Nonstop in 80 kb/s.
Mediahuis heeft 256 kb/s, dus ruimte voor 3 stations. Ik verwacht Veronica en 100%NL in 88 kb/s en Slam in 80 kb/s.
BNR heeft 128 kb/s, dus ruimte voor 1 of 2 stations. Ik verwacht BNR in 64 kb/s en GNR (huurder) in 64 kb/s.
FNR heeft 128 kb/s, dus ruimte voor 1 of 2 stations. Dit is de grote onbekende. Ik gok op FNR in 64 kb/s en een huurder in 64 kb/s.
9C:
Talpa heeft 288 kb/s, dus ruimte voor 3 of 4 stations. Ik verwacht de huidige indeling: 538 Classics, Sky Nice, 10 80's en 10 60's&70s in 72 kb/s.
DPG heeft 288 kb/s, dus ruimte voor 3 of 4 stations. Ik verwacht Q Top 40, Q Fout en een themakanaal van Joe in 96 kb/s.
Mediahuis heeft 192 kb/s, dus ruimte voor 2 stations. Ik verwacht Sublime en Sunlite in 96 kb/s
Kink heeft 288 kb/s, dus ruimte voor 3 of 4 stations. Ik verwacht Kink in 96 kb/s en gok op Kink 80s, K-Rock en Kink Distorition in 64 kb/s.
Maria heeft 96 kb/s, dus ruimte voor 1 station. Dit gaat zeker Maria blijven in 96 kb/s.
terrestrial schreef: ↑30 aug 2023 12:40
Nou ik mag toch hopen dat SLAM 128 Kbit blijft, anders moeten ze niet van die domme leaders maken dat de kwaliteit er op vooruit gaat.
Trouwens ik vind FM nog steeds beter klinken dan de DAB+
Dat gaat 'm niet worden. Mediahuis had met 100%NL, Slam en Sublime oorspronkelijk drie FM-kavels en met Veronica erbij werden er dat zelfs korte tijd vier. Na de veiling hebben ze nog maar twee FM-kavels en daardoor hebben ze nu 256 kb/s minder ruimte op 11C. Zelfs met het opdoeken van Nostalgie is het nog steeds inschikken geblazen. 88+88+80 kb/s op 11C plus 96+96 kb/s op 9C is voor de vijf Mediahuis-stations (Sunlite blijft bestaan) nu het hoogst haalbare, tenzij men extra ruimte gaat huren op de 7D van MTVNL (en flink gaat investeren in het verbeteren van dat netwerk.)
EtherScout schreef: ↑29 aug 2023 21:12
-knip-
Bijna goed. Op 11C:
Bij DPG is de verhouding 80+96+80 kb/s. Joe heeft de hoogste bitrate.
Mediahuis heeft 32 kb/s extra ruimte (van FNR) in gebruik, waardoor de verhouding 96+96+96 kb/s is.
FNR wordt Radio4All. Hiervoor is nog 96 kb/s aan ruimte vrij.
Op 9C:
Er is geen themakanaal van Joe, maar in plaats daarvan is er Q-Music 90s & 00s.
Bij Kink is er niks veranderd. GNR Nonstop bestaat nog.
EtherScout schreef: ↑29 aug 2023 21:12
-knip-
Bijna goed. Op 11C:
Bij DPG is de verhouding 80+96+80 kb/s. Joe heeft de hoogste bitrate.
Mediahuis heeft 32 kb/s extra ruimte (van FNR) in gebruik, waardoor de verhouding 96+96+96 kb/s is.
FNR wordt Radio4All. Hiervoor is nog 96 kb/s aan ruimte vrij.
Op 9C:
Er is geen themakanaal van Joe, maar in plaats daarvan is er Q-Music 90s & 00s.
Bij Kink is er niks veranderd. GNR Nonstop bestaat nog.