DAB+ planning commerciële omroepen.

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
jassy

DAB+ planning commerciële omroepen.

Bericht door jassy »

We hebben inmiddels oktober 2012, en volgens de vergunningen moet in september 2013 een netwerk aan staan met 40% geografische dekking. Het kan dus niet lang meer duren alvorens er nieuws komt over de uitrol.

Welke programma's zitten er op, naast de (nu) 8 FM kandidaten?
Wie wordt de zenderoperator voor de commercielen?
Welke opstelpunten gaan in de eerste fase gebruikt worden, al dan niet samen met de NPO?
Wat zijn de gebruikte parameters en bitrates?
Welke diensten worden er naast het audiosignaal mee uitgezonden?

Ik denk dat er genoeg discussievoer komt in korte tijd, dus vandaar deze thread. Misschien zijn er al personen die meer weten over de DAB+ uitrol van de commercielen?

In het SEO onderzoek is het volgende scenario gepresenteerd (Maximaal bereik tegen geringe kosten):
Afbeelding

Goed te zien is, is dat men de oude NPO planningen heeft gepakt en een paar opstelpunten eruit heeft gegooid. Ik neem aan dat deze planning achterhaald is en dat de zenders samen met de operator gaan voor een goede inhouse ervaring (dus hoge vermogens).

De grootste vraag op dit moment is: Gaan de commerciele omroepen meeliften op het NPO netwerk, dus KPN? Of gaat Broadcast Partners voor de commerciele omroepen een apart netwerk bouwen los van de NPO?
Kijk live mee op de ensembles 11C DAB+, 12C NPO, 9C...., 7D MTVNL, 6A Overijssel en 9D Mein NRW DAB+ op

http://www.dabmonitor.nl/
passie3105

DAB+ Commerciële omroep

Bericht door passie3105 »

Als ik dit kaartje zo bekijk zijn ze een groot deel van Overijssel vergeten !!!
Waarom geen DAB antenne in de mast van Hengelo ?
Komt er toch ook 1 te hangen van de NPO.

Wanneer gaan er wat zenders aangezet worden ?

PS:Duitsland loopt ver voor wat betreft DAB+ ! Hier in Twente zo'n 12 duitse zenders in DAB+ !
Laatst gewijzigd door admin3 op 02 dec 2012 16:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Nieuw topic stamengevoegd met reeds bestaand topic.; kaartje hierboven te zien
radiogolfje

Re: DAB+ Commerciële omroep

Bericht door radiogolfje »

Uh, luisteren ze dan ook naar Nederlandse stations anders dan Piraten, :))
v.ijl

Re: DAB+ Commerciële omroep

Bericht door v.ijl »

.....misschien de piraat op DAB+ ?
Die mensen gaan ook met de tijd mee. :))
http://www.thomson-broadcast.com/produc ... ansmitters
en dan is er koffie......
LeoNeo

Re: DAB+ planning commerciële omroepen.

Bericht door LeoNeo »

Ik denk niet dat ze Overijssel zijn vergeten. Ze zijn misschien helemaal niet van plan om heel Overijssel serieus te bedienen. De commerciële stations hebben andere doelen dan zoveel mogelijk mensen te bereiken, hun doel is om geld te verdienen. Als hun adverteerders niet geïnteresseerd zijn in een handjevol mensen in het oostelijke puntje van Overijssel te bereiken dan heeft het weinig zin voor ze om daar veel in te investeren. De FM dekking van commerciëlen is op dit moment ook maar beperkt, om dezelfde reden.

De nationale commerciële omroepen zijn volgens de vergunning verplicht per 1 september 2013 in ten minste 40% en per 1 september 2015 in ten minste 80% van Nederland geografische dekking gerealiseerd te hebben. Tegen de tijd dat ze de dekking hebben zoals op bovenstaand kaartje zitten ze daar ruim boven.

