MTV NL via T-DAB/T-DMB

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
LOS

MTV NL via T-DAB/T-DMB

Bericht door LOS »

20-2-2012 MTVNL nu ook via kanaal 12B vanuit Utrecht

Sinds vanochtend is het T-DAB / T-DMB netwerk van Mobiele TV Nederland B.V. (MTVNL) uitgebreid met de zender Utrecht op kanaal 12B.

http://radio-tv-nederland.nl/dab/dmb.html" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.mtvnl.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zijn er al mensen die dit signaal ontvangen? En zo ja wat is uw ervaring hierin?
Laatst gewijzigd door admin5 op 06 mar 2012 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verplaatst -> Ontvangst- en coördinatie
LOS van alles
Debaser

Re: MTV NL via T-DAB/T-DMB

Bericht door Debaser »

Alleen het DAB-signaal, maar dat is met 112kbps natuurlijk niet om over naar huis te schrijven. Vraag me af hoeveel mensen er zijn die T-DMB kunnen ontvangen op dit forum. Misschien wel geen en dat zegt dan genoeg over dit protocol, ik heb er zelfs nog geen freaks over gehoord die het ontvangen en dan weet je zeker dat het doodgeboren is. Ophouden met die T-DMB, maak er maar een DAB+ boquet van.

Heb overigens geen autoradio met DAB dus kan niet vertellen hoe ver die 100 watt op het NH Hotel komt. Mijn gok is: Niet bijster ver.
Be a debaser!
jassy

Bericht door jassy »

Heb overigens geen autoradio met DAB dus kan niet vertellen hoe ver die 100 watt op het NH Hotel komt. Mijn gok is: Niet bijster ver.
Komt op normale apparatuur de stad niet uit. Maar goed, wat verwacht je ook.
Kijk live mee op de ensembles 11C DAB+, 12C NPO, 9C...., 7D MTVNL, 6A Overijssel en 9D Mein NRW DAB+ op

http://www.dabmonitor.nl/
DX'r

Bericht door DX'r »

jassy schreef:
In Ede nog op een sprietje dus hoezo de stad niet uit :lol:
jassy

Bericht door jassy »

Nou dat valt dan weer mee!!
Kijk live mee op de ensembles 11C DAB+, 12C NPO, 9C...., 7D MTVNL, 6A Overijssel en 9D Mein NRW DAB+ op

radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Zelfde techniek, COFDM, maar dan een 8 MHz breed signaal (dus DVB_T), 10 mWatt = 100 mWatt ERP nabij het NH hotel ergens in de GHz.
komt in Lelystad op 100 meter hoogte (KPN toren) binnen -bier

Dus als je hoog zit :))
EtherScout

Bericht door EtherScout »

DX'r schreef:
jassy schreef:
In Ede nog op een sprietje dus hoezo de stad niet uit :lol:
Hier (Bollenstreek) is 12B -3FM- nog net met veel gepruttel te ontvangen via het sprietje van de DAB+radio. 5B is veel sterker. 11A is niet te ontvangen.
analoog

Bericht door analoog »

Het lijkt wel of die 12B wat beter is geworden dan in de eerste week. Bedenk wel dat -3FM- relatief ver komt door de error protection: PL2 ofwel 96 CU voor 112 kbps. Het nut van -3FM- naast 3FM op 128 kbps (ook 96 CU maar dan PL3) op 12C ontgaat me volledig.
Jarod

Bericht door Jarod »

Er werd mij gevraagd of 11A mogelijk (ook?) uit Amsterdam Hemweg? Rai? komt. Maar mijn vermoeden is Wormer.
Scan je DAB+ radio regelmatig opnieuw!
jassy

Bericht door jassy »

Jarod schreef:Er werd mij gevraagd of 11A mogelijk (ook?) uit Amsterdam Hemweg? Rai? komt. Maar mijn vermoeden is Wormer.
Spannend, Wormer? Klinkt niet echt logisch maar waarom niet?

Ben heel benieuwd wie m vind!

radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Nieuwe DAB antenne's op NH Hotel in Utrecht geplaatst (Bron: http://radio-tv-nederland.nl/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;)

Op het NH Hotel in Utrecht is een nieuwe (tweede) DAB antenne gespot. Of Mobiele TV Nederland B.V. (MTVNL) hierop of op de DAB antenne's bovenin de mast uitzendt op kanaal 12B is niet bekend.

Tevens lijkt het signaal T-DAB/T-DMB op kanaal 11A niet meer vanuit Hilversum maar vanuit Amsterdam te komen.

Afbeelding Afbeelding
pvrakking

Bericht door pvrakking »

radiogolfje schreef:Tevens lijkt het signaal T-DAB/T-DMB op kanaal 11A niet meer vanuit Hilversum maar vanuit Amsterdam te komen.
Ik merk daar niets van, het signaal is nog steeds het zelfde hier
Jarod

Bericht door Jarod »

Daarom had ik de vraag: "Ook?" gesteld. Ik denk dat het 11A signaal uit Hilversum én Wormer? komt.

Ik heb helaas geen mobiele DAB radio, ik heb wel een mini laptop, als het tot zaterdag nog niet zeker is, zal ik wel even onder de Wormer toren gaan staan.
Jarod

Bericht door Jarod »

radio-tv-nederland.nl reactie:
Hoi;
Inmiddels bevestiging gehad van MTVNL dat Hilversum aanstaat en niet A'dam of Wormer.
Grtn

Dus toch nog steeds Hilversum, dan is er mogelijk wat vermogen bij gekomen, of heeft het signaal enkele weken niet aangestaan? Lijkt me niet dat wel of geen condities zoveel invloed hadden.

Wat mij trouwens opvalt met de MTVNL mux, steeds als ik mijn NOXON DAB stick programma opstart, met MTVNL start hij niet. Soms werkt het programma opnieuw opstarten, maar meestal moet ik eerst opnieuw scannen, dan stop scan klikken.
Dan werkt -3FM- wel.

Met de DAB mux van de Publieke Omroep heb ik hier geen last van.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

-3FM- is nu in 32 kb/s AAC te ontvangen. Ik ontvang -3FM- alleen boven, maar de ontvangst is daar wel beter dan het oude MP2-signaal. Het geluid is blikkerig en bijna mono, oftewel onvoldoende voor muziek. Het 128 kb/s MP2-signaal van 3FM op 12C klinkt veel beter. Voor spraak-info, zoals continu nieuws en/of verkeersinformatie is deze kwaliteit wel te doen.
Plaats reactie