Waarschijnlijk heb je met de Randstad, Brabant en Gelderland al 80% van de bevolking (niet geografisch) te pakken. De rest is dan mooi meegenomen maar voor een omroep met commerciële doelstellingen niet altijd het overwegen waard.
passie3105

Wat een nonsens. Waarom zijn er onlangs nieuwe sterkere antennes in Hengelo geinstalleerd ?
R538, 100%NL enz. zijn nu perfekt te ontvangen in Twente.
Aantal inwoners Enschede 160.000, Almelo 75.000 ,Hengelo 85.000
ruudam

Bericht door ruudam »

Commerciele stations zijn minder te ontvangen in de grensstreken omdat daar minder frequenties voor ze zijn. Want daar heb je zwaar erkening te houden met buitenland.
Ergste is Zuid Limburg, daar zat in de jaren 80 de FM al hlemaal vol met buitenlndse zenders, en hoor je daar weinig commercielen. 538 moet zich daar zelfs behelpen met een AM zender, waarbij het verhaal dat de commercielen geen belangstelling hebben voor mensen verder van de Randstad al helemaal onderuit gaat.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

De DAB+multiplex 11C heeft recht op dekking tot aan de grens, overal in Nederland. Ik heb zo het idee dat het getoonde kaartje slechts een voorbeeld is van een goedkoop uitgevoerd en toch redelijk landelijk dekkend DAB+net. Dit wil niet zeggen dat het net er straks ook precies zo uit gaat zien.
LeoNeo

Bericht door LeoNeo »

passie3105 schreef:Wat een nonsens. Waarom zijn er onlangs nieuwe sterkere antennes in Hengelo geinstalleerd ?
R538, 100%NL enz. zijn nu perfekt te ontvangen in Twente.
Aantal inwoners Enschede 160.000, Almelo 75.000 ,Hengelo 85.000
FM antenne's, niet DAB antenne's dus dat is een ander onderwerp. Maar goed, uiteraard zullen de commerciëlen ontvangst willen in de grote agglomeraties in Twente. Dan heb je veel luisteraars tegen een geringe investering.

Maar, als de 600 inwoners van Tilligte de eerste paar jaren (of misschien zelfs nooit) geen DAB+ kunnen ontvangen zullen commerciële stations daar echt niet wakker van liggen. De eerste uitrol fase zal gericht zijn op zoveel mogelijk mensen bereiken tegen zo gering mogelijk kosten. Dan kijk je eerst naar grote stedelijk agglomeraties.

Het lijkt me sterk dat de commerciële multiplex zelfs ooit meer dan 90% geografische dekking zal hebben. Met 40% geografische dekking haal je in Nederland al 70% van de bevolking, die laatste procenten worden dan erg duur en zal een commercieel station dat -in tegenstelling tot de NPO- die verplichting niet heeft dus ook niet in investeren. Ze hebben het financieel al moeilijk genoeg.
jassy

Bericht door jassy »

De uitbouw krijgt heel langzaam maar zeker vorm, Radio.nl schrijft het volgende:
Landelijke commerciële stations zetten schouders onder DAB+

Als het aan de landelijke commerciële radiostations ligt, dan wordt DAB+ in de toekomst een belangrijke distributiemethode. Vanaf 1 september dienen de landelijke stations in 40% van Nederland via DAB te ontvangen zijn, maar inmiddels staat al vast dat met een veel grotere dekking gestart wordt.

..

Later dit jaar wordt gestart met uitzenden in DAB+. Er is inmiddels besloten om in september al in een significant groter gebied dan de verplichte 40% te gaan uitzenden. Hoe groot deze dekking precies zal zijn en waar precies uitgezonden gaat worden, wordt later bekendgemaakt.
Ik ben heel erg benieuwd wat men in petto heeft..!!
Kijk live mee op de ensembles 11C DAB+, 12C NPO, 9C...., 7D MTVNL, 6A Overijssel en 9D Mein NRW DAB+ op

http://www.dabmonitor.nl/
passie3105

Nou LeoNeo,
je moet je bedenkingen bijstellen blijkt uit de berichten die radio.nl
vandaag heeft bekend gemaakt. Ze gaan direct met een veel grotere dekking
van start en dat is goed nieuws voor de ontwikkeling van DAB+ in Nederland.
http://radio.nl/773511/landelijke-comme ... -onder-dab
ruudam

Bericht door ruudam »

LeoNeo schreef:
passie3105 schreef: Het lijkt me sterk dat de commerciële multiplex zelfs ooit meer dan 90% geografische dekking zal hebben. Met 40% geografische dekking haal je in Nederland al 70% van de bevolking, die laatste procenten worden dan erg duur en zal een commercieel station dat -in tegenstelling tot de NPO- die verplichting niet heeft dus ook niet in investeren. Ze hebben het financieel al moeilijk genoeg.
EEN commercieel station?
Dat moeten ze dan toch gezamanlijk besluiten want ik heb nieuws voor je.
Alle commercielen zitten op DAB aan elkaar vast, dat heet multiplex. Dus het bereik van de ene is ook het bereik van de anderen.
De kosten van DAB+ vallen mee, ca 1 tiende van FM, dat is de reden waarom men zgn enthousiast getekend heeft voor de DAB verplichting, het gaat natuurlijk om de verlenging van de FM frequenties.
Want of en wanneer DAB het gaat worden, ik heb mijn twijfels. Nogmaals het is geen TV en flatscreens.
Mien van 3 hoog achter zal DAB een rotzorg zijn, ze wil naar 538 of Sky luisteren of een ander succesvol station, al die nieuwe niche zenders zal haar worst zijn.
En haar FM radiootje, zeg maar radiootjes, doen het nog prima, gemiddeld 6 per huishouden.
DAB klinkt ook al niet beter dan FM.
DX'r

Bericht door DX'r »

passie3105 schreef:Nou LeoNeo,
Aanvulling op bovenstaand bericht: de VCR is op dit momenteel in de laatste fase van de contract onderhandelingen met de zenderoperator welke het netwerk gaat bouwen. Men verwacht eind januari / begin februari naar buiten te komen met de naam van de zenderoperator en hoe de uitrol zal worden. Bron = http://radio-tv-nederland.nl/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
LeoNeo

Bericht door LeoNeo »

passie3105 schreef:Nou LeoNeo,
Ik heb het ook gezien, goed nieuws inderdaad!

Het heeft alleen verder niets met mijn stelling te maken. Mijn stelling is dat de commerciëlen nooit 100% zullen halen en dat het me zou verbazen als ze ver over de 90% gaan. Uiteraard willen ze zo snel mogelijk zoveel mogelijk mensen bereiken, ze moeten toch DAB+ uitrollen, dan kunnen ze net zo goed meteen een flink deel bereiken en die 80% die de vergunning vereist zullen ze ook weinig bezwaar tegen hebben.

Echter, de laatste procenten worden progressief steeds duurder; je bereikt steeds minder extra mensen met een extra zender. Zoals hetzelfde artikel ook vermeldt, veel commerciële stations hebben nu met FM zelfs minder dan 80% dekking.
LeoNeo

Bericht door LeoNeo »

ruudam schreef:
LeoNeo schreef:
passie3105 schreef: Het lijkt me sterk dat de commerciële multiplex zelfs ooit meer dan 90% geografische dekking zal hebben. Met 40% geografische dekking haal je in Nederland al 70% van de bevolking, die laatste procenten worden dan erg duur en zal een commercieel station dat -in tegenstelling tot de NPO- die verplichting niet heeft dus ook niet in investeren. Ze hebben het financieel al moeilijk genoeg.
EEN commercieel station?
Dat moeten ze dan toch gezamanlijk besluiten want ik heb nieuws voor je.
Alle commercielen zitten op DAB aan elkaar vast, dat heet multiplex. Dus het bereik van de ene is ook het bereik van de anderen.
Precies, en ze moeten dus alle negen instemmen en de portemonnee trekken. Als één of twee armlastige stations geen zin hebben om in de buidel te tasten om de 200 inwoners van Breklenkamp ook te bereiken is het waarschijnlijk gedaan met de verdere uitrol naar de uithoeken.

Het is zelfs voor veel publieke omroepen lastig om 100% bereiken, en die hebben vaak een verplichting. De BBC is al jaren en vele miljoenen verder om van 94% naar 97% te komen. Een commercieel station dat meestal minder geld heeft en geen verplichting zal wel iets beters hebben om dat geld aan te besteden. Het is geen vetpot.
Plaats reactie